بازدید 25366
تحلیل انستیتو واشنگتن از بودجه ۹۹ ایران؛

ادامه سیاست‌های غلط روحانی در اقتصاد کلان در بودجه‌ای غیر پوپولیستی

سیاست‌های کلان روحانی نسبت به رئیس جمهوری پیشین محمود احمدی نژاد، به همان اندازه بد یا حتی بدتر بوده است. نیاز به داشتن دکترای اقتصاد نیست تا یک نفر متوجه این مساله شود که وقتی نرخ تورم ایران دو رقمی است و تورم ایالات متحده ۲ درصد است، ارزش ریال باید نسبت به دلار سقوط کند.
کد خبر: ۹۴۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 14 December 2019

در هشتم دسامبر، پس از طی مراحل قانونی، رئیس جمهور حسن روحانی برای ارائه بودجه سال ۲۰۲۰/۲۱ که از ماه مارس آغاز می‌شود، به مجلس رفت. به رغم سخنان رئیس دولت، پیشنهادهای بودجه‌ای وی شرایط سختی را که ایران با آن روبه روست، نشان می‌دهد.

ادامه سیاست های غلط روحانی در اقتصاد کلان در بودجه ای غیر پوپولیستی

بودجه ای غیر پوپولیستی

انتخابات پارلمانی ایران قرار است ۲۱ فوریه برگزار شود؛ بنابراین، انتظار می رفت که سخنان بودجه روحانی غیررسمی شروع مبارزات انتخاباتی باشد. در حقیقت، روسای جمهور گذشته غالباً قبل از انتخابات، موارد مورد رضایت رأی دهندگان را در بودجه قرار می دادند. با این حال، روحانی دست به این کار نزده است.

به عنوان مثال، وی هزینه ۴.۸ هزار تریلیون ریال برای دولت، و همچنین ۰.۸ هزار تریلیون ریال درآمد‌های اختصاصی و ۱۴.۸ هزار تریلیون ریال دیگر در هزینه شرکت‌های دولتی را پیشنهاد کرده است. (ترجمه این ارقام به دلار بسیار سخت است: نرخ رسمی ارز ۴۲۰۰۰ ریال برای هر دلار است، اما نرخ بازار آزاد حدود ۱۳۰۰۰۰ ریال است.) این هزینه‌های ترکیبی نسبت به امسال ۸ درصد افزایش یافته، با این حال تورم حداقل سه برابر شده و هیچ معافیت مالیاتی صادر نخواهد شد.

علاوه بر این، روحانی پیشنهاد داده که افزایش پرداخت‌های نقدی ماهانه که به تازگی برای کمک به قشرهای کم درآمد معرفی شده، در سطحی کمتر از ۴ دلار برای هر نفر با نرخ رسمی ارز یا حدود یک دلار با نرخ بازار آزاد حفظ شود و در حالی که پرداخت حقوق دولتی ۱۵ درصد افزایش می‌یابد ـ که در سیستم ایران تقریباً شاهد افزایش تقریبی سایر حقوق‌ها به همین اندازه نیز خواهیم بود ـ این رقم بسیار پایین‌تر از نرخ تورم احتمالی است، دقیقا مشابه آنچه با افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال گذشته رخ داد. در واقع، افزایش حقوق در برابر تورم در سال ۲۰۲۰/۲۱ شاهد افت واقعی برابر یک سوم در مقایسه با ابتدای سال جاری است، و این واقعیت به اردوگاه روحانی برای پیروزی در انتخابات کمکی نخواهد کرد.

ادامه سیاست‌های غلط

در کل، سیاست‌های کلان روحانی نسبت به رئیس جمهوری پیشین محمود احمدی نژاد، به همان اندازه بد یا حتی بدتر بوده است. احمدی نژاد در مواجهه با افت شدید درآمد‌های نفتی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، مجوز کاهش ارزش ریال را برای دولت صادر کرد و این باعث افزایش تعداد ریال دریافتی تهران برای هر دلار از فروش نفت شد. رقم بیشتر ریال برای هر دلار همچنین صادرات را تشویق کرده و تولید محلی را به جای واردات تحریک کرد - دو نتیجه مطلوب با توجه به اینکه ایران درآمد دلاری کمتری از فروش نفت داشته است. با این حال، روحانی سرسختانه در برابر تعدیل مشابه نرخ ریال مقاومت کرده است.

ثابت نگه داشتن نرخ رسمی ارز در حین استفاده از ذخایر ارزی و فشار دولتی برای تعدیل افزایش نرخ در بازار آزاد، معنی ندارد. نیاز به داشتن دکترای اقتصاد نیست تا یک نفر متوجه این مساله شود که وقتی نرخ تورم ایران دو رقمی است و تورم ایالات متحده ۲ درصد است، ارزش ریال باید نسبت به دلار سقوط کند. اگر روحانی از اقدام احمدی نژاد پیروی کرده و صادرات نفت را با نرخ دلار در بازار آزاد محاسبه می کرد، درآمد نفت در بودجه سال آینده به جای ۱۰ درصد برابر با ۳۰ درصد می شد.

آن وقت اگر در آینده دوباره مجوز افزایش نرخ ارز برای رسیدن به یک سطح مناسب شناور داده شود، دو مشکل عمده سیاسی ایجاد می شود. اول اینکه، بسیاری از ایرانیان نرخ ارز تثبیت شده را به عنوان نشانگری از چگونگی عملکرد اقتصاد دیده و به غلط اعتقاد دارند که صرف نظر از اینکه دیگر شاخص‌های مهم چگونه تأثیر خود را بر اقتصاد می گذارند، هرچقدر ریال قوی‌تر باشد، اقتصاد ان‌ها شکل و شمایل بهتری خواهد داشت. دوم، نرخ ارز سرکوب شده به معنای واردات گرانتر است و باعث ایجاد وضعیت نامناسب برای طبقه متوسط شهری می شود که پایگاه مهم رای روحانی را تشکیل می‌دهد.

سیاست پولی رئیس جمهور خطرناک هم هست. وی در سخنان بودجه‌ای خود در مورد بدهی به سیستم بانکی که به طور اساسی ورشکسته است، چیزی نگفت. در عوض، بودجه جدید به "انتقال دارایی‌های مالی" برابر با یک چهارم بودجه یا ۱.۲۵ هزار تریلیون ریال متکی است. ظاهراً این سخن بدان معناست که دولت وی روی قرض گرفتن مبالغ کلانی از داخل حساب باز کرده، که یا با کاهش پولی که می‌تواند نزد بانک‌ها سپرده گذاری شود تامین خواهد شد یا مستقیم از این بانک‌ها استقراض می شود. هر یک از این رویکردها، منجر به آسیب جدی به سیستم بانکی می شود که همین الان هم تقریباً نزدیک به فروپاشی است.

وضعیت سیاست‌های مالیاتی روحانی کمی بهتر است. طبق معمول، برآورد وی از درآمد مالیاتی کاملاً خوش بینانه بود، ولی سخنان وی هیچ اشاره‌ای به مقابله با مشکلات فراگیر فرار و معافیت‌های اضافی مالیاتی نکرد. امید علی پارسا، مدیر سازمان امور مالیاتی کشور، تخمین می‌زند که ۴۰ درصد از بازیگران اقتصادی کشور از همه مالیات‌ها معاف هستند.

علاوه بر این، برخی از تحولات اقتصادی اخیر که در سخنان روحانی تحسین شده اند، مشکوک به نظر می‌رسد. به گفته وی، تحت ریاست جمهوری وی ایران ۲.۳ میلیون هکتار به مناطق تازه زیر کشت رفته اضافه کرده است، اما کشاورزان مرتباً شکایت می‌کنند که چنین مناطقی منابع آبی مزارع قبلی را از بین برده است. به همین ترتیب، وی بیان کرده که دولتش سی و پنج پروژه سد را به اتمام رسانده است، اما بسیاری از این پروژه‌ها اگر فاجعه بار نباشند، از نظر زیست محیطی مخرب هستند.

یکی از نشانه‌های اینکه روحانی برای یافتن یک خبر خوب چقدر باید دست و پا بزند، اظهارات وی در این مورد است که تورم از ۵۲ به ۲۷ درصد کاهش یافته است. حتی برای یک چنین لفاظی آکروباتیکی هم نیاز به انتخاب مطلوب‌ترین روش محاسبه تورم، یعنی روش سال به سال است. مرکز آمار ایران اعلام کرده که از ماه نوامبر، قیمت‌ها به طور میانگین در طی دوازده ماه نسبت به مشابه سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته اند. افتخار روحانی به این مساله مایه تعجب است، زیرا اولویت وی پس از تصدی مقام ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳، پایین آوردن تورم به نرخ تک رقمی بود - هدفی که در آن زمان محقق شد، اما پس از اجرای سیاست‌های پولی انقباضی که اقتصاد را در آستانه رکود قرار داد.

بودجه جدید دارای یک عنصر واقع گرایانه است. فرض بر این است که صادرات نفت ایران حدود ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز و در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

آیا ایران قادر به تداوم وضعیت فعلی اقتصادی است؟

همه اخبار پیرامون اقتصاد ایران بد و اندوه بار نیست. روحانی در این باره که اقتصاد غیرنفتی پس از توقف در اوایل سال جاری مجددا به رشد خود بازگشته است، درست می گوید و با وجود شرایط سخت، دولت همچنان به سرمایه گذاری‌های قابل توجهی ادامه داده است. به عنوان مثال، تولید گاز طبیعی ایران از میادین دریایی که با قطر در آن سهیم است، اکنون برای اولین بار از تولید دوحه فراتر رفته است؛ تفاوتی فاحش با هشت سال پیش که قطر دو برابر ایران از این میادین گاز تولید می‌کرد. پروژه‌های زیرساخت عمومی نیز همچنان در حال گسترش است؛ از جمله راه سازی، راه آهن و برق.

با وجود این، بودجه جدید حاکی از آن است که تهران کامل با کاهش درآمد نفت تطابق نیافته است. دولت برای ایجاد توازن اقتصادی باید اقدامات اساسی دیگری را انجام دهد. ایران هنوز به شدت وابسته به نفت و صنایع وابسته آن (به عنوان مثال پتروشیمی) است، که سهم آن‌ها در درآمد صادراتی حتی از سهمشان در امور مالی دولت هم بیشتر است و اگر واشنگتن موفق شود که فروش نفت ایران را بیش از این در مضیقه بگذارد، مشکلات کشور بدتر هم می‌شود؛ برای نمونه، اگر تحریم‌های ایالات متحده تهران را وادار به فروش نفت با قیمت‌های تخفیفی کند، این امر تقریباً به همان اندازه‌ای در آمد دولت را کاهش میدهد که انگار ایران نتواند اصلا نفتی صادر کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۴
در برنامه بیت و سی اعلام کردند اقتصاد آمریکا رو به افول است
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
بیست و سی از افعال معکوس استفاده میکنه همیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
و اینکه در چند سال آینده ایران جای اقتصاد آمریکا رو خواهد گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
جک سال بود
بابا انتخابات زود هتگام اعلام کنید ...
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
فکر کردی فرقی میکنه؟؟ فکر کردی وضع موجود فقط تقصیر روحانیه؟؟ یعنی تو هنوز امید داری با انتخابات مشکلات کشور حل بشه؟؟ حتما سال ۹۲ به دنیا اومدی وگرنه کسی که سنش بیشتر باشه میدونه خیلی وقته مردم ایران دارند روز به روز بدبخت تر میشند و به هرکی هم رای میدن فرقی نمیکنه
بردیا
| Germany |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
بخش آغازین سخن سامان درست است ولی بخش پایانی نادرست. بخشی از 'مردم' ایران نه تنها میتوانند حتی در شرایط امروز خیلی خوب زندگی کنند بلکه میتوانند هزینه زندگی فرزندانشان را در غرب بپردازند، دستکم در ترکیه و یا گرجستان خانه ای بخرند و ۶۵ هزار دلار هم در آن کشور سرمایه گذاری کنند. اینها نیز 'مردم'اند!
mrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
یعنی هیچ کس تو این مملکت زورش به ایشون نمیرسه که استیضاحش کنه ؟
فنر قیمت دلار بالاخره یه روزی در میره و دولت رو بدجوری تو دردسر میندازه. حالا یا همین دولت یا دولت بعدی رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
هر موقع فنر در رفت یک رئیس جدید می آید و قیمت ها تثبیت می شود و این چرخه ادامه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
عزیزم فنرش پارسال در رفت ان هم بعد چند سال سرکوب کردن
جالبه که نویسنده فکر می‌کند دولت دلار را با قیمت ۴۲۰۰ عرضه می‌کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
هم 4200 گفت هم قیمت بازار آزاد. تحلیلی جالبی کرده
با وجودیکه من علت نوشتن موعدها با سالشمار مسیحی «فوریه»‌ را نمی فهمم، ولی کل مقاله برواقعیات تکیه دارد.
آقای روحانی دولت سرمایداران بزرگ است و برنامه ریزی های دولت وی هم در این راه گام برمیدارند. اعم از گاز و نفت تا وضعیت بهای دلار و طلا ...
در مقام مقایسه روحانی با احمدی نژاد هم مقاله نویس محق نیست. احمدی نژاد در دوره افولی اولیه آمریکا قرار داشت و روحانی در دوران افول پیشرفته که فردی همچون ترامپ با کارت روباز با سراسر جهان بدون سرپوشی تحکم میکند! در واقعیت هردو در راه اسلام نام محمدی قدم برمی دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
چي شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
اون بالاشو میخوندید متوجه میشدید
تحلیل انستیتو واشنگتن از بودجه ۹۹ ایران؛
21 فوریه !!!!!!!
ملت بيچاره شديم موش ازمايشگاههي تمام ازمون خطا ها روي سرنوشت ما تست ميشوند وچه خانواده هايي كه به خاك سياه نشستند براي تاوان اين خطا ها
برنده نوبل اقتصادم بزارید اونجا نمیتونه کاری کنه خودتونم میدونید اقتصاد ایران کمپلت سیاسیه
خوبه معادل دلاری بودجه ایران رو نگفته والا خواننده هاشون شاخ در می آوردن، شاید هم به گریه می افتادن
4.8 تریلیون ریال برای ایران در برابر 4.7 تریلیون دلار بودجه امریکا
البته مبلغ حمایتی خانوار هم کم گفته (ا دلار) تقریبا 3 دلار میشه، ســـــه دلارر کمک !
خوب تا اینجا نقش دولت است با همه ی معایب و محاسن .حال باید دید آیا مجلس کارشناسانه با بحث برخورد می کند یا همچنان منفعلانه اجازه اجرای این لایحه بودجه را به دولت می دهد؟
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
شما استعداد استخدام شدن در بیست و سی رو داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
مجلس خیلی وقته هیچ کاره شده. حتی خود دولت هم
افزایش بودجه نهادهای غیرمولد بیکار کاهش بودجه رفاهی مردم افزایش بودجه نهادهای چماق به دست
به آقای روحانی اهانت نکنید ایشون انسانی بی عیب و نقص می باشد و تمام تصمیمات ایشان از درایت و تجربه ایشان نشات گرفته است!!!!
پاسخ ها
حق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
خودتی
پایه های اقتصاد مقاومتی اول برکناری مختلسین بای نحو کان درتمام ارگانهای ملی ودولتی است دوم حذف تمامی نهادهای بلاوجه وموازی است سوم صرفه جوئی وشفافیت ودولت الکترونیک کامل چهارم همدلی وهمسوئی مردم باتعدیل اقتصادی وحقوقی پنجم اعمال واقعی قانون ازکجا آورده ای ششم علنی کردن تمام دارائیهای منقول وغیر منقول خانواده ها درداخل وخارج ولازمه تمام اینها بازگشت به فرمان مرحوم امام که میزان رای ملت است میباشد والا بارفتن روحانی ولاریجانی وباند ونحله آنها وآمدن قالیباف و اتوبوسهای مملو ازمسئولین رفوزه شده چیزی راعوض نمیکند مدعیان اصولگرایی واعمال دولت چنان اوضاع سیاسی را تیره وتار کرده اند که به جز عده ای همه ازنحوه اداره کشور ناراضی اند وادامه این کار یعنی تشکیل دولت ومجلس باحضور اقلیتی امتحان داده وروبه پائین حرکت کردن است من از اصلاحات به معنی واقعی کلمه حمایت میکنم نه از اصلاح طلبان موجود
اینهمه مماشات بار درامدان برای دریافت مالیات بابت چی هست؟
چرا خود دولت،دستگاه ها و وزارت خانه ها از هزینه های اضافه خود نمیکاهند؟
دلار سرکوب شده به نفع واردارت و به ضرر صادرات است که در بالا برعکس نوشته شده
البته واردات مواد غذايي با دلار 4200 براي کشاورزاني که با دلار سه برابر بايد مزرعه خود را تجهيز نمايند يعني نابودي کشاورزي

و يک حرکت کاملا پوپوليستي است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
من خودم کشاورز هستم واقعا" قیمت محصولات غیر واقعی هست و خر جها دقیقا سه برابر شده
این یعنی ورشکسگی کامل
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
مرد حسابی خیلی از کشاورزها و دامدارها سانتافه سوار شدن و خونه های چند طبقه میسازن . گوشت بشه چند میلیون ؟ میوه بشه چند صد هزار تا شما بگی " ای بدک نیست " . خوبه هر چی مواد غذاییه داره صادر میشه عراق . بس کن دیگه
فعلا برای دولت بعدی یک نان خور حسابی دست و پا کرده و اگر مآل اندیش بود کمک هزینه معیشتی رو به همه و به میزان ماهانه نفری یک میلیون میداد تا دولت بعدی رو مثل دولت فعلی به استیصال بندازه
البته چون انجام کار مفید در مرامشان نیست ، تو صیه مناسب حال و روزشان داده شد
اشتباهات احمدی نژاد و همه هم فکران از این طریق جاودانه خواهد شد
روحانی و امثالهم مثل اینکه متوجه شرایط کشور نیستند
اگر نماینده ای برای خودش ارزش قائل باشد، باید استعفا دهد
آقای روحانی خودت میدانستی که رییس جمهور در کشور ما اختیاری ندارد پس چرا کاندید شدید و وعده ها دروغی به مردم دادید ؟ آیا گرفتن پست و مقام اینقدر مهم است که مردم را در بن بست فلاکت و بلاتکلیفی قرار دهید و فقط بیننده باشید ؟
ما دولت اسلامی داریم و به آن می بالیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
فقط مواظب باش بالت نریزه
اقتصاددانهای وطنی کجا هستند و ساکت هستند.
مردم دیگر نه به اقتصاد دانهای داخلی امثال لیلاز اعتماد می کنند نه به ان وری ها مردم به سفره های خالی شان نگاه می کنند که هیچ اقتصاددانی به ان اشاره نمی کند.
کسی که اقتصاد هم نخوانده میداند بودجه ۹۹ احتمالا ۹۰ درصد محقق نخواهد شد چون فوق العاده فرضهای ان اشتباه است مثلا فرض فروش ۱ میلیون بسکه نفت در روز!!!!! خوب از الان پیدا است ۸۰۰۰۰۰ بشکه در روز بودجه منفی است به دلیل تحریم نفتی و در ۳۶۵ روز سال ضرب کنید و می بینید چه رقم بزرگی کسری بودجه خواهید داشت چون فرض فروش روزانه نفت به میزان روزانه یک میلیون بشکه در روز از ابتدا غلط است.
خدایا جز آستان مقدست هیچ پناهی در این جهان نداریم. ما رو از دست این رئیس چمهور سراپا تدبیر نجات بده تا بدبخت تر از این نشدیم.
مردم ایران
موش آزمایشگاهی دولتها و مجلسهای مختلف
چرارتبه بندی فرهنگیان اجرا نمی شود وموکول به ۴۵ روزکردید که انتخابات تمام بشه و بعدشم بگی بودجه ای درکار نیست همکاران پیگیری نمایید که دردیماه رتبه بندی اجرایی شود
علی برکت ا...
دولت میداند نه کسی حق انتقاد دارد، نه کسی حق استیضاح دارد، نه کسی حق سوال دارد (اگر سوالی هم بشود کسی پاسخی نمیدهد)، نه دولت به کسی توضیح میدهد، در این شرایط بد معیشتی بفکر به پایان بردن دور دوم دوره دولت هستند. تازه از مردم هم طلبکارند، میگویند هیچ دولتی در عمر جمهوری اسلامی اینقدر تحت فشار نبود». در صورت که باید بگوید مردم ایران در طول عمر جمهوری اسلامی در هیچ دوره ای از دولتها تا اینقدر تحت فشار نبودند. بیش پنجاه در صد از جمعیت کشور را به ریز خط فقر فرستدند، بعد فریاد میزنند که فقر مطلق نداریم!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان