بازدید 6748

واکنش‌ها در عراق به حملات اخیر به مقرهای حشد شعبی

درخواست یک عضو فراکسیون وابسته به جریان صدر برای خرید سامانه دفاع هوایی از ایران و روسیه، تاکید جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم بر نیاز داشتن عراق به سامانه دفاع هوایی، تظاهرات مردمی در حمایت از حشد شعبی از جمله خبر‌های مربوط به عراق است.
کد خبر: ۹۱۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳ 23 August 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، یک عضو جریان حکمت ملی تصریح کرد: عراق به سامانه دفاعی برای حمایت از حریم هوایی خود نیاز دارد.

عباس العیساوی از رهبران جریان حکمت ملی (به رهبری سید عمار حکیم) تاکید کرد عراق به حمایت از حریم هوایی خود نیاز دارد.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، العیساوی در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد اختلافات میان فرماندهان حشد شعبی و مراجع قانونی‌شان هر چه که می‌خواهد باشد، خواه طرفی که انبار‌های تسلیحات را هدف قرار داده، آمریکایی باشد یا اسرائیلی، واقعیت این است که ما به حاکمیت بر حریم هوایی خود نیاز داریم، ما به سامانه دفاعی که قادر باشد از حریم هوایی‌مان در برار هرگونه تجاوزی دفاع کند، نیاز داریم.

درخواست فراکسیون وابسته به جریان صدر: هیچ گزینه‌ای در برابر عراق جز خرید سامانه دفاع هوایی از ایران وجود ندارد

یک عضو فراکسیون پارلمانی صادقون به رهبری مقتدی صدر تاکید کرد عراق هیچ گزینه‌ای جز رفتن به سمت ایران و روسیه برای مسلح شدن به سامانه دفاع هوایی پیشرفته به دور از آمریکا ندارد.

فاضل الفتلاوی عضو فراکسیون صادقون در گفتگو با پایگاه اینترنتی بغداد الیوم اظهار داشت عراق از ایالات متحده آمریکا هیچ رهاوردی جز ویرانی و خرابی نداشته و به همین خاطر نظامیان آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند.

الفتلاوی افزود دولت و وزارت دفاع عراق باید کانال‌هایی را برای ارتباط و گفتگو با روسیه و ایران به منظور خریدن سامانه دفاع هوایی پیشرفته برای حمایت از حریم هوایی عراق در برابر تجاوزات مکرر بگشایند.

عضو فراکسیون صادقون از رویکرد واقعی و مقاصد صادقانه برای خرید سامانه اس ۴۰۰ در برهه آتی خبر داد.

خبر دیگر اینکه محمد الکربولی رئیس فراکسیون موسوم به ائتلاف القوی العراقیه گفت: ما برای سئوال از عادل عبدالمهدی نخست وزیر در صحنه پارلمان آماده می‌شویم. وی به شبکه الفرات گفت: ما پرونده‌های فراوانی را به عبدالمهدی ارائه می‌کنیم که باید به آن پاسخدهد.

الکربولی درباره انفجار‌های اخیر در انبار‌های حشد شعبی اظهار داشت عبدالمهدی در حمایت از حریم هوایی عراق ناکام مانده است، زیرا ممانعت از پرواز‌ها بدون موافقت نخست وزیری، به سازوکار اجرایی نیاز دارد، حریم هوای عراق به توسعه سامانه دفاعی نیاز دارد.

وی تاکید کرد کمیته‌ای از سوی کمیسیون امنیت ملی و دفاعی برای بررسی دلایل انفجار‌های اخیر در انبار‌های حشد شعبی تشکیل شده و باید این سئوال را مطرح کرد که آیا عبدالمهدی می‌تواند پرونده حشد را مدیریت کند یا فالح الفیاض (مشاور امنیت ملی و رئیس هیئت حشد شعبی)؟ ولی هرگونه اظهارنظر علیه هر دولت خارجی باید فقط از سوی دولت صورت گیرد.

الکربولی گفت: هیچ دلایل واقعی یا اظهاراتی قاطعی مبنی بر اینکه حملات به انبار‌های حشد شعبی از سوی هواپیما‌های اسرائیلی صورت گرفته، وجود ندارد، ولی آنچه امروز جریان دارد، نزاع محورهاست و متاسفانه عراق به میدانی برای تصفیه حساب‌ها تبدیل شده و ملت بازنده اول است.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از دو مسئول آمریکایی نوشته بود که اسرائیل طی روز‌های گذشته چندین حمله در عراق انجام داده که طی آن انبار‌های سلاح حشد شعبی هدف قرار گرفته بود.

کانال نهم تلویزیون رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ۳۱ مرداد به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اعلام کرد ایران به دنبال ایجاد پایگاه‌هایی علیه اسرائیل در لبنان، سوریه، عراق و یمن است و ما اقداماتی را علیه هر کشوری که هدف از آن ویران کردن ما باشد، انجام می‌دهیم. کارشناسان این اظهارنظر نتانیاهو را بیانگر اعتراف به این دانسته اند که حملات اخیر به مواضع حشد شعبی را رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا انجام داده که بر حریم هوایی عراق سیطره دارد.

تاکید نوری المالکی بر ضرورت پاسخ دادن به تجاوزات اخیر

نوری المالکی نخست وزیر اسبق و رئیس ائتلاف دولت قانون هم امروز جمعه ۲۳ آگوست (اول شهریور) هشدار داد در صورت اثبات دست داشتن اسرائیل در تجاوزات اخیر، عراق با قدرت پاسخ این تجاوزگری‌ها را خواهد داد.

مالکی در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد اگر اسرائیل به حملات خود به عراق ادامه دهد، عراق به میدان نبردی تبدیل خواهد شد که بیش از یک دولت در آن شرکت دارند. وی افزود امنیت منطقه‌ای که عراق محور اساسی در آن را شکل می‌دهد، امنیت مشترک و حمایت از آن، مسئولیت همه کشورهاست و اگر ثابت شود که اسرائیل حاکمیت عراق را هدف قرار داده، امنیت منطقه را به خطر انداخته و معادلات برهم خواهد خورد.

طی ماه جولای گذشته و آگوست جاری، چهار انبار تسلیحاتی که حشد شعبی از آن استفاده می‌کند، هدف انفجار‌های مبهم قرار گرفت که در پی آن ابومهدی المهندس معاون رئیس هیئت حشد شعبی تاکید کرد نظامیان آمریکایی مسئول اول و آخر حملاتی هستند که از طریق مزدوران یا عملیاتی که با هواپیما‌های پیشرفته صورت گرفته است.

تظاهرات عراقی‌ها در اعتراض به هدف قرار گرفتن مقر‌های حشد شعبی

رسانه‌های عراق گزارش دادند که ده‌ها نفر از مردم شهر الرمادی در استان الانبار در اعتراض به تجاوزات اخیر به مقر‌های حشد شعبی تظاهرات کردند. بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، ده‌ها نفر از ساکنان شهر الرمادی (یک شهر سنی‌نشین) با برگزاری تظاهراتی، حملات هوایی اخیر علیه مقر‌های حشد شعبی را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شد بود مردم استان الانبار حملات هوایی به مقر‌های حشد شعبی مقدس از سوی آمریکا و اسرائیل را محکوم می‌کنند.

شیخ رافع عبدالکریم الفهداوی رئیس شورای عشایر ضد تروریسم در استان الانبار، حملات هوایی اخیر به مقر‌های حشد شعبی را محکوم کرد.

الفهداوی گفت: عشایر الانبار قاطعانه با حملات وحشیانه به مقر‌های وابسته به حشد شعبی مخالف است، حملاتی که از سوی هواپیما‌های اسرائیلی با حمایت نظامیان آمریکایی انجام شده است.

وی افزود در صورت ادامه این حملات هوایی و تجاوزات آشکار، در صحنه میدانی با نیرو‌های حشد و دولت با این تجاوزات مقابله خواهیم کرد.

الفهداوی تاکید کرد عشایر استان الانبار برای هر هدف نظامی که دولت عراق برای دفع چنین حملاتی فرمان دهد، آماده خواهند بود.

آخرین فرصت برای حل و فصل پرونده چالش‌برانگیز نفت در عراق

یک عضو فراکسیون معارض المستقبل (آینده) در اقلیم کردستان عراق سفر قریب الوقوع هیئتی از اقلیم به بغداد برای بررسی سهم اقلیم در بودجه ۲۰۲۰ میلادی را آخرین فرصت برای دستیابی به راه حل نهایی درباره پرونده نفت قلمداد کرده است.

«سرکوت شمس الدین» در بیانیه‌ای اعلام کرد سفری که هیئتی از مسئولان ابیکاری درصدد هستند برای دیدار با مقامات دولت فدرال انجام دهند، به مثابه آخرین فرصت برای دستیابی به راه حل نهایی میان دو طرف بر اساس قانون اساسی و قوانین است، که یکی از پرونده‌های راهبردی و مهمی به شمار می‌رود که آینده و منافع عراق بر آن مبتنی است.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، شمس‌الدین سیاست‌های حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی در اداره پرونده نفتی را شکست خورده توصیف کرد و گفت: این حزب خود به صادرات نفت می‌پردازد بدون اینکه آن را به دولت عراق واگذار کند.

وی افزود سفرمسئولان اقلیم کردستان به بغداد باید برای اثبات حسن نیت خود در مرحله آتی و تسلیم نفت از طریق شرکتی که مختص آن باشد، صورت گیرد.

شمس الدین تهدید کرد به دادگاه فدرال برای حل بحران میان بغداد و اقلیم و آزاد کردن ساکنان اقلیم کردستان از زیر سیطره خاندان‌های بارزانی و طالبانی متوسل خواهد شد، خانواده‌هایی که سبب وخامت اوضاع اقتصادی اقلیم و بروز مشکلات اجتماعی و بهداشتی و افزایش مهاجرت جوانان به دیگر کشور‌ها شده است. وی بر ضرورت همکاری گسترده با دولت فدرال در بغداد برای رشد و ارتقای اقتصاد عراق تاکید کرد.

هشدار نماینده مرجعیت درباره بیکاری جوانان عراقی

خبر دیگر از عراق اینکه نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه‌های نماز جمعه درباره بیکاری جوانان و پیامد‌های ناگوار آن هشدار داد.

سید احمد الصافی نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه‌های نماز جمعه در صحن مطهر حرم امام حسین (ع)‌در کربلای معلی، بیکاری به ویژه بیکاری جوانان را عامل بروز مشکلات شخصی یا اجتماعی و در نهایت به زیان جامعه عراق دانست و بر ضرورت حل این مشکل تاکید کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر