بازدید 15264
پیمانه اقتصادی؛

ادامه تأثیر تحریم ایران و ونزوئلا بر بازار نفت/ نحوه اطلاع از میزان سود سهام عدالت/ رکورد حذف مشاغل خودرویی در ۲۰۱۹/ واردات یک میلیون دلاری عروسک به کشور/ ماجرای کم ‌شدن سهمیه بنزین چیست؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش تولید نفت کوره پاک توسط پالایشگران بین المللی، چرا نقدینگی به سمت بازار سرمایه رفت؟ خودروسازی‌ها تا پایان سال واگذار می‌شوند، کاهش تولید نفت، اقتصاد عربستان را کوچک‌تر کرد و افزایش ۲۳ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 02 January 2020

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش تولید نفت کوره پاک توسط پالایشگران بین المللی، چرا نقدینگی به سمت بازار سرمایه رفت؟ خودروسازی‌ها تا پایان سال واگذار می‌شوند، کاهش تولید نفت، اقتصاد عربستان را کوچک‌تر کرد و افزایش ۲۳ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ را در بر دارد.

افزایش تولید نفت کوره پاک توسط پالایشگران بین المللی

رویترز: پالایشگران نفت در سراسر دنیا، واحدهای فرآوری‌شان را ارتقا دادند و عملیات خود را به‌گونه‌ای تنظیم کردند تا تولید فرآورده‌های نفتی کم‌گوگرد و گازوئیل دریانوردی پیش از اجرایی شدن معیارهای سخت‌گیرانه‌تر سوخت کشتی‌ها از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یابد. مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی، کشتی‌ها را از مصرف سوخت‌هایی که بیش از ۰.۵ درصد گوگرد داشته باشند، منع می‌کند، مگر اینکه این کشتی‌ها به دستگاه تصفیه دودکش مجهز باشند، این در حالی است که در مقررات کنونی، مقدار گوگرد مجاز برای کشتی‌ها ۳.۵ درصد است. صنعت کشتیرانی جهان روزانه حدود ۴ میلیون بشکه نفت کوره مصرف می‌کند و تغییر مقررات می‌تواند بر بیش از ۵۰ هزار کشتی در جهان تأثیر بگذارد و بازار مهمی برای تولیدکنندگان سوخت ایجاد کند.

چرا نقدینگی به سمت بازار سرمایه رفت؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه روزهای خوب همراه با رشد شاخص بورس و افزایش حجم و ارزش معاملات را به کمک نقدینگی وارد شده به این بازار و همچنین به لطف رکود حاکم بر سایر بازارها سپری می‌کند. جریان نقدینگی این روزها به مولفه اصلی تعیین شرایط کلی بازار سهام و حرکت شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف تبدیل شده است. وی ادامه داد: در شرایط کنونی می‌توان با دو نگاه اقدام به دادوستد سهام در بازار سرمایه کرد؛ نخست کسب سود در کوتاه‌مدت با هدف سفته‌بازی است که به مهارت و توانایی زیادی نیاز دارد. ضمن اینکه وجود این دسته از معامله‌گران در بازار سهام به نقدشوندگی بازار کمک می‌کمد. کریمی افزود: از سوی دیگر، می‌توان با نگاه بلندمدت در بازار سهام حضور داشت که این دسته از سرمایه‌گذاران در میان و بلندمدت به مراتب سود بهتر و بیشتری را نسبت به سفته‌بازان از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام کسب می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه نقدینگی هوشمند است و به سمت و سوی بازاری می‌رود که بیشترین سود را نصیب خود کند، اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور تنها بازاری که می‌تواند سود مناسبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند بازار سرمایه و بورس است. به همین جهت با توجه به موارد اشاره شده و از همه مهم تر رکود حاکم بر سایر بازارها، بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته و رشد خوبی را تجربه می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به رشدهای خوبی که بازار سهام در چند هفته گذشته تجربه کرده، انتظار اینکه بازار سهام چند روزی را به استراحت بپردازد، دور از ذهن نیست. هر چند نقدینگی وارد شده به بازار سهام ممکن است این اصلاح را کوتاه‌مدت و اندک کند. /ایبنا

ادامه تأثیر تحریم ایران و ونزوئلا بر بازار نفت

سال ۲۰۱۹ برای بازار نفت سال پر حادثه‌ای بود و آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی پایانی خواهد بود بر یک دهه پر نوسان در قیمت نفت چرا که از سال ۲۰۱۰ تاکنون شاهد نوسان حدود ۱۰۰ دلاری در قیمت نفت بوده‌ایم. در سال ۲۰۱۲ قیمت نفت به ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید و در سال ۲۰۱۶ به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بحران‌های ژئوپلیتیک، رشد اقتصادی، افزایش شدید تولید نفت شیل آمریکا، سیاست‌های مختلف اوپک با هدف اثرگذاری بر قیمت نفت در بازار اصلی‌ترین اتفاقاتی بودند که دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در بازار جهانی را شکل دادند. اندی کریچلوف، یکی از مدیران مؤسسه S&P گلوبال پلتس، معتقد است عواملی که بازار نفت طی ۱۰ سال آینده را شکل خواهند داد، احتمالا شبیه عواملی خواهند بود که در ده سال قبل بر بازار اثرگذار بودند. شرایط اقتصاد جهانی، تولید نفت آمریکا و رشد صادرات این کشور و اتحاد اوپک پلاس شامل اوپک و متحدان نفتی این کشور به رهبری روسیه عواملی هستند که اثرگذاری آن‌ها بر قیمت نفت تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهند یافت. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و سیاست تحریمی آمریکا علیه تولید کنندگان عمده‌ای نظیر ایران و ونزوئلا نیز از جمله عواملی هستند که طی چند سال آینده همچنان بر روند بازار اثرگذار خواهند بود.

خودروسازی ها تا پایان سال واگذار می‌شوند

به گفته سرپرست معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صمت، خودروسازان تا پایان سال ۹۹ واگذار می‌شوند. افشار فتح الهی  با بیان این خبر افزود: واگذاری این شرکت‌ها در سه مرحله تعریف شده است، که باید انجام بشود. مرحله اول واگذاری اموال غیرتولیدی آن‌هاست که الان شروع شده و بخشی از آن‌ها واگذار شده و بخشی دیگر با فرآیند کارشناسی در حال انجام است. وی با بیان اینکه سطح دیگر واگذاری مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه وابسته به خودروسازان است، گفت: واگذاری این شرکت‌ها ممکن است در قالب سهام یا مالکیت کامل باشد که در بخشی از شرکت‌های اولویت دار این کار شروع شده است. فتح الهی ادامه داد: در نهایت نیز واگذاری شرکت‌های اصلی است که طبق برنامه زمان بندی ما تا پایان سال ۱۳۹۹ باید انجام بشود و تا آن موقع همه این سه مرحله باید انجام شده باشد.
 
نحوه اطلاع از میزان سود سهام عدالت
 
سهام عدالت در حال حاضر قابل خرید و فروش، انتقال و واگذاری نیست و سهام عدالت متوفیان، در دفاتر پیشخوان بر اساس گواهی حصر وراثت، صرفاً به وراث قانونی آنها قابل تقسیم و انتقال می‌باشد. این در حالی است که لایحه ساماندهی سهام عدالت نیز در انتظار طرح و تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌باشد. همچنین بر اساس تصویب نامه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، کلیه مشمولین نهایی سهام عدالت می‌توانند جهت اطلاع از وضعیت سهامداری (ارزش اولیه سهام تخصیص یافته)، میزان سود تخصیص یافته، دریافت صورتحساب، ثبت شماره شبای بانکی (جهت دریافت سود)، به سامانه الکترونیکی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir مراجعه نمایند.
 
کاهش تولید نفت، اقتصاد عربستان را کوچک‌تر کرد

رویترز: اقتصاد عربستان در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، به علت کاهش تولید نفت این کشور، ۰.۴۶ درصد کوچک‌تر شد. آمار‌های مرکز آمار عمومی عربستان نشان داد، بخش نفتی این کشور ۶.۴۳ درصد افت کرد، اما بخش غیرنفتی آن به علت فعالیت‌های بخش خصوصی، ۴.۳۳ درصد رشد داشته است. اقتصاد عربستان از نظر فصلی، در سه ماهه سوم ۰.۱۹ درصد کوچک‌تر شده است. این آمار پس از آن منتشر شد که دولت عربستان، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادیش را از ۰.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۰.۴ درصد با توجه به کاهش قیمت و تولید نفت، کاهش داد. اوپک و هم‌پیمانانش توافق کردند تا تولید نفت خود را تا مارس ۲۰۲۰ روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر کاهش دهند؛ این کاهش تولید بر رشد اقتصادی عربستان در اوایل سال ۲۰۲۰ تاثیر خواهد گذاشت. دولت عربستان انتظار دارد، رشد واقعی تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲.۳ درصد باشد.

رکورد حذف مشاغل خودرویی در ۲۰۱۹
 
دنیای اقتصاد: در آستانه سال نوی میلادی، آمار مختلف مربوط به خودروسازان جهان مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این آمار مربوط به از بین رفتن مشاغل در صنعت خودرو طی سال گذشته میلادی است. در سالی که گذشت، شرکت جنرال موتورز اعلام کرد قصد دارد ۱۴ هزار شغل را حذف و هفت کارخانه‌اش را تعطیل کند که از این میان پنج کارخانه در آمریکای شمالی قرار دارند. هرچند این موضوع حدود ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ اعلام شد، بخش اعظم این بازسازی ساختار در سال ۲۰۱۹ شکل گرفت. در ماه ژوئن شرکت فورد از تعدیل بالغ بر ۱۲ هزار نیروی قراردادی تا پایان سال ۲۰۲۰ در اروپا سخن به میان آورد. طی سال گذشته تعداد کارکنان این شرکت در سرتاسر جهان به ۱۹۹ هزار تن تقلیل یافت. انگلستان اما یکی از کشورهایی بود که بیشترین تعدیل نیرو در این صنعت را تجربه کرد که علت آن نااطمینانی‌های مربوط به برگزیت بود. در حال حاضر ۱۴ درصد شرکت‌ها از جمله خودروسازان، قطعه‌سازان و خدمات‌رسان‌ها از انگلستان کوچ کرده‌اند و جایابی مجدد شده‌اند.
 
افزایش ۲۳ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۹
 
قیمت نفت در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی در سال ۲۰۱۹ در روز سه شنبه یک درصد کاهش یافت. این روز آخرین روز کاری یک دهه گذشته نیز بود؛ اما به علت جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش تولید ادامه‌دار اوپک پلاس، بیشترین افزایش سالانه در سه سال گذشته را ثبت کرد. نفت برنت در سال ۲۰۱۹ افزایش ۲۳ درصدی و نفت خام آمریکا افزایش ۳۴ درصدی را ثبت کردند که بیشترین افزایش سالانه در سه سال گذشه بود. این افزایش‌ها ناشی از کاهش تولید اوپک و هم‌پیمانانش و موفقیت در مذاکرات تجاری آمریکا و چین عنوان شده است. پیش‌بینی کنندگان، نوسانات شدید قیمتی را برای هیچ یک از این دو شاخص نفتی در سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنند. انتظار می‌رود، نفت برنت در نزدیکی ۶۳ دلار در هر بشکه نوسان داشته باشد.
 
واردات یک میلیون دلاری عروسک به کشور
 
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بالغ بر ۲۶۰ تن انواع عروسک از کشور‌های مختلف وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم عروسک بالغ بر یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۸ دلار ارز از کشور خارج شد که رقم ریالی آن ۵۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۸۷۰ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. این حجم عروسک از کشور‌های چین و امارات متحده عربی وارد ایران شده است.
 
ماجرای کم‌شدن سهمیه بنزین چیست؟
 
رئیس انجمن شرکت های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه امکان کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد،‌ گفت: کم‌شدن سهمیه از کارت سوخت شخصی به دلیل کامل‌ نشدن فرآیند سوخت‌گیری است که این مساله چهار لیتر از سهمیه بنزین را کسر می‌کند. وی افزود:‌ از همین روی، افراد در زمان سوخت‌گیری باید به دو نکته توجه داشته باشند. نکته اول این است که بعد از وارد کردن کارت سوخت به دستگاه،‌ منتظر پیغام «نازل را بر دارید» بمانند زیرا اگر قبل از نمایش پیغام نازل برداشته شود،‌ چهار لیتر از سهمیه کسر می‌شود. رئیسی‌فرد تاکید کرد: ‌همچنین در پایان سوخت‌گیری نیز اگر پیش از قرار دادن نازل بر سر جای خود، ‌کارت سوخت از دستگاه خارج شود،‌ چهار لیتر بنزین دیگر از سهمیه سوخت حذف می‌شود بنابراین افراد در جریان سوخت‌گیری باید به روند بنزین زدن توجه کنند. به گفته رئیسی‌فرد، کاهش مصرف بنزین بعد از سهمیه‌بندی در ماه‌های اول بیشتر احساس می‌شود و به مرور زمان ممکن است مصرف دوباره افزایش پیدا کند بنابراین نمی‌توان گفت که سهمیه‌بندی قطعا کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت. /ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
ادامه تاثیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نفت ارزان شده ان وقت رفتید زمانی که نفت ۱۴۰ تاو۱۵۰ دلار شده بود را امار دراوردید؟؟؟؟؟؟؟؟
حالتان خوبه؟؟؟؟؟؟
اقای زنگنه مگر نفرمودند جرات تحریم نفت ایران را ندارند و نفت میشود ۱۰۰ دلار؟؟؟؟؟
الان نفت ایران که اگر بخرند و نه با تخفیفهای نصف قیمتی ۶۳ دلار است و با تخفیفهای خاص خیلی کمتر از این مقدار قسمت ایران میشود.
هنوز باورشان نشده هندی ها و کره ای ها و ژاپنی ها از ایران دیگر نفت نمی خرند!!!!!!!!!!!!
خزانه داری امریکا تیم ۴۰۰ نفره اتاق تحریمش علیه ما راه انداخته ان وقت ما بدیهی ترین حالتهای ممکن که این سه کشور از امریکا پیروی خواهند کرد را باور نداشته ایم!!!!!!!!!
قیمتها سر به فلک کشیده منتهی بانک مرکزی یکی دلار و یکی طلا را فنرش را فشرده و سایر کالاها که مردم با ان درگیر هستند را کاملا رها گذاشته .
داروها در داروخانه ها ارز دلاری اش بالای ۳۰ تومان دارد محاسبه میشود.
لبنیات که داخلی هست جرا این قدر گران شده؟
یک شیشه ترشی موسیر که ۱۲۰۰۰ تومان بوده امروز خودم میخواستم تهیه کنم روی ان ۴۹۵۰۰ تومان درج کرده بودند بگو همان ۵۰۰۰۰ تومان !!!!!!!
موسیر داخلی
میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بانک مرکزی یکساله فکر و ذکرش دلار دلار دلار طلا طلا طلا و فنر انها را وحشتناک فشرده کرده منتهی دارو لبنیات و خودرو وحشتنانک گران شده و اینها با همان تناسب ندارد و نشان میدهد عددهای ارزی واقعی نیست.
ترشی را گذاشتم و امدم بیرون از مغازه.
دولت چرا حقوق ها را درست نمی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پایه حقوقی سال ۷۰ مثلا بوده ۱۰۰۰۰ تومان خوب می امدند با دلار به این عدد رسیده بودند یعنی چیزی در حدود ۱۰۰۰ دلار ولی الان حقوق ها شده ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار و مگر میشود یک چهارم حقوقت برود صرف تهیه گوشت ماهانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در خارج از کشورمثلا استرالیا قیمت گوشت یک کیلو ۲ دلار و حقوق ساعتی ۲۰ دلار و با یک ساعت حقوقش ۵ کیلو گوشت تهیه میکند.
صفحه اقتصادی تان چرا به این قیمتهای کف بازار نمی پردازد؟؟؟؟
مردم مگر دلار توی ماست میزنند یا طلا؟؟؟؟؟؟
اقای رییس جمهور دیشب میفرمایند اگر تحریم نبود ارز نصف این قیمت بود!!!!!
خوب ارز دولتی که خود شما در بودجه زدید ۸۵۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان از عدد دیشبتان هم بیشتر!!!!!!!
بازار ارز دست خود دولت است و مردم یکساله از این صحبتها زیاد شنیده اند.
اگر قیمت ادعایی ارز بشود سایپا و ایرانخودرو این خودروهای فوق پیشرفته شان را که ۲ برابر ارزش واقعی به مردم انداخته اند را چه میکنند ان وقت و پول مردم را پس میدهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ارز و طلا شده دردسر و سایر اجناس را رها کرده اند و این دو جز اقتصادی را برای اینکه بگویند همه چیز عالی است این گونه کرده اند.
قیمتهای اجناس در کف بازار با نرخ های ارزی ادعایی تفاوتش بسیار است.
کاهش 4 لیتری سهمیه به خاطر برداشتن و گذاشت نازل بنزین. اینا روی جمشید بسم ا...
این چه حرف کارشناسی هست که با برداشتن یا بر نداشتن نازل بنزین هر دفعه ۸ لیتر بنزین کم میشود . مثلا مثل این هست که در بانک خودپرداز قرار هست مبلغی پول بردارید هر بار که اشتباه رمز را وترد کردی ۴ هزار تومان از حساب پول نزد بانک هست کم شود . واقعا پذیرفتنی هست ؟ بنطرم با این مکانیزم غیر حرفه ای و غیر منطقی میخواهند میزان سوخت سهمیه ای را کمتر کنند چون فکر میکنند از اول نباید این سهمیه به این مقدار تخصیص پیدا میکرد . این ترفند ها در کشورهای جهان سوم اتفاق میفتد . چرا نرم افزار را جور دیگری برنامه ریزی نمیکنید که با هر برداشتن یا گداشتن نازل بنزین بجای ۸ لیتر کاهش ۸ لیتر افزایش یاید . ها؟ ها؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
گل گفتی
خدا رو شکر که بنزین زدن هم صاحب فرآیند شد.طفلکی خیلی مظلوم بود.
به چه روزی افتاده ایم که خودمان را با ونزوئلا مقایسه میکنیم... زمانی آلمانیها حسرت ایران و صنعت ایران را میخوردند...
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
البته هیچ زمانی آلمانی‌ها حسرت هیچ‌چیز ایران رو نخوردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
اینی که گفتی مربوط به چه دورانیه
از وقتي كه من يادم ميايد وقتي كامپيوتر وارد چرخه اداره كشور شده هيچ كامپيوتري به نفع مردم اشتباه نميكند شده تا حالا يك ريال اشتباه به حساب كسي واريز بشود ولي اشتباها از حساب مرد برداشته ميشود
پاسخ ها
سام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
البته تمام تکنولوژی های نوین به ضرر مردم وارد این کشور میشن دوربینهای جریمه کدهای رهگیری املاک و..
استخراج نفت شلاز اعماق پایین در آکریکا وقتی صرف میکنه که قیمت آن حداقل ۶۰ دلتر باشه، آمریکا با زیرکی ایران و ونزویلارا تحریم کرد و بتزار صادرات نفت شل خودرا جایگزین ایران کرد،
عزیز جان جهت تأمین کسری های دولت، چرا به جای چهار لیتر،همان 60 لیتر را کم نمی فرمایید!؟!؟!
نمیدونم چرا قبلا فرایند بنزین زدن اینطوری نبوده....!!!!
همین فرآیند را من انجام دادم اما باز هم ۴ لیتر کم شده. چه معنی دارد هر بار ۸ لیتر کم شود!؟
بله کاملاً وجود داره!
کافیه یه ظرف 3 لیتری رو در پمپ بنزین بزنید! هم کنتورش 4 لیتر از سهمیه تون کم می کنه و هم مبلغش رو براتون 4 لیتری حساب می کنه!
حالا حساب کنید با این سهمیه کم چقدر از سهمیه تون کم میشه؟! و چقدر گرانتر از مبلغ سهیمه بپاتون حساب میشه؟!
اینکه گفته میشود سهمیه بندی ،و کنترل کردن و دو نرخی بودن ،باعث فساد میشود ، درست است همین کم شدن بنزین از کارت سوخت یکی از نشانه های فساد میباشد ؟،
بخاطر زدن پایگاهای عربستان هست بله ذخایرشون داره ته میکشه و امیدواریم قیمت نفت تا صد دلار برود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی