بازدید 7110
۳

طرح جدید نتانیاهو برای مقابله با نفوذ ایران

پاسخ حزب‌الله لبنان به اقدامات تحریک‌آمیز رژیم اسرائیل که در قالب هدف قرار دادن یک خودروی نظامی اسرائیلی بروز کرد، در حال تغییر معادلات حاکم بر تحولات منطقه است. از یک سو، تل‌آویو در تغییر جهتی آشکار، بار دیگر در پی استفاده از اهرم‌های سیاسی علیه ایران و گروه‌های متحد آن است و از سوی دیگر، تحولات اخیر سبب نزدیک شدن بیش از پیش گروه‌های مقاومت در منطقه به حزب‌الله شده است.
کد خبر: ۹۲۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 04 September 2019

پاسخ حزب‌الله لبنان به اقدامات تحریک‌آمیز رژیم اسرائیل که در قالب هدف قرار دادن یک خودروی نظامی اسرائیلی بروز کرد، در حال تغییر معادلات حاکم بر تحولات منطقه است. از یک سو، تل‌آویو در تغییر جهتی آشکار، بار دیگر در پی استفاده از اهرم‌های سیاسی علیه ایران و گروه‌های متحد آن است و از سوی دیگر، تحولات اخیر سبب نزدیک شدن بیش از پیش گروه‌های مقاومت در منطقه به حزب‌الله شده است.

به گزارش «آزادی»، پس از آنکه نیروهای حزب‌الله روز یکشنبه در واکنش به تجاوزات مکرر رژیم اسرائیل به حریم هوایی سوریه و لبنان، یک خودروی زرهی ارتش این رژیم را در شمال فلسطین اشغالی هدف موشک ضدتانک قرار دادند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم بار دیگر در تلاش برای متوسل شدن به آمریکا و سوریه برای متوقف کردن سیر تحولات منفی علیه خود است.

در همین راستا، نتانیاهو روز سه‌شنبه از تلاش برای برگزاری نشست سه‌جانبه با آمریکا و روسیه جهت مقابله با آنچه «نفوذ ایران در سوریه» می‌خواند خبر داد. وی در آغاز جلسه کابینه اسرائیل با اشاره به این موضوع، اظهار داشت: «ما در تلاش هستیم تا نشست سه‌جانبه دیگری با مقامات ارشد آمریکا و روسیه در اورشلیم [بیت‌المقدس] برگزار کنیم تا درباره خارج کردن ایران از سوریه صحبت کنیم».

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» وی ادامه داد:‌ «ما به استفاده از تمام ابزارهای سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی و حرفه‌ای برای رسیدن به هدفمان [خروج ایران از سوریه] ادامه می‌دهیم».

این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم اسرائیل چندماه پیش هم نشستی سه‌جانبه با حضور مشاورین امنیت ملی روسیه و آمریکا در قدس اشغالی برگزار کرد. در حالی که نتانیاهو گفته بود هدف آن نشست خارج کردن ایران از سوریه است، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که طرف روسی خواسته‌های تل‌آویو را رد کرده است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد دلیل اصلی تلاش نتانیاهو برای برگزاری دوباره چنین نشستی با وجود ناکام ماندن نشست نخست، عدم موفقیت در کاهش نفوذ ایران در سوریه و به طور کلی منطقه با استفاده از ابزارهای نظامی است. در این زمینه به خصوص باید توجه داشت که بنا بر اعلام رسمی حزب‌الله، عملیات اخیر علیه رژیم اسرائیل در پاسخ به حمله این رژیم به اهداف حزب‌الله در سوریه صورت گرفت که در جریان آن، دو تن از نیروهای این جنبش به شهادت رسیدند.

از سوی دیگر، عرصه منطقه‌ای نیز در حال حاضر برای نتانیاهو در حال تنگ‌تر شدن است، زیرا در پی گسترده شدن عرصه تجاوزات رژیم اسرائیل به لبنان و عراق، جنبش‌های مقاومت در دیگر کشورها نیز در حال تشدید حمایت از حزب‌الله در مقابل تل آویو هستند.

در همین راستا، گروه‌های مقاومت عراق اعلام کردند اگر جنگی بین حزب‌الله و صهیونیست‌ها دربگیرد، در کنار حزب‌الله قرار خواهند داشت. حامد الجزائری، معاون دبیر کل گروه «سرایا الخراسانی» - وابسته به الحشد الشعبی - اعلام کرد که «اگر جنگی بین حزب الله لبنان و حکومت اشغالگر صورت بگیرد، از پشتیبانان مقاومت لبنان در نبرد و جنگ علیه اسرائیل خواهیم بود».

عادل الکرعاوی، سخنگوی جنبش «حزب الله الاوفیا» نیز اعلام کرد: «ما به عنوان گروه‌های مقاومت عراق، عرصه رویارویی با رژیم صهیونیستی در لبنان، عراق و سایر میادین را یک عرصه می‌دانیم». الکرعاوی با بیان اینکه «دشمن و هدف یکی است»، اظهار داشت: «ما گروه‌های مقاومت عراق، جنگ را انتخاب نمی‌کنیم، ولی اگر بر ما تحمیل شود، آمادگی آن را داریم و می‌توانیم پاسخ دهیم و مقابله کنیم».

علمای فلسطین نیز اخیراً از عملیات حزب الله در هدف قرار دادن گشتی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک صهیونیست‌نشین «آویویم» تمجید کردند. شیخ محمد الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین اعلام کرد به مقاومت اسلامی لبنان به سبب پاسخ به دشمن صهیونیستی از طریق هدف قرار دادن خودروی نظامی آنها در شهرک آویویم در نزدیکی مارون الرس تبریک می‌گوییم.

وی خاطر نشان کرد مقاومت اسلامی و رهبر آن، سید حسن نصرالله، هرگز در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی سکوت نکرده و نخواهد کرد و اگر وعده‌ای بدهد، به آن عمل می‌کند و مقاومت برای تمام احتمالات آماده است و تمام طیف‌های لبنانی و فلسطینی باید بر گرد مقاومت با تمام امکانات خود حلقه بزنند و از آن حمایت کنند.

این عوامل همچنین سبب شده در حالی که مدت زمان چندانی تا برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در رژیم اسرائیل باقی نمانده، فشارهای داخلی نیز بر نتانیاهو تشدید شود. در همین راستا، رسانه‌های رژیم اسرائیل به عملیات موفقیت‌آمیز رزمندگان حزب الله علیه ارتش رژیم واکنش نشان داده و درباره عملیات‌‌های بعدی مقاومت علیه اشغالگران هشدار دادند.

از سوی دیگر، بنی گانتس رهبر ائتلاف آبی و سفید که رقیب اصلی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در انتخابات پیش رو است، فعالیت انتخاباتی خود را به حالت تعلیق در آورد و یائیر لاپید یک سیاستمدار دیگر رژیم اسرائیل نیز به شدت به نتانیاهو حمله و وضعیت امنیتی حال حاضر صهیونیست‌ها را حاصل سیاست های اشتباه و تبلیغاتی وی توصیف کرد.

لاپید نتانیاهو را متهم کرد با اهداف انتخاباتی سیاست ابهام در پذیرش مسئولیت اقدامات نظامی را زیر پا گذارده است. به اعتقاد لاپید، نتانیاهو برای کسب آرای بیشتر نظامیان ارتش اسرائیل را به کامل مرگ فرستاده و وادار به جنگ با حزب الله می‌کند.

به طور کلی، آن‌گونه که مشخص است، نتانیاهو این روزها چه از جنبه داخلی و چه خارجی روزهای سخت و پرفشاری را سپری می‌کند که می‌تواند بر کلیت آینده سیاسی وی نیز تأثیرگذار باشد. همین موضوع است که سبب شده وی به عنوان یکی از آخرین حربه‌ها، توسل دوباره به روسیه و آمریکا برای «مقابله با ایران» را مورد توجه قرار داده تا بتواند با ادعای کسب دستاوردی حوزه خارجی و امنیتی، پایگاه رأی خود را در انتخابات حفظ نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
روسیه منافع ملی و پولش را می شناسه . با برجام ما کلی پول به دست اوردیم که توی جیب انها رفت و الان پول نداریم و می روند سمت دیگر . به آمریکا بیشتر از روسیه اعتماد کنیم .
حركات كودكانه و ابلهانه نتانياهو خنده دار ميباشد
23 سال فرصت داری دست و پا بزنی.پس از زمان استفاده کن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار