بازدید 14167
آخرین تحولات خاورمیانه؛

طرح ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه ایران/افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان/سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات/گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش، احداث گذرگاه جدید در مرز عراق و سوریه، سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات و افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 07 August 2019

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش، احداث گذرگاه جدید در مرز عراق و سوریه، سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات و افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ ۲۸ نماینده کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در تلاش برای پیشبرد طرحی هستند که اختصاص هر گونه بودجه به دولت این کشور را برای ایجاد اقدام نظامی علیه ایران ممنوع می‌کند.

وبگاه مجله «فارن‌پالیسی» روز دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) گزارش داده به متن یک نامه داخلی در کنگره دست یافته که نشان می‌دهد این گروه از نمایندگان کنگره در تلاشند این طرح را به قانتون تبدیل کنند.

قانونگذاران آمریکایی پیش از این در تصویب طرح‌های مشابه شکست خورده‌اند، اما این بار امیدوارند این طرح را در لایحه بودجه دفاعی آمریکا که قرار است در پاییز سال جاری متن آن نهایی شود گنجانده و آن را به قانون تبدیل کنند.

قانونگذاران آمریکایی در نامه مذکور، خطاب به رؤسا و اعضای ارشد کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نوشته‌اند: «اکثریت نمایندگان از هر دو حزب در مجلسین آمریکا، نظر خودشان را در خصوص دفاع از حق قانونی کنگره در مسائل مربوط به جنگ و صلح ابزار کرده‌اند.»

سناتورها و قانونگذاران مجلس نمایندگان در بخش دیگری از این نامه، خطر ورود به جنگ با ایران بدون مجوز کنگره را با توجه به بالا بودن تنش‌ها در منطقه زیاد ارزیابی کرده‌اند.

این نامه، نمایانگر جدیدترین جدال‌های سیاسی در کنگره برای کاستن از اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکاست. مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۱ تیرماه، طرح مشابهی را به تصویب رسانده، در حالی که مجلس سنا دو هفته قبل‌تر از آن (۷ تیرماه) در تصویب آن ناکام ماند. هر دو مجلس قصد داشتند این طرح را با اضافه کردن به عنوان متمم به متن لایجه بودجه دفاعی آمریکا به تصویب برسانند؛ مجلس نمایندگان در تحقق این هدف موفق شد، اما مجلس سنا ناکام ماند.

طرح ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه ایران/افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان/سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات/گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش

در قوانین آمریکا، برای اینکه طرحی به قانون تبدیل شود، باید پس از تصویب در هر دو شاخه کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به امضای جمهور آمریکا برسد. در صورتی که بین مصوبه‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان از یک طرح مغایرت باشد، هر دو مصوبه در کمیته‌ای موسوم به کمیته کنفرانس برای رفع موارد اختلاف، بررسی می‌شوند و بر سر رفع این موارد مصالحه صورت می‌گیرد.

در حال حاضر، یکی از موارد اختلاف در نسخه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا از لایحه بودجه دفاعی آمریکا همین طرح ضد جنگ با ایران است. فارن‌پالیسی نوشته این موضوع مذاکرات قانونگذاران آمریکایی بر سر متن نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا را به محلی برای مجادله بر سر سیاست‌ها در خصوص ایران تبدیل خواهد کرد.

«تام یودال»، نماینده دموکرات مجلس سنا و «رو کانا»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جمله قانونگذاران حامی محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ‌افروزی با ایران هستند. در دسته مقابل این طرح، نمایندگانی مانند «مت گائتز» و «تام کاتن» قرار دارند که می‌گویند تصویب چنین طرحی اختیارات رئیس‌جمهور برای واکنش سریع به «تهدیدها از جانب ایران» را محدود خواهد کرد.

دستیار یکی از قانونگذاران آمریکایی به فارن‌پالیسی گفت: «این مسأله، فوری‌ترین مسأله دفاع ملی است که در کنگره بر سر آن بحث می‌کنیم و یکی از مسائل نادری است که بر سر آن توافق فراحزبی وجود دارد.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاست «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

در حالی که برخی نمایندگان کنگره آمریکا درباره خطر بروز جنگ با ایران هشدار می‌دهند،برخی از منابع خبری اخیراً گزارش‌هایی درباره نمایشی بودن این اقدامات ترامپ منتشر کرده‌اند. پایگاه آکسیوس اخیراً گزارش داده بود اقدامات جنگ‌طلبانه ترامپ به قصد آوردن ایران پای میز مذاکره انجام می‌شود.

یک منبع چند هفته پیش به آکسیوس گفت: «ترامپ، بولتون را یکی از اجزای اساسی راهبرد مذاکراتی خودش می‌داند. او فکر می‌کند که رویکرد خصمانه بولتون و اشتیاق او برای کشتن دیگران، یک برگ چانه‌زنی برای او هنگام دیدار با سران خارجی به شمار می‌رود. بولتون می‌تواند پلیس بد باشد و ترامپ پلیس خوب.»

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که داعش، به رغم از دست دادن به اصطلاح خلافت خود در سوریه و عراق، منابع مالی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در اختیار دارد.

این گزارش تصریح کرده است، قطع یا کاهش حملات داعش ممکن است موقتی باشد.

آنتونیو گوترش در گزارش خود تصریح کرد: هر چند داعش با از دست دادن قلمرو خود، دیگر به درآمدهای نفتی دسترسی ندارد، گویا این گروه همچنان توان تأمین مالی اقدامات تروریستی در عراق، سوریه و دیگر نقاط جهان را دارد.

کارشناسان سازمان ملل همچنین در گزارش دیگری در هفته گذشته اعلام کرده بودند که به رغم کاهش میزان حملات این گروه در ماه‌های اخیر، احتمالا حتی پیش از پایان سال ۲۰۱۹ بار دیگر شاهد ظهور داعش در عراق، سوریه و در نقاط مختلف جهان خواهیم بود.

گروه تروریستی داعش که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را تحت تصرف خود داشت، نخست در عراق و سپس در سوریه شکست خورد.

احداث گذرگاه جدید در مرز عراق و سوریه

فرماندهان نظامی ارتش سوریه و عراق روز سه شنبه ششم آگوست، عملیات شناسایی مشترک در مرزهای دو کشور به منظور ایجاد گذرگاه مرزی مشترک انجام دادند.

بر اساس این گزارش، گذرگاهی که ایجاد خواهد شد، از البوکمال در اراضی سوریه شروع می شود و در جهت مقابل آن در داخل عراق القائم و حصیبه است.

افسران عراقی و سوری به گشت زنی در منطقه به منظور مطمئن شدن از آمادگی برای هرپیشامد ویژه پرداختند.

از جانب سوریه شوقی یوسف رئیس کمیته امنیتی و نظامی منطقه شرقی و اکرم حویجه رئیس کمیته امنیتی و نظامی البوکمال حضور داشتند.

سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات

اسرائیل کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه اعلام کرد، سفر اخیرش به ابوظبی در اوایل ماه گذشته میلادی با هدف عادی سازی روابط تل آویو با کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

وی گفت: این سفر با هماهنگی بنیامین نتانیاهو و حمایت وی رخ داده است و من به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس به شکل علنی هستم. من این هدف را در سال های نزدیک آینده محقق می دانم و ما امکان برقراری روابط علنی با کشورهای حوزه خلیج فارس را خواهیم داشت.

طرح ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه ایران/افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان/سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات/گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش

شایان ذکر است، وزیر خارجه صهیونیست ها در اول جولای گذشته به امارات سفر کرده و با مقامات ارشد اماراتی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان

پایگاه خبری «میدل ایست آی» انگلیس در گزارشی فاش کرد، به یک سند محرمانه از مرکز سیاست‌گذاری امارات دست یافته که نشان می‌دهد ریاض به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، اجرای طرحی استراتژیک را آغاز کرده که هدف از آن، سرنگون کردن دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و مشغول کردن به بحران‌های داخلی است تا به این ترتیب نفوذ منطقه‌ای ترکیه محدود شود.

«دیوید هرست»، روزنامه‌نگار برجسته در این گزارش نوشت: عربستان سعودی اجرای «طرحی استراتژیک» برای مقابله با دولت ترکیه را بنا به تصمیم «محمد بن‌سلمان» ولیعهد آغاز کرده است. بن‌سلمان که در رویارویی با هجمه اردوغان برای بی‌اعتبار کردن ریاض و شخص ولیعهد «بسیار صبور» بود تصمیم گرفته است، پاسخ اردوغان را بدهد.

بنابراین، ریاض در ماه می گذشته، دستور اجرای این طرح استراتژیک را برای مقابله با دولت ترکیه صادر کرد که هدف از آن، «به‌کارگیری تمام ابزارهای ممکن برای تحت فشار قرار دادن دولت اردوغان و تضعیف آن و نیز مشغول کردن دولت اردوغان به بحران‌های داخلی است تا این دولت دچار لغزش و بحران‌های متوالی شده و مخالفان داخلی بتواند آن را سرنگون کند».

طرح ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه ایران/افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان/سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات/گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش

طبق این گزارش، هدف ریاض محدود کردن نفوذ منطقه‌ای اردوغان و ترکیه است. لذا «این کشور پادشاهی هدف قرار دادن اقتصاد ترکیه و فشار جهت کاهش تدریجی سرمایه‌گذاری سعودی در ترکیه و نیز کاهش تدریجی شمار گردشگران سعودی به ترکیه را آغاز کرده است و مهم‌تر از این موارد، ریاض در جهت محدود کردن نقش منطقه‌ای ترکیه در امور اسلامی این منطقه گام برمی‌دارد».

در سند فاش‌شده آمده است: «رئیس‌جمهور ترکیه در هجمه خود برای تخریب وجهه عربستان سعودی به‌ویژه شخص ولیعهد از حد معقول فراتر رفته و پس از آن‌که اردوغان در سیاسی و بین‌المللی کردن این پرونده ناکام ماند، حالا زمان پاسخ فرا رسیده است.»

میدل ایست آی تصریح کرد، بنا بر اسناد درز شده از مرکز سیاست‌گذاری امارات، اولین ادله این طرح عربستان هفته گذشته مشخص شد که مقام‌های سعودی از ورود 80 کامیون ترکیه‌ای حامل پارچه و مواد شیمیایی به داخل عربستان از طریق بندر «ضبا» ممانعت کردند.

همچنین طبق اعلام یک منبع ترکیه‌ای، مقام‌های سعودی مانع ورود 300 کانتینر حامل میوه و سبزیجات ترکیه به داخل این کشور از طریق بندر جده شدند. افزون بر این طبق آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه، شمار توریست‌های سعودی در ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی 15 درصد کاهش یافت و از 276 هزار تن به 234 هزار تن رسید.

طبق گزارش مرکز سیاست‌گذاری امارات افزود: ترکیه اطلاعات شفاف و صادقانه‌ای را برای کمک به تحقیق عربستان درباره قتل جمال خاشقجی ارائه نکرده و به جای آن اطلاعات گمراه‌کننده را به رسانه‌ها رسانده است و هدف از این اقدام، بدنام کردن عربستان و تلاش برای بی‌اعتبار کردن شخص بن‌سلمان بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «به عنوان نشانه‌ای از این مسأله که رهبری سعودی روابط خود با اردوغان را قطع کرده و با وی به مانند یک دشمن رفتار می‌کند، ملک سلمان بدون هیچ گونه تردیدی با توصیه کمیته مشورتی مبنی بر عدم ارسال دعوتنامه رسمی به اردوغان برای حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه موافقت کرد» و نام اردوغان در کنار نام «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در فهرست محرومان از این اجلاس درج شد اما در نهایت ملک سلمان با حضور امیر قطر در این نشست موافقت کرد.

دولت ترکیه از تلاش‌های ولیعهد سعودی برای قطع روابط با آنکارا مطلع است و تلاش می‌کند از طریق ارتباط مستقیم با ملک سلمان، با تلاش‌های بن‌سلمان مقابله کند.

یک مقام ارشد ترکیه‌ای، که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد استراتژی سعودی برای مجازات ترکیه به دلیل موضع آن در قبال مسأله خاشقجی تدوین شده و ناگهانی نبوده است.

این دیپلمات ترکیه‌ای گفت: «ما از آنچه انجام می‌دهند آگاهیم. اقدامات آنها تقریبا علنی است، طوری که می‌توان فعالیت‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی مورد حمایت عربستان سعودی و رسانه‌های این کشور را مشاهده کرد. آنها به شکل صریح خواهان تحریم روابط با ترکیه شده‌اند.»

طبق گفته این منبع، با وجود تلاش‌های دولت سعودی ولی آنکارا معتقد است که شهروندان سعودی موضع‌شان را نسبت به ترکیه تغییر نمی‌دهند و به عنوان مثال استانبول همچنان از گردشگران سعودی پر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
این بن سلمان حکم صدام را برای دولت امریکا دارد.
پاسخ ها
مثل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
مثل برسمیت شناختن اسراییل که خیلی ها فکر کردن دیگه تنش ها خابید، درحالیکه تازه داره شهرک سازی های بیشتر شروع میشه.
متین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
دلم برای مدافعان حقوق بشر می سوزد، هروقت دارند برای حقوق بشر در ایران تلاش می کنند و مقابل حقوق بشر در عربستان سعودی ساکت هستند ...
بزرگمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
این طوری که شما می گوید یعنی همه داریم نقش هایی را که ابرقدرت برای ما نقشه کشیده بازی می کنیم. یک جورایی.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
بعد از آل سعود یکی دیگه شبیه آل سعود جاشو می گیره،به سودان نگاه کن به مصر لیبی را ببین به چه روزی انداختن ملت قذافی را نخواستن، برای حل این مشکل باید یک دیکتاتور دیگه را بخواهند ولی مثل یمن می شن در کشورهای جهان سومی اجازه نمی دن خودشون برای خودشون تصمیم بگیرن
اون ساده لوحایی که میگن امارات چرخشش کرده یکم جم کنن خودشونو.
سوریه،عراق، ایران و روسیه حق دارند و باید هر گونه تحرکات و مقر های نظامی متجاوزانه را در عراق و سوریه به محض شناسایی با حملات هوایی و زمینی نابود سازند. هر گونه برخورد خنثی با این قبیل جریانات عواقب خوبی برای مقاومت ندارد
خبر «طرح کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ با ایران » اعم از اینکه صحت داشته باشد یا نه؛ بخشی از تبلیغات روانی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد. مع الوصف ان شاء الله همواره ما باید برای بدبینانه ترین وضعیات ممکن خود را آماده سازیم و به هر قیمت و ابزاری سیستم بازدارنده دفاعی داشته باشیم و آن را به رخ دشمن بکشیم تا تصور هر جسارتی را علیه کشورمان از وی سلب نماییم. زیرا در برابر دشمنی که برای ساخت و انباشت و استفاده از خطرناک ترین جنگ افزارهای کشتار جمعی تردیدی به خود راه نداده؛ استناد و اتکا به جنگ افزارهای متعارف، کاری غیرخردمندانه و خودکشی است.
تابناک چند روز پیش تیتر زد " چرخش سیاسی امارات به سوی ایران" و امروز خبر از سفر وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به ابوظبی خبر می دهد.
با تلفیق و مقایسه این دو خبر، به چه نتیجه ای می رسیم؟!
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
اين نتيجه كه هيچ كس به خاطر رابطه با ما حاضر به قطع رابطه با كسي نميشه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
.
برجام هم نتیجه ی جوگیری بود.
تاریخ گواهه که عثمانی و اعراب دوستانی هستن که باید با قدرت با انان برخورد کرد وگرنه احساس ضعف مشاهده کنند دشمنان قهرا و دریده ای میشن
مرگ بر آل سعود
جنگ احتمالی امریکا علیه ایران احتیاج به بودجه امریکا ندارد برخی کشورها حاضرند تمام هزینه آنرا بپردازند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر