بازدید 17549
پیمانه اقتصادی؛

زمان آزادسازی سهام عدالت مشخص شد/ هدیه کریسمس، یک شرکت خودروسازی به صاحبان خودروهای برقی/ کشوری که سود وام‌های بانکی را به صفر درصد افزایش داد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته، دلار در بازار‌های جهانی از پیشروی بازماند، رشد نسبی قیمت سکه در پایان هفته، طلا در مرز ۱۵۰۰ دلار ایستاد، نیمی از تجارت ایران و روسیه با ارز ملی انجام می‌شود و زیان ۴۶۰ میلیارد تومان مرغداران در چهل روز گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 27 December 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته، دلار در بازار‌های جهانی از پیشروی بازماند، رشد نسبی قیمت سکه در پایان هفته، طلا در مرز ۱۵۰۰ دلار ایستاد، نیمی از تجارت ایران و روسیه با ارز ملی انجام می‌شود و زیان ۴۶۰ میلیارد تومان مرغداران در چهل روز گذشته را در بر دارد.

قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته

در معاملات روز پنجشنبه، پنجم دی ماه ۹۸ بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۲۸۷۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۹۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. هر یورو نیز در این صرافی ها، به نرخ ۱۴۱۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۴۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

دلار در بازار‌های جهانی از پیشروی بازماند

در واپسین روز‌های سال ۲۰۱۹ تمایل برای خرید دلار کاهش زیادی داشته است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۲ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۲۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس، معادل ۱.۰۱۹۵ دلار اعلام شد. مارک شندلر، استراتژیست ارزی در موسسه" بانوک برن" گفت: به خاطر تعطیلات سال نو بسیاری از بازار‌ها تعطیل شده اند و آن‌ها که باز هستند هم حجم معاملات پایینی دارند. با این حال دلار به نسبت در موقعیت بهتری از سایر ارز‌هاست.

کوییچی کوبایاشی، استراتژیست ارزی در بانک «میتسوبیشی» گفت: بازار ارز در روز‌های اخیر واکنش بسیار محدودی به وقایع جنگ تجاری داشته است و فکر می‌کنم این رویه تا آغاز سال بعد ادامه خواهد داشت. در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۸۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۲ درصد صعود کرد و به ۱.۱۰۸۸ دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۵۳ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۴۸ دلار سنگاپور مبادله شد.

رشد نسبی قیمت سکه در پایان هفته

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و سکه تهران، در پایان معاملات روز گذشته بازار طلا و سکه پایتخت، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به نرخ ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان قیمت گذاری و هر سکه یک گرمی نیز در معاملات دیروز، ۹۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد.

طلا در مرز ۱۵۰۰ دلار ایستاد

قیمت طلا در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی و انتظار سرمایه‌گذاران برای روشن شدن جزییات توافق تجاری موقتی آمریکا و چین، در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی ثابت بود و نزدیک به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۴۹۹ دلار و ۱۸ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه برای مدت کوتاهی از مرز ۱۵۰۰ دلار عبور کرد که بالاترین قیمت از پنجم نوامبر بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۵۰۳ دلار و ۱۰ سنت رسید.

زمان آزادسازی سهام عدالت مشخص شد

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سهام عدالت حداکثر تا آبان سال ۹۹ آزادسازی می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. علیرضا صالح در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت از دستورات رهبر معظم انقلاب است و به طور قطع اجرایی خواهد شد. وی یکی از اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی را تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس ذکر کرد و گفت: امیدواریم این امر هر چه زودتر با آزادسازی سهام عدالت تحقق پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به زمان پرداخت سود سهام عدالت خاطرنشان کرد: امیدواریم از اوایل اسفند سال جاری سود سهام عدالت به مردم واریز شود. صالح درباره رقم سودی که به حساب مشمولان پرداخت می‌شود، گفت: رقم دقیق آن در وضعیت کنونی مشخص نیست و باید در ابتدا سود مدنظر از شرکت‌ها دریافت و در انتها به حسابِ دارندگان سهم پرداخت کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: باید تا بهمن ماه صبر کرد تا مشخص شود چه میزان سود به مردم تعلق می‌گیرد، اما به طور حتم تا اسفند ماه سود در نظر گرفته شده واریز می‌شود. وی ادامه داد: سود‌هایی که از سوی شرکت‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد برای مردم است؛ بنابراین، هر میزان سود به حساب سازمان واریز شود تا رقم آخر به مردم پرداخت خواهیم کرد. صالح در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه در ابتدا قرار بود سود سهام عدالت در آذر ماه به حساب مشمولین پرداخت شود، در حالی که زمان تعیین شده عقب افتاده است، گفت: شرکت‌ها هشت ماه فرصت دارند تا سود را در اختیار ما قرار دهند و با توجه به اینکه مجامع آن‌ها در تیرماه برگزار شد تا پایان بهمن فرصت دارند که سود را به حساب سازمان واریز کنند.

نیمی از تجارت ایران و روسیه با ارز ملی انجام می‌شود

اسپوتنیک: رستم ژیگانشین نماینده تجارت روسیه در ایران، گفت: سهم تبادل حساب‌های متقابل بین روسیه و ایران با استفاده از ارز‌های ملی از ۵۰ درصد فراتر رفته است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که مسکو و تهران توافق کرده اند، کار را برای گسترش پرداخت‌های مستقیم با ارز‌های ملی گسترش دهند. رئیس جمهور ایران، حسن روحانی به نوبه خود، گفت: استفاده از ارز‌های ملی به گسترش روابط کمک می‌کند؛ عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران، اظهار داشت که دو کشور در حال دور شدن از استفاده از دلار هستند.

ژیگانشین با اشاره به رشد گردش حساب‌های متقابل در ارز‌های ملی گفت: اگر در سال ۲۰۱۸ با ارز‌های ملی حسابهای مالی کمی بیشتر از ۴۰ درصد بوده باشد، پس در سال ۲۰۱۹ جاری این رقم از ۵۰ درصد فراتر می‌رود. وی با اشاره به رشد گردش حساب‌های متقابل ارز‌های ملی گفت: موضوع استفاده از ارز‌های ملی برای تجارت و همکاری اقتصادی بین روسیه و ایران مهم است. نماینده تجارت روسیه در تهران همچنین با اشاره به گردش مالی تجارت دو کشور خاطرنشان کرد: در ده ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته و بالغ بر ۱.۶۷ میلیارد دلار بوده که این در حال نزدیک شدن به گردش مالی برای کل سال گذشته است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۷ میلیارد دلار گردش مالی بین دو کشور بوده است. به گفته وی، از طرف روسیه، بخش عمده صادرات روغن آفتابگردان، ذرت، جو، گوسفند است و علاوه بر محصولات کشاورزی الوار، تجهیزات الکتریکی، فولادی، حمل و نقل ریلی را در بر می‌گیرد. رستم ژیگانشین خاطرنشان کرد: پنیر‌های یخ زده، خیار، گوجه فرنگی، کیوی، کلم، انگور، میوه‌های خشک، کشمش، پسته و سایر سبزیجات و میوه‌ها از ایران به روسیه تحویل داده می‌شوند.

هدیه کریسمس یک شرکت خودروسازی به صاحبان خودرو‌های برقی

به تازگی شرکت تسلاموتورز اعلام کرده است، به منظور تسهیل دسترسی مشتریان و صاحبان خودرو‌های الکتریکی تسلا به ایستگاه‌های شارژ، ۲۰ واحد جدید با ظرفیت ۲۵۰ کیلووات در کانادا راه اندازی کرده است تا آن‌ها در طول تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی با مشکلات مربوط به رفت و آمد مواجه نشوند.

بدون شک، یکی از بزرگترین دغدغه‌های دارندگان خودرو‌های تمام الکتریکی، نگرانی از اتمام شارژ خودروست که نزدیک بودن فواصل بین ایستگاه‌های شارژ درون و برون شهری می‌تواند تا حد زیادی از نگرانی آن‌ها بکاهد. بر اساس گزارش وب سایت insideevs، بسیاری از کشور‌های جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گاز‌های گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودرو‌های تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند؛ بنابراین، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودرو‌های برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودرو‌های برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودرو‌های پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودرو‌هایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

زیان ۴۶۰ میلیارد تومان مرغداران در چهل روز گذشته

برومند چهارآیین عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از استمرار ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد، گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده در درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. با توجه به وضعیت کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت مرغ طی روز‌های آتی در بازار استمرار یابد. چهارآیین قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی بازار مرغداران در فروش هر کیلو مرغ، یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان متضرر هستند.
او با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی در بازار تغییری نداشته است بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است.

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: به ‌رغم واردات ریز مغذی‌ها، واکسن، دارو و سایر مکمل‌ها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، اما قیمت آن‌ها نسبت به ابتدای سال چهار برابر افزایش یافته که این امر در قیمت تمام شده تولید تأثیر بسزایی دارد که متأسفانه مسئولان ذیربط آن را در قیمت تمام شده لحاظ نکردند و همین امر موجب شده تا مرغداران از این ناحیه متحمل زیان شوند. به گفته وی، مرغداران گوشتی طی چهل روز اخیر به واسطه فروش مرغ زیر قیمت تمام شده رقمی بالغ بر ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیارد تومان متضرر شدند. /باشگاه خبرنگاران جوان

کشوری که سود وام‌های بانکی را به صفر درصد افزایش داد

در حالی که بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا، ژاپن، دانمارک، سوئیس و مجارستان با هدف تحریک رشد اقتصادی همچنان بر ادامه برقراری نرخ بهره منفی تاکید دارند، بانک مرکزی سوئد به عنوان نخستین بانک مرکزی جهان فارغ از نگرانی‌های عمومی از تبعات کاهش رشد جهانی اقتصاد، نرخ بهره منفی ۲۵ صدم درصدی را به صفر درصد افزایش داد. استفان اینگوِس، رئیس کل بانک مرکزی سوئد با اعلام این خبر گفت، هر چند نرخ بهره منفی موجب افزایش نرخ تورم و تحریک رشد اقتصادی می‌شود، ولی بهره‌گیری طولانی‌مدت از این ابزار، باعث افزایش هزینه زندگی مردم از جمله گران‌تر شدن بهای مسکن می‌شود. اینگوس ادامه داد، پرداخت طولانی‌مدت وارم ارزان از یک سو، شرکت‌ها را به افزایش بدهی و ریسک ناشی از آن عادت می‌دهد و از سوی دیگر، شرکت‌هایی را که بهره وری بالایی ندارند، سر پا نگاه می‌دارد.

قدیمی‌ترین بانک مرکزی جهان در سال ۲۰۱۵ اقدام به اعلام نرخ بهره منفی کرد. این تصمیم با هدف مقابله با تاثیر افت رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و نیز گرفتار آمدن در مارپیچ رکودی مشابه آن چه اقتصاد ژاپن گرفتار آن آمده بود، اتخاذ شد. البته نرخ بهره منفی در اروپا فراگیری سراسری ندارد و در حال حاضر نیز نرخ بهره در نروژ (۱.۵ درصد) و بریتانیا (۰.۷۵ درصد) بالاتر از صفر است.

ادامه روند صعودی قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه که بسیاری از بازار‌ها حال و هوای تعطیلات سال نو را داشتند، تحت تاثیر بهبود دورنمای روابط تجاری آمریکا و چین و توافق کاهش تولید اوپک پلاس، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۷ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۰ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۱ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
در تمام دنیا نرخ سود بانکی تابعی از نرخ تورم است اما در کشور ما چون برخی سیاستمداران از یکسوی دیگر وارد کننده کالا هستند ویا در برخی کارخانجات سهام دار هستند همیشه با توپ وتشر نرخ سود بانکی را پائین نگاه داشته اند " وام ازدواج وام خود اشتغالی ووو" بهانه است مهم فروش رفتن کالاهای وارداتی وتولیدی این بزرگواران است
ظاهرا بلاد کفر در بانکداری اسلامی موفق تر از همه کشورهای اسلامی عمل کرده اند

همه کشورهای اسلامی جهان با یک و نیم میلیارد نفر جمعیت !!!!!!!!
با آزاد شدن سهام عدالت حتما بقیه سهام ملی هم به بخش خصوصی انتقال می یابد!؟
سهام عدالت بزرگترین خیانت به طبقه کارگر بود . چه کارخونه های که به اسم سهام عدالت به یک دهم قیمت به یک عده خواص فروخته نشد .
سود صفر درصد همان ایده آقای عباسی است که متاسفانه کشورهای دیکه دارند کاخ سفید را حسینیه میکنند نه بانک های ما که سود روی سود و دیرکردهم میگیرند
بهره منفی ! بهره صفر درصد !باز هم ادعا کنیم که اقتصاد ما اسلامی است و بقیه همه کاپیتالیسم رباخوار
قابل توجه بانکهای مثلا اسلامی ما!
اول فکر کردم منظور ایران‌خودرو و بانک مرکزی ایرانه.
ما که موندیم چطور مسولان ایرانی حتی با سود صفر درصد وام در کشورهای غربی باز با اونها مخالفند و دنبال بانکداری اسلامی! هستند!
موقعی کە بقیە را با خودمان مقایسە میکنیم، فقط باید اە و افسوس خورد
من نمیفهمم رشد منفی یعنی چی؟ یعنی ۱ تومن وام میگیری برگشت پولت به بانک کمتره از پولیه که گرفتی؟
نرخ بهره های بالا تز از صفر !!!!! " در حال حاضر نیز نرخ بهره در نروژ (۱.۵ درصد) و بریتانیا (۰.۷۵ درصد) بالاتر از صفر است. .. در کشور ما وام با بهره اسمی 18 درصد و 25 درصد مضاربه ای و بهره واقعی بالای 40 درصد را داریم و لااقل پیشرو تر از کشور های غیر اسلامی اروپا ! آخ ما چه قد خوبیم !!!
من موندم اگه اونا نرخ بهرشون اینه و نرخ بهره ما اسما 18 درصد و رسما بالای 50 درصده ،ما مسلمونیم یا اونا؟اونا به اسلام عمل میکنن یا ما .درضمن ما که میتونیم این نرخ رو بدیم پوست کلفتیم و بی خیال؟اگه اونا تو ایران زندگی میکردن چیکار میکردن با این تورم؟میتونستن یک قسط بدن؟یا یک روز تفریح کنن؟من خودم بیش دو سال یک مسافرت نرفتم یا سینما.گه گاهی اگه بتونم کار نباشه خسته نباشم بارون نیاد که تو کفشم آب بره ،با خانواده میریم بیرون خرید کردن مردم رو میبینیم و بعدش از در رستوران رد میشیم یادمون نره اونجا رستورانه
از اسلام واقعيت ها را انها برداشت كرده اند كه بانكداري بدون ربا دارند وگرنه بانك هاي ما خانه خراب كن هستند
بانکداری اسلامی!
عجب ملت های بی دینی هستند .چطور اجازه میدهند بهره وامها به صفر در صد افزایش یابد .
ایول سهاااام عدالت
12 هزار تومن
یک دلاااااار
ذوق کردم که
نرخ بهره منفی میمونه عینهو مملکت ما
سلام: لطفآ بفرمائید تکلیف آن افراد ایرانی که اصلا سهام عدالت نگرفتند چیست ؟آیا اصل سهام عدالت نباید به این قشر محروم از کارمند و غیر کارمند هم اعطاءبشود؟؟ دولت چه برنامه ای برای این افراد دارد؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل