بازدید 5840
۶

تعداد الواح هخامنشی حدود ۳۰ هزار قطعه است

کد خبر: ۹۲۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳ 05 October 2019

معاون میراث فرهنگی گفت: تعداد الواحی که بیش از ۸۵ سال گذشته از کشور خارج شدند حدود ۳۰ هزار قطعه بوده است.

به گزارش «تابناک»، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در گفتگو با فارس درخصوص جزئیات بازگشت ۱۷۸۳ قطعه الواح هخامنشی بعد از ۸۵ سال به کشور اظهار داشت: تاکنون در سه مرحله این الواح به کشور بازگشتند و این تعداد نیز در چهارمین مرحله به کشور ارسال شدند.

طالبیان گفت: تعداد الواحی که بیش از ۸۵ سال گذشته از کشور خارج شدند حدود ۳۰ هزار قطعه بوده و بعضی از این الواح در اندازه‌های مختلف هستند و تعدادی نیز شکسته شدند که نیاز به مرمت دارد.

وی گفت: یک گروهی از ایران شکایت می‌کنند و می‌خواهند این الواح را به عنوان غرامت بگیرند که از سال ۲۰۰۴ تاکنون به مدت ۱۴ سال پیگیری‌های حقوقی ما در این خصوص طول می‌کشد تا نهایتا با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه توانستیم در سال ۲۰۱۸ رای دادگاه آ‌مریکا را به نفع ایران بگیریم و این میراث فرهنگی که متعلق به ملت است بازگردد و این موضوع ربطی به سیاست ندارد.

طالبیان بیان داشت: با توجه به اینکه بسته‌بندی و امور اداری این الواح برای بازگشت به کشور مقداری طول می‌کشد بنابراین با مذاکرات صورت گرفته در ماه‌های آینده مابقی الواح نیز به کشور بازمی‌گردند و آنچه که در آمریکا هنوز باقی مانده است ۱۷ هزار قطعه است.

وی گفت: تاکنون ۶۵۰۰ لوح با خط ایلامی خوانده شده است و تعدادی از این الواح هنوز خوانده نشده که ما متخصصان و پژوهشگرانی در کشور داریم که نسبت به خواندن این الواح اقدام خواهند کرد.

طالبیان گفت: تمامی اطلاعاتی که در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو در آمریکا بدست آمده به کشور ما ارسال شده است و موزه ملی این اطلاعات را دارد و آن را تبدیل به کتاب کرده است و ما قصد داریم که این الواح را در شهر‌های مختلف کشور از جمله در شیراز و تخت جمشید نیز به نمایش بگذاریم و این میراث نشان می‌دهد که ما در ۲۵۰۰ سال پیش چه تمدنی داشته‌ایم و ایرانیان به دنبال صلح و عدالت در آن زمان بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶
خدا رحم کنه ! بعد از 85 سال سالم رسیدند ایران حالا معلوم نیست باز در امان بمونند یا نه !!!
خوب اگر سی هزار قطعه بوده و حدود دو هزار قطعه وارد کشور شده چرا در آمریکا فقط هفده هزار تا مانده است در حالی که باید 28 هزار قطعه نزد آمریکاییها باشد.
با این وضع فساد و بالا کشی در کشور این الواح همان جا می موند جاش امن تر می بود!
این آثار تاریخی همون دست آمریکا باشه بهتره. لااقل حفظ می شه و به سرقت نمی ره!!
چقدر از این تمدن ایرانی قبل از اسلام در کتب تاریخی مدارس به دانش آموزان ایرانی القا می شود؟ چند در صد از دانش آموزان این کشور از تاریخ با شکوه دوره هخامنشی مطلع هستند؟ به نظر من نیاز است که مزایا و معایب هر دوره از تاریخ این کشور به واقعیت به اطلاع دانش آموزان برسد و هیچگونه ارجعیت وجود نداشته باشد، زیرا در آخر همه دوره های تاریخی متعلق به این کشور هستند.
تابناک این الواح ایلامی و به زبان التصاقی (تورکی) ایلام هستند و ربطی به هخامنشی ندارند پس تیترت رو اصلاح کن. از هخامنشیان مدارک خاصی بجا نمونده و موجودی مدارک هم عموما جعلیات هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار