بازدید 18364

اولین تلفات ترکیه در درگیری‌های لیبی

در نخستین تلفات جانی ترکیه در درگیری‌های لیبی، گزارش‌های رسانه‌ای ترکیه و لیبی حاکی از آن است که اجساد سه سرباز ترکیه‌ای به فرودگاه مصراته منتقل شد و همچنین شش نیروی ترکیه‌ای دیگر در جریان درگیری‌هایی که اخیرا در شرق شهر مصراته رخ داد، زخمی شده و در بیمارستان "نالوت" به سر می‌برند.
کد خبر: ۹۵۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 11 January 2020

 

به گزارش تابناک، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط نوشت، نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" از مرکز رسانه جنگ خود بخشی از اعترافات یکی از نیروهای مسلح وابسته به دولت توافق ملی لیبی را که اخیرا در محور صلاح‌الدین بازداشت شد، درخصوص حضور افسران ترکیه‌ای در اتاق‌های عملیات گروه‌های شبه‌نظامیان دولت توافق ملی پخش کردند.

یکی از شبه‌نظامیان گفت، سربازان ترکیه‌ای در کنار شبه‌نظامیان حامی دولت توافق ملی به نخست وزیری فایز السراج در اتاق‌های اصلی عملیات حضور دارند.

دولت ترکیه و دولت توافق ملی، یادداشت تفاهمی مربوط به دریافت مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار به عنوان غرامت اولیه شرکت‌های ترکیه‌ای تهیه کردند که به دلیل ناآرامی‌های موجود اواخر دولت معمر قذافی، دیکتاتور لیبی و درگیری‌هایی که در پی قتلش رخ داد، فعالیت خود را متوقف کردند. مظفر آکسوی، رئیس شورای همکاری ترکیه – لیبی در شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه گفت، دو کشور در آستانه امضای این یادداشت تفاهم هستند و ترکیه قصد دارد اواخر فوریه توافق‌نامه مربوط به غرامت اولیه فعالیت‌های شرکت‌هایی که فعالیتشان پیش از ۲۰۱۱ در لیبی آغاز شده امضا کند.

در عرصه میدانی نیز نیروهای ارتش ملی تحت رهبری خلیفه حفتر اعلام کردند، به سمت "محمیه الهیشه" واقع در جنوب مصراته پیشروی کرده و خسارت‌های سنگینی بر شبه‌نظامیان دولت توافق وارد کردند. همزمان، به گفته منابعی حفتر تلاش دارد پیش از انجام درگیری احتمالی برای ورود به مصراته، پایگاه شبه‌نظامیان دولت توافق ملی، ایتالیا را از صحنه نظامی لیبی دور کند.

طی یک تحول نظامی قابل توجهی، نیروهای ارتش ملی در مرزهای شهر مصراته مستقر هستند و مرکز رسانه‌ای اتاق عملیات "الکرامه" وابسته به این ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروها روز گذشته به سمت محمیه الهیشه پیشروی کردند و همزمان با این امر نیروهای دریایی وابسته به ارتش نیز دو بندر مصراته و الخمس را منطقه عملیات نظامی اعلام کرده و از کلیه آژانس‌ها و شرکت‌های دریانوردی خواستند کشتی‌های تجاری به این دو بندر نفرستند.

در این راستا، منابع آگاهی به الشرق الاوسط اعلام کردند، حفتر در جریان نشست اخیر خود با نخست وزیر ایتالیا در رم خواست به حضور نظامی خود در مصراته پایان دهد.

پیش از این ارتش ملی از حضور ۴۰۰ سرباز ایتالیا در پایگاه هوایی جایی که بیمارستان میدانی نظامی مصراته قرار دارد، خبر داد. سخنگوی ارتش ملی ادامه حضور نیروهای ایتالیایی را کمک ارزشمند به شبه‌نظامیان مصراته دانست و مسؤول نظامی برجسته در ارتش ملی نیز به روزنامه الشرق الاوسط گفت، آتش‌بسی وجود ندارد و نیروها به پاکسازی طرابلس ادامه داده و به صورت هوایی و زمینی دشمن را هدف قرار می‌دهند.

پیشتر حفتر هرگونه توقف درگیری‌ها یا امضای آتش‌بس را در طرابلس رد کرده و در بیانیه‌ای که احمد المسماری، سخنگوی رسمی وی آن را منتشر کرد، تأکید کرد، "تلاش‌های نیروهای ارتش در جنگ علیه گروه‌هایی که طبق قطعنامه‌های شورای امنیت تروریستی هستند، ادامه دارد و تجربه ثابت کرده که تنها راه نابودی این گروه‌ها برپایی دولت مدنی است".

در همین حال غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی طرف‌های درگیر را به آغاز گفت‌وگوی سیاسی پیش از پایان ماه میلادی جاری دعوت کرده است. وی که در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت داشت، گفت: برای آغازگفت‌وگوی سیاسی پیش از پایان ماه میلادی جاری دو پیام به پارلمان مستقر در طبرق واقع در شرق لیبی و شورای ریاستی در طرابلس ارسال کرده است. سلامه گفت: کلید حل بحران لیبی اساسا در دست خود مردم این کشور قرار دارد.

اما مسؤول ارشدی در پارلمان لیبی مستقر در طبرق که خواست نامش فاش نشود، گفت، پارلمان در هیچ یکی از نشست‌های احتمالی با دولت السراج شرکت نخواهد کرد، دولتی که بارها آن را غیرقانونی خوانده است. این دولت در سایه پیروزی‌های مداوم نیروهای ارتش ملی در درگیری‌ها با شبه‌نظامیان دولت توافق ملی از صحنه سیاسی کشور خارج شده است.

منبع: ایسنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی