بازدید 21924

دو اقدام مهم ایران در رآکتور آب سنگین مدرن شده خُنداب؛ نصب درپوش و راه اندازی مدار ثانویه تماما ایرانی + فیلم

«علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته بود، به زودی دو پروژه مهم در راکتور آب سنگین اراک شامل بخش ثانویه و ماشین سوخت راه اندازی خواهند شد. حالا خبرنگاران قرار است، امروز شاهد نصب درپوش رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک که تماما با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی به سرانجام رسیده، باشند...
کد خبر: ۹۴۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸ 23 December 2019

جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، توانسته است درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک به نام «Reactor Pit Cover» را ـ که بیش از ۱۰۰ تن وزن دارد ـ در محل خود در چاله راکتور نصب کند.

به گزارش «تابناک»؛ همانطور که چندی پیش یک منبع آگاه خبر داده بود، از قرار معلوم کار ساخت ماشین سوخت گذاری راکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است؛ ضمن اینکه بخشی از اتاق کنترل راکتور اراک نیز در حال تکمیل است. کار طراحی راکتور جدید و مدرن اراک در مرحله پایانی بوده و قرارداد‌های خرید تجهیزات اصلی برای شروع به ساخت منعقد شده است.

لازم به یادآوری است که قلب راکتور اراک که در چاله راکتور قرار دارد، شامل سه بخش اصلی از جمله بخش کالندریاست ـ که طبق برجام باید نوسازی و مدرن شود و حالا یک قسمت مهم به نام درپوش راکتور نیز که توسط متخصصان داخلی ساخته شده ـ در قسمت فوقانی قرار گرفته است.

«علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته بود به زودی دو پروژه مهم در راکتور آب سنگین اراک شامل بخش ثانویه و ماشین سوخت راه اندازی خواهند شد.

حالا قرار است خبرنگاران امروز شاهد نصب درپوش رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک ـ که تماما با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی به سرانجام رسیده ـ باشند و پس از آن در نشست خبری علی اکبر صالحی شرکت کرده و سوالات خود را پیرامون دستیابی به این مهم و همچنین راه اندازی مدار ثانویه راکتور اراک بپرسند. به نظر می‌رسد علاوه بر بخش ثانویه، کشورمان توانسته در بخش اولیه و هسته‌ای راکتور نیز اقدامات مهمی را به سرانجام برساند.

تعداد بازدید : 2572

فیلم حاضر مربوط به نصب قطعات راکتور خنداب است که در آبان ماه انجام شده است

رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک با هدف کسب تجربه و دانش فنی در طراحی و ساخت رآکتور‌های اتمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد امکانات تحقیق و توسعه در زمینه‌های فیزیک نوترون، ترموهیدرولیک و درمان و تولید رادیو ایزوتوپ در جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی در حال تکمیل طراحی و ساخت است.

بازطراحی این رآکتور با گردآوری گروهی از کارشناسان و متخصصین داخلی در زمینه‌های گوناگون برای اجرای یکی از پیچیده ترین طراحی ‌های صنعت هسته ای با بالاترین سطح استاندارد‌های جهانی در دستور کار قرار گرفت. این رآکتور دارای دو مدار است؛ مدار اول که وظیفۀ آن برداشت حرارت از قلب رآکتور بوده و مدار ثانویه که وظیفۀ آن انتقال حرارت مدار اول به برج‌های خنک کننده و نهایتاً به محیط است.

مدار ثانویه شامل مبدل ‌های حرارتی ـ استخر میانی ـ پمپ ‌های انتقال (آب گرم – برج ­های خنک کننده و پمپ ‌های برگشت آب سرد) است. راهبری این مدار از طریق اتاق کنترل اصلی رآکتور صورت می پذیرد. جهت راه اندازی مدار اول رآکتور، ابتدا باید مدار ثانویه و سیستم های جانبی مرتبط با آن راه اندازی می شد تا بعد از آن تکمیل مدار اول و راه اندازی غیر اکتیو رآکتور تحقیقاتی خُنداب اراک آغاز شود.

راه اندازی مدار ثانویه رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک و سیستم‌های جانبی مرتبط با آن امروز دوشنبه و با حضور علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی صورت خواهد گرفت و پس از آن، وی در یک نشست خبری، پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی خواهد بود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در هشتم می ۲۰۱۹، یعنی یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راه کار‌های پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس مفاد این توافق معلق می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران تاکنون در چهار گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو بوده است و تا حداکثر دو هفته و چند روز دیگر موعد کاهش بخشی دیگر از تعهدات برجامی ایران که از آن تحت عنوان گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای یاد می‌شود، فرا خواهد رسید.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در همین خصوص به صراحت تاکید کرد: «در صورت عدم انجام تعهدات اروپا در قبال حفظ برجام، گام پنجم کاهش تعهدات را برخواهیم داشت.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۵۴
من نمی دونم با این تحریم های سنگین دیگه ما منتظر چی هستیم؟ چیزی برای از دست دادن نداریم، یا رومی رومی یا زنگی زنگی .... نمیشه حد وسط رو گرفت. یا باید سازش کنیم، یا باید بمب اتم بسازیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
منم با بمب اتم موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
بمب اتم بسازی معلوم تحصیلاتت در حد دیپلم هم نیست حداقل دوسال طول میکشه بعدم اسرائیل و آمریکا هم میشینن تو این دوسال بمبتو بسازی هنوز ۱۸ ماه از تحریما نگذشته قیمت همه چی چهار برابر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
اگر داشتن بمب اتم باعث پیشرفت یک کشور میشد !؟
الان پاکستان و کره شمالی اینطور در فقر و فلاکت و بدبختی و انزوا و گرسنگی و فساد و نابرابری و جهالت و عقب ماندگی دست و پا نمی زدند !؟
به جای اینکارها ، به طرف مردم بیایید و برای رفاه و آسایش آنها ارزش قائل شوید
و توسعه و پیشرفت کشور را بصورت علمی و منطقی در دستور کار بگذارید
مقداری نان هم به آن بیفزایید
آفرین به متخصصان توانمند وطن
واقعا مایه افتخار میهنید. حیف که سرسیلندر پراید رو نمتونید تولید کنید. قهرمانان دلاوران
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
زه دور پراید تخصصی تره. اونم تولید نمیشه
پول های کشور رو لطفا حروم نکنید

تمام امکانات کشور رو مسئولین و آقازاذه هاشون و یک عده سهمیه دار دارن بهره برداری می کنند، پس لطفا درب انرژی هسته ای رو ببندید، چون برای مردم ایران به جز بدبختی، چیزی نداشته
متاسفانه این ها همه اش حرف هست ایران تو هسته ای هیچ حرفی برای گفتن نداره ، همونطور که میگن ما تو پزشکی جزو بهترین ها هستیم تو هسته ای ه جزو بهترین ها هستیم ، ایران از نظر پزشکی رتبه 119 رو داره بین 160 کشور ولی مردم ایران فکر میکنند ایران جزو ده تای اول هست
هسته ای هم به همین صورت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
درب عقب
پراید
کمیاب شده
قابل باور نیست مهندس ایرانی توان طراحی و تولید یک خودرو متعادل و روزآمد را ندارد ولی می تواند پیچیده ترین فناوری های هسته ای، هوافضا و‌ موشکی که غالبا بسیار پیچیده تر از ملزومات طراحی یک خودرو معمولی را ارایه دهد. ما ظهور توان داخلی پر تولید و بازتولید اتومبیل را به جهت عمومی بودن صنعت آن دیده ام و هر روز از آن می نالیم!
چطور باید صرفا به گواه صحبت های جسته و‌گسسته ایمان آورد که نا هسته ای و موشکی شده ایم، آیا عقل سلیم این را می پذیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
البته چندین طراح درجه یک ایرانی در دنیا هستند
ولی تسلط پارتی و مافیای قدرت تحمل آنها را نداشته و ندارد
لذا در اروپا و آمریکا و مالزی و کره و ژاپن مشغول بکار هستند
و مشابه برخوردهای ناعادلانه و مافیایی را میتوان در برخورد با عادل فردوسی پور ملاحظه کرد
و این قصه پر غصه در اکثر کارها و بخش ها وجود دارد
مهدی
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
در تولید این ماشین قول پیگر میتوان اعتماد کرد که نیروهای داخلی سهم مهمی را داشته اند و قابل تبرک و تحسین هم می باشد ولی این چرخدنده و یا رینگ و دیناموی گنده در این زمان فن ابتدایی است و خیلی هم بزرگنمایی شده است.
تماما ایرانیش خیلی جالبه...
به چه قیمت؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
فلاکت و فقر و گرانی بیکاری ۸۰ میلیون نفر از مردم گرفتار
و عقب ماندگی در صنعت و کشاورزی و محیط زیست و هرج و مرج و فساد اداری و ناتوانی اکثر مسولان و شعار زدگی و نابرابری و نگرانی و بی ثباتی در کشور ثروتمند ایران
و به سرقت رفتن منابع گازی و نفتی مان در حوزه های مشترک
توسط همسایگان که با دنیا بصورت منطقی و علمی و آرامش کار و رفتار میکنند
مسولان کشور چرا نمی توانند وقایع آینده را حدس بزنند؟ چرا هیچ درکی از وضعیت و قابلیت های واقعی و ضعف های کشور ندارند؟ همیشه می گذارند کار بیخ پیدا کنند سپس مجبور به دادن امتیاز و مذاکره شوند. متاسفانه مشتی بادمجان دور قاب چین مانند ابرهای سیاه اطرف مقامات مملکت را گرفته اند و فقط چیزی می گویند که خوش آید تا شغلشان حفظ شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
کشور در دستان اقلیتی بسیار کوچک و ثابت ، ولی بسیار پرقدرت و ثروت و غیر پاسخگو و غیر منتخب
و بصورت کاملا غیر علمی و منطقی و لجوجانه و با ریسک بالا اداره میگردد
و اصلا رفاه مردم و توسعه کشور برایشان پشیزی ارزش ندارد
و یا کاملا درک درستی از وقایع موجود کشور و مردم و عادی و علمی در دنیا ندارند
و فقط دنبال ارمان ها و شعارهای پرهزینه و نشدنی خودشان هستند !؟
یدونه ماشین ایرانی نتونستیم بسازیم و بعد تحریما قیمت ماشین چند برابر شد . نمیدونیم قسم حضرت عباستون رو باور کنیم یا دم خروستون!
افرين ! افرين به توانمندي داخلي . اون كسي كه ميگه هوا الوده س ، بوي بد تو تهران پيچيده ، اتوبوس ها و كاميون ها دودزا هستن ، كيفيت بنزين خرابه ، ... حسودي مي كنه وگرنه مگه ميشه كسي كه اين همه توانمندي داره اين همه معضلات تو كشورش داشته باشه .
انرژی هسته ای مگر قرار نبود در راستای افزایش رفاه و عزت ملی باشه، آیا به این دستاورد رسیدیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
خیلی وقته رسیدیم !؟
مگر خبر نداشتید ؟
خیلی وقته ، رسیدیم و شما خواب بودید !!!؟
بلند شو و از قطار پیاده بشوید که ایستگاه آخر است
بفرما !!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
بی خیال بمب اتم بشید چون تمام این هزینه ها ره به جایی نمی بره.
شما که این همه علم و مهارت دارین چرا بعد 40 سال هنوز برا تولید قطعات یدکی پراید لنگ میزنین!؟
لابد اين هم يك چيزيه شبيه پرايد . شك نكنيد . چهل سال به توانمندي هاي داخلي افتخار كردين اين هم نتيجه . هر جاي كار رو كه بخواهي درست كني يك جاي ديگه خراب ميشه
افرین خسته نباشید خدا قوت
مگر در راکتور اراک سیمان نریختند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
احتمالا گچ خاکستری ریختن کسی نفهمیده.
فقط دنبال جنگ ودعوا نباشید کشور اباد میشود واز خارج هم حمایت نکنید وسرمایه کشور را به هدر ندهید
چقد مهم
چقد مشکلات کشور حل میشه با سرپوش ببخشید درپوش
خداي شكر مشكلات مردم حل شد!
سلام واقعا با این انرژی هسته ای مملکت رو به کجا رسوندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
تو سفره ات و حساب بانکی ات نگاه کن و خواهی دید !!؟
کارهای اینچنینی برای مردم ارزشی ندارد

تا دیروز نان نداشتیم الان هوا هم نداریم !
به نظرم کاهش گام به گام تعهدات خیلی کارآمد نیست ما باید آمریکا و اروپا را مثل مردم خودمون غافلگیر کنیم.
ینی صب زود یهو چند تا بمب اتم بزنیم وسط اسراییل اگه اعتراضی کردن هم موشک و این چیزا داریم
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
داداش چی زدی. جنسش نابه ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
فلسطین هم نابود میشه راه حل اسراییل اتمی نیست فقط موشک دقیق از نزدیک لازم دارند
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
صبح زود که همه خوابن اخوی کسی خبردار نمیشه
اینها برای ما اهمیت نداره ایا به طراحی قبلی برگشتیم که غنی سازی نیاز نداشت و پلوتنیوم تولید میکرد یا این تکمیل طرح چینی ها و انگلیسی ها برای فقط خنک شدن با اب سنگین هست و راکتور عملا اب سنگین شده است. این چیزی هست که غربیها دوست داشتند و متاسفانه دیگر ایران نمیتواند به قبل از برجام برگردد.

اجرای پروتکل الحاقی داوطلبانه دیگه چه مسخره ای هست سریعا در این گام انرا متوقف کنید.
اسراییل و غرب با اینها اصلا مشکلی ندارند (حتی اگر بمب هم بسازیم انها خیلی بیشتر از ما دارند) و فقط دستاویز خوبی انرا یافته اند که دنیا از ایران هسته ای بترسانند و انها را بر علیه ایران متحد کنند.

ترس اصلی و فوری اسراییل از موشکهای ایران هست بخصوص اگر تکنولوژی ان به مقاومت برسد که دیگر امنیت اسراییل بسیار پایین میاید و عملا نابودی ان تحقق میابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
فعلا که باید اول بند تنبان خودمان را محکم تر کنیم !؟
تا از لاغری بیش از حد رسوا نشویم !؟
دیگه باید دعواها رو کنار گذاشت و همه با هم جشن درپوش بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
درپوش ، درپوش با یک عدد زیر پوش
دانه ای هزار تومن !؟
توان ساخت همه چيز را داريم فقط خودرو استاندارد نمي توانيم بسازيم يا شايد نفع زيادي ندارد بسازند
مرحله بعد هم انتخاب رنگ درپوش و رنگ کردن آن با اسپری ایرانی هست.
چرا این اصلاح طلبان اهل کار نیستند فقط مخالفان را تخریب می کنند
سلام به چه زبانی بگیم نان میخواهیم.
بسیاری ازتحصیلکرده های ما بیکار هستند بجای شات و شوت کردن به درد دل مردم.برسید
نود درصد مردم با انرژی اتمی و این خیالپردازیها مخالفند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
همه مثل شما فکر نمیکنن
کی بره رو هوا ،خدا رحم کنه
دستتون درد نکنه فقط خواستید روشنش کنید یه خورده عقب وایستید درپوش نپره خطرناکه
ما همه چیز لازم داریم و هیچ کشوری برنامه اتمیش رو به رای نمیگذاره بهتره همین الان که دیگه تحریم هم هستیم و راهی نداریم تا اخرش بریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار