بازدید 6098
۷

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نزدیک است!؟

مذاکرات آستانه برای پیشبرد کمیته قانون اساسی سوریه همچنان ادامه دارد و در آخرین تحول، در نشست آستانه توافقاتی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه حاصل شده است. خبرگزاری روسی «تاس» روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت روسیه، ایران و ترکیه قرار است روز ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) نشستی سه‌جانبه با موضوع سوریه برگزار کنند.
کد خبر: ۹۱۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳ 02 August 2019

مذاکرات آستانه برای پیشبرد کمیته قانون اساسی سوریه همچنان ادامه دارد و در آخرین تحول، در نشست آستانه توافقاتی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه حاصل شده است.

به گزارش تابناک، خبرگزاری روسی «تاس» روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت روسیه، ایران و ترکیه قرار است روز ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) نشستی سه‌جانبه با موضوع سوریه برگزار کنند.

این منع مطلع مدعی شده است که در این نشست، تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه، اعلام می‌شود.

وی گفت: «کار تشکیل کمیته قانون اساسی در حال پیشرفت است. اینطور برنامه‌ریزی شده است که ایجاد [این کمیته] در نشست آتی روند آستانه، اعلام شود.»

روز گذشته نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه در شهر «نور سلطان» (آستانه سابق) پایتخت قزاقستان گردهم آمده‌اند تا بار دیگر در مورد اعضای این کمیته، رایزنی کنند. به نوشته تاس، شرکت‌کنندگان در نشست امروز، در مورد ترکیب اعضا به تفاهم رسید‌ه‌اند.

سال گذشته در جریان نشستی با شرکت گروه‌های مختلف سوری در شهر «سوچی» روسیه، قرار شد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن‌های آتش‌بس در سوریه، به شکل‌گیری کمیته‌ای جهت تدوین یک قانون اساسی جدید برای سوریه کمک کنند. از آن زمان، رایزنی‌های متعددی میان سه کشور و طرف‌های سوری انجام شده تا ترکیب این کمیته، نهایی شود.

تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نزدیک است!؟

روند آستانه، ابتکاری است که تهران، مسکو و آنکارا با هدف کمک به حل سیاسی بحران سوریه، آغاز کردند. از آنجا که نشست‌های سه کشور در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود، این ابتکار، روند آستانه نام گرفت. از آغاز فعالیت این گروه سه‌جانبه، در بخش‌های بزرگی از سوریه آتش‌بس برقرار شده است.

توافق در ادلب

از سوی دیگر، رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه شامگاه پنجشنبه (دهم مرداد) از حصول توافق بر سر توقف درگیری‌ها در استان ادلب این کشور خبر دادند.

خبرگزاری سانا و شبکه الاخباریه سوریه به نقل از منبع نظامی سوری گزارش دادند که طرف‌های حاضر در نشست آستانه موافقت کرده‌اند که از امشب آتش‌بس در منطقه کاهش تنش استان ادلب اجرا شود.

این منبع گفت که اجرای توافق آتش بس جدید در ادلب، مشروط شده است بر این که توافق سوچی در مورد این استان اجرا شود.

به گفته این منبع نظامی، تروریست‌ها و گروه‌های مسلح در ادلب باید ۲۰ کیلومتر از خط منطقه کاهش تنش ادلب به داخل عقب‌نیشنی کرده و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را از این منطقه خار ج کنند.

بسیاری از ناظران برآنند که نباید در رابطه با تشکیل کمیته قانون اساسی چندان خوشبین بود. با این حال، تحولات اخیر در سوریه خوش‌بینی ها را تقویت کرده است. به ویژه جایی که تنش ها و اختلافات میان آمریکا و ترکیه گسترش یافته است.

در واقع، در سایه تنش میان واشنگتن و آنکارا، ترکیه التزام بیشتری برای پیشبرد روند صلح آستانه و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خواهد داشت.

از سوی دیگر، حضور لبنان و عراق در نشست روز پنج شنبه توجهات بیشتری را به خود جلب کرده است. 

با این حال، اختلاف میان معارضان همچنان یکی از موانع جدی در مسیر تشکیل کمیته قانون اساسی است. در همین رابطه،«فاتح حسون» رئیس‌ هیأت معارضان در نشست آستانه گفت که فعلا هیچ جایگزینی برای شرکت در گفت‌وگوهای آستانه وجود ندارد و خروج از این گفت‌وگوها به معنی نقض توافقات گذشته است. او همچنین گفت که حضور در آستانه منجر به تصمیمات جدید نخواهد شد.

اما «نصر الحریری» رئیس هیأت معارضان سوریه در نشست ژنو خواستار تحریم نشست آستانه شده و از معارضان خواسته تا تمامی ارتباطات خود را با روسیه قطع کنند. او با متهم کردن مسکو به عدم جدیت در نیل به راه‌حل سیاسی گفت که تا زمان متوقف شدن حملات نباید گفت‌وگویی صورت گیرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
یعنی ترکیه و سلطان مراد و النصره می خواهند قانون اساسی سوریه را بنویسند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
پ ن پ اوجالان و تروریستهاش مینویسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
والبته روسیه و رفیق پوتین !!؟؟
کردها اونجا باید مستقل بشن بیچاره شدن دیگه
قانون اساسی سوریە رو باید مردم سوریە بنویسند نە ترکیە، روسیە و ایران.
قانون اساسی سوریه خیلی هم خوب و عالی است
قانون اساسی سوریه خیلی هم خوب و عالی است لطفا این یکی را دستکاری نکنید!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار