بازدید 2208

افغانستان خطرناکترین کشور برای خبرنگاران

کد خبر: ۹۳۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹ 03 November 2019
مرکز خبرنگاران افغانستان با انتشار گزارشی اعلام کرد با کشته شدن ۲۰ خبرنگار و مجروح شدن ۱۸ نفر دیگر در سال گذشته، این کشور همچنان خطرناکترین کشور برای خبرنگاران است.

براساس این گزارش که روز یکشنبه منتشر شد، در ۱۸ سال گذشته، ۱۰۹ خبرنگار در افغانستان کشته شده است که ۱۵ نفر از این افراد زن و ۱۷ تن دیگر شهروند خارجی بوده اند.

در گزارش آمده است طالبان، داعش و افراد غیر مسلح به ترتیب مسئول قتل ۵۰، ۲۹ و ۲۵ خبرنگار معرفی شده است.

براساس این گزارش نظامیان غربی به رهبری امریکا نیز مسئول قتل سه خبرنگار و پلیس ملی افغانستان معرفی شده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با اعلام اینکه تاکنون بسیاری از افراد متهم به قتل خبرنگاران مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته اند اضافه کرد ۱۲ نفر در خصوص قتل شش خبرنگار محاکمه شدند که دو نفر از این افراد به اعدام و بقیه به زندان محکوم شدند.

«موسسه حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان» (نی) نیز چند روز پیش در اطلاعیه‌ای نوشت در ۱۷ سال گذشته، ۱۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این کشور کشته شده اند.

نی افزود:تاکنون تنها پرونده پنج درصد عاملان این قتل‌ها پیگیری شده است.

«احمد قریشی» رئیس نهاد مرکز خبرنگاران افغانستان هنگام ارائه این گزارش گفت:با وجود تلاش‌های صورت گرفته هنوز افرادی که متهم به قتل و خشونت علیه خبرنگاران هستند، محاکمه نشده اند.

وی افزود، در مورد مخالفان مسلح که بیشترین اتهامات متوجه آنهاست و یا نظامیان «پیمان اتلانتیک شمالی» (ناتو) که در سه مورد متهم به قتل خبرنگاران هستند، حاضر به همکاری برای مجازات نشده اند.

رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که معافیت متهمان از مجازات برای جامعه رسانه‌ای این کشور قابل تحمل نیست و ادامه عدم پیگرد آن‌ها فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران و رسانه‌ها را آسیب جدی خواهد زد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار