بازدید 12355
پیمانه اقتصادی؛

خرید هواپیمای دست دوم اروپایی یا هواپیمای روسی/ اشتغال‌زایی در آمریکا ۵۵ درصد کم شد/ «علی بابا» کالا‌های روسی را در چین می‌فروشد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت سبوس، شیر و گوشت را گران می‌کند، قیمت نفت افزایش یافت، زلزله نفتی در عربستان سعودی، چراغ سبز جنگ تجاری به خریداران طلا، مسکن گران‌ترین کالای سبد معیشت کارگران و درخواست دوباره فرانسه از آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 10 September 2019

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت سبوس، شیر و گوشت را گران می‌کند، قیمت نفت افزایش یافت، زلزله نفتی در عربستان سعودی، چراغ سبز جنگ تجاری به خریداران طلا، مسکن گران‌ترین کالای سبد معیشت کارگران و درخواست دوباره فرانسه از آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری را در بر دارد.

افزایش قیمت سبوس، شیر و گوشت را گران می‌کند

سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی تأکید کرد: محاسبات و آنالیز نرخ شیر خام بر مبنای سبوس ۸۴۰ تومان بود که این نرخ درب دامداری به ۱۱۰۰ تومان می‌رسد و سازمان حمایت با علم به اینکه نرخ تمام شده سبوس برای دامدار، ۱۱۰۰ تومان است، بهای شیر خام را درب دامداری ۲۳۹۰ تومان تعیین کرد و در ستاد تنظیم بازار مصوب و ابلاغ شد. در حال حاضر، اگر دولت به دنبال افزایش قیمت سبوس به رقم ۱۲۵۰ تومان است، باید در نظر بگیرد که نرخ تمام شده با توجه به هزینه‌های جانبی همچون هزینه حمل، درب دامداری به ۱۴۰۰ تومان افزایش خواهد داشت، در نتیجه طبیعی است که دامداران به این تغییر قیمت اعتراض داشته باشند. بر اساس محاسبات علمی، برای تولید هر کیلوگرم شیرخام، ۷۰ گرم سبوس نیاز است و با این افزایش قیمت (۱۴۰۰ تومان) بهای شیرخام نیز برای هر کیلوگرم، ۶۰ تومان افزایش خواهد داشت؛ یعنی شیرخام از ۲۳۹۰ تومان فعلی به ۲۴۵۰ تومان باید افزایش یابد. این افزایش قیمت سبوس، در بهای تمام شده گوشت قرمز نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت.

خرید هواپیمای دست دوم اروپایی یا هواپیمای روسی

سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی رویکردهای متفاوتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور مطرح است که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. برخی از مدیران موضوع خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی را مطرح کردند و برخی دیگر موضوع خرید هواپیماهای دست اول روسی را پیشنهاد می دهند. افضلی گفت: نظر من در مورد خرید هواپیماهای دست دوم اروپایی یا خرید هواپیماهای نو روسی این است که ما نباید تمام تخم مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم، زیرا محدود کردن حق انتخاب شاید در آینده برای ما مشکل ساز خواهد شد. عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت ادامه داد: اگر ما تنها به دنبال خرید به یک روش باشیم، قطعا این مسأله انحصار ایجاد کرده و مشکل ساز خواهد بود، از این روی، ما باید از روش های متنوع و شرکت های مختلف برای تأمین نیازهای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور استفاده کنیم.

قیمت نفت افزایش یافت

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با 28 سنت افزایش نسبت به روز یکشنبه به قیمت 61 دلار و 82 سنت معامله شد. نفت وست‌تگزاس آمریکا هم رشد 36 سنتی داشت و بشکه‌ای 56 دلار و 88 سنت به فروش رفت. قیمت بنزین دیروز کاهشی داشت و با 28 سنت کاهشی گالنی 157 دلار و 14 سنت معامله شد. به گزارش رویترز، پس از آنکه وزیر انرژی عربستان اعلام کرد، هیچ تغییرات عمده‌ای در سیاست نفت این کشور وجود نخواهد داشت، قیمت نفت افزایش یافت. عبدالعزیز همچنین به ادامه طرح کاهش تولید نفت تأکید و اجرای آن را به نفع اعضای اوپک مطرح کرده بود. وی همچنین گفته بود که توافق اخیر اعضای اوپک و غیراوپک از جمله روسیه برای طولانی مدت ماندگار خواهد بود.

زلزله نفتی در عربستان سعودی

سیاست نفتی در عربستان با زلزله بزرگی مواجه شد و وزیر انرژی این کشور بالاخره بعد از مدت‌ها اختلاف نظر، برکنار شد. به گزارش ایبِنا، پسر پادشاه عربستان، شاهزاده عزیز بن سلمان آل سعود به سمت وزیر جدید انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان سعودی گماشته شد. شاهزاده عبدالعزیز یک فرد باسابقه در امر سیاست گذاری عربستان و اوپک است و انتظار نمی رود در سیاست نفتی عربستان یا روابطش با روسیه شکاف بزرگی ایجاد شود. عربستان سعودی در راستای توافق کاهش تولید اوپک، تولید نفت خود را به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. الفالح با ترغیب تولیدکنندگانی مانند روسیه برای متعادل کردن بازار از طریق محدودیت عرضه، معمار توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک معروف به اوپک پلاس بود. سعودی ها بیشترین تلاش را برای حمایت از این توافق داشته و حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از میزان توافق شده تولید خود را کاهش داده اند.

اشتغال‌زایی در آمریکا ۵۵ درصد کم شد

ان بی سی: دفتر آمار کار آمریکا در گزارش جدید خود از وضعیت اشتغال بزرگترین اقتصاد جهان اعلام کرد که در ماه اوت تنها برای ۱۳۰ هزار نفر اشتغال زایی صورت گرفته است که این رقم ۵۵ درصد کمتر از اشتغال زایی اوت سال ۲۰۱۸ است. طبق اعلام این دفتر، نرخ بیکاری آمریکا تا پایان ماه اوت ۳.۷ درصد بوده است که هنوز کمترین سطح ثبت شده در طول ۵ دهه اخیر است. لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ سعی کرد پیامدهای جنگ تجاری با چین را نادیده بگیرد و با مثبت خواندن آمار اشتغال گفت: آمریکا در حال کار کردن است. اقتصاد آمریکا برای پاسخگویی به نیاز جمعیت جویای کار باید ماهانه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند. امسال به طور میانگین هر ماه ۱۶۵ هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد شده که بسیار کمتر از متوسط ۲۲۳ هزار فرصت شغلی سال گذشته است. استیو ریک، کارشناس ارشد اقتصادی در مؤسسه کانا موچوال گروپ گفت: این کاهش اشتغال‌زایی به ما هشدار می‌دهد که کسب و کارها نسبت به چشم انداز بلندمدت اقتصادی اطمینان کمتری نسبت به گذشته دارند. با توجه به کاهش احتمالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی و تشدید مناقشه تجاری با چین، دولت سعی در تثبیت رشد اقتصادی دارد.

درخواست مجدد فرانسه از آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری

رویترز: برونو لو مر وزیر دارایی فرانسه بار دیگر با ابراز نگرانی نسبت به جنگ تجاری دو اقتصاد نخست جهان گفت که این نبرد به بزرگ‌ترین تهدید برای رشد اقتصاد جهانی تبدیل شده است. لو مر در مصاحبه با روزنامه " La Croix " گفت: با تداوم روند فعلی، رشد اقتصاد جهانی تحت تاثیر جنگ تجاری ۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۷ و زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، ۷۵ درصد کشورهای جهان دارای رشد اقتصادی مثبت بودند؛ اما اکنون صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که حدود ۷۰ درصد کشورهای جهان با کاهش رشد اقتصادی مواجه شوند. لومر گفت با توجه به قرار داشتن سطح رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو در محدوده ضعیف، لازم است که اروپایی‌ها تمام تلاش خود را برای پایان دادن به جنگ تجاری به کار گیرند.

صندوق بین‌المللی پول، خواستار تقویت سیاست‌های پولی در عربستان شد

صندوق بین‌المللی پول با تأکید بر تقویت سیاست‌های پولی عربستان سعودی از این کشور خواست تا مالیات بر ارزش افزوده را از 5 درصد به ۱۰ درصد افزایش دهد. به گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که ماه ژوئن تدوین و روز دوشنبه منتشر شده، این موضوع را به عربستان گوشزد کرد. این گزارش در حالی است که بهای نفت خام پایین است و پیش‌بینی می‌شود که کسری بودجه عربستان افزایش یابد. هر چند «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی گفته، می‌خواهد در اقتصاد عربستان تنوع ایجاد کند اما این کشور همچنان به درآمد حاصل از نفت وابسته است. کاهش تقاضا و ضعیف شدن اقتصاد جهانی باعث پایین ماندن بهای نفت شده،‌ این مسأله منجر به کاهش رشد اقتصادی عربستان شده است. برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد این کشور در سال جاری انقباض بیشتری را تجربه کند. در چنین شرایطی، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه عربستان در سال ۲۰۱۹ افزایش یابد. این کشور در ژانویه ۲۰۱۸ برای جبران کاهش درآمد خود طرح مالیات پنج درصدی بر ارزش افزوده را اجرا کرد.

اونس طلا افزایش یافت/چراغ سبز جنگ تجاری به خریداران طلا

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 4.6 دلار افزایش نسبت به روز یکشنبه به قیمت 1511 دلار و 10 سنت به فروش رفت. قیمت فلز زرد در کمترین زمان 1504 دلار و در بیشترین زمان 1514 دلار معامله شد. قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته 14.9 دلار و نسبت به یک سال گذشته 314 دلار افزایش دارد. قیمت نقره کاهش اندک 5 سنتی داشت و هر اونس از این فلز به قیمت 18.17 دلار معامله شد. فلزات گرانبهای پلاتینیوم و پالادیوم هم افزایش‌هایی به ترتیب 11 و 14دلار داشته‌اند. رویترز نوشت: قیمت طلا پس از کاهش اخیر یک درصدی  قیمت، روز دوشنبه روند افزایشی داشت.

مسکن گرانترین کالای سبد معیشت کارگران

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید اگر دولت می‌خواهد برای مسکن کارگران قدمی بردارد قبل از هرگونه ساخت و سازی، امکانات و زیرساخت های آن را فراهم کند تا به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود. علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع مسکن کارگران طی چند جلسه در دستور کار کانون قرار گرفته و نظریات مختلفی از طرف کانون های استانی مطرح شده، ولی اعتقاد ما این است هر طرحی که برای حمایت از مسکن کارگران ارائه می شود، به سرنوشت مسکن مهر تبدیل نشود و دولت اگر بنا دارد زمین در اختیار اتحادیه‌های کارگری یا تعاونی‌های مسکن کارگری بگذارد، جاهایی را انتخاب کند که مشکلات زیرساخت و نبود آب و فاضلاب و امکانات درمانی و رفاهی نداشته باشد. وی ادامه داد: هزاران میلیارد تومان پول وارد مسکن مهر کردیم ولی امروز با خانه‌هایی مواجه هستیم که افراد به دلیل نداشتن امکانات اولیه یا پایین بودن کیفیت ساخت و ساز حاضر به زندگی در آنها نیستند. اصلانی با بیان اینکه مسکن در سبد معیشت کارگران یکی از پرهزینه‌ترین و گرانترین اقلام به شمار می‌رود، گفت: تأمین مسکن ارزان برای کارگران نیازمند یک طرح کارشناسی قوی، پخته، مدیریت شده و زیرساختی است که وام کم بهره و ارزان قیمت نیز در آن پیش‌بینی شده باشد.

«علی بابا» کالا‌های روسی را در چین می‌فروشد

منابع آگاه اعلام کردند شرکت بزرگ چینی «علی‌بابا» که تجارت الکترونیک انجام می دهد، قرار است فروش کالاهای روسی را در چین به صورت آنلاین از سال 2020 آغاز کند. براساس این گزارش،‌ تمام کالاهای روسی که اکنون در چین به فروش می‌رود در قالب خدمات B2B است (تجارت در مقابل تجارت) و از طریق تجارت الکترونیک انجام نمی‌شود، اما شرکت چینی علی بابا در نظر دارد که نخستین پلتفرم فروش آنلاین کالاهای روسی را از سال آینده آغاز کند. این منابع آگاه اعلام کردند، نگرانی شرکت علی‌بابا این است که برای راه‌اندازی سیستم فروش آنلاین کالاهای روسی باید سیستم پشتیبانی معکوس را راه‌اندازی کند.  در حال حاضر کالاهای روسی تنها از طریق «اوزن» و «ای‌بی» صادر می‌شود و این شرکت‌ها هم هیچ گونه فروش کالای روسی به آمریکا را ندارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
سهم من از پول خرید هواپیمای دست دوم را به خودم بدهید.
من از دولت روحانی ناراضی ، ناامید و شاکی هستم

خوشا بحال اون دلال هایی که این خرید آشغال را به ملت ایران تحمیل میکنند .

من از دولت شکایت دارم.
پولهای بی زبان ایرباس ها و بویینگ ها چی شد ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
توی مملکت ما عده ای فقط دنبال سهمشون هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
حسین آقا

سهم شما مال خودت
به سهم دیگران کاری نداشته باش
سهم من از نفت کجاست ؟
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
همینطوره که آقازاده ها در بانک های غربی میلیون ها دلار دارند و کسی عین خیالش هم نیست!
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
یک چرخ کهنه همواپیماهای بوئینگ و ایرباس به تمام هواپیماهای روسی می ارزد
بهمین خاطر خود روسها فقط از هواپیماهای اروپایی و آمریکایی استفاده میکنند
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
بجای خرید هواپیمای دست دوم روسی این پول را در ریل و قطار پرسرعت خرج کنید.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
اخوی گرامی کی گفته توی مملکت هر کی توی هر چیز سهم دارد؟
آمریکا بهترین کشور جهان برای اشتغالزایی است اونوقت شما از آمار های آمریکا اطلاع دقبق ارائه میدید !!!!!!!!!
مراقب خریدهای اینترنتی باشید
مخصوصا دی....ی کالا .

اخیرا این سایت ها نقش دلال را ایفا میکنند و خودشان چیزی برای فروش ندارند

هدف فقط فروش و دریافت سود دلالی است اما کیفیت و تعهد کلا مرخص !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
اخيرا يك بار كالاي تاريخ گذشته برام فرستاد. يه بار هم ادكلن تقلبي
م ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
كاملا موافقم قبلا خيلي كيفيت اجناسش بهتر بود واقعا براي اين
موسسه بزرگ و نسبتا خوشنام متاسفم..
خواهشاً از روسيه هر چي مي خريد ، هواپيما نخريد . قربونتون برم .
نه هواپیمای دست دوم غربی به شما می فروشند نه هواپیمای نو روسی بهتر است برای سفرهای داخلی دنبال قطار باشید و برای خارجی به ایرلاین های خارجی واگزار کنید
تا خالا كه هرچه هواپيما خريده ايم غربى بوده وهمه تخم مرغ ها دريك سبد بوده حالا كه غرب به ما نمى فروشد مى فرمايند بايد حواسمان جمع كنيم كه از شرق نخريم بهانه لازم نيست شما فحش خودتان را به شرق بدهيد هنووز از جابجايى توليد وجايگزين شدن شرق بجاى غرب مطلبى بگوش اين اقا نخورده است چطورشماى عاشق سخنرانى دوهفته پيش افاى مكرون را نخوانده اى
تحلیلهای احمدی نژادی در تابناک ! اشتغال ۵۵ درصد کاهش! یک نگاهی به اعداد بیندازید ! اگر از ده میلیون به نه ملیون برسیم ده درصد کاهش داریم ولی یک میلیون را ماله کشیدیم و ده درصد در ذهن مخاطب ناچیز است . ولی در ۱۵۰وهزار هفتاد و پنج هزار ۵۰ درصد است ... واقعا تابناک با این نوع تحلیلهای مهندسی شده یکروزنامه مردمی ست ؟ هیچ مخالفتی را هم بر نمی تابد .
اقای مجلس که برای رای دادن آتی به دست و پای مردم افتاده ای. مر دم نه اصول گرا و نه اصلاح طلب را نمی خواهند . یک جو غیرت . هواپیمای روسی یا دست دوم ؟ خودتان سوار می شوید ؟ یادمان نرفته است که ماشین دهقانهای اروپا ال نود یا لوگان را برای این کشور و خیابانهای ما تصویب کردید . نمی دانم چرا قکر می کنید مجلس جای مقدسی شده که کسی حق ندارد به شما چیزی بگوید . اگر امام گفت مجلس در راس امور است بخاطر وجود شما نیست بلکه پیامی به ملت است که در صورت انجام این اعمال و اهمال کاری همه تان را لعن و نفرین کند. چرا باسد به شما بی تعصبان و بی مسوولیت ها رای دهیم؟ رسوایی دلالی اصلا هیچکدام را به صدا در نیاورد و نماینده های متهم هنوز بدون استعفا مشغول کارند ...
"بر اساس محاسبات علمی، برای تولید هرکیلوگرم شیرخام، ۷۰ گرم سبوس نیاز است و با این افزایش قیمت (۱۴۰۰ تومان) بهای شیرخام نیز برای هر کیلوگرم، ۶۰ تومان افزایش خواهد داشت. یعنی شیرخام از ۲۳۹۰ تومان فعلی به ۲۴۵۰ تومان بایستی افزایش یابد. این افزایش قیمت سبوس، در بهای تمام شده گوشت قرمز نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت."

اگر اختلاف 300 تومانی سبوس (قیمت 1100 تومان قبل با 1400 تومان جدید مد نظر ایشان) را ملاک قرار دهیم و 70 گرم سبوس را هم برای هر کیلو در نظر بگیریم. 300*70 تقسیم بر 1000 می شود 21 تومان نه 60 تومان که ایشان اعلام کرده اند
امروز از بورس جیزی تیتری نزدید؟
نرخ بیکاری تو امریکا کمترین مقدار 50 سال گذشتست بعد گیر دادی اشتغال زایی این ماه کم شد باشه اصن امریکا خاک بر سر شد چه فایده برا ما داره با این نوابغ مدیریتیمون؟
اتفاقاً با سر کار آمدن ترامپ آمار بیکاری به حدی پایین آمد که اندک طرفداران حزب دمکرات هم به خیل عظیم طرفداران ترامپ پیوستند .

منظور از کاهش 55 درصدی اشتغالزایی ، پایین آمدن خیره کننده درصد بیکاری در این کشور است و این نمیتواند امتیازی منفی برای آمریکا باشد .
ما نباید تمام تخم مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم.
مگه حق انتخابی وجوددارد؟حتی درخریدهواپیمامجبوریم بدردنخورهای دیگران را استفاده کنیم.همانطوریکه در میوه وموادغذایی خوبها را صادرمیکنیم
خائن تر و ظالم تر از چین و روسیه در جهان وجود ندارد. امیدوارم هر چه زودتر نابود شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
یاجوج و ماجوج زمان
هواپیمای روسی نو هم بهتون نمی فروشن .
کارخانه های لبنی به شیر خریداری شده از دامدار ها اونقد آب می بندن که حالا حالا ها اگه شیر رو گرون تر بخرن و با همین قیمت محصولات لبنی خودشون رو بفروشن ذره ای از سودشون کم نشه
وقتی ملت لباس کهنه می پوشند خرید هواپیمای کهنه دیگر جای خود دارد
قاعدتاً هرچه بیشتر شغل ایجاد شود، بیکاران کمتر شده و آمار ایجاد شغل در ماههای بعدی کمتر خواهد شد، این نشان ضعف آمریکا نیست. لطفاً راجع به بیکاری در کشور ایران بیشتر نگران باشید!
هواپيماي روسي رو كه هيچ كشوري خريدارش نيست رو بخريم يا هواپيماهاي اير باس 15 سال كار كرده رو؟ بهترين ميوه ها و مواد غذايي رو صادر ميكنيم به عراق و ديگر كشورهاي همسايه و خودمون آشغال ميوه ها رو با قيمتهاي گزاف مي خريم ، پرايد سوار ميشيم و سالانه دهها هزار نفر تو جاده ها كشته ميشن ، اين در شرايطيه كه قطر ايرلاين و امارات اير لاين هواپيماهاي پيشرفته شون رو بعد از پنج سال باز نشسته مي كنن و ميفروشن به كشورهاي ديگه (بجز ايران) . رفاه و آسايش براي اين ملت حرامه ؟!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر