بازدید 28435

۲۵۰۰ صنف در کشور فقط ۴ درصد مالیات را پرداخت می‌کنند

دولت اعلام کرده است، امسال بودجه کل کشور بر مبنای درآمد‌های نفتی نخواهد بود و قرار است درآمد‌های نفتی در بودجه به صفر برسد؛ هدف از این کار، مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد کشور عنوان شده است.
کد خبر: ۹۳۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ 18 October 2019

تا زمانی که فرار مالیاتی از بودجه، به نفت وابسته است/ ۲۵۰۰ صنف در کشور فقط ۴ درصد مالیات را پرداخت می‌کنندسال هاست دولت‌ها تلاش می‌کنند درآمد‌های نفتی را از بودجه کل کشور حذف کنند، ولی تا کنون این اتفاق نیفتاده و هر بار دولت خواسته است تا دست کم بخشی از درآمد‌های نفتی را از بودجه حذف کند، با مشکلات بسیاری روبه رو شده و سرانجام آن را با برداشت از صندوق توسعه ملی یا فروش اوراق جبران کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ چند وقتی است، مجلس و دولت در فکر پیدا کردن راهکاری برای این مشکل هستند و در نهایت به نسخه اصلاح ساختار بودجه دست پیدا کرده اند و تا کنون نیز چندین نشست علنی و غیرعلنی برای بررسی آن برگزار کرده اند، ولی در نهایت راهکار آن‌ها به برداشت از صندوق توسعه ملی منتج شد. این در حالی است که قرار بود دولت درآمد‌های اضافه خود را به این صندوق واریز کرده و از آن برای توسعه صنعت کشور استفاده کند. با این حال، نه تنها این هدف محقق نشد، بلکه اکنون دولت برای تأمین هزینه‌های جاری خود نیز مجبور می‌شود از این صندوق برداشت داشته باشد.

اما دولت به این نیز بسنده نکرد و مجبور به فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود شد و برخی شرکت‌های دولتی را واگذار کرد؛ هرچند تاکنون تجربه خوبی از واگذاری‌ها نداشتیم و از دل آن ماجرا‌هایی مانند هپکو، هفت تپه و مواردی از این دست بیرون آمده است، اکنون دولت فروش غول‌های خودروسازی را در سر می‌پروراند؛ هرچند این هم راهکار نهایی دولت و مجلس نبود و دولتی‌ها قصد استفاده از ۲۰ هزار میلیارد تومان تنخواه را دارند که می‌خواهند با چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی آن را به دست بیاورند، این هم کفاف هزینه‌های دولت را نمی‌دهد.

راهکار دیگر دولت، استفاده از اوراق است، به گونه ای که فروش ۳۸ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه را در دستور کار خود قرار داده است؛ اما این گونه اوراق هم علاوه بر اینکه دولت را بدهکار‌تر می‌کند، تنها به صورت یک مسکن عمل می‌کند.

اما راهکار دیگر دولت این است که از راه‌های فرار مالیاتی ـ که هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور در آن گیر کرده است ـ جلوگیری کند.

محمدرضا پورابراهیمی در خصوص این موضوع اظهار داشت: مجموع کل مالیاتی که بابت مشاغلی مانند پزشکان اصناف، وکلا و سایر موارد گرفته می‌شود، چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴ درصد از کل مالیات کشور می‌شود؛ به عبارت دیگر، از مجموع ۲۵۰۰ صنف موجود در کشور، تنها ۴ درصد آن‌ها مالیات می د‌هند و بار بیشتر مالیات بر عهده تولیدکنندگان است، حال آنکه بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد و علاوه بر این، بسیاری از نهاد‌ها و شرکت‌های خاص نیز که بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور در دست آن‌هاست، از مالیات معافند.

اما این تنها موارد از ندادن مالیات نیست؛ مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، داستان فرار مالیاتی کارت‌های بازرگانی و مواردی از این دست، جزو چیز‌هایی است که می‌شود با آن درآمد کشور را بدون آنکه فشاری به سایر بخش‌ها وارد شود، بالا برد.

با این اصاف، در صورتی که دولت عزمی برای دریافت این مبالغ نکرده باشد، نمی‌توان انتظار داشت که امسال نیز بتواند بودجه کشور را از درآمد‌های نفتی به صفر برساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
بلآخره آقازاده ها توی لواسون نیاوران دبی ایستانبول لندن کانادا و امریکا هزینه دارند و رانت ها و بودجه های ویژه نیز از جایی نیز باید تامین شوند و این وظیفه اصناف است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
اداره مالیات حتی نتونست با وجود قانون مجلس مبنی بر اجباری کردن کارتخوان در مطب پزشکان حریف همین یه قشر بشه هیچکدوم نصب نکردن و هیچی به هیچی. تازه تفاهم نامه هم باهاشون امضا کرده که 70 درصد درآمدشون به عنوان هزینه در نظر گرفته بشه و معاف از مالیات باشه. آخه نسخه نویسی زیر باد کولر هزینه داره؟
عجب دولتی، عرضه گرفتن مالیات را ندارد ، آنهم در این عصر کامپیوتر. بجای طراحی یک نسخه من درآوردی مالیات ، از یکی از کشورهای در حال توسعه سیستم مالیات را کپی کنید.
بزرگترین و ثروتمندترین صنف مملکت در ایران صاحبان املاک هستند . مسئولان باید مالیات بر املاک را اعمال میکنند . تا هم خزانه وضع بهتری پیدا کند و هم قیمت املاک شدیدا افت کند . آقا خیلی از جوانها دارند به میانسالی میرسند و هنوز تشکیل خانواده نداده اند . بزرگترین معضلشان هم مسکن است !!!!

ظاهرا همگی آقایان به این نتیجه رسیده اند که نباید از یک جیب خودشان در بیاورند و به جیب دیگرشان بریزند !!

قدیمیها میگفتند گوشت را از گاو میبرند . نه از استخوان بدون گوشت !!!!!!!!
پاسخ ها
بى خانه
| United States of America |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
اگر ماليات بر املاك ببندند كه براى ما بى خونه مونه ها باز ملك گرونتر ميشه! برن اول از اون ٤٠ در صد اقتصاد كه دست خودشونه و شركت هاى كه مفت فروختن ماليات بگيرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
طی چند سال اخیر خارجیها شدیدا در کانادا به بازار املاک هجوم آورده بودند و ملک و اجاره آن بشدت گران شده بود
اخیرا دولت کانادا مالیات بر فروش سنگین وضع کرده و قیمت املاک در کانادا تا 30 درصد افت کرده است و عرضه املاک هم شدیدا بر تقاضا غلبه کرده است

کسانیکه در خانه هایشان نشسته اند که کاسب بحساب نمیایند
آن کسانیکه با احتکار انبوه مسکن دارند کاسبی میکنند باید بشدت گوشمالی بشوند
مسکن از نیازهای اولیه همه جوامع بشری است

چنانچه مالیات سنگین برای این قشر وضع بشود اقدام به عرضه انبوه و یا اجاره دادن آن میکنند که قطعا با عرضه کردن ومتعادل شدن تقاضا قیمتها کاهشی خواهد شد
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
گرفتن مالیات از گردن کلفت کرده ها وخصولتیها وارگانها ونهادهایی که 50درصد اقتصاد مملکت دست اونها هست اراده نظام را میخواهد نه فقط حرف اگر صادقید از اونها هم شروع کنید ونتیجه را هم به مردم بگویید تا باورتان کنند وگرنه اعتماد مردم را با این حرفها نمیتوانید جلب کنید
اخوی چرا مغلته مکنی؟وقتی ارزش پول ملی ۶ ماهه یک سوم می شود یعنی گرفتن ۳۰۰ درصد مالیات پنهان از کسانی که پول دارند پس مالیات ۱۰ سال اینده را هم گرفته اند و از این پس فقط می شود از مصرف مالیات گرفت نه چیز دیگر
دولت مالیات را از فقرا میگیرد ؟ همین امروز ، مغازه دار سیب زرد ،و قرمز را قیمت زده ۹۸۰۰ تومان ، اما همان سیب را دست فروش ، کیلویی ۳۵۰۰ تومان می فروشد ؟ مغازه دار میگوید من مالیات میدهم ؟ آری مالیاتی که قیمت اجناس را بیش از سه برابر به مردم می فروشد ، دیگران نیز همین کار را میکنند که زنجیرهٔ‌آخر فقرا هستند که تاوان شندر غاز مالیات را با خرید سه برابری مایحتاج میپردازند ؟‌ فلسفهٔ‌مالیات برای تعدیل ثروت ،و برقراری عدالت اجتماعی میباشد ، اما در حکومتهای غیر مشروع ،‌مالیات را از فقرا میگیرند ؟،‌که همین باعث شکاف طبقاتی در ایران شده است ؟ راستی چرا برخی ،‌بجای تبدیل ریال به دیگر ارزها و‌خارج کردن آن از کشور ، همین پولهای غارت شده را به دولت بصورت وام نمیدهند ؟‌مگر همینها در سایهٔ‌همین دولت به این ثروتهای افسانه ای دسن پیدا نکرده اند ؟،، کشوری که کسری بودجه دارد ،‌چرا یارانهٔ‌نقدی بصورت گسترده پرداخت میکند ؟‌چرا حقوقهای نا متعارف پرداخت میکند ؟ آیا دیواری کوتاهتر از دیوار فقرا یافت میشود ؟،، چرا عده ای قلیل هر روز ثروتمند تر میشوند ،و اکثریت مردم فقیرتر ؟،،
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
به خاطر اینکه این جمع یا تولید بهره ور می کنند یا سرمایه و شم تجارت دارند ولی بقیه فقط مصرف کننده هستند و هیچ خاصیت مفید اقتصادی ندارند صرف بودن برای کسی مزیت و حق خلق نمی کند و این ۸۲ میلیون نفر بسیار با هم از نظر مفید بودن و خلق ثروت متفاوت هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
این آقا رضا معلومه که با فیلتر شکن اومده و از مالیاتهای اروپا بی اطلاع است

بابا کار آفرین
تو همون اروپا بیشترین مالیات را همان کار آفرینهای با عرضه پرداخت میکنند
حالا همه اگه مالیاتشون را تمام و کمال پرداخت کنند بحال مردم ایران فرقی میکنه ؟!
همین ۴ درصد هم نباید پرداخت بشه مگه این مالیات ها برای مردم یا کشور هزینه می شود؟
اینهمه رفاهی که دولت برای مردم فراهم کرده حق داره از همه آحاد جامعه مالیات آنچنانی بگیره علی برکت الله
مالیات برخانه خالی یعنی خانه ای که درآمدی ندارد وهمیشه مالیات ازدرآمدها گرفته میشود خانه ای که بهردلیلی مثل کهنگی وتعمیرات پرهزینه ویاخانه ایکه مستاجرمناسب پیدانکنداگرازدرآمدنداشته اش مالیات بگیرندنام آن جریمه است وجریمه زمانی قابل وصول است که دولت خودش تقبل کند خانه راآماده اجاره کند و به قیمت کارشناسی اجاره بدهدواجاره آنراپس ازکسرکارمزد به مالک بدهدو مالک نادانی حاضربه تمکین نباشدوگرنه کدام دیوانه ای ازپول بدش میآید ، میگویندخانه های خالی بمراتب بیشترازمستاجرهااست یعنی میخواهید باخانه های اضافه چه کنیداگر همه راجریمه کنید سرمایه هابجای تولید وایجاداشتغال به گرفتن نزول بانکی ویاخروج ازمملکت وهرچیزبیفایده ای میرود ایکاش قبل ازگرفتن تصمیمی به عاقبت آن بیشترتوجه کنیم.
در کشورهای غربی بزرگترین گناه فرار مالیاتی است
در کشور ما بهشت فرار مالیاتی ثروتمندان.
اگر دولت روحانی همین یک کار را یعنی اخذ مالیات درست را اجرا کند؛ تمامی کارهای بدش را می پوشاند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
کشور ما بهشت افرادی است که به نام کارمند دولت با کار ثابت و امنیت کامل شغلی بدون انجام هیچ فعالیت ثمربخشی حقوق و مزایا و پاداش و سنوات و حق اولاد هزار تا چیز دیگر میگیرند. اولین اقدام مفید دولت تعدیل نیرو است تا لااقل دولت واسطه نشودبه نام مالیات پول از جیب عده ای بگیرد و به جیب این عده در یک مشت شرکت ورشکسته و ناکارآمد دولتی نریزد
دولتهای ما به علت نفوذ بازاریان و پزشکان و وکلا در افراد تصمیم گیر نتوانسته است حتی یکصدم مالیات واقعی را از اول انقلاب از این اقشار بگیرد. شاید ترامپ با تحریم ایران این جسارت را به دولتیان بدهد .
بسیاری از نهاد‌ها و شرکت‌های خاص نیز که بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور در دست آن‌هاست، از مالیات معافند....
باید سراغ این شرکت ها رفت و مالیات بالا از این شرکت ها گرفت
اگر بودجه با انواع مالیات ها تامین شود یعنی با افزایش قیمت کالاها و خدمات تامین شود پس درآمد نفت قرار است کجا هزینه شود؟
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
کدوم درامد نفت حاجی؟
دولت به جای چاپ پول بی پشتوانه و ایجاد تورم و دست کردن تو جیب ملت سیاست های انقباضی در پیش بگیره و از ریخت و پاش جلوگیری کنه...دو هزار و چهارصد میلیرد تومان بودجه نهادهای فرهنگیه که هیچ خروجی هم ندارند انها راقطع کنه و کارمندان مازاد را اخراج کنه و کارهای زیاد دیگه....
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
اقا این جماعت همان هایی هستند که راه پیمایی می کنند و رای می دهند حرف هایی می زنی ها؟
مالیات حق دولت هست ولی مشروط براینکه درست هزینه بشه و صرف حقوق مفت برای یک سری کارمند های ناکارآمد نشه .مشکل اصلی مدیریت و ساختار نادرست هست و‌مدیرانی که فقط بله قربان گو هستن .
بنام خدا
اولا این گفته صحیح نیست و براساس چ اماری عنوان شده
دومادر کشوری ک ۹۰درصد اقتصاد بنوعی دولتی است و کارخانه های با درامد بالا دولتی اند و گاها معاف از مالیات
ثالثا هستند شرکت های ک درامد های میلیاردی دارند و خرید های رانتی ک شاید ب کمتر کسی داده میشود بالع بر چند میلیارد در سال درامد دارند متاسفانه در مالیات سالانه خود صرر انباشته چندین میلیاردی لحاط میکنند و دارایی میپدیرد.شاید لازم است در کل سیستم اداری کشور باز نگری شود و مجازات افرادی ک امین کشور و خیانت میکنند تعییر یابد و افزایش پیدا کند.این روزها میبینیم افرادی ک از خون مردم تعدیه کردند ومال اندوختن و اگر پرونده های مالیاتی انها رو بررسی کنید شاید با درامدهای میلیاردی اندازه یک کارمند وکاسب ساده مالیات سالانه نداده اند برسرمردم و کشور منت میگدارند.خداکند ک بتونیم جواب خون شهدا رو بدهیم
پاسخ ها
محمد سلطانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
کاملا درست میفرمایید سیستم اداری کشور دارای ضعف هایی است که باید برطرف شود
حسین اکبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
وای بر افرادی که به خاطر جیب هایشان ایران رو نابود میکنند
حسین کمالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
وای بر مسئولینی که برای جیب خودشان مملک به این بزرگی را رو به نابودی میبرند
پس قرار است پول نفت چه بشود؟ لابد فقط عده ای خاص با خیال راحت خرجش خواهند کرد! عجب نقشه ای دارن طراحی میکنن برای پولای نفت! آره نفت بو دارد. اصلا برای ملت و کشور چیز خوبی نیست. بگذارید کنار . البته جیب عده ای خاص!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
همیشه این مردم بدبخت هستند که دست دولت و
آقایون تو جیبشون میره و فشار رو ملته
آدم یاد جناب داروغه تو کارتون رابین هود میوفته که راه میرفت و میگفت :مالیات-مالیت-مالیات
همه چیز باید تعادل داشته باشه
نمیشه که از قرون اخر از من کارگر پول بگیرید
ولی از فلان طلافروش بدلیل نغوذ و بلد بودن راه و چاه فرار مالیاتی، هیچی نده
گرفتن مالیات از سوپر داران میلیارد و پزشکان تریالدر و بقیه کاسبان با سازمان مالیاتی و مدعی العموم هرگز عملی نمیشه باید کمی قاطعیت و خشونت نسبت به خرج داد تا حق بیت المال را از حلقومشان بیرون کشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
حالت خوبه؟!
مالیات خیلی خوبه مثل کل اروپا منم حاضرم مالیات بدم ولی وقتی اعتمادی ندارم که این مالیات در نهایت بر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
و البته تعدیل نیرو در شرکتهای دولای علی الخصوص کارمند ناکارآمدی که کار بلد نیستندو معلمانی که بچه های ما را بازیچه دست خود کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
درس بخون...درس
بریز و بپاش ها را جمع کنید.نجومی بگیر ها را بیرون کنید.فرش میاندازید که میخواهید سوار هواپیما شوید کف کفشتان خاکی نشود!!!!
از روز اول انقلاب حاکمیت اقتصادی دست تجار ‌اصناف بود ‌پرداخت چنین مالیاتی اصلا عجیب نیست
يه تيم اقتصادي از كشورهاي پيشرفته وارد كنين مملكتو براتون بچرخونه، مثله مربي فوتبال كه از خارج وارد ميشه. آزمون و خطا پدر اقتصادو درآورده.
کاهش در آمد نفتی ، منجر به اخذ مالیات بیشتر از مردم عادی خواهد شد و آنها که تا به حال مالیات نداده اند همچنان نخواهند داد.
تجربه سالها تصمیم سازی دولت های مختلف
مالیات بر ارزش افزوده یکی از تصمیمات است که اجازه میدهد تولید کننده مالیاتش را به مصرف کننده تحمیل نماید
چرا در ایران فقرا هر روز فقیر‌تر و ثروتمندان هر روز ثروتمندتر می‌شوند؟
اگه دزدان مملکت مجازات وبه سزای اعمالشون میرسیدند
هیچ نیازی به این کارهای بی فایده نبود
دولت چه حمایتی ازاصناف میکنه که درقبالش اینقدر هم طلبکارشده؟
کدامیک ازدولتمردانباپول خودشون حتی یه خودکارخریدنبرای استفاد دولتی,
این ظمه,
اول باید تعریف فعالیت تولیدی روشن شود. آیا شرکت ایران خودرو و سایپا در مملکت ما تولیدی هستند یا رانت خوار؟ آیا اگر شرکتی دست به تولیدی زد به بدلیل فقدان کیفیت و استاندارد مردم هیچ جایی از جهان (بجز مردم مظلوم خودملن) حاضر به استفاده از آن نشدند و هیچ خروجی صادراتی نداشت ، تولیدی است و جز این است که بهره برداری از چنین امری جز رانت و آقازادگی چیز دیگری است؟
آقای پورابراهیمی بفرمایند بر اساس کدام محاسبه عدد ۷۰ هزار میلیارد را بدست آوردند. فرمولهای قدیم میگفت درآمد ۱۲ میلیون تومانی مشمول حدود ۴۰ درصد مالیات ن
میشود. حالا که به همراهی و زحمات شبانه روزی مشترک دولت و مجلس ارزش پول به کمتر از یک پنجم خود ظرف کمتر از دو سال رسیده است ، ایشان یک لحظه به این فکر هم افتادند که فرمول قبلی اشان نیاز به تعدیل دارد؟ یا به این نتیجه رسیدتد بعد لز این تورم افسار گسیخته و بی ارزش کردن کاغذ پاره های دست مردم حالا ضریه بعدی را اینگونه وارد کنیم
چرا دولت به فکر کاهش هزینه هایش نیست؟ چرا باید خیل عظیم کارمندان اضافه دولت از جیب مردم ارتزاق کنند؟
قرار بود برق آب مجانی بشه تازه به جز پول نفت مالیات سنگین هم میگیرن و مردم را بدبخت کردن
در این شرایط بحرانی که اغلب مشاغل آزاد غیر از استثناها در آمدشان بشدت کاهش و هزینه هایشان افزایش پیدا کرده دولت می خواهد مالیات را افزایش دهد در حالی که در کشورهای دیگر درچنین شرایطی معافیت مالیاتی اعمال می کنند تا فعالیتهای اقتصادی باقی مانده تعطیل نشود و بی کاری افزایش پیدا نکند
تا وقتی که کارگران و کارمندان زحمتکش در این کشور مالیات پرداخت می کنند مشکلی از بابت پرداخت مالیات وجود ندارد ، بقیه به لذت بردن از زندگی و مسافرت خارج از کشور و ... بپردازند.
مالیات بایدبردرآمدباشدوهمیشه نام آن مالیات بردرآمدبوده ونه بربادهوا یادمان باشدبایستی ازدرآمدهای بالا مالیات گرفته شودوزمانی مردم بادست بازمالیات میدهندکه تبعیض بین پردرآمدهانباشدوهزینه های آنها درضریب مالیاتشان منظورشودودرضمن برای سالهای ازکارافتادگیشان دولت فکری کندونه آنکه کارشان به کمک گرفتن ازکمیته امدادوغیره بیافتدبعنی وقتی درجوانی وتوان داشتن به دولت کمک میکننددرهنگام پیری دولت جبران کندحتی اگرهیچ گونه بیمه ای نداشته باشندآنوقت مطمئنا کارآفرینان کاربیشترومالیات بیشترمیدهند
راستی پزشکا چی شدن؟؟!!! مالیاتشون اکی شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر