بازدید 8635
پیمانه اقتصادی؛

همتی: دوره اعطای وام‌های خاص به سر آمده است/ پیش‌بینی ارتفاع ۳۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران/ قیمت مرغ تا نیمه شهریور تغییری نخواهد کرد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی بدهی چهار بانک و مؤسسه اعتباری را تقسیط کرد، حباب سکه‌های ریز در حال تخلیه است، گرانی ۱۰۰ دلاری طلا جهانی در دو هفته گذشته، سهام آسیا با امید به ضروری شدن مشوق‌های اقتصادی قوت گرفت، رشد ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون و عواقب خروج آمریکا از WTO را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 17 August 2019

تابناک اقتصادیهر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بانک مرکزی بدهی چهار بانک و مؤسسه اعتباری را تقسیط کرد، حباب سکه‌های ریز در حال تخلیه است، گرانی ۱۰۰ دلاری طلا جهانی در دو هفته گذشته، سهام آسیا با امید به ضروری شدن مشوق‌های اقتصادی قوت گرفت، رشد ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون و عواقب خروج آمریکا از WTO را در بر دارد.

همتی: دوره اعطای وام‌های خاص به سرآمده است

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه مجازی خود نوشت: همان گونه که فعالان اقتصادی و مردم آگاهی دارند، بازار ارز پس از یک دوره سخت، که بیشتر از ناحیه فشارهای خارجی و تحریم همه جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، در دوره اخیر، تدریجاً به سمت پایداری و پیش بینی پذیری حرکت می‌کند. همان گونه که پیشتر نیز گفته‌ام، تلاش بانک مرکزی در یک سال گذشته، عمدتاً متمرکز بر مدیریت بازار و سامان دهی به آن بوده است. در این میان، طرح مباحثی مانند تأمین مالی دولت یا کمک به بانک ها، از طریق تحولات نرخ ارز، نه تنها بر اساس آمار بی اساس است، بلکه جفای بزرگی در حق بانک مرکزی است. کارشناسان محترم می دانند که کنترل نوسانات نرخ ارز، فرآیند پیچیده‌ای است که با ابزارهای در اختیار بانک مرکزی انجام می‌گیرد. در این راستا، بنده همچنان بر عهد و برنامه یک سال پیش خود مبنی بر صیانت از ذخایر بانک مرکزی پابرجا هستم و به صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم. بخش با اهمیت دیگری از اقدامات در دست بانک مرکزی آن است که دوره تخطی برخی از بانک ها، از مقررات ابلاغی و برخی نسبت ها، به ویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای وام های خاص خصوصاً به اشخاص و شرکت های مرتبط و ... به سر آمده است و بانکها باید در چارچوب برنامه های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل ها و تصمیمات جدی و قاطعی را که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری و اجرا نمایند.

بانک مرکزی بدهی چهار بانک و مؤسسه اعتباری را تقسیط کرد

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در نامه‌ای به مدیرکل، بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت اقتصاد و دارایی را اعلام کرد و گفت: در راستای اجرای جزء ۲ بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور و تبصره ۳ ماده ۵ آیین نامه اجرایی بند قانونی موصوف، مبنی بر اعلام حداکثر سقف مجاز تسویه بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی که حداکثر تا پایان سال ۹۷ ایجاد شده باشد، به استحضار می‌رساند با عنایت به لزوم بررسی مانده بدهی برخی از بانک‌ها و مؤسسات به بانک مرکزی در مرحله اول مبلغ ۴۸۰۶۹۶ میلیارد ریال (به شرح جدول پیوست) جهت استحضار اعلام می‌گردد. لازم به ذکر است از آنجایی که بدهی برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی تقسیط شده و هر ساله به صورت ماهانه اخذ می‌گردند، سقف قابل تسویه فوق به میزان قسط ماهانه هر بانک کسر خواهد شد و بر این اساس اسناد خزانه باید بر اساس سقف قابل تسویه و یا کسر اقساط ماهانه در هر ماه صادر گردند.

گرانی ۱۰۰ دلاری طلا جهانی در دو هفته گذشته

بر اساس گزارش رویترز، طلا از ابتدای ماه میلادی جاری در پی تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و آمار اقتصادی ناامیدکننده‌ای که در سرتاسر جهان منتشر شده است، حدود هشت درصد یا بیش از ۱۰۰ دلار گران شده است، حال آنکه روز گذشته، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۲۱ دلار رسید اما از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۱.۶ درصد رشد قیمت نشان داده است.

افزایش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال 58.66 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به دیروز 0.43 دلار افزایش داشته است. قیمت نفت آمریکا نیز 26 سنت رشد کرد و به 54.73 دلار رسید. به گزارش سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک در آخرین معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت این سازمان 58.87 دلار به فروش رسیده است. به گزارش رویترز، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت کاهش نسبی احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود بوده است.

پیش بینی ارتفاع ۳۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران

محمدرضا قاسمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک با پیش بینی اینکه تا اواسط مهرماه شاخص کل بورس تهران می تواند تا ارتفاع ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار واحدی به صورت منطقی صعود کند، افزود: شاخص هم وزن که از سال 97 تاکنون بازدهی بیش از 400 درصدی را ثبت کرده با حباب مواجه است و با توجه به اینکه پی بر ای منطقی شرکت‌ها بین 5/5 تا ۶ است، به خصوص در صنایع غذایی و حمل و نقل با حباب و قیمت های غیرمنطقی مواجه هستیم. به گفته قاسمی با توجه به اینکه در محاسبه شاخص هم وزن اندازه شرکت ها لحاظ نمی شود، شرکتی با ارزش بازار ۱۰۰ میلیارد تومان به راحتی به اندازه شرکتی با ارزش بازار چندین هزار میلیاردی مثل هلدینگ فارس و فولاد می‌تواند در محاسبه این شاخص تأثیرگذار باشد.

سهام آسیا با امید به ضروری شدن مشوق‌های اقتصادی قوت گرفت

در معاملات روز جمعه، پس از یک هفته پر تلاطم، با اشاره چین به ضرورت حمایت بیشتر از اقتصاد و با افزایش انتظارات از ارائه مشوق‌های بیشتر توسط بانک‌های مرکزی جهان، سهام آسیایی جای پای خود را محکم کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۲ درصد رشد کرد، هرچند هنوز از لحاظ هفتگی یک درصد سقوط کرده است.   حال‌وهوای بازارها وقتی تقویت شد که برنامه‌ریز دولتی چین اعلام کرد، پکن برنامه‌ای برای تقویت درآمد ارائه خواهد کرد؛ هرچند فعلا جزئیاتی از این طرح منتشر نشده است. رشد سهام آمریکایی و اروپایی هم به تقویت بازارها کمک کرد. در ساعات کاری بازارهای آسیایی و در اولین ساعت کار بازارهای اروپا، شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ با ۰.۵۵ درصد رشد روبه رو شد. شاخص پن یوروپین یورواستاکس۵۰ هم ۰.۵ درصد بالا آمد. داکس آلمان ۰.۸۳ درصد و کاک فرانسه ۰.۷۰ درصد رشد کردند، در حالی که فوتسی انگلیس بدون تغییر باقی ماند. فوتسی ایتالیا هم ۰.۸۷ درصد بالا آمد. در بازار آسیا، شاخص نیکی ژاپن توانست با جبران افت‌های اولیه، به رشد اندک ۰.۰۶ درصدی دست پیدا کند، در حالی که کامپوزیت شانگهای چین ۰.۲۹ درصد رشد نمود و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۹۵ درصد جهش کرد.   شاخص‌های استرالیا و کره‌جنوبی همچنان در منطقه قرمز ماندند؛ شاخص ای‌اس‌اکس ۰.۰۴ درصد و شاخص کوسپی ۰.۵۳ درصد افت کردند. در بازار ارز، شاخص دلار توانست در برابر ۶ ارز مطرح جهان تقویت شده و به نرخ ۹۷.۰۳۳ واحد برسد، در حالی که نرخ برابری دلار با ارز امن بازار، یعنی ین ژاپن، بدون تغییر، ۱۰۶.۲۰ واحد ماند.  

رشد ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان در پاسخ به این که روند نزولی قیمت مسکن آغاز شده، آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر، گفت: با توجه به سابقه معاملات مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون همواره نوسانات قیمت به صورت سینوسی و نوسانی بوده است؛ قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون 120 درصد رشد داشت که این رشد قیمت به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن از سال 92 تا 96 بود. حسن محتشم افزود: این افت معاملات مسکن که توام با کاهش قیمت خواهد بود، به نظر می رسد طبیعی باشد، چرا که همواره تجربه نشان داده که قیمت ها وقتی به شدت افزایش یافت درصد اندکی افت می کند، حال باید در نظر داشت که اگر فکری به حال افزایش عرضه مسکن نشود، فاصله زیاد میان عرضه و تقاضای مسکن در آینده خطرناک خواهد بود. به نقل از فارس، وی خاطرنشان کرد: رشد قیمت در یک و نیم سال گذشته باعث شد قدرت خرید متقاضیان کاهش یابد و متأسفانه نبود سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و نبود تسهیلات مناسب، باعث شده تا فاصله قدرت خرید مسکن را بیش از پیش افزایش دهد.

عواقب خروج آمریکا از WTO

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از زمان حضور خود در این سمت از چند معاهده و سازمان جهانی خارج شده، کارشناسان نسبت به خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی هشدار داده‌اند. کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی می تواند تأثیر منفی بر تجارت جهانی داشته باشد و همچنین می تواند کشورهای دیگر را تحریک کند که به پیروی از آمریکا از این سازمان خارج شوند. پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که در صورت نیاز این کشور می تواند از سازمان تجارت جهانی خارج شود. بر اساس گفته های ترامپ، قوانین سازمان تجارت جهانی، تنها به دیگر کشورها کمک می کند تا از آمریکا برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کنند.

یک استادیار اقتصاد دانشگاه در روسیه در مصاحبه ای با ریانووستی اظهار داشت: بدون شک، چنین اقدامی، تأثیر بسیار منفی بر تجارت جهانی و اقتصاد به طور کلی خواهد گذاشت. از این گذشته، بسیاری از کشورهای دیگر مطمئناً نمونه ایالات متحده آمریکا را دنبال می کنند. ضمن اینکه تقابل های فعلی در تجارت جهانی موجب کُند شدن رشد اقتصاد جهانی شده و صندوق بین المللی پول تنها در سال گذشته سه بار پیش بینی رشد اقتصادی را کاهش داده است.

قیمت مرغ تا نیمه شهریور تغییری نخواهد کرد

برومند چهار آیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان است. او افزود: با توجه به شرایط فعلی تولید قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده با احتساب ۱۰ درصد سود کاملا منطقی است. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور در همین حد باشد یا حداکثر با تلورانس ۵ درصدی در بازار روبه رو شود. این مقام مسئول در واکنش به مباحث مطرح پیرامون آنکه مرغداران عامل گرانی مرغ در بازار هستند بیان کرد: با توجه به گذشت ۶۰ سال از عمر صنعت مرغداری و رقابتی بودن این صنعت، مرغدار هیچ گاه تعیین کننده قیمت نبوده و همواره عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمت در بازار به شمار می‌رود؛ از این روی، ادعا‌های مطرح پیرامون آنکه مرغداران عامل گرانی مرغ در بازار هستند شایعه‌ای بیش نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
برای بازگرداندن وام های خاص اعطا شده چه برنامه ای دارید ؟

از بازپس گیری وامهای قبلی درمانده شدید ؟؟؟
برای دلارگرای زیرده هزارتومان میدهندبرای بورس نورچشمی گرای ۳۲۰ هزارواحد !!!!!؟
مردم قیمت های واقعی را بهتر از شما میدانند ، لازم نیست اینهمه عدد سازی کنید.

اقتصاد با چند عدد و ارقام یک شبه درست نمیشه.
وقتی بورس هرروز۵-۶ هزارواحدرشدمیکردورکوردمیزد ومامیپرسیدیم بااین اوضاع فشل اقتصادی ورشدمنفی ۶-۷ درصدی ورکودوبیکاری ممتدوروزافزون چرابورس هرروزرکوردجدیدمیزنه یک عده مارامتهم به بیسوادی میکردندومیگفتندبخاطر افزایش قیمت دلاربورس رشدکرده حال بایدازاین اقتصاددانان باسواد! پرسیدحالاکه دلاربصورت مستمروالبته دستوری درحال کاهش هست چراهمچنان بورس درحال افزایش است ؟!!!!!!
درشرایطی که صدورنفت ازنزدیک به ۳ میلیون بشکه در روز به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزاربشکه سقوط کرده و به تبع ان درامدارزی کشور بشدت کاهش یافته و هرروزشاهد یک تحریم وتنش جدیدهستیم و نرخ تورم و قیمت اجناس بخصوص موادغذایی روزبه روزدرحال افزایش است ثابت ماندن یاکاهش قیمت چه معنی دارد؟ نرخ دلار راپایین می اورند ولی تاابدوضعیت اینچنین نخواهدماند
نه توروخدابازوامهای کلان بدون تضمین برگشت بدیدبذارید حالشو ببرن
تا کی میخواهید هر ۸ سال یکبار قیمت ها را سه برابر افزایش دهید و کسری ها را از جیب مردم پر کنید ؟
تعداد ضامنین برای
وام ۱۰ میلیونی یکنفر
وام ۲۰ میلیونی دو نفر
وام ۳۰ میلیونی سه نفر
وام ۵۰ میلیونی ۴ نفر
وام صد میلیونی ....
....
...
ضامن جهت وام میلیاردی افراد خاص و سفارش شده هیچ !!!!!!!!!
بانکها به سپرده های مردم ۸ درصد سود میدن ولی کمترین سودی که از مردم می گیرید ۱۸ درصده !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
"دوره اعطای وام های خاص به سر آمده" چون دیگه پولی نمونده !
صعود بورس با منطق اقتصادی همخوانی ندارد
دولت باید دلار دولتی را از صعنت مرغداری و سایر صنایع خارج کند چون نفعی به مردم نمیرسد و بجای ان یارانه دهک های پایین را افزایش دهد
اونایی که باید وام میگرفتن گرفتن تموم شد رفت ،حالا میگین دورش تموم شد؟! اونایی که گرفتن خوردن پس ندادن تکلیفشون چی شد ؟
اقتصاد دستوری تاابدجواب نمیده
آقای همتی خدا پدرت را بیامرزد . مردم هم عدالت می خواهند وگرنه دادن وام های خاصی به افرادی که خاص هم نباشند آنها را خاص می کند . دولت وظیفه دارد برای فرصت برابر برنامه داشته باشد . شما وام 500 میلیون دلاری را به هر کسی بدهید میتواند ماشین سازی تبریز را بخرد . موضوع این است که منابع بانک نباید بخاطر خصوصی بودن و ...منابع غیر دولتی بودن و....در مقابل سیاستهای دولت پرداخت شود .
وام های خاص فقط خوش به حال بعضیهاست
اقاي همتي اين حرف شما عذر بدتر از گناه هست
بعد از اين همه سيستم هاي نظارتي چرا بايد پرداخت وام هاي نجومي به افراد خاص انجام پذيرد كه الان بفرماييد
دوره ان به سر امده؟
(قیمت مرغ تا نیمه شهریور تغییری نخواهد کرد)

یعنی از نیمه شهریور به بعد باز هم قیمت مرغ میره بالا!
همچین میگن نیمه دوم شهریور انگار دارن از 10 سال آینده حرف میزنن!
نیمه ی شهریور دو هفته دیگه اس!!! مردمو مسخره کردین!!!!!؟
دوستان عزیزی که دستی بر آتش دارند لطفا منو راهنمایی کنند.
کارشناس محترم بازار سرمایه فرموده اند که شاخص بورس تا ارتفاع 300 و 320 هزاری صعود خواهد کرد.اونهم بصورت منطقی و نه صوری.
چطور میشه این اتفاق رو توجیه کرد در حالیکه به عینه داریم می بینیم تحولی در حوزه اقتصاد بوجود نیومده؟
بقول معروف در بر همون پاشنه داره می چرخه.
ممنونم...
دوران پروپاگاندا و القای روانی گذشت امروزه مردم به اطلاعات واخباروتحلیل های واقعی ونه سفارشی دسترسی کامل دارند
دوره اقتصاددستوری بسرامده !!!!
آقای عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی:
آیا اجرای عملی این قبیل شعارها تا کنون بوقوع پیوسته است؟
من فقط یادم است که ظرف مدت شش ماه دلار ۳۰۰۰ تومانی شد ۱۵۰۰۰ تومان و الآن هنوز ۱۲۰۰۰ تومان بافی است!
با توجه به گذشته ۶۰ سال از عمر صنعت مرغداری و رقابتی بودن این صنعت مرغدار هیچ گاه تعیین کننده قیمت نبوده و همواره عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمت در بازار به شمار می‌رود از این رو ادعا‌های مطرح شده پیرامون آنکه مرغداران عامل گرانی مرغ در بازار هستند شایعه‌ای بیش نیست. ...
از ساز و کارهای برداشت از طریق امکانات و قابلیتهای بانک مرکزی، عرضه و تقاضای ارز، خلق بازارهای متعدد ارزی با نرخ های متعدد و خلق قابلیت رانت از اختلاف بین نرخ ارزها برای همیشه خاتمه بدهید.
برای پیشگیری از سقوط پول ملی همانند قبل شاخص ارزش ریال ایران را تعیین کنید.
چه چیز پول ملی ایران مشکل دارد که در برابر پول همه پول های ملی به قهقرا می رود

چرا این بلای مکرر در مکررِ کاهش ارزش ریال ایران گریبان ریال عربستان سعودی، ریال قطر و ریال عمان را نمی گیرد ؟

شما باید ارزش از بین رفته ی ریال ایران را به پول ملی برگردانید نه اینکه با حذف چهار صفر، مشکلات را لاپوشانی و تکمیل بکنید!
تازه دوره اعطای وامهای خاص به سر آمده؟! توی این مدت چرا خبری نبود؟
باید اعطا کنندگان وام های خاص مجازات شوند و دریافت کنندگان برگردانند و مجازات شوند شاید اعتماد مردم برگردد....
جناب اقای همتی
بگویید چه اقدام جدیدی برای عدم پرداخت وام های خاص صورت داده اید با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود
کی باشه بورس یه عده آماتور رو نابود کنه ؟! همان طور که کسانی که ارز ۲۰ هزار تومانی خریدن نابود شدند ؟؟؟؟!!! فعلا سیاست حبابی کردن بورس برای جلوگیری از انفجار دلار است ؟؟؟؟؟؟
جالب است ..الان بازهم چیزی مانده که بخواهید برای وام های خاص بدهید.....
ما رو گرفتید؟! خواب ديديد خير باشه
زمان اعطای وامهای آنچنانی پایان یافته ،مگر اختلاس موسومی هست؟ ودر ایام معینی مینوان وام زیاد گرفت واختلاس کرد
مگر كسي از آشنايان آقازاده ها ژن برتر مونده كه وام خاص نگيره همشون گرفتن دير جنبيدين مثل هميشه
اخر مگر اخیرا بانک مرکزی اعلام نکرد حدود دو میلیارد دلار برای اقای ... سال قبل برای واردات دان مرغی و غیره با نرخ 4200 تومانی پرداخت کرده مگر قرار بود با این همه ارز قیمت مرغ از سال قبل که 5200 تومان بود به 14000 تومان برسد
حالا زمان دادن وامهای غیر خاص به همان دوستان خاص قدیمی است
چرا بعد از این همه سال سال!؟
... چقدر هزینه شده است؟
چرا سعی نمیشود که این ثروت دوباره به مردم پس. داده شود؟
پس این قیمت دلار کی میاد پایین
...پیش بینی اینکه تا اواسط مهرماه شاخص کل بورس تهران می تواند تا ارتفاع ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار واحدی به صورت منطقی صعود کند...
آخر بر چه مبنایی؟
اوه حال فهمیدم بر مبنای دو کلمه بعدی عبارت فوق:
"افزود-شاخص"
!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار