بازدید 41784
۱
معاون فرابورس ایران خبر داد

نخستین پذیره نویسی بازار سرمایه به روش ثبت سفارش

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی سهام در شرف تاسیس برای نخستین بار است که به روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) صورت می‌گیرد، گفت: تاکنون سابقه ذهنی بازار از روش ثبت سفارش تنها عرضه‌های اولیه بوده اما این بار پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار به این روش انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۴۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ 08 December 2019

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی سهام در شرف تاسیس برای نخستین بار است که به روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) صورت می‌گیرد، گفت: تاکنون سابقه ذهنی بازار از روش ثبت سفارش تنها عرضه‌های اولیه بوده اما این بار پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار به این روش انجام می‌شود.

به گزارش بورس تابناک، بهنام محسنی در شصت‌وهفتمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» که در آستانه پذیره‌نویسی سهام شرکت «‌‎تامین سرمایه دماوند‌‏» در فرابورس برگزار شد، گفت: پذیره‌نویسی تعداد ۶۰۰ میلیون سهم تامین سرمایه دماوند به روش ثبت سفارش از سه‌شنبه ۱۹ آذرماه 98 به مدت ۳۰ روز آغاز می‌شود و حداقل سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ۵۰ هزار سهم است.

محسنی با بیان اینکه تأمین سرمایه دماوند را نخستین تأمین سرمایه‌ای که به صورت سهامی عام تاسیس می‌شود، ادامه داد: دماوند همچنین اولین تأمین سرمایه‌ای است که تاسیس آن به صورت پذیره‌نویسی عمومی از طریق بازار سوم فرابورس انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی سهام در شرف تاسیس دهمین تامین سرمایه کشور به روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) انجام می شود،افزود: تاکنون سابقه ذهنی بازار از روش ثبت سفارش تنها عرضه‌های اولیه بوده اما این بار پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار به این روش انجام می‌شود.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران، خاطر نشان کرد: پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار تأمین سرمایه دماوند با روش ثبت سفارش در یک دامنه ثابت که عدد اسمی 100 تومان است صورت می‌گیرد و با اعلام پیام ناظر، پذیره‌نویسانی که تمایل دارند سفارش خود را در عدد 100 تومان تا سقف 50 هزار سهم وارد می‌کنند و به نسبت تقاضای موجود در سامانه معاملاتی، اعداد تخصیص داده می‌شود.

محسنی با تشریح تفاوت پذیره‌نویسی و عرضه اولیه به روش ثبت سفارش‌ تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار و عرضه اولیه این است که بعد از عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، نماد معاملاتی در دامنه 5 درصد در بازار باز شده و قابل معامله است اما در پذیره‌نویسی این امکان تا تاسیس شرکت وجود ندارد و باید مراحل مربوط به ثبت شرکت را طی کند. بعد از اتمام پذیره‌نویسی و عملیات تاسیس شرکت، نماد معاملاتی آن در بازار مربوطه که برای تأمین سرمایه دماوند بازار پایه است، باز خواهد شد و عملیات نقل‌وانتقال سهام امکان‌پذیر می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که پذیره‌نویسان این نکته را در نظر بگیرند که از یک خرداد 98 فرصت زمانی 9 ماهه برای ثبت شرکت به تأمین سرمایه دماوند داده شده است.

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران در ادامه در خصوص تعداد روزهایی که برای ادامه پذیره‌نویسی مجوز ارائه شده است، گفت: در پذیره‌نویسی تأمین سرمایه دماوند اگر در روز اول، میزان سفارش‌ها در سامانه معاملات به کل 600 میلیون سهم نرسد، عملیات پذیره‌نویسی در آن روز به میزان سهامی که سفارش برای آن ثبت شده انجام می‌شود و پذیره‌نویسی مابقی سهامی که می‌ماند در روزهای بعد به همان روش ثبت سفارش انجام می‌شود.

محسنی با بیان اینکه ممکن است عملیات ثبت سفارش به صورت روزانه متوالی داشته باشیم تا زمانی که پذیره‌نویسی 600 میلیون سهم دماوند به اتمام برسد، اظهار کرد: تخصیص‌ها در هر روز به میزان تقاضای موجود در سامانه معاملات و میزان سهام مانده، انجام می‌شود؛ برای نمونه ممکن است در روز اول پذیره‌نویسی، تقاضاها کمتر از 600 میلیون سهم باشد و در این صورت به همه تقاضاها پاسخ داده می‌شود اما مابقی روزها اگر مثلا 100 میلیون سهم باقی مانده باشد، اگر در آن روز بیش از این مقدار در سامانه سفارش ثبت شود به نسبت همان 100 میلیون سهم تخصیص داده خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خبر سوخته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان