بازدید 25552
پیمانه اقتصادی؛

بانک جهانی: آغاز روند رو به رشد اقتصاد ایران از ۲۰۲۰/ حداقل و حداکثر عیدی کارگران مشخص شد/ توصیه رئیس کل بانک مرکزی به صرافان/ پیش بینی بازار خودرو در هفته آتی/ پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان به کدام قطعه‌ساز؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اختلاف دلار صرافی بانکی و آزاد کمتر شد، کاهش قیمت سکه در بازار تهران، رشد قیمت نفت پس از سقوط ۵ درصدی، کرایه نفتکش‌ها در خلیج فارس گران شد، جهش سهام آسیایی با فروکش کردن تنش‌های غرب آسیا، جدیدترین قیمت‌ها از بازار خودرو و کاهش قیمت جهانی طلا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۵۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 10 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اختلاف دلار صرافی بانکی و آزاد کمتر شد، کاهش قیمت سکه در بازار تهران، رشد قیمت نفت پس از سقوط ۵ درصدی، کرایه نفتکش‌ها در خلیج فارس گران شد، جهش سهام آسیایی با فروکش کردن تنش‌های غرب آسیا، جدیدترین قیمت‌ها از بازار خودرو و کاهش قیمت جهانی طلا را در بر دارد.

بانک جهانی: آغاز روند رو به رشد اقتصاد ایران از ۲۰۲۰

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود، از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد رویکرد اقتصادهای توسعه یافته و درحال توسعه در این گزارش با یکدیگر تا حدودی متفاوت است. براساس این گزارش انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی در آمریکا، اروپا و ژاپن با کاهش ۰.۱ درصدی مواجه شود که مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر آن وضعیت دشوار تولید در این کشورها و اثرات جنگهای تعرفه ای است؛ اما از سوی دیگر انتظار می رود کشورهای درحال توسعه از رشد اقتصادی مطلوب تری برخوردار باشند. بخش زیادی از بهبود وضعیت اقتصادهای در حال توسعه به هشت کشور برمی گردد.  

بانک جهانی اعلام کرده است انتظار می رود ایران و آرژانتین در سال ۲۰۲۰ از رکود خارج شوند. شش کشور دیگر نیز که در سال ۲۰۱۹ از لحاظ اقتصادی با چالش هایی روبه رو بودند در شرایط بهتری قرار می گیرند. برزیل، هند، مکزیک، روسیه، عربستان و ترکیه این شش کشور را تشکیل می دهند با وجود کاهش تنش ها در جنگ تجاری میان امریکا و چین، بانک جهانی همچنان رویکرد نسبتا بدبینانه ای به وضعیت رشد اقتصادی در مجموع سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دارد. بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود درباره بررسی ابعاد اقتصاد جهان، ۰.۲ درصد از برآورد پیشین برای رشد اقتصادی در مجموع این دو سال را کاهش داد و پیش بینی کرد میانگین رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ معادل ۲.۵ درصد است.

اختلاف دلار صرافی بانکی و آزاد کمتر شد

روز گذشته، در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۱۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۳۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، ۱۸۰ تومان کاهش داشت. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۱۴۷۰۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به نرخ ۱۴۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۱۸۰ تومان ارزان‌تر شده است. در بازار آزاد ارز نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا به کاهش ۷۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۱۳۳۵۰ تومان رسیده است. یورو نیز در بازار آزاد به رقم ۱۵۱۰۰ تومان فروخته شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۸۰۰ تومان افت قیمت داشت.

کاهش قیمت سکه در بازار تهران

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز پنجشنبه به ۴ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۲۰ هزار تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۷۸ هزار و ۹۰ تومان قیمت گذاری شد.

کاهش قیمت جهانی طلا

به نقل از رویترز، روز پنج‌شنبه، با کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از تنش‌ها بین آمریکا و ایران، قیمت طلا از رکورد ۷ ساله ثبت شده در روز چهارشنبه فرو نشست. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۵۸ درصد افت کرد و به ۱۵۴۶.۸۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۷۶ درصد افت کرد و به ۱۵۴۸.۴۰ دلار رسید. این در حالی است که روز چهارشنبه با حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق قیمت هر اونس طلا (اسپات‌گلد) تا ۱۶۱۰.۹۰ دلار هم بالا رفته بود که بالاترین رکورد آن از مارس ۲۰۱۳ تا کنون بود.

رشد قیمت نفت پس از سقوط ۵ درصدی

سی‌ان‌بی‌سی: روز پنجشنبه به دنبال حمله راکتی در بغداد که نگرانی‌ها در مورد تشدید مجدد تنش‌های خاورمیانه را بالا برد، قیمت نفت رشد کرد. این در حالی اتفاق افتاد که شب قبل با کاهش تنش‌ها بین آمریکا و ایران قیمت نفت خام ۵ درصد سقوط کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال ۱۸ سنت یا ۰.۲۸ درصد نسبت به شب قبل رشد کرد و به ۶۵.۶۱ دلار رسید. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۲۰ سنت بالا رفت و به ۵۹.۷۹ دلار رسید. در پایان معاملات چهارشنیه شب به دنبال بیانیه ترامپ در پی حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق و کاهش تنش‌ها بین دو کشور، قیمت نفت برنت ۴.۱ درصد سقوط کرد و قیمت نفت آمریکا ۵ درصد پایین آمد.

کرایه نفتکش ها در خلیج فارس گران شد

کارگزاران و معامله‌گران نفت در آسیا به بلومبرگ گفتند کرایه مسیر خاورمیانه به چین در برخی از موارد حداقل ۱۴ درصد نسبت به سفارش های قبلی افزایش داشته است و مالکان به دنبال دریافت نرخ بالاتری برای ورود نفتکش ها و بارگیری محموله های نفتی در منطقه خلیج فارس هستند. افزایش هزینه‌های حمل نفت در این مسیر مهم نشان می‌دهد چطور التهابات ژئوپلیتیکی در منطقه روی زنجیره تامین جهانی نفت تاثیر گذاشته است. تحولات اخیر جدیدترین شوک به بازار حمل نفت است که سال میلادی گذشته از تحریم های آمریکا علیه شرکت‌های کشتیرانی چینی و حمله به نفتکش ها در نزدیکی تنگه هرمز ملتهب شد. این اواخر نرخ حمل محموله های نفتی به دلیل مقررات دریایی جدید که استفاده از سوخت‌های پاک را الزامی کند، افزایش پیدا کرده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آسیا که بزرگترین منطقه واردکننده نفت در جهان است، با وجود تلاش پالایشگاه های کره جنوبی، ژاپن و هند برای متنوع کردن منبع وارداتشان، همچنان برای تامین نفت وابستگی بالایی به خاورمیانه دارد. عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی که سه تولیدکننده بزرگ اوپک هستند ماه میلادی گذشته بیش از ۱۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده و نفت مورد نیاز پالایشگاه های داخلی و جهان را تامین کردند.

بازار خودرو؛ داغ در فضای مجازی، راکد در عمل/ پیش بینی بازار خودرو در هفته آتی

بررسی میدانی از بازار خودروی پایتخت حاکی است، هر دستگاه پراید ۱۱۱ با قیمت ۵۶.۵ تا ۵۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با رشد چهار میلیون تومانی از هفته گذشته به ۵۳ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ (وانت پراید) با رشد ۵.۵ میلیون تومانی (به دلیل سهمیه بالاتر بنزین آن) به ۵۵ میلیون تومان قیمت خورد. همچنین هر دستگاه تیبا صندوق‌دار ۶۴ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ‌بک ۶۸.۵ تا ۶۹ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ساده ۷۰ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای فول ۷۲ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۷۹.۵ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک ۱۱۵ میلیون تومان و وانت نیسان دوگانه‌سوز ۹۶ میلیون تومان قیمت خورد. هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول به ۹۴ تا ۹۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ساده و فول به ترتیب ۱۱۱ و ۱۱۷.۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ بنزینی به ۸۲.۵ میلیون تومان (هفته گذشته ۷۹ میلیون تومان)، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۱۰۲ میلیون تومان (هفته گذشته ۹۲ میلیون تومان)، سمند LX ۸۸ میلیون تومان (هفته گذشته ۸۵ میلیون تومان)، سمند دوگانه سوز ۱۲۸ میلیون تومان و پژو پارس دوگانه‌سوز ۱۳۴.۵ میلیون تومان قیمت خوردند.

سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می گوید: شاهدیم به دلیل نبود عرضه مناسب از سوی خودروسازان، افرادی که خودرو برای فروش دارند بیشترین سوء استفاده را انجام داده و قیمت‌های دلخواه خود را مطالبه می‌کنند. وی به ایرنا گفت: اگر واردات خودرو به کشور انجام می‌شد و از طرفی انحصار خودروسازان وجود نداشت، چنین وضعی را در بازار شاهد نبودیم. موتمنی تاکید کرد:‌ بازار فقط در فضای مجازی داغ به نظر می‌رسد، اما در عمل خرید و فروش‌ها راکد است. وی بیان داشت: اگر کسی امروز خودروی دست دوم خود را بفروشد، فردا مجبور است همان را با قیمت بالاتر خریداری کند و به همین دلیل کمتر شاهد جابجا کردن خودرو از سوی خانواده ها هستیم. این مقام صنفی، هفته آینده را هفته ای آرام در بازار پیش بینی کرد.

با فروکش کردن تنش‌های غرب آسیا؛ سهام آسیایی جهش کرد

روز پنج‌شنبه، به دنبال عقب‌نشینی ترامپ از مواضع جنگ طلبانه خود در قبال ایران، به دنبال حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، با آسوده شدن خیال سرمایه‌گذاران از احتمال گسترش درگیری در خاورمیانه، سهام آسیایی جهش کردند. سخنان ترامپ و اینکه اعلام کرد به دنبال جنگ با ایران نیست، باعث شد آرامش به بازارها بازگردد و سهام آمریکا در معاملات دیشب جهش کنند. نیکی ژاپن با جهش بزرگ ۲.۳۱ درصدی مواجه شد. همچنین در بازار چین، شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۹۱ درصد رشد کرد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۶۸ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۸۳ درصد تقویت شد، در حالی که کاسپی کره‌جنوبی با جهش بزرگ ۱.۶۳ درصدی همراه شد. در بازار ارز نیز، شاخص دلار توانست در برابر رقبای خود رشد کرده و به نرخ ۹۷.۲۸۹ واحد برسد.

پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان به کدام قطعه ساز؟

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفت: هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت۵۰۰۰ میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند. هرچند ۵۰۰۰ میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند. وی اظهار کرد: مقرر است به هر خودروساز ۲۵۰۰  میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه سازان قرار گیرد؛ روند تخصیص این اعتبار همانند ۴۰۰۰ میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد. وی اضافه کرد:۵۰۰۰ میلیارد تومان در وهله نخست به قطعه سازانی پرداخت می‌شود که جزو زیرمجموعه خودروسازان نبوده و به معنای واقعی خصوصی باشند زیرا برخی از قطعه سازان زیر مجموعه خودروسازان هستند. رحمانی پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه بخشی از بدهی آنها به قطعه سازان را عاملی برای تحرک در صنعت خودروسازی دانست و ادامه داد: از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.

حداقل و حداکثر عیدی کارگران مشخص شد

علی خدایی عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در این شورا در گفت‌وگو با فارس، در مورد زمان پرداخت عیدی کارگران گفت: معمولا عیدی کارگران پایان سال اسفند ماه پرداخت می‌شود، اما منعی ندارد که با حقوق بهمن نیز پرداخت شود، اما مهلت قانونی برای عیدی همان اسفند ماه است. وی در مورد میزان عیدی کارگران در سال جاری گفت: میزان عیدی هر سال به نسبت حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود؛ یعنی دو برابر حقوق پایه به شرط این که از سه برابر حداقل مزد تجاوز نکند که امسال حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل دستمزد کارگران یعنی به میزان ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان و حداکثر عیدی ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود. عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران در مورد میزان حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: حداقل دستمزد امسال یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است.

توصیه رئیس کل بانک مرکزی به صرافان

عبدالناصر همتی روز پنجشنبه گفت: امروز نفت کشور فروخته و مبلغ فروش آن نیز دریافت می‌شود. از دیشب (چهارشنبه شب) تاکنون نرخ ارز کاهش خوبی داشته و مطمئن هستم این کاهش تا ارزش ذاتی ارز ادامه خواهد یافت. بانک مرکزی خط مقدم فشار حداکثری آمریکاست و گردش مالی و پولی و ارزی کشور به صورت مویرگی در آن جریان دارد و خون آن به حیات اقتصادی کشور تداوم می بخشد. از اوایل سال ۹۷ و اعلام تحریم‌ها تاکنون ۳۶ میلیارد دلار ارز صادراتی صادرکنندگان، عمدتاً از چرخه صرافی‌های بانکی و خصوصی به کشور بازگشته است. همتی گفت: بر خلاف تصور خیلی‌ها که نرخ ارز ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی را پیش‌بینی می‌کردند، با برنامه‌ریزی بانک مرکزی و حضور کانون‌هایی مثل کانون صرافان کشور مشکلی به وجود نیامد و ارز تکان شدیدی را تجربه نکرد. وی تاکید کرد: وضع ذخایر ارزی خوب و وضع ذخایر اسکناس کشور فوق‌العاده خوب است که شاید در یک دهه اخیر بی‌سابقه باشد، همچنین عرضه ارز در سامانه نیما روان است و از این نظر از صادرکنندگان بسیار راضی هستیم. وی همچنین خطاب به صرافان توصیه کرد که فروش بلند مدت ارز با قیمت پایین نداشته باشند، زیرا ریسک داشته و دارایی‌هایشان در معرض خطر قرار می‌گیرد. مردم نیز اگر می‌خواهند معامله با صرافی‌ها انجام دهند، باید پیش از هر چیز اطمینان و ضمانت های لازم را اخذ کنند. همتی همچنین در خصوص بازار متشکل ارزی گفت: در زمان مقرر آغاز فعالیت این بازار اعلام خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۹
این ۵۰۰۰ میلیارد را به خودرو ساز ها ندهید.ماشین های بی کیفیت و گران و پرمصرف تولید می کنند.تا کی این قصه پر درد ادامه دارد.پول خرج کردن دولت مثل مدیریت کردنشه.کشور ما رو ببین.جان مردم برای مسوولین مملکتی هیچ ارزشی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
دیروز به نمایشگاه بین المللی شیراز رفتم در کمال تعجب تنها دو شرکت چری و ام وی ام آمده بودند باعث خجالت بود ایران خودرو و سایپا حاضر به شرکت نشده بودند شرکت های داخلی پول را برای ریخت و پاششان میخواهند لااقل بایستی به شرکت هایی که در ایران فعالیت دارند تسهیلاتی داده شود تا خودرو ارزانتر در اختیار مردم قرار دهند
ایران را از حالت جنگی و التهاب بی پایان که میلیاردها دلار خسارت داره خا ج کنید، ایران نیاز به آرامش داره
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
مگه ا شروع کردیم. از نظر ما کار تمام شده است.
بانک جهانی هم ما رو اسکول کرده. واسه ما فرقی نداره در هر صورت
اين آمار بانک جهاني هم مثل رده بندي فيفاست که چهل ساله در جام ملتهاي آسيا اول نشديم ولي هميشه تيم اول آسيا هستيم
اين چه روند رشد اقتصادي هست كه خود مسولين ميگويند سال 99 سال سختي براي مردم خواهد بود
احتمال سقوط قیمت پراید به ۵۵ میلیون تومان زیاد است و دلار بهیچ عنوان ۱۴ نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
خواب های خوش میبینی!!
کارگران ساختمانی بیمه تامین اجتمایی هم کماکان جزیی از این مملکت نیستیم،عیدی ماچی؟؟؟؟؟
رشد اقتصادی، ایجاد زیر ساخت، برنامه، مدیریت، تولید، پول ، نیروی متخصص، دسترسی به بازار های جهانی و .... می خواهد . از این همه شاید فقط نیروی متخصص باشد و کلید به درد نخور رییس جمهور امت!پس این اسمش رشد نخواهد بود، تبلیغات دروغین هست. یادتونه آقایان نی گفتند ۶ ماه مردم تحمل کنند!
بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصادی منفی ۹ برای ایران کرده حال اینکه چطور در ترجمه به فارسی شده خروج ار رکود خود داسستانی است
خدا ریشه اتان را بکند که یه ماشین نمیشه بخریم
کدوم رشد اقتصادی،داریم زیر فشار وگرانی دلار که به سایر کالاها نیز فورا تاثیر میگذاره له میشیم،یکی ما رو نجات بده
کدوم رشد اقتصادی؟ما داریم له میشیم با دلار۱۳ تومنی،کو پس افزایش ارزش پول ملی؟
یا صاحب الزمان عجل علی ظهورک
به بانک جهانی هم اطلاعات غیرواقعی داده شده
وای خداجون چقد قراره وضعمون خوب بشه نمیدونستیم...
خواهشا به مردم رحم كنيد ما توان تحمل اينهمه رشد را نداريم
خسته شدیم از خودرو سازی بابا جمع کنین تورو خدا به جاش با اسب و الاغ رفت و آمد کنیم شرف داره به کل این صنعت مافیایی دزد.
بله از رشد اقتصادی منفی ۹.۵ درصد به منفی 9.49 درصد می رسیم برای خودتون هورا بکشید و تبریک بگید که اقتصاد کشور را با نرخ 10 درصد کاهش سالانه نابود کرده اید
این آقای همتی که صحبت از ارزش ذاتی دلار میکنه و حتما هم منظورش بین ۶تا ۷ هزار تومنه که بیش از دوبرابر سه برابر شده دولت دهمه!!!!
بهتره که در هیئت دولت مطرح کنه که وزرای محترم هم ، لطف کنن و با برنامه ریزی درست و کار کردن جهادی ، بدوا کل مملکت ایران رو به ارزش ذاتی خودش برسونن
اونوقت بشینن راجع به ارزش ذاتی دلار در ایران صحبت کنن که مسلما برای ما ، در حد پشیز خواهد بود
اگر این کار رو نکنن که تاحالاهم نکردن ،دیگه بهتره که قیمت ذاتی دلار رو با ارزش ذات شخصی خودشون هماهنگ کنن که منطقی تر باشه
چه رشد اقتصادی؟تعریف رشد اقتصادی چی هست ؟ دلار ۱۴ هزار تومنی؟ بنزین ۳۰۰% گران شده ، بیکاری بخش عظیمی از مردم،فقری که خود روحانی میگه ۸۰% مردم نیاز به یارانه دارند؟شرایط جنگی که هر سرمایه گذاری خارجی را لغو میکنه؟محاصره اقتصادی؟فساد افسار گسیخته ؟ بی‌عدالتی؟ کدومش نشونه رشد اقتصادی هست؟این آمار چرا لینک انگلیسی نداره؟ ضمنا بانک جهانی به آمار خود حکومت ایران توجه میکنه و عمار میده که خود ما میدونیم دادن آمار ابزاری شده در دست دلات و سیستم برای نمایشی خوب جلوه دادن اقتصاد ویران شده کشور
الکیه
مگر خودروسازان تسهیلات قبلی شون رو مسترد و تسویه حساب کردند که دوباره تسهیلات می دهید ؟
تا کی حمایت از تابوت سازان ؟ بازار انحصاری - عوارض بالای ورود خودروهای خارجی و ... برای تولید خودروهای بی کیفیت و نا ایمن
دوتیتر جالب والبته تامل برانگیز در صفحه نخست روزنامه جهان صنعت مورخ ۲۱ دی ۹۸ :
تیتراول : ایران رتبه نخست سقوط اقتصادی در دنیا
تیتر دوم : همتی : شرایط اقتصادی بسیارخوبی داریم !!!!
خبر جانبی: بورس ایران رکورددار سریعترین وبیشترین رشد میان بورس های جهان شد !!!! شاخص کل در ظرف یکسال از صدهزارواحد به ۳۸۰ هزارواحد صعودکرد !!!!
اقا جون ما نمی خواهیم اون پول ها را به خودرو سازان بدهید
لطفا با این ۵۰۰۰ میایارد تومان دو خط تولید تویوتا بخرید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل