بازدید 20423

ورود مجلس به پرونده عجیب «اردوگاه شهید باهنر تهران» پس از سه سال!

اواخر بهار سال گذشته بود که خبر رسید، اردوگاه بزرگ شهید باهنر تهران فروخته شده است؛ اما مگر می‌شود مجموعه‌ای وسیع که چند دهه در زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش کشورمان تحت عنوان اردوگاه دانش آموزی فعالیت کرده را یک شبه فروخت؟ پرسشی کلیدی که از زمان طرح آن تا کنون، پاسخ‌های فراوانی به دنبال داشته و هر بار به افشای نکات جدیدی منجر شده است.
کد خبر: ۹۱۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ 22 August 2019
تابناک اجتماعی -
واگذاری عجیب و غریب اردوگاه بزرگ شهید باهنر در منطقه‌ای خوش آب و هوا و گران قیمت در شمال تهران، بالاخره مورد توجه مجلسی‌ها قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ اواخر بهار سال گذشته بود که خبر رسید اردوگاه بزرگ شهید باهنر تهران فروخته شده است. فروش مجموعه‌ای وسیع و پهناور که تا پیش از انقلاب اسلامی، «باغ منظریه» نام داشت و در زمره اموال سلطنتی قرار داشت و قدمتش به دوران قاجاریه می‌رسد.

اما مگر می‌شود مجموعه‌ای وسیع که چند دهه در زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش کشورمان تحت عنوان اردوگاه دانش آموزی فعالیت کرده را یک شبه فروخت و حتی مراتب فروش اموال دولتی یعنی برگزاری مزایده با رعایت اصول فراوان را زیر پای گذاشت؟ پرسشی کلیدی که کمی بعد پاسخ داده شد.

در پی انتشار این خبر و موج واکنش‌هایی که به دنبال داشت، مشخص شد این اردوگاه فروخته نشده بلکه بابت دریافت تسهیلاتی به وثیقه گذارده شده است؛ وثیقه‌ای برای دریافت تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی که قرار است به جایش، ۵۶۰۰ میلیارد تومان بازگردانده شود!

البته این تسهیلات، عجایبی فراتر از سود ۱۶۰۰ میلیارد تومانی دارد؛ از جمله این نکته که اردوگاه وسیع شهید باهنر به قیمت ۴۰۰۰ میلیارد تومان به شرکتی با نام «شهریور سوم» به عنوان واسطه دریافت تسهیلات از مجموعه‌ای مالی فروخته و دوباره به قیمت جدید و به صورت اقساط از این شرکت خریده شده است!

دقت کردید؟ چیزی شبیه نسخه‌هایی که برخی برای وام دادن با بهره می‌پیچند تا مثلا اصول و قواعد اسلامی را در آن رعایت کنند، در وزارت آموزش و پرورش کشورمان برای دریافت تسهیلات به کار رفته است! اتفاقی که در سال ۱۳۹۵ نهایی شده و پول به وزارت خانه و اردوگاه به شرکت یاد شده رسیده است.

 
ورود مجلس به پرونده عجیب «اردوگاه شهید باهنر تهران» بعد از ۳ سال!

نکته جالب توجه، مخفی کردن این رویداد تا سال گذشته است؛ اختفایی که چون این اردوگاه در قالب اجاره به شرط تملیک از شرکت یاد شده خریداری شده، تا اواخر بهار سال گذشته ممکن شده بود. با این یادآوری که هنوز بخش مهم دیگری از ماجرا مانده که لازم است درباره اش بخوانید.

بر اساس قرارداد منعقد شده بین وزارت آموزش و پرورش و شرکتی که تسهیلات کلان به ایشان ارائه کرده و به جایش اردوگاه شهید باهنر را به ضمانت گرفته است، اگر دولتمردان در بازپرداخت اقساطشان کوتاهی کنند، با رعایت موازینی قرارداد ابطال خواهد شد تا اردوگاه جزو اموال شرکت شود و خلاص!

بند و تبصره‌ای بسیار حیاتی و اساسی که موجب شده منتقدان دولت، این واگذاری را فروش اردوگاه به قیمتی بسیار کمتر از قیمت واقعی و خارج از شمول واگذاری توصیف کرده و مصداق قصور دولت در نگهداری از اموال عمومی بخوانند و دیگران، از تن دادن وزارت آموزش و پرورش به آن ابراز شگفتی کرده و چشم انتظار تبدیل پرونده به پرونده‌ای قضایی باشند.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بررسی این واگذاری در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته و آن گونه که پارسایی، سخنگوی این کمیسیون گفته، بروز تخلفاتی بزرگ در آن، مسجل شده باشد. آنقدر بزرگ که این مقام تأکید کرده میزان آن در سال ۹۵، هشت هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی دو برابر تسهیلاتی که گفته می‌شد با ترهین این اردوگاه، دریافت شده است.

اظهارنظری که مجابمان می‌کند ورود دیرهنگام مجلس به ماجرایی که سه سال پیش رقم خورده و از یک سال و چند ماه پیش افشا شده است را به فال نیک بگیریم و چشم انتظار افشای نکات عجیب دیگری در خصوص آن باشیم، همان گونه که با افشای ذره به ذره اطلاعات پرونده تا به امروز شگفت زده شده ایم.

پرونده‌ای که در پی داغ شدن دوباره آن در روز‌های اخیر، امروز معاون وزارت آموزش و پرورش جزییاتی جدید از آن منتشر کرده و گفته که «بر اساس نامه اخیر سازمان برنامه و بودجه، دولت نسبت به پرداخت سود اوراق منتشره و واگذار شده مرتب و در مواعد مقرر حتی بدون یک روز تأخیر اقدام کرده است و اصل اوراق نیز در انتهای سال آینده تسویه می‌شود.»

اظهارنظری که بر اساس آن، پروژه بازپس دادن ۵۶۰۰ میلیارد تومان به شرکتی که اردوگاه شهید باهنر تهران به نامش سند زده شده است، تا به امروز، بی هیچ نقصی پیش رفته و قرار است اواخر سال ۹۹ به پایان برسد. اتفاقی که با رقم زدنش، اردوگاه بار دیگر به نام وزارت آموزش و پرورش سند خواهد خورد و همه چیز فیصله خواهد یافت؛ دورنمایی که دولتی وعده اش را می‌دهد که مخفیانه این اردوگاه را واگذار کرده تا پول قرض بگیرد و از این روی عجیب نیست اگر برخی بدان باور نداشته باشند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۶
کارهای بی خاصیت مجلس در ماههای پایانی عمرش

مردم با این شوهای نمایشی آشنا هستند.
همش عوامفریبی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
پس بزودی تکه تکه اش کرده و برجهای ۳۰ طبقه ساخته میشود
و به اقازاده های نامحترم برای زندگی اشرافی که ۴۰ سال پیش قرار بود برداشته شود واگذار خواهد شد
معلم ناامید
| Ireland |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
خدا نگدره از هر فردی که ا.پ و مقام و منزلت و معیشت معلم را به این روز انداخت
این مجلس شرمنده ترین مجلس در مقابل مردم در همه تاریخ ایران و بدنام ترین است
برخی نماینده های منتخب مردم در این مجلس از دلالان خودرو بودند

برای انتخاب دلال رای نمی دم

من رای نمی دم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
چشمات را باز کن و لیستی رای نده
کار بی خاصیت و بدردنخور از مجلس
از دست این کلیدسازهای شیطون...
آفرین به دولت. هرگوشه از این مملکت که فرش و بلند کنی کلی سند دزدی زیرش مخفی شده.
اقتصاد بدون ربا !
یکیو باید بزارید به خود مجلس ورود کنه مجلس نمیخواد جایی ورود کنه که قرار وثیقه یک میلیار تومنی هم نتونست نمایندشو نگه داره
پاسخ ها
رضا م
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
گذاشتن ضمانت به نعنی واکذاری تیست و همه ادارات از بانک‌ها و شرکت‌ها وام می‌گیرند و اگه اقساط ندهند اون اموال فروخته میشه و اضافه ان به اداره تعلق داره.
حتما مطالبات فرهنگیان و حق التدریس چند سال پرداخت نشده را باهاش پرداخت کردند شاید تنها راه نجات بوده است
از این دولت فقط مانده که ملت را بفروشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
فروختند و خبر نداری
گل و بلبل
نميدانم اشك بريزم
فرياد بزنم
توهين كنم
اقاي رييسي مرد ميدان مبارزه با فساد
اين مفسدان را رسوا كن و دل ملتي را شاد كن
خواهش ميكنم
حالا این همه پول را برای چی می خواسته؟
هر دم از این باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد!
و علی برکت الله. واسه همینه جناب روحانی میفرمایند شرایط نسبت به قبل بهتر شده است
ما که از این معامله چیزی نفهمیدیم اگرسر دبیر تابناک به زبان فارسی دری بگوید و یا بنویسد بهتر است
كل مدرسه هاي شميرانات رو همه بزرگ بودن تو سالهاي قبل همينطوري رد كردن رفته
پولش كجاست ؟
اين هم روش
در این کشور میشه هر کار ناممکنی کرد
هردم از این باغ بري میرسد...ّ.ّ.ّ
اسامی کسانی که در این خیانت کثیف نقش داشته اند را اعلام کنید ................الهی به حق همین شب عزیز درد بیدرمان بگیرند افراد دخیل در این اختلاس و حرام خوری .......نمیدونم این مسئولین چه مرضی گرفته اند هر چی میخورند سیر نمیشوند .............
می ترسم تا چند سال دیگه چیزی برای فروختن مفت وجود نداشته باشه!!!!
وقتی که پول و هزینه کرد آن دولتی است این مسخره بازی ها دیگه چیه ؟
حتما قصد و غرضی در کاره تا عده ای خاص به مبالغ نجومی برسند !!
اگر قانون از کجا آورده ای مصوب میشد ، اینگونه نبود که شرکتی هشت هزار میلیارد تومان پرداخت نماید ،و چهار هزار آن اعلام گردد ،که پنجهزار ،و ششصد میلیارد تومان بگیرد ؟،، آیا بهتر نیست مسئولان ، کشور ایران را به مزایده بگذارند ،و ملت و مملکت را یکجا بفروشند ، تا خیالشان راحت بشود ؟ واقعا از اینکه ملت ایران با اینهمه فساد تا کنون شاخ در نیاورده اند جای تعجب است ؟،،،
این دولت همه چیز رو داره میفروشه، از گذشته تا آینده
چرا مملکت شده دزد بازار؟!!!!
پس حق با ملت 96%است ایران را در سکوت مسئولان وقوه قضائیه خوردند احیای ایران خیالی بیش نیست
مدیران نا لایق کافی بود اونجا رو دو سال اجاره میدادن پولش در مبامد!!همش کارای پوپیالبستی
از سایت تابناک بعید بود چنین گزارشی! خیلی زود هیجان زده شده اید لطفا تورقی بفرمایید برابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه نظیر صکوک
این عملیات روشی برای تامین مالی بوده
دست کم سوال میکردید بعد خبر کار میکردید
بهتر است به شرکت دارایی مرکزی سری بزنید
و از دوستان راهنمایی بگیرید
الله اکبر ، چه خبره توی این مملکت ؟ امام فرمود پشتیبان ولی فقیه باشید تا مملکت آسیب نبیند
مملکت از داخل به شدت آسیب دیده ، شما را به جان امام زمان به داد اوضاع برسید
رای بی رای نمایش های قلابی را تمام کنبد
تازه خبر ندارید امسال مدیر کل نوسازی مدارس تهران ، ۴۳ میلیارد تومان تجهیزات برای یکی از ساختمانهای اردوگاه در عرض یک روز خریده که خود ساختمان هنوز وجود ندارههه ، نمیدونید این نوسازی مدارس تهران چقدر تخلف کرده با این مدیر کل و ماشین خارجیش و بازسازی خونه اش و کلیه وسایل خونه اش هم از پول فرهنگیان در این شرایط بد افتصادی
متاسفانه نویسنده خبر اطلاعات کافی از نحوه و نوع دریافت تسهیلات مذکور ندارد ، البته جای اشکال نیست چون نمایندگان مجلسی که خودشون قوانین مربوط به انتشار صکوک رو تصویب کردند هم نمی دانند . واقا جای تاسف دارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل