بازدید 17258
مرور روزنامه‌های دوشنبه چهاردهم مردادماه؛

آثار مثبت اعلام آمادگی امارات و عربستان برای مذاکره و تعامل با ایران/ حق فقرا در جیب اغنیا /تروریسم نژادپرستانه سفیدبرترپنداران و توییتر ترامپ

اعلام آنلاین قیمت کالا، سود سرکشی به حساب‌های بانکی، سی کشته در کشتار در تگزاس، چه کسی مشروطه را بر باد داد؟ روایت امریکایی از دیدار با ظریف، دستورهای رئیسی پای پیام‌های مردمی، قربانیان نژادپرستی ترامپ، حذف سه دهک یارانه بگیر پاسکاری شریعتمداری با نوبخت و صف آرایی اصولگرایان و اصلاح طلبان در وزارت کشور از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۱۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۵ 05 August 2019

اعلام آنلاین قیمت کالا، سود سرکشی به حساب‌های بانکی، سی کشته در کشتار در تگزاس، چه کسی مشروطه را بر باد داد؟ روایت امریکایی از دیدار با ظریف، دستورهای رئیسی پای پیام‌های مردمی، قربانیان نژادپرستی ترامپ، حذف سه دهک یارانه بگیر پاسکاری شریعتمداری با نوبخت و صف آرایی اصولگرایان و اصلاح طلبان در وزارت کشور از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه چهاردهم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تروریسم سفید در امریکا و حادثه کشتار در تگزاس با ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی، استقبال ایران از رویکرد سیاسی مثبت عربستان و امارات و آغاز محاکمه مدیران ارزی سابق در صفخات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده اند.

رأی دیوان عدالت اداری به نفع زنان در گرفتن گواهینامه موتورسواری و یادداشت‌ها و تحلیل‌هایی درباره یکصد و سیزدهمین سالگرد امضای فرمان مشروطه نیز در روزنامه‌های امروز مورد توجه قرار گرفته است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

آثار مثبت اعلام آمادگی امارات و عربستان برای مذاکره و تعامل با ایران
روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از سرمقاله امروز خود با عنوان استقبال از رویکرد سیاسی همسایگان نوشت: حوادث پرشتاب اخیر به‌ وضوح نشان داد که آمریکا و انگلیس در حد و اندازه‌ای که ادعا می‌کردند، نیستند که بتوانند گرهی از مشکلات امنیتی منطقه را آنهم فقط به نفع متحدان خوش‌باور خود باز کنند و دیدیم که واشنگتن در تشکیل ائتلاف نظامی موردنظر متشکل از ۶۵ کشور ناتوان است و فعلاً ائتلاف تک نفره آن هم بر روی کاغذ، محقق شده است. دیدیم که شرکت‌های صاحب نام نفتی ازجمله شل و بریتیش پترولیوم حاضر نشدند پرچم انگلیس را بر روی نفتکش‌های عبوری از تنگه هرمز نصب کنند و انگلیس با شرمساری به دیگران هم دقیقاً همین توصیه را کرد. طبعاً دولتمردان عرب منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که با طناب چنین کشورهائی نمی‌توان به درون چاه رفت.
آثار مثبت اعلام آمادگی امارات و عربستان برای مذاکره و تعامل با ایران/ حق فقرا در جیب اغنیا /تروریسم نژادپرستانه سفیدبرترپنداران و توییتر ترامپ
اعلام آمادگی امارات و عربستان برای مذاکره و تعامل با ایران به معنی آنست که آن‌ها هم دقیقاً مسائل منطقه را رصد می‌کنند و کمترین امیدی به آمریکا و انگلیس و وعده‌های توخالی و بدون پشتوانه آن‌ها ندارند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران همواره برای تعامل با همسایگان اعلام آمادگی کرده و با آغوش باز از هرگونه پیشنهاد همکاری و همفکری برای بهبود مناسبات و ارتقاء سطح همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های محتمل استقبال می‌کند. دولتمردان ایرانی قویاً معتقدند که امنیت منطقه به‌ویژه امنیت آب‌ها و آبراه‌های منطقه باید توسط کشور‌های دارای ساحل در منطقه و بدون دخالت بیگانگان تامین و تضمین شود. پیشنهاد ایران برای دستیابی به یک پیمان امنیت جمعی با همسایگان در خلیج فارس همچنان موضوعیت دارد و یک نیاز استراتژیک است که بیگانگان را هم از دخالت سیاسی و نظامی در منطقه مأیوس می‌کند.


در زمینه نفت، مسائل جهان اسلام و زمینه‌های همکاری اقتصادی و فرهنگی می‌توان به تفاهمات اطمینان‌بخشی رسید که منافع کشور‌ها و ملت‌های منطقه و حتی جهان اسلام را تامین و تضمین کند. تجربه سال‌های گذشته نشان داده که هر زمان همسایگان ایران راه همکاری و تعامل در پیش گرفته‌اند، ثبات و امنیت در منطقه تثبیت و آرامش و اعتماد بر فضای سیاسی مناسبات مشترک حاکم شده است. می‌توان چنان فضای دلنشینی را احیا و تقویت کرد و به همین دلیل باید از رویکرد مثبت سیاسی امارات و عربستان استقبال نمود.

حق فقرا در جیب اغنیا
مسعود پیرهادی  سردبیر روزنامه رسالت در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان یارانه برای شما نیست! نوشت: حرف این است که یارای نه گفتن به ثروتمندان را داشته باشیم. ثروتمندانی که گویی سیر نمی‌شوند و هر چه هست و نیست، حق و سهم آنان است. دولتمردان و قانون نویسان و ناظران هم، آنچنان که باید و شاید معنا و مفهوم عدالت را درک نکرده اند. گویی هدفمند قرار است به ثروتمندان یارانه بیشتری بدهیم! به کسانی که مصرف گرا هستند و می‌خواهند از هر چیزی بیشتر داشته باشند یارانه بیشتری می‌رسد و سهم کسی که کمترین مصرف از موارد مشمول یارانه را دارد عموما نادیده انگاشته می‌شود.
آثار مثبت اعلام آمادگی امارات و عربستان برای مذاکره و تعامل با ایران/ حق فقرا در جیب اغنیا /تروریسم نژادپرستانه سفیدبرترپنداران و توییتر ترامپ
جیب ثروتمندان پر از یارانه‌هایی است که باید به فقرا می‌رسید، اما حالا هم مستقیم و نقدی و هم غیرمستقیم و غیر نقدی چندبار یارانه می‌گیرند. یارانه‌ای که قرار بود ضعفا را یاری دهد، بی جهت به کسانی می‌رسد که مستحق دریافت آن نیستند. آری، نه تنها ثروتمندان و برخورداران، هیچ حقی برای دریافت یارانه ندارند و این یارانه برای آنان نیست که صدالبته حق فقرا باید از دارایی‌های آنان ستانده شود. «و فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم؛ و در اموال آن‌ها حقی برای سائل و محروم بود» این در جامعه اسلامی باید به عنوان یک فرهنگ درآید و عموم مردم که دارا هستند و متقاضی حمایت نیستند، حق مابقی افراد را بپردازند؛ آن هم به عنوان حق آن‌ها نه لطفی در حق آنان؛ اما فارغ از وظیفه آحاد مردم، قدر متیقن این است که نهاد‌های حاکمیتی، اجرایی، تقنینی و نظارتی خود را مکلف به انجام این اصل بدانند.


امروز با عنایت به سیستم‌های یکپارچه و شفافیت ولو ناقص در احوال و اموال و املاک می‌توانیم دست اغنیایی که بی نیازند از یارانه را کوتاه کنیم و سهم کسانی که به آن نیاز فوری دارند را بیشتر کنیم. بالاخره این جراحی باید انجام شود؛ مجلسی‌ها ادعا می‌کنند قانونش را گذرانده اند و دولتی‌ها در اجرای این قانون، کوتاهی می‌کنند؛ اما قطعا هم این دو نهاد و هم قوه قضائیه کم‌کاری و کوتاهی کرده اند که مسئله‌ای اینچنینی سال‌ها در صف اجراست.


یک نکته مهم دیگر در این امر، مصرف پول ذخیره شده از حذف یارانه ثروتمندان، فقط و فقط در مسیر افزایش سهم و سبد نیازمندان است نه پوشش بدهی‌های دولت در امور دیگر. مردم باید به این اعتماد برسند که آنچه از مالیات، یارانه، پول نفت و درآمد‌ها یا صرفه جویی‌های دیگر حاصل می‌شود، صرف خود مردم می‌شود آن هم با اولویت دهی به اقشار آسیب پذیر و نیازمند. روزی که خط بطلانی به این تفکر که ثروتمندان، ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شوند کشیده شود، سرمایه اجتماعی حاکمیت رو به فزونی خواهد رفت و مردم بیش از پیش همراهی خود را با دستگاه‌های مختلف کشور نشان می‌دهند.

 

تروریسم نژادپرستانه سفیدبرترپنداران و توییتر ترامپ
امیرعلی ابوالفتح در یادداشت روز امروز خراسان با عنوان توئیتر ترامپ و مسلسل کراسیوس! نوشت: نژادپرستان سفیدبرترپندار در آمریکا، قویا با اختلاط نژادی، تنوع مذهبی و ورود مهاجران و پناهجویان خارجی به آمریکا مخالف هستند و سیاست‌های چند نژادی را عامل از بین رفتن هویت انگلوساکسونی این کشور در سال‌های آینده قلمداد می‌کنند، برخی از برآورد‌های آماری حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۵۰، تعداد سفیدپوستان برای نخستین بار در تاریخ آمریکا به زیر ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.
این موضوع موجب شده است تا طیف‌های وسیعی از هویت گرایان از رئیس جمهوری که در کاخ سفید واشنگتن زندگی می‌کند تا جوان ۲۱ ساله دالاسی دست به کار شوند و با رشد «دیگران» مقابله کنند. در این میان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به توئیتر متوسل شده است و پاتریک کراسیوس به مسلسل. با این حال، نتیجه یکی است و آن این که جامعه چندنژادی و چند فرهنگی هرچه بیشتر به سوی سقوط به پرتگاه جنگ‌های نژادی نزدیک شود.
آثار مثبت اعلام آمادگی امارات و عربستان برای مذاکره و تعامل با ایران/ حق فقرا در جیب اغنیا /تروریسم نژادپرستانه سفیدبرترپنداران و توییتر ترامپ
در دو سال اخیر، دونالد ترامپ برای حفظ پایگاه رای خود و جلب رضایت محافظه کاران هویت گرا در آمریکا، هر روز بیش از گذشته بر آتش اختلافات نژادی دمیده است. وی نخستین نطق انتخاباتی خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با حمله به مکزیکی‌ها شروع کرد و آنان را بیماران روانی و متجاوزان جنسی لقب داد. ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وعده داد در صورت راهیابی به کاخ سفید، در مرز جنوبی دیوار احداث و ورود مسلمانان به آمریکا را ممنوع کند. وی در هفته نخست تصدی ریاست جمهوری آمریکا، فرمانی را امضا و ورود اتباع چند کشور مسلمان به آمریکا را ممنوع کرد. همچنین برای تامین بودجه دیوار مرزی، فعالیت‌های دولت فدرال را برای سه هفته به تعطیلی کشاند. رئیس جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره، حملات لفظی خود را به مهاجران و پناهجویان شدت بخشید و آنان را مشتی دزد و خلافکار نامید که قصد دارند جان و مال و ناموس شهروندان آمریکایی را بربایند. سرانجام این که ترامپ این اواخر، جدال نژادی بی سابقه‌ای را علیه تعدادی از سیاستمداران رنگین پوست آمریکا به راه انداخت تا جایی که به چهار زن ترقی خواه مجلس نمایندگان توصیه کرد به کشور‌های شان برگردند. همچنین در این مدت ترامپ از استفاده عباراتی همچون چاه توالت برای کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین دریغ نکرد و در نهایت، بالتیمور، شهر الیجاه کامینگر، عضو سیاه پوست کنگره آمریکا را به زباله دانی از موش تشبیه کرد.


در چنین فضای متشنجی، در نهایت تعدادی نژادپرست دست به اسلحه می‌برند و جنایات هولناکی را در گوشه و کنار آمریکا رقم می‌زنند. با توجه به آزادی حمل سلاح در آمریکا و فرهنگ دیرپای خشونت در این کشور، تروریسم نژادپرستانه سفیدبرترپنداران به معضل عمیق امنیتی در آمریکا بدل شده است که اگر این بیماری علاج نشود، این کشور را تا پای جنگ‌های نژادی و کشتار شهروندان پیش خواهد برد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
حضرت سعدی می فرماید
آسایش دو گیتی تفسیراین دوحرف است
بادوستان مروت بادشمنان مدارا
همانطور که باعراق روابط برقرارشدبادیگران هم امتحان کنید
ترامپ در برابر هر چه دزد و قاچاقچی و جنایتکار و افراد بیکار و آویزانی که به امریکا مهاجرت می کنند موضع گرفته است نه افرادی تیزهوش و لایق و متخصص و یا سرمایه گذاری که مفید برای پیشرفت امریکا بوده و باصطلاح سرشان به تنشان می ارزد...
تحلیل بچه گانه
سردبیر رسالت داره دقیقا از ثروتمندان حمایت میکنه ،ایشون داره میگه یارانه شونو قطع کنین ،جناب آقا به جای قطع یارانه شون که حقشونه از بیت المال ،ازشون مالیات بگیرید . برای اینا یارانه اساسا پشیزی نیست ، از هر کس به اندازه دارائیش مالیات بگیرید و برای جامعه خرج کنید راه بسازید ،بیمارستان بسازید ،کارخونه بسازید . نه اینکه بیاید بگید یارانه شونو قطع کن . همین امثال شما با همان تزهایی که میدن باعث بی عدالتی اجتماعی هستن . ویلایی که طرف درش زندگی میکنه صدها ملیارد می ارزه ازش چقدر مالیات بابت این ملک گرفته میشه ؟ طرف املاک زیادی داره ازش چقدر یارانه گرفته میشه ؟ خوب توجه کنید هیچ کس نمیگه از ثروتمندان به اندازه دارائیشون مالیت بگیر چون خودشون جزء ثروتمندان هستند ولی همه دارن میگن یارانه شونو قطع کن چون میدونن یارانه تاثیری در زندگی اینا نداره .ولی قطع یارانه اینا باعث ضررهای زیادی برای مردم فقیر میشه چون تعداد زیادی از فقرا و قشر متوسط ضعیف همراه اینا یارانه شون قطع میشه و دیگه فریادشون به جایی نمیرسه
اصولا در اسلام چیزی بنام فاصله طبقاتی نداریم....
تمایل امارات و عربستان به تعامل با ایران ...تمایل چین و روسیه به پیوستن به اینستکس...این فرصتها طلایی اند و نباید از دست بدهیم با تحقق این امور کل معادلات منطقه کاملا تغییر خواهد کردو رفته رفته به شمار متحدین ما افزوده خواهد شد.
اون کسی که این عراقچی را آورده بانک مرکزی، هم بایستی محاکمه شه. طبق چه روشی ایشان را استخدام کردند و چنین پست مهمی را داده اند؟ اون بره یکی دیگه میاد. فساد را از ریشه بسوزانید
دولت کفگیر و ته دیگ (امید وتدبیر)یارانه کسی مثل بنده باز نشسته را با دو فرزند دانشجو شش سال است که قطع نموده ولی برای وزیر و وکیل هنوز دارد چانه میزند چون آنها صدایشان به جایی میرسد ولی امثال بنده خیر
تیتریکی ازروزنامه ها :پرایدبازهم گران شد!!!
ازانطرف تیترمیزنند دلار بازهم ارزان شد !!!!!
برای همین بود که همه اش می گفتند نباید به حساب افراد سرک کشید این حریم خصوصیه. حالا دلیلش رو همه فهمیدند. منتها باید همه حشابها بررسی بشه نه حساب بعضی ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار