بازدید 9009
پیمانه اقتصادی؛

جریمه ۱۰ درصدی برای عدم عضویت در سامانه مودیان/ تولد چهارمین غول خودروسازی؛ بی‌قراری فیات برای ادغام با پژو/ کاهش ۳۸۸ میلیارد دلاری ثروت ثروتمندان جهان/ ۳۳ هزار تومان برای راه‌اندازی رمز دوم یکبار مصرف؟!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد دسته جمعی نماگر‌های بورس تهران، مذاکره بورس با بانک‌ مرکزی برای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی بانک ها، آیا قیمت دلار در کف خود قرار دارد؟ طلای جهانی امیدی به افزایش قیمت ندارد، کاهش دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته متوالی، گران فروشی لبنیات زیر سایه سکوت سازمان حمایت و شرط صادرات کتاب "قرآن" کریم را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 10 November 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد دسته جمعی نماگر‌های بورس تهران، مذاکره بورس با بانک‌ مرکزی برای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی بانک ها، آیا قیمت دلار در کف خود قرار دارد؟ طلای جهانی امیدی به افزایش قیمت ندارد، کاهش دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته متوالی، گران فروشی لبنیات زیر سایه سکوت سازمان حمایت و شرط صادرات کتاب "قرآن" کریم را در بر دارد.

رشد دسته جمعی نماگرهای بورس تهران

روز شنبه شاخص در ساعت ابتدایی با رشد خوبی همراه شد ولی در ادامه و با بروز اختلالاتی در هسته معاملات که یکی از ریسک های غیر رسمی فعالیت این روزها  پذیرفته شده، مقداری از رشد را پس گرفت، ولی در نهایت همه شاخص های اصلی بورس تهران در نخستین روز هفته بودند. به نقل از نبض بورس، شاخص کل بورس تهران، دیروز با رشد 525 واحدی برابر با 0.17 درصد در ارتفاع 305 هزار و 858 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با 140 واحد معادل 0.17 درصد رقم 81 هزار و 942 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص کل هم وزن با افزایش 562 واحدی معادل 0.66 درصد به ارتفاع 86 هزار و 251 واحدی صعود کرد، شاخص قیمت هم وزن با رشد 376 واحدی معادل 0.66 درصد رقم 57 هزار و 672 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص آزاد شناور با تقویت 1254 واحدی معادل 0.35 درصد به کانال 355 هزار و 617 واحدی صعود کرد، شاخص بازار اول با رشد 554 واحدی معادل 0.25 درصد رقم 22 هزار و 16 واحدی را نشان داد و شاخص بازار دوم با افزایش 291 واحدی به کانال 623 هزار و 260 واحدی صعود کرد. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1207.4 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 2 میلیارد و 664 میلیون برگه سهم طی 349 هزار و 82 نوبت معاملاتی بود.

مذاکره بورس با بانک‌مرکزی برای معافیت مالیاتی تجدیدارزیابی بانک ها

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با اشاره به خبر تأیید نشده اخذ مالیات از تجدید ارزیابی بانک ها در مورد اموال مازادشان گفت: بر اساس این خبر، طبق نظر بانک مرکزی، اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی مشمول معافیت مالیاتی نمی شود، حال قرار است بررسی های لازم در این رابطه صورت گیرد. وی ادامه داد: البته ما با مسئولان بانک مرکزی صحبت کرده که اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی جهت افزایش سرمایه مشمول معافیت مالیاتی شود. محمدی افزود: بر اساس قانون رفع موانع تولید، زمانی که اموال مازاد بانک ها فروخته می شود، درآمدهای مذکور باید به حساب افزایش سرمایه واریز شود و بانک ها طبق قانون در این رابطه اختیارات لازم را دارند. قطعا اگر بانک مرکزی با معافیت مالیاتی اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی موافقت کند، کمک بسیار بزرگی به بانک ها خواهد کرد.

جریمه ۱۰ درصدی برای عدم عضویت در سامانه مودیان

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، جریمه‌های مختلفی برای مودیان متخلف لحاظ شده است. برای عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیات متعلق به سایر مربیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طریق یا ۲۰ میلیون ریال هر یکی بیشتر باشد. همچنین برای عدم صدور صورتحساب الکترونیکی معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صورتحساب الکترونیکی یا ۲۰ میلیون ریال هر یک که بیشتر باشد، اعمال خواهد شد. از سوی دیگر بر اساس قانون برای این افراد محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی نرخ صفر و این موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی لحاظ شده است. از سوی دیگر برای عدم اعلام شماره حساب یا حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام می‌شود به سازمان، معادل ۱۰ درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا ۲۰ میلیون ریال هر یک بیشتر باشد، اعمال خواهد شد. همچنین محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی نرخ صفر و مشوق های موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی لحاظ شده است.

آیا قیمت دلار در کف خود قرار دارد؟

در معاملات روز شنبه بازار ارز، شاهد کاهش نوسان نرخ ارز به ویژه دلار و یورو بودیم. این در حالی است که در روزهای گذشته، اندکی افزایش را در بازار شاهد بودیم که با ورود بازارساز و افزایش عرضه، این روند متوقف شد. در نتیجه دیروز شاهد کاهش فاصله دلار صرافی‌های بانکی با بازار آزاد و از بین بردن آربیتراژ بین این دو بودیم. بر این اساس، دیروز در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11250 تومان از مردم خریداری و به قیمت 11350 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به پایان هفته گذشته، تغییری نداشت. این در حالی است که دلار در بازار آزاد نیز با کمی فاصله، به نرخ 11360 تومان فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ 11550 تومان از مردم خریداری و به قیمت 12650 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه، ثابت مانده است. عده‌ای از معامله‌گران بازار عنوان می‌کنند که قیمت این دلار در کف خود قرار دارد. به باور این گروه چند ماه است که قیمت دلار در کانال ۱۱ هزار تومان قرار دارد و هرگز توان پایین رفتن از آن را نشان نداده است. به باور آنها، این موضوع نشان می‌دهد که قیمت دلار در کف خود قرار دارد و با تقویت تقاضا ظرفیت حضور در کانال‌های بالاتر را خواهد داشت.

طلای جهانی امیدی به افزایش قیمت ندارد

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد، تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران باور ندارند که فشار فروش در بازار طلا هفته جاری تمام خواهد شد. طلا هفته گذشته را با عملکرد نه چندان مطلوبی به پایان برد و بازار طلا با فشار فروش فنی روبه رو شد زیرا ریسک پذیری سرمایه گذاران بهبود پیدا کرد و این موضوع باعث کاهش 3 درصدی قیمت طلا در هفته گذشته شد که بزرگترین کاهش هفتگی در دو سال و نیم اخیر بود. به گزارش ایسنا، دارین نیوسام، رییس شرکت "دارین نیوسام آنالایز" اظهار کرد، هرچند بازار طلا روند نزولی پیدا کرده است، به نظر نمی‌رسد دچار بیش فروش شده باشد و سطح حمایت مهم بعدی طلا حدود ۱۴۰۷ دلار خواهد بود. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۳ تن شرکت کردند که از میان آنها چهار تن یا ۳۱ درصد افزایش قیمت طلا و هشت نفت یا ۶۱ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند. یک نفر یا معادل هشت درصد نیز نظری نداشت. در این بین، ۹۹۱ تن در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۴۸۲ تن یا ۴۹ درصد افزایش و ۳۳۱ نفر یا ۳۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۷۷ نفر یا ۱۸ درصد هم نظری نداشتند.

تولد چهارمین غول خودروسازی؛ بی‌قراری فیات برای ادغام با پژو

جان الکام، مالک خودروسازی فیات-کرایسلر و میلیاردر مشهور ایتالیایی می‌گوید که این خودروساز آماده است تا فرصت‌های ناب ادغام با گروه خودروسازی پژو-سیتروئن در فرانسه را به بهترین نحو مورد استفاده قرار دهد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ قرار است این دو خودروساز در ماه‌های آتی برای ادغام با یکدیگر توافق کنند و بر این اساس چهارمین غول خودروسازی در جهان متولد می‌شود که هریک از طرف‌ها، ۵۰ درصد از سهام آن را در مالکیت خود خواهند داشت. الکام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این توافق قطعی است، گفت: «ممکن است زمان زیادی از هنگام اعلام توافق تا عملیاتی شدن آن طول بکشد.» پیش‌تر یک منبع آگاه به .رویترز گفته بود گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر توافق کرده‌اند .در ابتدای ماه دسامبر توافق نهایی برای ادغام را به امضا برسانند. این ادغام با هدف سازگاری بیشتر و آمادگی برای پیامدهای توسعه چشمگیر فناوری‌های جدید خودروسازی و هزینه‌های آن و همچنین کاهش تقاضای جهانی انجام خواهد شد.

کاهش دکل‌های نفتی آمریکا برای سومین هفته متوالی

از آنجا که تولیدکنندگان هزینه‌های حفاری جدید را کاهش دادند، شرکت‌های انرژی آمریکا این هفته تعداد دکل‌های فعال نفتی را برای سومین هفته متوالی کاهش دادند. با این حال، بیشتر شرکت‌های آمریکایی به علت سود بردن از افزایش قیمت‌ها، تولید خود را بالا بردند. بیکر هیوز، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان اعلام کرد، حفاران 7 دکل نفتی را در هفته منتهی به 8 نوامبر خاموش کردند و در مجموع تعداد این دکل‌ها به 684 دکل کاهش یافت که کمترین میزان از آوریل 2017 به شمار می‌رود. در هفته مشابه سال گذشته، تعداد دکل های فعال 886 دکل بود. شمارش دکل‌ها به عنوان شاخص اولیه تولید آتی، برای 11 ماه متوالی کاهش یافته که رکوردی محسوب می‌شود. با این حال، تولید نفت از دکل‌های فعال تاحدی افزایش یافته است. اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرده، تولید نفت این کشور در سال 2019 به روزانه 12.3 میلیون بشکه افزایش یابد که از رکورد 11 میلیون بشکه در روز در سال 2018 بیشتر است.

کاهش ۳۸۸ میلیارد دلاری ثروت ثروتمندان جهان

دو مؤسسه بانکی UBS و PwC اعلام کردند، ثروتمندان جهان طی سال گذشته میلادی 388 میلیارد دلار از مجموع ثروت خود را از دست داده‌اند. دارایی این افراد پس از کاهش 388  میلیارد دلاری به 8.539 تریلیون دلار رسیده است. مناقشات ژئوپولتیک و پرنوسان بودن بازارهای سهام از جمله دلایل کاهش دارایی افراد ثروتمند جهان اعلام شده است. بر اساس گزارش دو بانک مذکور، بیشترین کاهش دارایی ثروتمندان در چین و به طور کلی اسیا و اقیانوسیه اتفاق افتاده است. کاهش ارزش چین و بحران در بازارهای مالی این کشور باعث شده که معادل دلاری دارایی افراد خیلی ثروتمند چینی 12.8 درصد کاهش یابد. از دیگر دلایل افت دارائی ثروتمندان چینی کاهش رشد اقتصادی این کشور اعلام شده است. با این حال اما چین هر دو روز یا دو و نیم روز شاهد ظهور یک میلیاردر جدید است. در دیگر کشورهای جهان به جز آمریکا نیز شاهد کاهش تعداد ثروتمندان هستیم.

شرط صادرات کتاب "قرآن" کریم

براساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک اعلام کرده، صادرات قرآن کریم فقط با مجوز سازمان دارالقرآن کریم با رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است. طبق آنچه گمرک اعلام کرده، صادرات قرآن کریم از پانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۸ براین اساس اجرا می‌شود و کلیه گمرکات اجرایی کشور باید طبق آن عمل کنند.

 

گران فروشی لبنیات زیر سایه سکوت سازمان حمایت

در حالی انجمن صنایع لبنی اعلام کرده که قیمت نرخ محصولات لبنی تغییری نکرده و کارگروه تنظیم بازار نیز ابلاغیه ای در این خصوص صادر نکرده است، برخی از صنایع لبنی اقدام به افزایش قیمت خودسرانه محصولات لبنی خود کرده اند. بر اساس مصوبه خرداد ماه کارگروه تنظیم بازار در سال جاری نرخ هر کیلوگرم شیر بطری  کم چرب 4900 و  پرچرب 5300 تومان تعیین و هر لیتر شیر کم چرب با بسته بندی تتراپک7 هزار تومان و پرچرب 7 هزار  و 400 تومان تعیین شده است. بر اساس گزارش های میدانی اما برخی از صنایع لبنی هر لیتر شیر بطری کم چرب که 5300 تومان قیمت دارد 5800 تومان به فروش می رسانند؛ بنابراین، گزارش قیمت  مصوب ماست 900 گرمی کم چرب 5300 تومان و پرچرب 5800 تومان و ماست 2.5 کیلوگرمی کم چرب 14 هزار تومان و ماست پرچرب 15 هزار تومان قیمت گذاری شده است. قیمت  هر بسته پنیرUF در بسته بندی   400گرمی 5800 تومان، پنیر 210 گرمی در بسته بندی تتراپک 5800 تومان و در بسته بندی 520 گرمی 13200 تومان قیمت گذاری شده و نرج هر غالب کره بسته بندی 100 گرمی 4500 تومان است. سایر محصولات لبی شامل قیمت گذاری دستوری دولت نیستند؛ بنابراین، گزارش با این وجود ماست 900 گرمی پرچرب 5800 تومانی توسط دو  برند ها 7 هزار تومان به فروش می رسد؛ اما برخی از صنایع این محصول را به قیمت مصوب آن به فروش می رسانند، به طوری که قیمت فروش توسط یک برند کمتر از نرخ مصوب است و 5500 تومان به فروش می رسد. /تسنیم

۳۳ هزار تومان برای راه‌اندازی رمز دوم یکبار مصرف؟!

ایسنا نوشت: مشخص نیست که اگر اجباری کردن رمز دوم پویا با مشکلاتی از جمله نداشتن گوشی‌های تلفن همراه هوشمند مواجه است، چطور برخی از بانک‌ها رمز دوم پویا را اجباری کرده‌اند؟ از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که پیش از این گفته می‌شد، هزینه زیادی بود که وزارت ارتباطات قرار بود از بانک‌ها برای تأیید شماره تلفن افراد با کد ملی بگیرد که مشخص نیست این هزینه کاهش یافته یا خیر؟ همچنین راه‌اندازی خدمات رمز دوم پویا در برخی بانک‌ها حدود ۳۳ هزار تومان هزینه دارد که به نسبت کارمزدهای بانکی رقمی بالا به نظر می‌رسد، حال آنکه دریافت این رمزها اجباری است. 

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، اتصال همه بانک‌ها به سیستم متمرکز پیامکی بانک مرکزی تا دی‌ماه زمان می‌برد و اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا تا آن زمان امکان‌پذیر نیست؛ حال آن‌که برخی بانک‌ها استفاده از این خدمات را اجباری کرده‌اند که در این میان بانک مرکزی هم نهایتا اجرای این امر را تا دی ماه اجباری اعلام کرد و از مشتریان خواست که اقدامات لازم را انجام دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
بانکها از جیب مردم برداشت میکنند و بدون هیچ ضمانتی با دادن وام های کلان به خودی ها عملا نقش رابین هود معکوس را اجرا میکنند .

از جیب فقرا به صندوق ثروتمندان
شاید رابین هود هم بود همین کار را میکرد !!!!!!!!
دولت و بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه به هر کاری دست می زنند ...
نخبه علمی تعریف و برون ده علمی مشخص باید داشته باشه. متاسفانه برون ده جامعه مهندسی و مدیران اقتصادی ما پراید و پژو هست. تعداد فارغ التحصیل های مهندسی ما در سال بیشتر از ژاپن و معادل امریکاست. ولی ایا نخبه هستند؟ مثل بعضی که زبان دانستن کسی را که از ۱۶ سالگی امریکا بوده دلیل بر نخبه بودن او می دانند چون زبان انگلیسی برایشان بسیار مشکل است. اگر هر ۱۶ ساله ای به امریکا بیاید حتی اگر دانشگاه نرود باز زبان انگلیسی او محشر خواهد بود. ایا نخبه هم خواهد بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
آره تو نخبه ای که کامنت بی ربط می زنی واسه عقده گشایی
ناشناس
| Canada |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
عقده گشایی؟به چه خاطر؟ فقط تگو به خاطر همان پراید یا ندانستن زبان انگلیسی
با عرض احترام به همه متخصصان کشور. دهها سال است که در محیطهای اکادمی و شرکتهای مشهور و کلیدی امریکای شمالی و اروپا کار می کنم. با نهایت تاسف باید بگویم که فرار مغزها و متخصصان شاید برای کشور مهاجر فرست اسیب باشد ولی هیچ کدام از کشورهای پیشرفته و صنعتی نه تنها متکی به این متخصصان نیستند بلکه حتی نیازی هم ندارند و الان هم هر چه هست متعلق به خودشان یا فوقش به کشور پیشرفته دیگر مانند متخصصان المانی مهاجرت کرده به امریکا بعد از جنگ جهانی است. اما انچه اینها نیاز دارند افزایش بازار مصرف است. پس نیاز به مهاجر دارند. و این مهاجران نیاز به سرویس درمانی و خدماتی دارند که برخی از انها در دانشگاهها پذیرفته و برای دادن سرویس به همان مهاجران تربیت می شوند. البته همیشه چند ده نفری استثنا وجود دارد که در خیل دهها میلیون به حساب نمی اید ولی جریان کلی همان است که خدمتتان عرض شد
تاریخ سی سال قبل نشانداده هر خودروسازی با پژو همکاری کرده کاملا ورشکست شده
پژو هیچوقت تعهداتش را انجام نمیدهد
فیات هم به جمع قربانیان پژو پیوست
بلاخره باید یه جور کسری بودجه را تامین کنن.
واقعا نرخ لبنبات برای مصرف کننده بالا رفته است یک بطری شیر 5800 و یک دبه ماست 22700 یک سوال حقوق ما کارگران و کارمندان در زمانی که همین بطری شیر 700 تومان بود نسبت به حالا که 5800 تومان شده چند درصد رشد کرده است؟؟
این جملات قصار را باید با طلا نوشت رابین هود معکوس...
فردوسی فرمود:

ميازار کس را ز بهر درم

مکن تا تواني بکس بر ستم
حالا بعدا مشخص میشه چه اشخاصی از این درامد سرشار اجباری کردن رمز دوم سود خواهند کرد..در هیج کجای دنیا این کار اجباری نیست....
نقشه جدید برای کسر بودجه
فيات كه خوش معتبر هست چرا بايد ريسك بكند
هر بانكي اعلام اجباري كنه بي تعارف حسابم را ميبندم و با وجه نقد در جيب ميرم بازار!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
افرین فقط لطف کن با شتر برو اتو مبیل بدرد شما نمی خوره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر