بازدید 5289
۱

چین همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‎دهد

کد خبر: ۹۱۴۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 29 July 2019

لیز دوسِت، خبرنگار شبکه بی بی سی گفت: چین به رغم تحریم های آمریکا علیه ایران همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از شبکه تلویزیونی بی بی سی؛ چین به رغم تحریم های آمریکا علیه ایران همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می دهد. ایران هشدار داده است در صورت ناتوانی سایر امضا کنندگان توافق هسته ای در عمل به تعهدات خود، به نادیده گرفتن محدودیت های در نظر گرفته شده درباره برنامه هسته ای اش ادامه خواهد داد. ایران مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده توصیف اما همزمان انگلیس را به زیر پا گذاشتن مفاد این توافق از طریق توقیف نفتکش خود متهم کرد.

لیز دوسِت، خبرنگار این شبکه گفت: (عباس عراقچی) معاون وزیر امور خارجه ایران که ریاست هیات این کشور را در مذاکرات وین برعهده داشت, گفت: این نشستی سازنده بود اما به نتیجه قطعی نرسید. ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها، مواضع سرسختانه ای در برابر سایر امضا کنندگان این توافق اتخاذ کرده است, چرا که ایران معتقد است سایر اعضای برجام باید به این کشور در بهره مند شدن از منافع اقتصادی این توافق کمک کنند.

رئیس هیات چینی در وین به نکته ای مهم اشاره کرد و گفت: سایر امضا کنندگان برجام- یعنی چین، روسیه، آلمان و اروپایی ها- که در این نشست حضور داشتند، پیامی محکم دادند مبنی بر این که آن ها تلاش خود را برای حفظ این توافق تاریخی به کار خواهند گرفت.

لیز دوسِت درباره نقش چین در این زمینه گفت: پکن روابط خوبی با تهران دارد و در حقیقت چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است و وقتی آمریکا تحریم های خود را آغاز کرد، چین به روشنی بیان کرد که خواستار ادامه واردات نفت از ایران است. چین نظر خود را در این زمینه تغییر داد چرا که این کشور و آمریکا اختلافات زیادی در مذاکرات خود دارند و چین نمی خواهد با افزودن اختلافی دیگر، ترامپ را تحریک کند.

آمریکا معتقد است سیاست اش مبنی بر اعمال فشار اقتصادی حداکثری بر ایران نتیجه می دهد و می خواهد سایر امضا کنندگان توافق نیز از آن خارج شوند تا فشار بیشتری بر ایران وارد شود. از اینرو, چین هم از نظر سیاسی و هم از منظر اقتصادی بازیگری مهمی در این زمینه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
دلخوش نباشید . چین میخواهد توی جنگ تجاری با آمریکا از کارت ایران استفاده کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل