بازدید 20594
«تابناک اقتصادی» در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی؛

قیمت دلار در نیمه دوم سال؛ دلار ۷۰۰۰ تومانی، تکانه منفی یا ثبات نرخ فعلی؟

برای پیش بینی نرخ ارز در نیمه دوم سال باید چند مسأله را در نظر بگیریم؛ نخستین مسأله، موضوع مصارف و درآمد‌های ارزی است. در سمت درآمد‌های ارزی، طبق آخرین آماری که بانک مرکزی در خردادماه سال جاری اعلام کرد، میزان ذخایر ارزی کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است و حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی نیز از محل صادرات غیرنفتی داریم و مقداری درآمد ارزی نیز از محل صادرات نفتی حاصل خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ 01 October 2019
تابناک اقتصادیاحسان سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: باید قیمت دلار به زیر ۸ هزار تومان کاهش یابد و در مقایسه وضعیت درآمدی مردم، قیمت دلار ماکزیمم باید ۷ هزار تومان باشد. وحید شقاقی شهری نیز در مورد راه اندازی بازار متشکل ارزی گفت: بانک مرکزی آگاهانه به سمت تشکیل بازار متشکل ارزی نمی‌رود، چون ممکن است راه اندازی این بازار تکانه منفی برای بازار ارز به همراه داشته باشد.
 
قیمت دلار در نیمه دوم سال؛ دلار ۷۰۰۰ تومانی، تکانه منفی یا ثبات نرخ فعلی؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بررسی روند قیمت دلار نشان می‌دهد که قیمت این ارز خارجی در شش ماهه ابتدایی سال روند تقریباً نزولی داشته است. در حالی که در پنجم فروردین ماه ۱۳۹۸ قیمت دلار ۱۲ هزار و ۹۵۲ تومان بود، قیمت این ارز خارجی با کاهشی ۱۲ درصدی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ به ۱۱ هزار و ۳۹۴ تومان رسید.

با آغاز نیمه دوم سال، حالا پرسش بسیاری از فعالان اقتصادی و مردم این است که وضعیت قیمت دلار در نیمه دوم سال جاری چگونه خواهد بود؟

برای پاسخ به این پرسش ها، خبرنگار تابناک اقتصادی گفت‌وگو‌هایی را با وحید شقاقی شهری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی و احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی انجام داده است.

وحید شقاقی شهری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در شش ماهه نخست سال، دولت سیاست هایی چون کنترل و مدیریت واردات، فشار بر صادرکنندگان غیرنفتی جهت بازگرداندن ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی به کشور، گسترش مبادلات تجاری با کشور‌های همسایه به ویژه عراق در جهت تامین بخشی از کالا‌های ضروری و اساسی، کنترل خروج سرمایه از کشور و مدیریت بازار ارز و دخالت محدود در این بازار را در پیش گرفت که تا حدودی به ثبات بازار ارز منتهی شد. وی افزود: در مجموع در شش ماهه ابتدایی سال می‌توان نمره قبولی را به رویکرد دولت در مدیریت بازار ارز داد.

شقاقی شهری با اشاره به اینکه پیش بینی وضعیت بازار ارز در شش ماهه دوم سال بستگی به چند عامل مهم دارد، ادامه داد: این عوامل مهم عبارتند از: تداوم صادرات غیرنفتی و بازگرداندن ارز حاصل از این صادرات به کشور، مدیریت واردات، کنترل قاچاق و جلوگیری از واردات کالا‌های لوکس، تأمین کالا‌های ضروری و اساسی اقتصادی ایران، جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی، تخصیص یا عدم تخصیص خط اعتباری از سوی اروپا به ایران، تسویه حساب‌های ارزی، کاهش درآمد‌های ریالی دولت که در نیمه دوم سال خود را بیشتر از نیمه اول نشان می‌دهند، امیدواری به ادامه روند گشایش‌های محدودی که از سمت امارات در نیمه اول سال صورت گرفت است و نمایان شدن اثر کاهش درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات نفت در نیمه دوم سال.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با توجه به همه عوامل مذکور تأثیرگذار بر بازار ارز در نیمه دوم سال، در مجموع پیش بینی می‌شود که به احتمال زیاد ما شاهد جهش شدیدی در نرخ دلار در نیمه دوم سال نباشیم و اگر هم نوساناتی در بازار ارز به وجود بیاید عمدتاً این نوسانات محدود خواهد بود.
 

بیشتر بخوانید



در ادامه احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال گفت: برای پیش بینی نرخ ارز در نیمه دوم سال باید چند مسأله را در نظر بگیریم. اولین مسأله موضوع مصارف و درآمد‌های ارزی است. در سمت درآمد‌های ارزی، طبق آخرین آماری که بانک مرکزی در خردادماه سال جاری اعلام کرد میزان ذخایر ارزی کشور حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است. همچنین حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی نیز از محل صادرات غیرنفتی داریم و مقداری درآمد ارزی نیز از محل صادرات نفتی حاصل خواهد شد. از سوی دیگر، مصارف ارزی کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار است که برای تأمین نیاز‌های خانوارها، صنایع و ... می‌باشد. با توجه به میزان مصارف و درآمد‌های ارزی، می‌توان این استدلال را نمود که کشور با کمبود ارز مواجه نیست.

وی ادامه داد: دومین مسأله این است که در مقایسه با دو سال گذشته، نرخ ارز تقریباً سه برابر و همین باعث شده تا قیمت کالا‌های وارداتی به میزان ۳ تا ۵ برابر افزایش یابد. این جهش قیمتی کالا‌ها در حالی است که درآمد مردم در دو سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته است. عدم توازن، باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و مردم حتی کشش قیمت دلار فعلی را نیز ندارند و به عبارت ساده‌تر قیمت فعلی دلار نیز یک قیمت نامتعارف برای مردم است. این قیمت دلار، قیمتی است که با شوک ارزی یا بازار سازی به وجود آمده و بانک مرکزی دستوری روی این قیمت ایستاده است؛ به این خاطر که یک عده‌ای در این قیمت دلار دارای منافع کلان هستند. این قیمت دلار باعث ایجاد پدیده‌ای به نام قفل شوندگی اقتصاد شده است.

سلطانی گفت: بنابراین من نظرم این است که اگر در شش ماهه دوم سال همین وضعیت ادامه پیدا کند، دچار بحران‌های وحشتناکی خواهیم شد و دولت نخواهد توانست کار کند. اگر می‌خواهیم از این وضعیت خلاصی یابیم، باید قیمت دلار به زیر ۸ هزار تومان کاهش یابد و در مقایسه وضعیت درآمدی مردم، قیمت دلار ماکزیمم ۷ هزار تومان باشد. پیش بینی این است که باید قیمت دلار کاهش یابد.

این پژوهشگر اقتصادی در پایان سخنان خود گفت: نکته آخر این است که بر خلاف نظر برخی کارشناسان، من معتقدم افزایش نرخ ارز باعث رشد صادرات کالا نخواهد شد، بلکه این وضعیت ثبات نرخ ارز است که باعث بهبود وضعیت صادرات می‌شود. به عنوان نمونه در دهه ۸۰ که نرخ ارز ثبات داشت صادرات مواد معدنی و پتروشیمی چندین برابر شد.

آیا سرانجام بازار متشکل ارزی که می‌تواند بر قیمت ارز و به خصوص دلار تأثیرگذار باشد، راه اندازی خواهد شد یا خیر؟

وحید شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش گفت: بانک مرکزی هم اکنون بررسی‌های خود را هم در زمینه بازار متشکل ارزی و هم در زمینه عملیات بازار باز انجام می‌دهد. در نیمه اول سال به دلیل اینکه روند قیمت در بازار ارز نزولی بود، بانک مرکزی نخواست که با بازگشایی بازار متشکل ارزی این روند کاهشی را متوقف کند، چون امکان داشت، در بازار متشکل ارزی قیمت دلار بالاتر از وضعیت موجود تعیین شود و یک تکانه منفی را به بازار ارز وارد کند. بازار متشکل ارزی یک بازار بین صرافی‌ها بود و قیمت ارز لحظه‌ای مشخص می‌شود و ممکن بود بالاتر از قیمت فعلی بازار تعیین شود، لذا بانک مرکزی تا زمانی که روند ارز کاهشی است بازار متشکل ارزی را راه اندازی نخواهد کرد. شقاقی شهری در پایان دوباره تأکید کرد: بانک مرکزی آگاهانه به سمت تشکیل بازار متشکل ارزی نمی‌رود، چون ممکن است راه اندازی این بازار تکانه منفی برای بازار ارز به همراه داشته باشد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
عجب درامدی دارید پس قبلا که 150 میلیارد نفت می فروختید و حالا .... چی می شد البته انموقع ارز عیرنفتی 2میلیارد هم نمی شد....
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
من یک دلال زهمت کش دلار هستم از مسولین خاهش مند دارم که صنف و اتحادیه ای برای ما قشر نوسان گیر زحمت کش تاسیس کند و به مشکلات ما رسیدگی کنند. در چندماه گذشته فقط ماهی 30 تا50 میلیون تومان درامد داشته ام که کفاف زندگی را نمیدهد. روقن ماشین عوض میکنم 2 تومن شارج پنت هاوس محقرم در خ فرشته ماهی 5میلیون است و... لطفا رسیدندگی کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
حباب عظیم بورس درنیمه دوم سال تخلیه خواهدشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
به نظر میرسه از نوسان گیرها خیلی دل خوشی نداری. مشکل از دلال ها نیست . مشکل از دولت هست که نوسان ایجاد میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
انهایی که به ادعای دستکاری شاخص بورس شک دارند به نمودار روند شاخص امروز(دهم مهر) مراجعه وباچشم خودشان ببینند که چگونه ۴۰۰۰ واحد منفی راظرف چنددقیقه به ۱۹ واحدمثبت تبدیل کردند !!! اگر اینکار مصداق دستکاری وعددسازی نیست پس چی هست !؟
یادداشت اقتصادیتون یه کم شبیه داستان عبرت آموز دخترک شیرفروش بود
دولت با این کار می خواهد بگوید که کارآمد بوده اما اگر چنین قدرتی را دارد پس با همین قدرت دلار را به 20000 تومان رساند و مردم را به خاک سیاه نشاند؟ نابودی ارزش پول ملی یک کشور اسمش چیزیست که اگر من بنویسم کامنتم سانسور می شود, اما خواننده عاقل است.
... تحریم ها کمر همه را شکست و هنوز اندر خم قیمت دلار مانده اند اقایون کارشناس اقتصادی.
به زوار اربعین ارز ۸۰۰۰ تومانی بدهند هم قبوله اگر کسی چیزی گفت.
ارز نیمایی ۷ ماه از سال گذشته و کلی تعهد ۱۱۰۰۰ تومانی ایجاد شده ان وقت قیمتهای تخیلی میزنید؟؟؟
دوره احمدی نژاد هم یکی بود در سایتها مدام میگفت هفته اینده دلار ۱۲۰۰ تومان میشود !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
تحریم باعث شکستگی همه نشد بلکه نقدینگی که به بازار ها هجوم برد باعث شکستگی شد
رقم صادرات غیر نفتی دور از واقعیت و ناپایدار است اقای کارشناس
....
بازار ارز
بازار متشکل ارزی
بازار ثانویه
اف ای تی اف
سی اف تی
اینستکس
۲ سال از تحربم های مزخرف گذشته و زندگی مردم نابود شده .
ثبت سفارشها بسته شده و مغازه ها در شهرها خالی شده اند و جنسی نیست نه در مغازه ها و نه در داروخانه ها!!!!!!!
این صحبت ایشان فقط و فقط مجوز برای ادامه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای عده ای خاص است و مردم عادی بروند از صرافهای طمع کار ارزشان را ۳ برابر ان تهیه کنند.
دلال بازی دلار بای بای
هیچکس دوست ندارد قیمت ارز بالا برود, ولی بالا بودن نرخ ارز باعث.... چی بنویسم با این کارشناسیتون! بیخیال
با این حجم وحشتناک نقدینگی اصلا امکان ندارد دلار به زیر ۱۰ تومن بیاید. ولی ثبات ۴ ساله آن قطعی است.
رفتار مردم روی قیمت دلار تاثیر به سزایی دارد. اگر ما هم مثل ژاپنی ها یک مقدار خودباوری و ملی گرایی را در خودمان تقویت کنیم و نگاهمان را به سمت داخل معطوف کنیم و برای آینده فرزندانمان به تولیدات خودمان (هرچند دارای نقص) نگاه کنیم و سفرهای خارجی را برای مدت زمانی تعطیل کنیم خواهیم دید که می توانیم کار بزرگی انجام بدهیم و دلار را به زیر 4000 تومان برسانیم که فی الواقع در حد همین قیمت هم است. این کار شدنی است به شرط آنکه همه مردم چه مسئول و چه غیر مسئول بخواهند و همه به همدیگر اطمینان کنیم ولی اگر بخواهیم به همین منوال فکر کنیم یقین بدانید که قیمت دلار کاهش نخواهد یافت. اساساً کشورهای خارجی معجزه نمی کنند اما آنها پایبند به منافع گروهی به جای منافع فردی هستند که توانسته اند پیشرفت کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
دوست خوش باور من ، در این چهل سال کی قیمت چیزی کاهش داشته که این دومیش باشد؟
اگه رانت خوارها و دلالها و انهایی که گرین کارت و دوتابعیتی هستند دخالت نکنند به راحتی قیمت دلار پایین می آید چون راه و برنامه خودش را دارد که متاسفانه اجازه نمیدن
تمام اجناس با دلار بیست هزار تومنی حساب میشوند به غیر از طلا وسکه
اقتصاد ایران اقتصاد دولتی است که به صادرات نفت وابسته است. قیمت دلار هم دست دولت است و با فروش ان بودجه خود را تامین می کند. خیلی درس اقتصاد و کارشناس بودن نمی خواهد که نتیجه بگیریم با توجه به مشکلات صادرات نفت، تورم موجودو خوابیدن اکثر پروژه های اقتصادی، قیمت دلار با استفاده از ذخایر سالهای قبل در این حد نگهداری شده و در صورت تمام شدن ذخایر ارزی، قیمت دلار سر به فلک خواهد زد. ارزش پول هر کشوری وابسته به قدرت اقتصادی و صادرات ان است .
اینایی که میگن دلار قیمتش زیر 10 تومنه از نقدینگی و رشد وحشتناک اون خبر دارن؟ میدونن نقدینگی بدون پشتوانه تولید و عرضه کالا یعنی چی؟ چاپ پول بدون پشتوانه لاجرم میشه همین قیمتهای نجومی
بورس یعنی؛
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: رو به
س: سقوط
مطمئنا اگر ارز ارزان شود ، خرید ارز برای سرمایه گذاری در خارج از کشور افزایش چشمگیر خواهد داشت و ذخایر ارزی کشور مجدداً کاهش خواهد داشت . البته مردم خودشان می داننند ، بیشترین سود را از این نوسانات نصیب دولت می شود.
کافی است دقت کنید و ببینید که چه کسانی مدام از کاهش نرخ صحبت می کنند، بیشتر کسانی هستند که قصد به تارج بردن ارزهای کشور را دارند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
احسنت.بنظر نفع عده ای همین است
دولت روحانی در دوره اول چراغ سبزی به مردم نشان داد ،لاکن در دورهٔ دوم پوست مردم را کند ؟،دو دههٔ قبل هر ، انس طلا حدود ۴۰۰ دلار بود ، اکنون هر ،انس طلا حدود ۱۵۰۰ دلار است ، یعنی ارزش دلار نسبت به طلا حدود یکسوم کاهش پیدا نموده است ؟ دو دهه قبل طلا در بازار ایران ،حدود ۸۰ هزار تومان بود اما اکنون ۴۰۰ هزار تومان است ، ارزش ریال به یک پنجم کاهش پیدا نموده است ؟ که بایستی نسبت به تورم جهانی دلار اکنون سه هزار تومان میبود ؟، هر چقدر بالاتر از سه هزار تومان باشد ، بدین معنی میباشد که دولت ،و بازار ،با هم دارند ، رانتخواری میکنند ؟،،،
با عرض پوزش ، دو دهه قبل قیمت هر گرم طلا در بازار ایران حدود ۱۴ هزار تومان بود ، ۸۰ هزار تومان قیمت سال ۸۸ میباشد ؟ که باعث کاهش ارزش ریال ایران به سی مرتبه شده است ، اگر اقتصاد ایران از چنبرهٔ تحریم ،و دلالی آزاد گردد حداکثر قیمت دلار ، زیر صد تک تومان است ، برای اصلاح امور اقتصادی ، باید نظام پولی ،و‌دستمزد ،و حقوقها ، تغییر نماید ؟،،البته بعداز خارج شدن از تحریم ،و دلالبازی داخلی ؟،،،
یکی از راهها وقتی دولت تونست ازهرنوع درامدمالیات و از واردات کالاهای غیرضروری مالیات مضاعف بگیرد و دست از دلار فروشی برای کسب درامد برداشت دلار کاهشی خواهد شد و باید چتر مالیات گسترش پیدا کند هیچ جای دنیا نداری یکی یه شبه میلیادر و تاجر شود ولی در اینجا هست
تعيين قيمت دلار دست دولته و هروقت ريال كم بياره دلار را گرون ميكنه و مردم هم سير بيچاره شدنشون شدت ميگيره و تا مردم گرانيها را تحمل ميكنند دلار گرونتر خواهد شد والسلام
تا وقتی که بانک مرکزی خودش عرضه کننده عمده ارز نشه و شرکتها و تجار این کار را انجام بدهند قیمت ارز پایین نخواهد امد و زندگی و اسایش مردم در دست این گروه گروگان گرفته میشه ولی اگر بانک مرکزی روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار بطور مرتب به بازارازاد نه به بانکها ارز پمپاژ کنه و همه عموم به ارز دسترسی داشته باشند و طبق یک برنامه منظم روزانه ۳۰ تا۴۰ تومان از قیمت ارز کم کنه و کنترل بازار ازاد را بدست بگیره در عرض ۶تا ۸ ماه قیمت دلار به ۵ تا ۷ هزار تومان خواهد رسید یعنی با پمپاژماهی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار که در مدت یکسال حتی به ده میلیارد دلار هم نخواهد رسید میشود نرخ دلار را پایین اورد
زهی خیال باطل
دلار انبار شده نزد افراد خاص رو حساب نکردین ها !!
چند بار خواستن بازار متشکل ارزی راه بندازن و گفتن عقب افتاده. مگه قرار نبود عید قربان راه بیفته؟؟؟
مگه غیر این بود که سال پیش دی ماه قیمت دلار از 20 هزار تومان رسید به 9 هزار تومان. شاید ملت فراموشکار شدن . دولت مگه نگفت کسری بودجه داره بعد چی شد قیمت اردیبهشت شد 15 هزار تومان. الانم دولت 190 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داره خودتون قضاوت کنین قیمت واقعی دلار چقدر میشه.
حالا الان نه ثبت سفارش هست نه اجناس مونتاژی وارد میشه همه اجناس وارداتیم اگه حساب کنید می فهمین با قیمت دلار 27 هزار تومان محاسبه میشه. من خودم سه ماه پیش تایر ایرانی گرفتم با دلار 15 هزار تومانی جفتی 700 هزار تومان الان همون تایر با ارز 11 هزار تومانی شده 950 هزار تومان؟ خودتون قضاوت کنین اگه دلار بشه 7 هزار تومان دولت باید چی کار کنه؟
بجز این حرفا اصلا دلار بشه هزار تومان چه تاثیری روی زندگی من داره وقتی همه چیز برعکسش دارن گرون میشه. گذشته از این، چرا دولت باید دلار برای یه عده پولدار که این پولو میگیرن میرن خارج خوشگذرانی ارزون کنه. چرا بجای فروشش در بازار این پولو نمیده کالای اساسی وارد کنه. چرا تا قبل عید گوشت وارد می کرد کیلویی 42 هزار تومان الان همون گوشت نیمایی شده 100 هزار تومان.
خدایا خودت به داد ما محروما برس ...
انهایی که به ادعای دستکاری شاخص بورس شک دارند به نمودار روند شاخص امروز(دهم مهر) مراجعه وباچشم خودشان ببینند که چگونه ۴۰۰۰ واحد منفی راظرف چنددقیقه به ۱۹ واحدمثبت تبدیل کردند !!! اگر اینکار مصداق دستکاری وعددسازی نیست پس چی هست !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
این بورس خیلی مشکوک و بسیار خطرناکه.اگه سقوط کنه (که بسیار هم سنگین خواهد بود) سرمایه خیلی ها دود خواهد شد
به نظر من سوق دادن مردم به طرف بورس فرمایشی است. مواظب باشید در نیمه دوم سال بورس منفی خواهد شد. دلار افزایش پیدا می کند. نرخ تورم اعلامی دولت کاهش خواهد داشت. جوجه ها را اوایل سال بعد خواهیم شمرد؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل