بازدید 3314

چاقی، بحرانی که تا سال ۲۰۳۰ به اوج می‌رسد

کد خبر: ۹۲۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 06 October 2019

چقدر آدم‌های چاق دور و بر خودتان می‌بینید؟ پاسخ به این سوال هر چه باشد باید بدانید تا چند سال دیگر تعداد چاق‌ها خیلی بیشتر خواهد شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از جام جم آنلاین از گاردین، شما چاقید؟ اطرافیانتان چطور؟ کسی را می‌شناسید که مستعد چاقی باشد؟ شرایط هر طوری که باشد باید بسیار مراقب باشید.

دنیا روز به روز چاق‌تر می‌شود و تعداد افراد چاق مدام بالاتر می‌رود. روزی می‌رسد که درصد بسیار زیاد و قابل توجهی از مردمان دنیا از شدت چاقی به بیماری‌های مختلفی دچار شده اند.

مراقب باشید یکی از آن‌ها نباشید. فکر نکنید چاقی فقط مال دیگران است، مال شما هم هست. بله، مال شما. البته اگر رژیم غذایی را رعایت نکنید.

شما هم چاق می‌شوید اگر نتوانید به چیز‌های خوشمزه‌ای مثل دونات و غذا‌های پرچرب و البته شیرین نه بگویید.

آمار تکان دهنده سال ۲۰۳۰

۲۵۰ میلیون چاق تا سال ۲۰۳۰ به دنیا اضافه می‌شود. این ۲۵۰ میلیون نفر کودکان و نوجوانانی هستند که یا قرار است به دنیا بیایند و یا اینکه تا سال ۲۰۳۰ به سن نوجوانی می‌رسند.

این آماری است که فدراسیون جهانی چاقی (WOF) ارائه می‌دهد. این تحقیقات در ۱۹۱ کشور جهان انجام شده و نتیجه هم این است؛ ۲۵۰ میلیون کودک و نوجوان چاق تا سال ۲۰۳۰. چین اوضاع خیلی بدتری نسبت به تمامی کشور‌های جهان خواهد داشت.

۶۱.۹ میلیون کودک و نوجوان ۵ تا ۱۹ ساله قطعا تا آن زمان چاق خواهند بود. این نرخ چاقی دو برابر کشوری مثل هند خواهد بود. تخمین زده می‌شود که هندی‌ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۷.۴ میلیون کودک و نوجوان چاق داشته باشند. کشور‌های آمریکا و بریتانیا نیز در رتبه‌های بعدی چاقی قرار خواهند گرفت.

بحران چاقی که خود بیماری‌ها و عوارض متعددی را به دنبال خواهد داشت در آینده قربانیان زیادی می‌گیرد و به یک بحران اساسی تبدیل می‌شود هر چند این مشکل نیز اکنون به پررنگ‌ترین شکل ممکن رویت می‌شود و جمعیت قابل توجهی از مردمان جهان به آن مبتلا هستند.

هر چند در بسیاری از کشور‌های جهان چاقی مسئله حادتری است، اما به هر حال این بحران جغرافیای خاصی نمی‌شناسد و در تمام جهان پراکنده است.

همین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۴۲ کشور دیگر جهان نیز تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک میلیون کودک چاق خواهند داشت.

در این رده بندی کشور ایران در رده پانزدهم قرار گرفته است. بر اساس این تحقیقات تا سال ۲۰۳۰ بیش از سه میلیون کودک و نوجوان چاق و بیش از اندازه چاق در ایران زندگی می‌کنند.

در واقع ارزیابی آمار‌های مربوط به سلامت و تغذیه، محققان را به چنین نتیجه‌ای می‌رساند. دسترسی آسان به انواع فست فود، افزایش زمان استراحت، ورزش نکردن و بی تحرک بودن اصلی‌ترین و عوامل چاقی محسوب می‌شوند.

کارشناسان هشدار می‌دهند ادامه افزایش روند چاقی جهان به زودی دولت‌ها و کشور‌ها را در برابر این موضوع ناتوان خواهد کرد. بدان معنا که سیستم پزشکی و سلامت آن کشور‌ها پاسخگوی نیاز به عمل جراحی کاهش وزن نخواهد بود و علاوه بر آن تهیه دارو‌های مختص به دیابت بسیار مشکل می‌شود.

دیابت یکی از عوارض چاقی بی رویه در افراد محسوب می‌شود. هم اکنون افراد زیادی در سرتاسر جهان در خطر ابتلا به چاقی هستند، حالا چه بزرگسال و چه کودک، اما چیزی که در اینجا مورد اهمیت قرار گرفته این است که ریسک چاقی در میان افراد کم سن و سال‌تر بیشتر شده است.

کودکان چاق بیشتر در معرض فشار خون بالا، کلسترول بالا، مشکلات تنفسی، مشکلات استخوانی و مفاصل و حتی دیابت نوع ۲ هستند.

آن‌ها همچنین به احتمال زیاد در بزرگسالان دچار مشکلات وزن هستند و این می‌تواند زندگی آن‌ها را کوتاه کند.

آمار فعلی کودکان و نوجوانان چاق در جهان هم اکنون بر روی عدد ۱۵۸ میلیون نفر است. این آمار در سال ۲۰۲۵ به ۲۰۶ میلیون نفر می‌رسد و تا سال ۲۰۳۰ نیز روی عدد ۲۵۴ میلیون نفر قرار می‌گیرد.

همانطور که در سطور پیشین ذکر شد چین نسبت به سایر کشور‌ها اوضاع بسیار بدتری خواهد شد. در آن زمان یعنی سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۲ درصد جمعیت کودکان و نوجوانان چین چاق هستند.

علاوه بر کشور‌های چین، هند و آمریکا که در صدر جدول دارا بودن کودکان و نوجوانان چاق قرار دارند کشور‌های اندونزی، برزیل، مصر، مکزیک، نیجریه، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز در رده‌های چهارم تا دهم کشور‌های چاق قرار می‎گیرند.

بنگلادش، عراق، ترکیه، فیلیپین، ایران، آنگولا، روسیه، کنگو، آرژانتین و تانزانیا نیز دهم تا بیستم هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی