بازدید 10519
در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح شد؛

اصلاح‌طلبان مدل انتخاباتی نجفی را متوقف کردند/ منتجب‌نیا: مسئولیت مدیریت سیاسی کشور باید بر عهده احزاب باشد/ اصلاح‌طلبان اختلافاتی درباره مدل انتخاباتی خود دارند

این طیف در جریان اصلاحات اعتقاد دارند، پارلمان اصلاحات که متشکل از همه احزاب اصلاح طلب است به مراتب می‌تواند ساز و کار انتخاباتی مناسب‌تر و کارآمدتری برای اصلاح طلبان در انتخابات باشد. پارلمان اصلاحات که این روز‌ها شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را درگیر خود کره است، یازده سال قبل توسط «محمدعلی نجفی» که این روز‌ها به دلیل پرونده قتل همسرش در زندان به سر می‌برد، کلید خورد.
کد خبر: ۹۴۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 18 December 2019

مهلت زیادی تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه باقی نمانده است. گروه ها و جریانات سیاسی در حال طرح ریزی برنامه های انتخاباتی خود هستند و بسیاری از مسائل باقی خواهد ماند تا نظرات نهادهای ناظر بر انتخابات پیرامون کاندیداها اعلام شود؛ اما همچنان برخی گروه ها در دل دو طیف اصلی سیاسی کشور ساز و کارهای انتخاباتی طراحی شده را نپذیرفته اند.

به گزارش «تابناک»؛ در میان اصولگرایان، جبهه پایداری همچنان تکلیف روشنی با سایر اصولگرایان ندارد؛ هرچند آنها در جلسات شورای ائتلاف حضور دارند، بارها بر این نکته تاکید کرده اند که شاید در نهایت نتوانند در این قالب قرار بگیرند. در بین اصلاح طلبان همین وضعیت وجود دارد و هستند احزابی که همچنان شورای عالی سیاستگذاری را ساز و کار انتخاباتی مناسبی نمی دانند.

این طیف در جریان اصلاحات اعتقاد دارند، پارلمان اصلاحات که متشکل از همه احزاب اصلاح طلب است به مراتب می‌تواند ساز و کار انتخاباتی مناسب‌تر و کارآمدتری برای اصلاح طلبان در انتخابات باشد. پارلمان اصلاحات که این روز‌ها شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را درگیر خود کره است، یازده سال قبل توسط «محمدعلی نجفی» که این روز‌ها به دلیل پرونده قتل همسرش در زندان به سر می‌برد، کلید خورد.

اصلاح‌طلبان مدل انتخاباتی «نجفی« را متوقف کردند/ منتجب‌نیا: مسئولیت مدیریت سیاسی کشور باید برعهده احزاب باشد/ اصلاح‌طلبان اختلافاتی درباره مدل انتخاباتی خود دارند

اصلاح‌طلبان می‌گویند، با طرح پارلمان اصلاحات که نوعی سهمیه‌بندی در میان احزاب اصلاح‌طلب است، می‌توان تجربه ۲۴ خرداد ۹۲ را به یک رویه سیاسی دائمی تبدیل کنند و رفتارهای منسجم‌تری داشته باشند.

پارلمان اصلاحات (یا نام‌های مشابهی مانند مجمع ملی اصلاح‌طلبان) پس از انتخابات سال ۹۶، از سوی مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری مجدد در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح شد؛ اما از همان ابتدا به مذاق عده‌ای خوش نیامد.

آنهایی که در شورای عالی اصلاح‌طلبان نشسته و دور عارف به عنوان رئیس این شورا گرد آمده‌اند، با طرح پارلمان اصلاحات موافق نیستند و معتقدند در قالب همین شورا هم می‌توان فعالیت کرد؛ اما احزاب اصلاح‌طلب نمی‌پذیرند، چون آنان بر این باورند که شأن و جایگاهشان در شورای عالی درست در نظر گرفته نشده است.

در همین خصوص با رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ـ که همین چند وقت پیش قائم مقامی مهدی کروبی در حزب اعتماد ملی را بر عهده داشت ـ به گفت و گو نشستیم.
او در این باره اظهار کرد: مخالفان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، بحث پارلمان اصلاحات را مطرح کردند و مذاکراتی هم در این خصوص داشتند. من آیین نامه و اساسنامه آن را خوانده‌ام و این شیوه انتخاباتی به مراتب کارآمدتر است.

وی افزود: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اساسنامه پارلمان اصلاحات را به عنوان اساسنامه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح کرد و کلیات آن هم به تصویب رسید. حال اینکه چرا به تعویق افتاده، جای سوال است؟!

به نظر من علت تعویق افتادن این است که اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نظر واحدی در خصوص طرح پارلمان اصلاحات ندارند، چون برخی از احزابی که در شورای هماهنگی عضویت دارند، تحت تاثیر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هستند.

منتجب نیا طرح پارلمان اصلاحات را یک آلترناتیو و جایگزین برای واقعی تر کردن اثرگذاری اصلاح طلبان می داند و می گوید: وقتی همه احزاب در پارلمان اصلاحات عضویت یابند، دیگر نیازی نیست، شورایی مثل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان فعالیت کند، در عین حال بنده شنیدم که پارلمان اصلاحات متوقف شده است.

دبیرکل حزب جمهوریت تاکید کرد: من خیلی نمی‌خواهم در مورد خوبی یا بدی به پارلمان اصلاحات حرف بزنم. طرح پارلمان اصلاحات طرفداران و مخالفانی دارد، ولی من همیشه بر این باور بودم که بار مسئولیت مدیریت سیاسی مدنی کشور باید بر عهده احزاب باشد.

وی گفت: سالم ترین و مطمئن ترین نهاد مدنی و مردمی که می تواند فعالیت سیاسی را بر عهده بگیرد، احزاب قانونی هستند. خوشبختانه در قانون آمده که احزاب می توانند جبهه تشکیل دهند و ائتلاف قانونی کنند. وقتی این ظرفیت‌ها در قانون وجود دارد، دیگر نیازی نیست به سراغ مکانیزم‌هایی برویم که خیلی مبنای قانونی ندارند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
نمایش نمایش نمایش نمایش نمایش نمایش
نمایش نمایش نمایش نمایش نمایش نمایش
نمایش نمایش نمایش نمایش نمایش نمایش
اصلاحطلبان همین الان هم با تنفس مصنوعی زنده اند

دقیقا شبیه اصولگراها .
در کنار انتخابات مجلس در اسفند ماه، مذاکره با عدم مذاکره با آمریکا را به رای مردم بگذارید، همه می آیند!؛-)
رای بی رای اصلاح طلب و اصولگرا نداره.
وقتی اصلاح طلب اصول گرا میکنین انگار برق منو میگیره
بابا دیگه بسه دیگه به داد مردم برسین
مردم به معنای واقعی نان در سفره ندارن!
اونوقت این حضرات به فکر چی هستن؟؟ ... من نمیفهمم!!
وقتي اقايان نمايندگان مجلس هنگام پاسخگويي ميگويند ما اختياراتي نداريم براي ادم بي اختيار چرا راي بدهيم
من نميدانم اين منتجب نيا كي هست ؟
مگه يك ادم چند سال عمر ميكنه كه همش
در مورد اين مسايل حرف ميزنه ؟
شما كار ديگري نداريد!!؟؟
تو این شرایط مملکت ! اینهمه خانواده های عزادار یا نگران دستگیرشده ها اینا به فکر این هستن که از این مردم بیچاره رای بگیرن!
امان از مرفهین بی درد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار