بازدید 12954
۵

تحقیر عراقی‌ها با سفر «مایک پنس» به این کشور و چند پیام!

پس از آنکه چندی پیش، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عراق سفر کرد و به بغداد نرفت، مایک پنس، معاون ترامپ نیز در سفری از پیش اعلام نشده و سرزده به عراق سفر کرد و با رفتن به پایگاه الاسد و اربیل در کردستان عراق، خشم مقامات و مردم عراق را برانگیخت.
کد خبر: ۹۳۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 24 November 2019

پس از آنکه چندی پیش، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به عراق سفر کرد و به بغداد نرفت، مایک پنس، معاون ترامپ نیز در سفری از پیش اعلام نشده و سرزده به عراق سفر کرد و با رفتن به پایگاه الاسد و اربیل در کردستان عراق، خشم مقامات و مردم عراق را برانگیخت.

نتیجه تصویری برای مایک پنس + تابناک
به گزارش «تابناک»؛ «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد عراق شد و در اقدامی خلاف عرف، ابتدا به دیدار نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الأسد» و بعد هم بدون سفر به پایتخت عراق، بغداد، به اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق رفت.


در پی واکنش منفی کاربران عراقی به این رفتار پنس، «جین ارف» خبرنگار رادیو ملی آمریکا به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی از خواسته توهین‌آمیز پنس از «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق خبر داده و گفته که معاون رئیس‌جمهور آمریکا از عبدالمهدی خواسته به پایگاه نظامیان آمریکایی برود و با او دیدار کند. به گفته این مقام آمریکایی، عبدالمهدی این خواسته را رد کرده است.

این مقام آمریکایی دلیل خودداری عبدالمهدی از سفر به پایگاه عین‌الاسد را این گونه توصیف کرد که عراقی‌ها مردمی عزتمند هستند. وی همچنین در توجیه عدم سفر پنس به پایتخت عراق گفته است که سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به بغداد «بسیار خطرناک» بود.


این اولین بار نیست که یک مقام ارشد آمریکایی به پایگاه عین‌الاسد عراق ـ که محل استقرار نظامیان آمریکایی است ـ سفر و بدون سفر به پایتخت عراق و دیدار با مقامات عراقی، این کشور را ترک می‌کند.


پیش از این هم مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در هشتم ماه می ۲۰۱۹ سرزده به عراق سفر کرده بود. به نظر می رسد مقامات آمریکایی، به عراق به مثابه حیات خلوت خود می نگرند که هر زمان بخواهند به راحتی وارد آن شده و با هر کسی که صلاح بدانند دیدار می کنند.


اما سفر خارج از عرف پنس به عراق و سخنانی که در جریان این سفر مطرح کرد حاوی چند پیام است: نخست: سفر پنس به عراق با هدف تحقیر دولت این کشور و تضعیف جایگاه عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور انجام شده است. در همین زمینه، تحلیلگر مطرح جهان عرب در مقاله‌ای، سفر ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به عراق را حامل پیامی تحقیرآمیز به دولت و پارلمان این کشور ارزیابی کرد و نوشت: آمریکایی‌ها با چنین گام‌هایی، آتش فتنه در عراق را شعله‌ورتر می‌کنند.


«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ضربه‌ای شدید و تحقیرآمیز به نخبگان حاکم بر عراق و به‌ ویژه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق وارد کرد؛ زمانی‌که او از پایگاه آمریکایی در «عین الاسد» (الانبار) و نیروهای کشورش در این پایگاه، بازدید نمود، بدون این‌که به رئیس‌‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور درباره این سفر از پیش، اطلاع بدهد. او سپس بدون دیدار با این دو رهبر عراقی، عازم کردستان عراق شد.


دوم: سفر پنس به عراق در بحبوحه اعتراضات مشروع مردمی انجام می‌شود؛ اعتراضاتی که از یک ماه پیش آغاز شده و مهم‌ترین خواسته‌های مشروع معترضان، تدوین قانون اساسی جدید، اصلاح قانون انتخابات، ریشه‌کن کردن فساد، پیگرد قانونی تمامی افراد مفسد، بازگرداندن اموال به سرقت رفته و لغو تمامی انواع سهمیه‌بندی‌های فرقه‌ای است. سفر پنس به عراق، سفری مشکوک با هدف ریختن بنزین بر آتش فتنه و تحریف تصویر جنبش مردمی و در عین حال توهین به دولت عراق و همچنین بزرگ‌تر کردن شکاف فرقه‌ای در این کشور است. رهبران فعلی عراق و به‌ ویژه عبدالمهدی از دوستان ایالات متحده محسوب می‌شوند که پس از لشکرکشی به عراق و اشغال آن و سپس پاکسازی این کشور، به قدرت رسیدند.


سوم: اینکه معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان این سفر مجددا بر طبل ایران هراسی کوبیده و مدعی شده که آمریکا از نفوذ ایران در عراق نگران است، در حالی مطرح می شود که به تازگی روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شده به اسناد محرمانه ای در خصوص نفوذ ایران در عراق دست یافته است. این روزنامه اشاره ای به نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریست های داعشی در عراق نکرده است.

چهارم: پنس تلاش کرده در جریان دیدار با نیروهای نظامی آمریکایی در پایگاه عین الاسد به قول خود ابهامات در خصوص باقی ماندن این نیروها در عراق را برطرف کند؛ این در حالی است که انتقال نظامیان آمریکایی از سوریه به عراق هنوز سؤالات زیادی را در خصوص ماهیت مأموریت این نظامیان در عراق بر جای گذاشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۵
حالا ان اقاییی که مهره امریکا بوده و علیه ایران حرف زد بیانیه می دهد ولی قربان دیر است و هر کارشناسی می داند این بحران در کشور شما کار امریکا است
عراق مستعمره ی ما می ماند یا نه ؟؟؟
بماچه
صد ها عراقی را هم همین مایک پنس کشته وده ها هزار زخمی و...را همین آقا انجام داده؟ تحقیر را میشه تحریف کنید؟ لطفا
عراق لایق تحقیر شدن است
شما چرا غصه می‌خورید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل