بازدید 18570
قرارداد چهار میلیاردی برای برون‌سپاری وظایف حاکمیتی؛

خصوصی‌سازی ممیزی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟!

این اتفاق اگر مطابق با این قرارداد رخ داده باشد، احتمالاً در تاریخ بی‌سابقه است، چرا که حتی دولت‌هایی که اقدام به ممیزی کتاب نموده یا می‌نمایند در هیچ کشوری اقدام به واگذاری ممیزی به بخش خصوصی و پرداخت حق‌الزحمه برای تطبیق موارد ممیزی با نسخ توزیع شده نمی‌کنند.
کد خبر: ۹۱۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹ 13 August 2019

خصوصی‌سازی ممیزی توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟!معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از وظایف حاکمیتی‌اش در حوزه ممیزی کتاب را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ اتفاقی که اگر مطابق با این قرارداد رخ داده باشد، احتمالاً در تاریخ بی‌سابقه است، چرا که حتی دولت‌هایی که اقدام به ممیزی کتاب نموده یا می‌نمایند در هیچ کشوری اقدام به واگذاری ممیزی به بخش خصوصی و پرداخت حق‌الزحمه برای تطبیق موارد ممیزی با نسخ توزیع شده نمی‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ از ساعاتی پیش برخی خبرنگاران برگ قراردادی در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌دهد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از وظایف حاکمیتی‌اش که قاعدتاً باید از طریق اداره کتاب پیگیری می‌کرد را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ امری که مشخص نیست تا چه میزان با قوانین مصرح درباره وظایف این وزارتخانه قابل تطبیق است و آیا اساساً می‌توان چنین اموری را خصوصی‌سازی کرد؟!

بر اساس متن این قرارداد که میان علی اصغر کاراندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی، هنری کارآفرینان فرهنگ و هنری به نمایندگی حصبایی (رئیس هیات مدیره) و سهراب حمیدی (مدیرعامل) منعقد شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شده، پیمانکار در عوض «تطبیق کتب ارایه شده با ضوابط نشر کتاب کشور به تعداد سیزده میلیون صفحه» از 13 مرداد تا 28 بهمن 1397 بوده است.

خصوصی‌سازی ممیزی توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟!

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس این قرارداد متعهد به پرداخت چهار میلیارد تومان به موسسه کارآفرینان شده که مشخص نیست چه میزان از این رقم پرداخت شده است. معاونت‌های فرهنگی و هنری، دو معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که در مقابل درخواست‌های شفافیت مقاومت‌هایی نشان داده‌اند و حالا با انتشار این قرارداد عجیب که اسباب نقدهای فراوانی را فراهم ساخته، این عدم شفافیت همتراز با معاونت سینمایی، زمینه‌ساز تردیدهای بیشتری شده است.

در این میان آنچه اسباب تامل و نقد و بررسی شده، موضوع قرارداد است که عنوان شده: «تطبیق کتب ارایه شده با ضوابط نشر کتاب کشور...» مشخص نیست این تطبیق مربوط به قبل از نشر است یا بعد از نشر، چرا که هم‌اکنون اعمال ممیزی توسط اداره کتاب انجام می‌شود اما شاید این موسسه بر اساس استانداردهای اداره کتاب ممیزی را اعمال و بررسی نهایی با آن اداره است یا شاید کار از اداره کتاب گرفته شده است! از سویی دیگر این گمانه نیز مطرح شده که بر اساس این قرارداد، موسسه مذکور موظف به بررسی کتاب توزیع شده در بازار و تطبیق‌شان با ممیزی‌هایی است که ناشر مکلف بوده بر نسخه اولیه اعمال کند.

در هر حال با توجه به سطح ابهام قرارداد، مشخص نیست کدام شق از امور نظارتی به این موسسه خصوصی واگذار شده اما بی‌شک چنین سطحی از امور مرتبط با حکمرانی در هیچ کشوری خصوصی‌سازی نمی‌شود و نظارت محتوایی در کشورهایی که چنین نظارت‌هایی همچنان وجود دارد یا توسط نهادهای دولتی انجام می‌شود و یا توسط نهادهای مردم نهاد غیردولتی که اعضایشان با رای مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

انتظار می‌رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت‌های فرهنگی و توسعه مدیریت و منابع که احتمالاً به واسطه تمرکز منابع در این معاون به طرف قرارداد در نظر گرفته شده، توضیحات مبسوطی درباره جزئیات این قرارداد و هدف آن منتشر کند و مشخص شود چنین قراردادهایی از چه زمان منعقد شده و هم‌اکنون نیز تداوم دارد و به چه اشخاص یا موسساتی دقیقاً بابت چه نوع ممیزی و با چه کیفیت و سطحی، چه ارقامی طی سال‌های اخیر پرداخت شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۷
اینجا دیگه تابناک نیست. تاریکخانه است.
هر روز خبرهای جدید از اختلاس های جدید

من که کم آوردم
چنین چیزی فاجعه است‌ و نشان دهنده سو استفاده مالی برخی وابستگان
در اینصورت وزارت مربوطه منحل اعلام شده و بودجه به ان اختصاص داده نشود
جالبه طرف اول قرار داد یزدی و طرف دوم قرار داد هم یزدی است. اولی از شهرستان مروست یزد و دومی از گرد کو توابع شهرستان مهریز یزد میباشد احتمالا بررسی شود با هم نسبتی داشته باشند
پاسخ ها
metycpu
| Germany |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
باریکلا!! نکته‌ب بسیار جالبی بود! و البته درست!
هردم ازاین باغ بری میرسد تازه تراز تازه تری میرسد!!!!نمیدام اخرکاربکجامیرس؟؟!پیداکنیدعلت استعفاویابرکناری وزیرسابق را.؟خداوندبداداین مملکت برسد.
پاسخ ها
سید حسین عمادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
کردکوی و نوشهر از استان مازندران هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
چه ربطی به یزد دارهمجید جان کردکوی استان گلستانه
باز شدن منفذی برای رخنه فرهنگی ، بوی بد می دهد .
بخدا قسم اینقدر از این پولهای بیحساب و کتاب در ایران است که نهایت ندارد خداوند خودش به داد این ملت مظلوم وبیگس برسه
چهار میلیارد تومان برای کاری که هیچی به هیچیش معلوم نیست. این قرارداد فکر کنم تاریخ نشر ایران رو به معنای واقعی به دو قسمت تبدیل میکنه!
پوله اختلاس میشد کمتر درد داشت تا اینکه صرف سانسور بشه
دستورالعمل جدید دانشگاه ازاد اسلامی در مورد عدم فعالیت اساتید در مساجد به گفته کارکنان دانشگاه ازاد مهریز، ریاست این دانشگاه که استادی بسیجی و دو تابعیتی می باشد(تابعیت جمهوری اسلامی ایران به همراه تابعیت انگلستان) در جدید ترین دستور مستقیم که به کلیه اساتید دانشگاه به صورت مکتوب ابلاغ گردیده است، حضور اساتید در مسجد دانشگاه را غیر مجاز اعلام نموده است. بطوریکه اگر استادی در مسجد دانشگاه حضور داشته باشد، یعنی در دانشگاه حضور ندارد و برای او غیبت تلقی می شود.
نکته جالب ماجرا:
این موسسه ی فرهنگی کارآفرینان متعلق به تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر است(تقریبا با همین هیات مدیره!)
که این تعاونی فعالیت اصلیش انتشارات کتابه!!!

یه نگاه به سیر آگهی تغییرات این موسسه و آن تعاونی در دو سه سال اخیر و صد البته لیست سهامداران آنها شاید خیلی از زوایا را مشخص کند
فقط تو رو خدا هر کی ممیز میشه از سلامت عقل و روان برخوردار باشه
اگر فرض کنیم قراردادهای مشابهی درکار نیست و خود کارکنان ارشاد هم هیچ کتابی را ممیزی نکنند:
با متوسط 200 صفحه برای هر کتاب میشه 65000 کتاب
یعنی در هر روز از مدت قرارداد حدود 300کتاب

واقعا آمار چاپ کتاب (اگه کتابهای درسی و کمک درسی رو هم هم حساب کنیم) اینقدر بالاست؟


ضمنا اگه "ضوابط نشر کتاب کشور" اینقدر شفافه چرا اینکار رو به خود انتشاراتیها نمی دن تا مجانی انجام بدن؟
با سلام
من به عنوان نويسنده كتابي هاي داستاني در درازاي ده سال گذشته با چاپ چند جلد كتاب حتي يك درصددرامد ايشان را با صدها ساعت كار نداشتم براي نوشتن كه خلاقيت هم مي خواهد ( در برابر خواندن) بسيار اين اختلاف جالب است
سهراب حمیدی و محمد رنجبری که نامش در اسناد رسمی شرکت پیمانکار در سال های مختلف دیده می شود، از مدیران سابق وزارت فرهنگ و ارشاد هستند!!!!!!! این قرارداد با ترک تشریفات مناقصه واگذار شده!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار