بازدید 8447
۲

معاون قوه قضاییه: ۸۰ درصد شکایت‌ها نابجاست

معاون فرهنگی قوه قضاییه بابیان اینکه بیشتر شکایت‌هایی که وارد دادسرا می‌شود واهی و نابجاست، گفت: ۸۰ درصد شکایت‌ها به صدور کیفرخواست منجر نمی‌شود یعنی از ابتدا نباید پرونده‌ای برای آن ایجاد می‌شد.
کد خبر: ۹۵۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 16 January 2020

به گزارش تابناک، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی روز پنجشنبه در همایش «هر مسجد یک حقوقدان» در شهر کرمانشاه، افزود: مردم نیازمند آگاهی‌ها و اطلاعات حقوقی ضروری هستند.

او گفت: در برخی از کشورها شهروندان از کودکی تربیت حقوقی می شوند اما متاسفانه مدارس ما برنامه‌ای در این زمینه ندارند و بسیاری از جوانان ما وقتی وارد جامعه می‌شوند اطلاعات حداقلی و لازم حقوقی را ندارند.

وی نبود اطلاعات حقوقی کافی در باره معاملات، خرید و فروش املاک، انحصار وراثت و حقوق همسایگی را مشکل آفرین دانست و اظهار داشت: همه ما در این زمینه مقصر هستیم و باید برای جبران تلاش کنیم.

به گفته معاون فرهنگی قوه قضاییه، در این زمینه یکی از اقدامات لازم برنامه‌های کوتاه مدت آموزشی در ارگان‌ها، نهادها و مکان‌های مختلف است که طرح هر مسجد یک حقوقدان یکی از این برنامه‌ها است.

حجت الاسلام صادقی افزود: یک طرح دیگر هم تهیه کتاب‌های کمک درسی برای دانش آموزان است که در این زمینه در حال رایزنی با آموزش و پرورش هستیم.

جزییات طرح «هر مسجد یک حقوقدان»

او درباره طرح هر مسجد یک حقوقدان نیز گفت: در این طرح حقوقدان‌ها داوطلبانه و مجاهدانه به صورت مرتب در مساجد حضور پیدا می کنند و با ارایه آموزش و مشاوره های حقوقی به شهروندان سهم خود را در قبال جامعه ایفا می کنند.

چنانچه صادقی بیان کرد: این طرح در سه گام اجرا می‌شود که گام اول آن با محوریت آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم برداشته می شود.

او افزود: هدف گام دوم ایجاد مصالحه بین مردم است یعنی حقوقدانان طرفین دعوا را در مسجد بیاورند و بین آنها صلح و سازش ایجاد کنند تا پرونده های جدیدی وارد دستگاه قضا نشود.

صادقی درباره گام سوم هم گفت: در این گام مشاوره درست در دستور کار قرار می گیرد یعنی اگر امکان ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا نبود آنها به درستی راهنمایی شوند تا وقت و هزینه خود را در پیگیری حقوقشان هدر ندهند.

صادقی با بیان اینکه هر مسجد باید دادگستر و عدالت گستر هم باشد گفت: عدالت گستری گاهی با تیغ دستگاه قضا عملی می شود و گاهی هم با زبان نرم حقوقدانان در مساجد که بی شک مورد دوم موثرتر و بهتر است.

۸۰ درصد شکایت‌های مردم نابجاست

معاون فرهنگی دستگاه قضا اظهار داشت: متاسفانه بیشتر شکایت هایی که وارد دادسرا می شود واهی و نابجاست به طوری که ۸۰ درصد شکایت ها به صدور کیفرخواست منجر نمی شود یعنی ۸۰ درصد از پرونده های قضایی نباید از ابتدا تشکیل شود.

صادقی افزود: این واقعیت یعنی تحمیل هزینه، تلف شدن وقت مردم و نارضایتی آنها؛ در حالی که اگر شهروندان به درستی راهنمایی شوند بسیاری از شکایت ها و تشکیل پرونده ها صورت نمی گیرد.

برخی خدمات حاج قاسم را کوچک می‌کنند

معاون فرهنگی دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعضی ها خدمات بزرگ حاج قاسم سلیمانی را کوچک می کنند و می گویند کار او این بود که داعش را نابود کرد اما این تنها یکی از کارهای حاج قاسم بود.

به گفته صادقی این شهید بزرگوار اسرائیل را زمین گیر کرد طوری که از ترس به قفس خودش پناه برده در حالیکه پیش تر داعیه سلطه بر نیل تا فرات را داشت؛ حاج قاسم تمام توطئه‌های آمریکا در منطقه را هم خنثی کرد و اجازه نداد هیچ یک از اهداف آن ها به ثمر برسد به گونه‌ای که اکنون به‌شکلی خوار و حقیرانه باید از منطقه بیرون بروند.

او همچنین ایجاد امنیت فوق العاده و مثال زدنی برای مردم ایران را از دیگر خدمات مهم سردار شهید سلیمانی دانست.

در طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمانشاه قرار است در گام نخست ۲۰۰ حقوقدان با همکاری بسیج حقوقدانان استان در بیش از ۴۰۰ مسجد کرمانشاه حضور یابند و به نمازگزاران مشاوره حقوقی ارایه کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
پس پرونده های تلنبار شده چیه؟
در کشور 83میلیونی که 25 میلیون پرونده قضایی در ان مفتوح است ( طبق سخنان رییس قوه قصاییه سال گذشته )
و اگر در هر پرونده فقط یک شاکی و یک متشاکی باشند
یعنی 50 میلیون نفر از جمعیت کشور در حال نزاع و شکایت و دعوا و ادعا از یکدیگر هستند
البته پرونده هایی هستند که صدها و بلکه هزاران نفر در ان هستند
و چنانچه جمعیت کودکان زیر سن قانونی را کم کنید
یعنی همه در این کشور که مدعی الگو برای دنیا !؟ است با هم در حال دعوا و شکایت میباشند !؟
چرا ؟ چه شد ، که همچین شد ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان