بازدید 22828
پیمانه اقتصادی؛

شوک وزیر صنعت به واردکنندگان خودرو/ خروج میلیون‌ها دلار از کشور برای واردات قاشق و چنگال چینی/ میلیاردری که از بیل گیتس جلو زد/ همتی: برای کاهش قیمت کالا‌ها باید صبر کنیم

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بدحساب‌ترین و خوش‌حساب‌ترین دارندگان دسته چک، سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، کاهش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز، افت نرخ سکه با کاهش نرخ دلار، حکمرانی۵۰۰ شرکت پردرآمد چینی، پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی جهان و احتمال افزایش قیمت دام زنده با ورود حجاج را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 25 July 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بدحساب‌ترین و خوش‌حساب‌ترین دارندگان دسته چک، سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، کاهش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز، افت نرخ سکه با کاهش نرخ دلار، حکمرانی۵۰۰ شرکت پردرآمد چینی، پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی جهان و احتمال افزایش قیمت دام زنده با ورود حجاج را در بر دارد.

بدحساب‌ترین و خوش‌حساب‌ترین دارندگان دسته چک

در سومین ماه فصل بهار،‌ حدود ۶.۵ میلیون فقره چک به ارزش حدود ٨٤٢ هزار میلیارد ریال در کشور صادر شد که افت ۹.۲ درصدی از نظر تعداد و کاهش ۱۵.۱ درصدی از نظر ارزش داشته است. در خردادماه،‌ در بین استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در هر استان به استان کردستان تعلق گرفت، به طوری که در این استان معادل ۱۶.۵ درصد از ارزش های چک های صادر شده برگشت خورده است. در رتبه های بعدی،‌ استان های هرمزگان با ۱۵.۶ درصد و کرمان با ۱۵.۴ درصد قرار گرفته اند. کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان نیز به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۶.۴ درصد تعلق گرفته است. رتبه بعدی استان های خوش حساب در صدور چک به ایلام با ۶.۴ درصد چک برگشتی و گیلان با ۸.۵ درصد چک برگشتی اختصاص دارد.

شوک وزیر صنعت به واردکنندگان خودرو

رضا رحمانی درباره وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک‌ها، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اظهار کرد: برای آزادسازی خودروهای دپو شده در این مناطق موانعی وجود داشت که دولت برای آن‌ها مصوبه‌ای به تصویب رساند و تعدادی از این خودروها ترخیص شدند. وی با بیان اینکه همچنان موانعی برای ترخیص خودروهای دپو شده وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از خودروهای دپو شده دارای ظرفیت موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی هستند و برخی دیگر ضوابط فنی را پاس نکردند و استاندارد آن‌ها را تأیید نکرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه از نظر وزارت صمت ترخیص خودروهای دپو شده هیچ مشکلی ندارد و ما به همه اعلام کرده‌ایم که می‌توانند ثبت سفارش کنند، ادامه داد: بخش دیگری از خودروها با موانع قضایی مواجه هستند و از طرف دادگاه‌های مختلف توقیف شده‌اند، که این موارد از اختیارات وزارت صمت خارج است. رحمانی همچنین درباره پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده، با تأکید بر اینکه فعلا این مهلت تمدید نمی‌شود، گفت: پیش از این، یک بار این مهلت تمدید شد و فعلا برنامه‌ای برای تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروها نداریم.

سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۱۵۸۶ واحدی معادل ۰.۶۳ درصد به رقم ۲۵۲ هزار و ۸۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۲۸ واحدی معادل ۰.۶۳ درصد به رقم ۶۸ هزار و ۳۷۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۰۵ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد، عدد ۵۹ هزار و ۹۴۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۷۲ واحدی معادل ۰.۶۸ درصد به رقم ۴۰ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۷۶۱ واحد افزایش معادل ۰.۶۳ درصد را رقم زد و به سطح ۲۸۰ هزار و ۷۸۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۱۴۸ واحد افزایش معادل ۰.۶۲ درصد به رقم ۱۸۶ هزار و ۳۱۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۲۴۸ واحد افزایش معادل ۰.۶۵ درصد همراه بود و عدد ۵۰۲ هزار و ۹۰۹ واحد را به نمایش گذاشت.

بدحساب ترین و خوش‌حساب ترین دارندگان دسته چک/ خروح بیش از ۷ میلیون دلار برای واردات قاشق و چنگال به کشور/ میلیاردری که از بیل گیتس جلو زد/ همتی: برای کاهش قیمت کالاها باید صبر کنیم

واکنش مثبت سهام آسیایی به پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا

روز چهارشنبه، سهام آسیایی محتاطانه به اخبار پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و آمریکا، واکنش مثبت نشان دادند.

با امید سرمایه‌گذاران به احتمال کاهش نرخ بهره در اجلاس سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا، یورو افت کرد و دلار را به بالاترین سطح ۲ ماهه خود رساند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۴ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن ۰.۲۹ درصد رشد کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۷۸ درصد به ارزش خود افزود و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۶۶ درصد بالا رفت. ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۷۷ نیز درصد بالا رفت، اما کاسپی کره‌جنوبی بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۹۲ درصد سقوط کرد. حال و هوای بازارها پس از آن بهبود یافت که بلومبرگ گزارش داد نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایتایزر، هفته آینده به شانگهای سفر خواهد کرد تا مقامات چینی را ملاقات کند. مشاور اقتصادی کاخ سفید، لری کودلاو هم این خبر را نشانه‌ای خوب تلقی کرد و گفت انتظار دارد که پکن به زودی محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند. در بازار ارز، شاخص دلار که از توافق ترامپ با کنگره در مورد سقف بدهی دولت، رشد کرده بود، با افت یورو در آستانه اجلاس سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا، باز هم تقویت شد و به ۹۷.۷۴۲ واحد رسید. نرخ برابری دلار با ین ژاپن هم رشد کرد و به ۱۰۸.۲۳ رسید. یورو با ۰.۵ درصد افت به پایین‌ترین سطح ۲ ماهه ۱.۱۱۴۴ دلار رسید.

بازار اوراق مسکن؛ حبس «تسه»ها در بند 43

بهای اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه 96(تسه9610) روز گذشته با رشد اندک به قیمت 43 هزار و 307 تومان رسید. دیروز اغلب امتیازهای وام مسکن با رشد متوسط در محدوده قیمتی 43 هزار تومان معامله شدند. مدت‌هاست که اوراق تسهیلات با وجود نوسان‌‌های رفت و برگشتی حول همین مرز بالا و پایین شده‌اند. هر چند پس از سقوط دسته‌جمعی بازارها طی هفته قبل شاهد عقبگرد قیمت اوراق به کف‌های 42 و در مواردی 41 هزار تومان بودیم، اما این افت‌ها در معاملات کم‌حجم و هیجانی چندان دوام نیاورد و بار دیگر قیمت‌ها در کانال 43 هزار تومان تثبیت شد. سیگنال‌هایی که از فضای کلان به بازار مسکن ارسال می‌شود و متعاقبا به معاملات اوراق وام نیز سرایت می‌کند، نشان‌دهنده تداوم این روند و عدم تغییر حاد در دورنمای «تسه»هاست.

کاهش قیمت دلار در صرافی های بانکی و مجاز

در معاملات روز چهارشنبه بازار ارز، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است)؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۲۱۰۰ تومان خریداری و با کاهش ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۲۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در معاملات پنجمین روز هفته، به قیمت ۱۳۸۵۰ تومان خریداری و با کاهش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز سه شنبه، به قیمت ۱۳۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

افت نرخ سکه با کاهش نرخ دلار

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با افت ۱۷۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  (سکه امامی) نیز با کاهش ۱۵۶ هزار تومان نسبت به نرخ روز قبل، ۴ میلیون و ۲۶۴ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان بود که نسبت به روز قبل، ۴۰ هزار تومان افت داشت. هر ربع سکه بهار آزادی با کاهش ۱۰ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی در بازار امروز، ۹۸۰ هزار تومان معامله شده است که نسبت به روز قبل، تغییری نداشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار، با کاهش ۸۹۰۰ هزار تومانی به رقم ۴۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و ۷۸۶ هزار تومان رسید که نسبت به روز سه شنبه، ۳۹ هزار تومان ارزان‌تر شد. حباب سکه نیز بدون تغییر، ۲۴۰ هزار تومان بود.

چین از آمریکا پیشی گرفت/حکمرانی۵۰۰ شرکت پردرآمد چینی

چین در لیست جدید برترین شرکت‌های جهان از نظر درآمد، برای اولین بار از رقیب تجاری خود، آمریکا، جلو افتاد.

از زمان آغاز انتشار لیست گلوبال ۵۰۰ در ۱۹۹۰، تا به امروز این لیست تحت حکمرانی شرکت‌های آمریکایی بوده است. با تغییر موازنه‌های قدرت در جهان، شرکت‌های چینی ۱۲۹ جایگاه این لیست را به خود اختصاص دادند که ده مورد آن را شرکت‌های تایوانی تشکیل می‌دهند. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی ۱۲۱ جایگاه این فهرست را از آن خود کرده‌اند. کهنه‌کار این لیست، وال‌مارت، برای ششمین ذسال متوالی و برای چهاردهمین بار از ۱۹۹۵ تا کنون، رتبه اول را به خود اختصاص داد. در رتبه دوم، پس از این غول خرده‌فروشی آمریکا، شرکت دولتی نفت و گاز چین، گروه سینوپک، قرار گرفت. رشد شدید درآمدها و سود این شرکت در سال گذشته باعث شد مشکلات ژئوپولیتیکی ناشی از جنگ تجاری با آمریکا، خنثی شود. شرکت رویال داچ شل، با درآمد خالص ۳۹۶.۵۵۶ میلیارد دلار، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. دو جایگاه بعدی در بین پنج شرکت برتر جهان، به دو شرکت دولتی دیگر چین تعلق گرفت. شرکت ملی سوخت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و شرکت تأمین برق استیت گرید، به ترتیب با درآمد خالص ۳۹۲.۹۷۶ میلیارد دلار و ۳۷۸.۰۵۶ میلیارد دلار، در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتند. به نقل از مهر؛ هر چند شرکت‌های چینی لیست گلوبال توتال، از لحاظ تعداد از شرکت‌های آمریکایی بیشتر بودند، اما از لحاظ کل درآمد، همچنان شرکت‌های آمریکایی در مجموع بالاتر از شرکت‌های چینی قرار دارند. از کل درآمد اعلام شده در لیست گلوبال ۵۰۰، سهم شرکت‌های آمریکایی ۲۸.۸ درصد و سهم شرکت‌های چینی ۲۵.۶ درصد بوده است. کل درآمد شرکت‌های لیست گلوبال ۵۰۰ برابر با ۳۲.۷ تریلیون دلار بود که ۹ درصد نسبت به سال گذشته جهش داشته و بیش از یک سوم کل تولید ناخالص جهان را شامل می‌شود.

خروج بیش از ۷ میلیون دلار برای واردات قاشق و چنگال به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۱۱۱۳ تن قاشق و چنگال از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم قاشق چنگال به کشور، ۷ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۱۲۵ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۶۷۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۴۴۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است در دوازده ماهه سال ۹۷ قاشق چنگال از ۹ کشور جهان از جمله دانمارک، آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، ترکیه، چین، انگلستان، اسپانیا و پرتغال وارد ایران شده است. در بین کشور‌های نامبرده چین با صادرات به ارزش ۶ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۲۸۷ دلار بزرگترین صادرکننده این محصول به ایران بوده است.

پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی جهان

صندوق بین المللی پول هشدار داد تداوم تعرفه‌های آمریکا و چین در کنار برگزیت بدون برنامه، می‌تواند باعث کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی جهان، اختلال در اقتصاد جهانی و بر هم خوردن زنجیره عرضه شود. این صندوق اعلام کرد ریسک‌های رو به پایین تشدید شده است و حالا پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به پیش‌بینی ماه آوریل، به ترتیب ۳.۲ درصد و ۳.۵ درصد برسد. این چهارمین کاهش متوالی پیش‌بینی رشد اقتصادی توسط این صندوق، از ماه اکتبر تا کنون است. داده‌های اقتصادی اعلام شده تاکنون و روند کاهشی تورم، نشان‌دهنده ضعیف‌تر از حد انتظار بودن فعالیت اقتصادی در جهان است. این صندوق اعلام کرد تنش‌های تکنولوژی و تداوم فشارهای کاهش تورمی، ریسک‌هایی هستند که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کنند. صندوق بین‌المللی پول ۰.۹ درصد از پیش‌بینی رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۱۹ کاست و آن را به ۲.۵ درصد اصلاح کرد. رشد تجارت جهان در سال ۲۰۲۰ از سال ۲۰۱۹ بیشتر خواهد شد، اما همچنان با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به پیش‌بینی قبلی به ۳.۷ درصد اصلاح شد.

خریدار سهام دولت در ایران خودرو و سایپا باید ویژگی خاصی داشته باشند؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه آیا خریداران سهام دولت در ایران خودرو و سایپا باید ویژگی خاصی داشته باشند، توضیح داد: سهام دولت در ایران خودرو و سایپا کنترلی نبوده و مدیریتی است به این معنا که هر فرد و شرکتی که سهام را خریداری کند، یک عضو هیأت مدیره می‌شود و زمانی که این سهام کنترلی نیست نمی‌تواند مدیرعامل تعیین کنند در نتیجه حساسیت ویژه‌ای برای خریداران در نظر گرفته نمی‌شود. پوری حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت تأکید کرد: هیئت واگذاری، مرجع تصمیم‌گیری درباره شرایط خریدار "ایران خودرو" و "سایپا" است و از آنجایی که سهام دولت در این شرکت‌ها هنوز در وثیقه بوده و قابل آگهی نیست نمی توان شرایط را بیان کرد.

میلیاردری که از بیل گیتس جلو زد

برنارد آرو، ثروتمندترین فرد اروپایی و فرانسوی که از ابتدای امسال تاکنون با افزایش سرسام آور ثروت خود رقبا را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد حالا با ۱۰۲.۹ میلیارد دلار ثروت، بیل گیتس، مدیر عامل و بنیان‌گذار مایکرو سافت را نیز پشت سر گذاشته است تا تنها جف بزوس، بنیان گذار و مدیر عامل شرکت آمازون را بالای سر خود ببیند.

برنارد آرنو مالک برند مشهور "لوئی ویتون"است که با ارزش ترین برند لوکس جهان نیز محسوب می‌شود. طبق اعلام نشریه فوربس، برند مشهور لوئی ویتون که در سال ۱۸۵۴ توسط فردی به همین نام در پاریس آغاز به کار کرد و به تولید پوشاک، ساعت و جواهر مشغول است، با ارزش برندی معادل ۳۹.۳ میلیارد دلار با ارزش ترین برند لوکس در جهان و دوازدهمین برند با ارزش جهان است. وی نخستین بار در ماه ژوئن موفق شده بود به عنوان سومین عضو وارد باشگاه ثروتمندان دارای ثروت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سطح جهان شود. ثروت وی در ماه می ۷۶ میلیارد دلار بود و او تنها طی چهار ماه حدود ۲۷ میلیارد دلار به ثروت خود افزوده است! تنها از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ارزش سهام لوئی ویتون ۴۳ درصد افزایش یافته است. آرنو هم چنین مالک ۹۷ درصد سهام برند "کریستین دیور" است. در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان جف بزوس با ۱۲۴ میلیارد دلار ثروت است.

افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت و بر نگرانی‌های ناشی از تشدید تنش‌ها و نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت و همچنین کاهش ذخایر نفت آمریکا افزوده شد. هر بشکه نفت برنت با 23 سنت افزایش 64.06 دلار فروخته شد. این نوع نفت روز گذشته نزدیک به یک درصد افزایش قیمت داشت. نفت خام آمریکا نیز با 31 سنت افزایش 57.08 دلار معامله شد. این نوع نفت نیز روز گذشته نزدیک به یک درصد افزایش ارزش داشت. بر اساس گزارش آمریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 19 جولای بیش از انتظار کاهش یافت و 11 میلیون بشکه کم شد و به 449 میلیون بشکه رسید.

شروع مجدد قاچاق دام از کشور/ احتمال افزایش قیمت دام زنده با ورود حجاج

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در خصوص آخرین تغییرات قیمت گوشت گوسفندی بیان کرد: هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با افزایش ۲ هزار تومانی با قیمت ۹۳ تا ۹۴ هزار به مغازه دار و ۱۰۳ تا ۱۰۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود. وی در ادامه افزود: با توجه به گرمای شدید هوا، میزان تقاضا در بازار گوشت کاهش پیدا کرده و شاهد رکود هستیم. وی با اشاره به شروع مجدد قاچاق دام به خارج از کشور اظهار کرد: قاچاق دام تا حدودی منجر به تلاطم قیمت گوشت در بازار شده است و در حال حاضر برخی دلالان به سبب ورود حجاج و عید قربان دام‌های خود را در دامداری‌ها نگهداری می‌کنند تا بتوانند با قیمت‌های بهتری در بازار به فروش رسانند. ملکی با بیان اینکه شرایط مراتع برای دام‌های مساعد است، گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد علوفه در صحرا و مراتع، دامداران باید تا حدودی قیمت دام بر مراتع را تعدیل دهند، در حالی که آن‌ها به سبب خرید دام با دلار از سوی خریداران خارجی همچنان به عرضه دام با نرخ‌های بالا تمایل دارند. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۵ هزار تومان است، ولی براساس تجربه سال‌های قبل، همه ساله از چند روز مانده به عید قربان، قیمت دام زنده با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود و خروج دام از مرز‌های غربی و جنوب به سمت عراق موجب می‌شود تا دامداران اقدام به فروش دام با نرخ‌های بالا در بازار کنند. /میزان

همتی: برای کاهش قیمت کالا‌ها باید صبر کنیم

عبدالناصرهمتی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازار متشکل ارزی در حال آماده شدن است گفت: در حال برنامه ریزی های لازم برای آن هستیم و البته اجرای آن کار پیچیده و سختی است. همتی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌ها بازار متشکل ارزی مراحل نهایی را طی می کند و تست آن آغاز شده است و در آینده نزدیک آن را راه اندازی می کنیم. تا زمانی که من مطمئن نشوم که این بازار خوب کار می کند و در نرخ سازی و شفاف‌سازی نرخ بازار نقش مهمی دارد کار آن را آغاز نخواهم کرد. همتی با بیان اینکه نرخ ارز در وضعیت باثباتی قرار دارد گفت: امیدواریم این روند ادامه یابد. وی با بیان اینکه چسبندگی در قیمت کالاها وجود دارد، گفت: برای کاهش قیمت کالا ها باید صبر کنیم. وی افزود: شوکی که در بازار ارز ایجاد شد و رقم‌ها را حتی به بالای ۱۶ هزار تومان رساند اثراتی روی قیمت کالاها گذاشت و حالا برای کاهش قیمت‌ها مقاومت‌هایی اتفاق می‌افتد. وی افزود: افزایش قیمت ارز در سامانه نیما نیز علت پایین نیامدن قیمت‌ها نیست زیرا کسانی که از نیما با رقم‌های پایین ارز گرفته‌اند باز هم قیمت محصولات را با نرخ آزاد به مشتریان می دادند بنابراین ما معتقدیم قیمت‌ها باید پایین‌تر بیاید. برخی اخبار سیاسی که منتشر می‌شود، باعث نوسان یکی دو درصدی نرخ ارز می شود که امیدواریم به تدریج با ثابت بیشتر کنترل شود. همتی افزود: در حال حاضر در حال حرکت به سمت ثبات اقتصادی هستیم و آرامشی که در بازار وجود دارد به خاطر همین ثبات است. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط محیطی و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز است گفت: تلاش ما در بانک مرکزی این است که عرضه را تقویت کنیم و در بحث تقاضا نیز محدودیت‌هایی ایجاد شود تا موجب خروج ارز از کشور یا منجر به واردات غیرضروری نشود. /شبکه خبر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
احتمالا نفت مفت ایران باعث شده شرکت نفتی چین سود زیادی بکند
پاسخ ها
معلم ناامید
| Italy |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
انشاا...نمیرم و روزی زو ببینم تعرفه واردات خودروهای هیبرید و کن مصرف زیر۱۰ درصد باشه
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
ملت ایران روزبروز فقیر تر میشودو باج گیران دنیا منتظر سهمشون هستن.
ali
| France |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
فقط موندم کالایی مثل لبنیات که از صفر تا صدش تولید داخله چه ربطی به ارز داره که گرون بشه که وزیر بفرمایند صبر کنید
پس کی جلو قاچاق را خواهد گرفت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
ساده ای هااا
افزایش قیمت در کسری از ساعت اتفاق می افتد ولی برای کاهش قیمت ها باید صبر کرد، باید شورای نگهبان تایید کند، باید مجلس تصویب کند، باید آمریکا مصالحه کند، باید از گردنه های حساس کنونی تمام نشدنی و پیچ های تاریخی عبور کنیم، باید....
خلاصه خوب ملتی داریم. خوب مسوولینی داریم. خوب دنیا و آخرتی داریم.
تا آقاي رحماني وزير صنعت معدن و تجارت است بازار خودرو و كالاهاي اساسي سامان نخواهد گرفت دولت و مجلس اگر ميخواهند بازار و توليد را سامان دهند هرچه سريعتر نسبت به تغيير وزير صنعت معدن و تجارت اقدام كنند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
مشکل مملکت اصلا به دولت ربطی نداره که بخواد با رفت و آمد افراد در دولت حل بشه
چطور وقتی تورم 40 درصد است باید انتظار داشته باشیم قیمت ها کاهش پیدا کند؟ این که بدیهیات اقتصاد است تورم باعث افزایش قیمت کالاها میشود نه کاهش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
خوب مردم هم انتظار زیادی ندارند تورم خودرو هم اگر 40 درصد باشد که که ناراحت نیستند ولی تورم خودرو از 150 درصد خوروهای ایرانی شروع می شود تا 400 درصد خوروهای خارجی است
وی با بیان اینکه همچنان موانعی برای ترخیص خودروهای دپو شده وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از خودروهای دپو شده دارای ظرفیت موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی هستند و برخی دیگر ضوابط فنی را پاس نکردند و استاندارد آن‌ها را تأیید نکرده است...والله وقتی در ایران پراید دارد تولید میشود اگر فرغون هم وارد گمرک بشود باید به عنوان خودرو آخرین سیستم ترخیص بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
در استانهای غربی شاهد حرکت تریلر های حمل خودرو صفر مدل سال هستیم به مقصد کردستان عراق در ایران منتظر تکمیل فرغون های آخرین سیستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
خیلی جالبه .. دوست دارم بدونم چه خودرویی در دنیا هست که کیفیتش کمتر از خودروهای سایپا و ایران خودرو است که مجوز های کیفی رو نمیتونن بگیرن!!!
صبر میکنیم تا بمیریم..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
چهـــــــل سال مردم صبر کردند این چند روز هم روش

هیچگونه دستاوردی این دولت روحانی نداشته
سهم ما در اقتصاد دنیا چند درصد است؟
پاسخ ها
حسنعلی
| Germany |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
نرخ تورم: ۵۰/۴۰
رتبه اقتصاد ایران: ۱۲۰
نرخ رشد GDP: -۳/۱
همه موارد تاسف آور است.
قیمت ها کاهش پیدا نمی کند حتما آقای همتی دچار یک اشتباه سهوی شده اگر منظور کاهش چند میلیونی یک خودرو است این به دلیل نوسانی است که در بازار خود دلال ایجاد می کند کاهش پایدار قیمت امکان ندارد تورم همیشه در حال افزایش است پس قیمت ها هم در حال افزایش است
پاسخ ها
حسنعلی
| Germany |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی
وقتي پرايد آشغال استاندارد داره و هنوز توليد ميشه پس هرچي خودرو تو گمركه صددرصد استاندارده و نيازي به مجوز سازمان استاندارد واسه ورود نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
هرچقدر پول بدی آش میخوری از خودروی4000 دلاری چه توقعاتی داری
همه چیز به نتایج مذاکرات پنهانی که دارید انجام می دهید بستگی دارد فعلا ماکرون و بن علوی و ظریف و همه دارند تلاش می کنند یک جور موضع ترامپ را نرم کنند ما هم که همیشه در حال نرمش قهرمانانه و آمادگی جسمانی هستیم اگر این عملیات به نتیجه نرسد مرحله بعدی افزایش قیمت ها را خواهیم داشت
تا کی وقت گل نی
چهل سال دیگه خوبه صبر کنیم یا دم انتخابات ده درصد قیمتها را کم می کنید بعدش صد در صد افزایش میدید
اقای همتی برای کاهش قیمت هادقیقاچقدردیگه بایدصبرکنیم ؟! ده هاسال است که صبرکردیم ولی قیمتی کاهش نیافت بلکه تصاعدی بالا رفت
راست میگه مردم صبرکنند تا رمانی که بی پولی به همه انفدر فشار بیارد تا کسی نتونه چیزی بخره انوقت همه چی ارزون میشه
وقتي كه هزينه انبارداري خودروهايي كه توي گمرك مانده اند قيمت يه ماشين توليدداخل ميشه بايد سرنخ را جاي ديگري جستجوكرد.ضمنا وقتي كه مجوز ورود به يك كالا ميدهي وتاجر اقدام به واردات ان كالا ميكند حق نداري موقعي كه كالا به گمرك رسيد ازورود ان جلوگيري كني
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
اینجا این خبرها نیست! یکی به زنش 1 شبه 700 اتوموبیل ثبت سفارش میکنه! بماند که اگر 5 دقیقه هم
58 ساعت!!! برای ثبت هر کدوم وقت گذاشته باشه میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
كوره حسام خان ولمان بكن هرچي بدبختي ملت زير سر همان تجار رانت خوار زياده خواه است
به نظر من در این دو شرکت خودروسازی بخصوص سایپا رو باید تخته کنند. پول مردم بدبخت رو میگیرند و باهش کار میکنند. هرچی هم شکایت میکنی به جایی نمیرسه. مسولین این شرکت‌ها دندونای آقایون رو شمردن و از هیچی هم نمیترسند. شاید خدا تقاص این ملت بچاره رو از اینها بگییره....
میگه خودرو تو گمرک به دلیل عدم رعایت استاندارد فنی دپو شده خودرو خارجی رو میگه ها آخه مگه داریم از پراید استاندار تــــــــــــــــــــــر؟!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا این همتی مردم رو چی فرض کرده؟ دقیقا هر وقت از ثبات حرف میزنه یعنی بازار شدیدا نوسان داره. کدوم ثبات آقای همتی نشون بده. این مسولین فقط شعار دادن بلدن. فقط حرف حرف حرف. مردم دارن از بیکاری و تورم و گرونی هر روز له میشن ایشون بعنوان رییس اقتصاد کشور از ثبات حرف میزنه.
لطفا برند خودروهایی که استاندارد ایران را پاس نکردند اعلام کنید. ما هم بدونیم کدوم خودروها از پراید ما ضعیف ترند؟ با پرایدمون پز بدیم.
وقتي پرايد توي كشور مااستانداردها روبه راحتي پاس ميكنه اون كدام خودرووارداتي هست كه ازپرايد ضعيفتره؟
سلام سایت محترم تابناک. هدف دولت از دپوی ماشینهای خارجی در گمرک چیست منافع چه کسی در خطر است بمنظور کم کردن تنش در بازار واسوده کردن بد بختهایی مثل من با هر تعرفه ای که صلاح میدانند ترخیص ودراختیار ثبت نام کنندگان قرار دهند. شتر سواری دولا دولا نمیشود یا با ملت هستی یا نیستی دولت محترم هدفت را اثبات کن
مامردم ایران خیلی وقت است که مرده ایم.کارمان ازاین حرفها گذشته است
استاندارد ما باید بنز و بی ام و رو تایید کنه.....ماشالا اعتماد به نفس....
با واردات قاشق و چنگال و ..... دلیل لزوم تشکیل وزارت بازرگانی مشخص شد .
همچنین از اظهار نظر دولتی ها و ابراز ناراحتی انها برای فشار به مردم بسیار سپاسگزار و قدر دانیم . انشائا... خدا فرصتی دهد برای جبران .
خروج بیش از ۷ میلیون دلار برای واردات قاشق و چنگال به کشور!!! چه خبره؟ چرا انقدر مردم ما بد شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
چون بد دیدند
آقای همتی، شما قیمتها رو ثابت نگه دار ، نوسان گیری نکن، ما به همین قیمتها راضی هستیم، برای اجرای عدالت برای فاسدین صبر میکنیم!
خودشان محدودیتهای قانونی وضع می کنند بعد می گویند درباره واردات خودرو محدودیت قانونی وجود دارد
برای رهأیی از اینهمه شوک شایسته است که فرهنگستان زبان فارسی معادل فارسی متناسبی پیدا کند که این شوک دست از سر ما بردارد.
اقای همتی. بعد مردن سهراب اوردن نوش دارو این هم صبر مورد نظر شما
جيزى تو سفره مردم مردم هست كه نياز به واردات اين همه قاشق و جنكال باشه
ا
کل بازار وارداتی خودرو سهمش از بازار ایران 20 درصد هم نیست . بازم ماه و خورشید و فلک دست اندر کارند تا این دوخودرو ساز را حمایت کنند
به آقای همتی بفرمایید کاسه‌ی صبرمان لبریز شده؛ خدا شاهد است می‌ترسم طرف میوه‌فروشی بروم؛ مدت‌هاست میوه نخورده‌ام؛ اگر هم خورده باشم جایی مهمان بودم.
برای کاهش قیمتها باید صبر ایوب داشت ولی تا آن موقع آیا از تاک و تاک نشان اثری باقی می ماند؟!!!!
سالهاست مسولین صنعت کشور، خیلی چیزها را رها کردند و هر چه در جیب مردم بود، برابر خودروسازان و قطعه سازان، در طبق اخلاص نهادند تا شاید این نهال به درختی تنومند بدل شود! اما امروز که بهردلیلی در شرایط تحریمی شدید قرارگرفتیم، دیدیم که این درخت ریشه هایش در جای دیگری است! اما آنچه این تحریم را برای ما گزنده، دردناک یا کشنده کرده، به یقین مربوط به خودرو نبود! خوراک روزمره بود!! به این معنی که ممکن است چند سالی دست دوم وارد کرد، یا خودروی نو نخرید یا اصلا خودرو نداشت و گذراند، ولی خوراک را نمی توان یکروز هم نداشت!! و الانه تمام تلاش برای تامین ارز و واردات کالاهای اساسی است!! روغن، برنج، سویا و ....، چیزهایی که تکنولوژی تولید می خواهد، نه فناوری پیشرفته!! جالب است که در سالهای گذشته نیز بیش از نیمی از واردات کشور همینها بوده است!! مواردی که اقلیم همین کشور با همه ضعفها و فقرهایش، فقط به کمک کمی مصلحت اندیشی و مدیریت پاسخگوی آنها بود!! یا حتی به فرض محالم که نبود، راههای بسیار ساده ای برای حل آنها وجود داشت!! بدون تردید اینها موضوعاتی بودند که شغلهای زیادی هم ایجاد می کردند. صدها برابر آنچه امروز دست اندرکاران صنعت خودرو داخلی ادعای اشتغالش را دارند!! از سوی دیگر دقت کنیم کشورهای پیشرفته قبل از خودرو و هواپیما ساختن اول محصولات غذایی تولید کردند! روسیه، چین، هند، برزیل و سایر ابرقدرتهای اقتصادی!! یعنی از این منظر هم نگاه کنیم، سرمایه گذاری بابت خودرو، در این مقیاس، از جیب مردم، با این همه جفا به خود آن مردم، هیچ گرهی از مشکلات ما باز نکرد که امروز خودش یک گره کور شده است!! در این یکی دو سال گذشته نیز بهتر نبود که مسولین، بجای آنکه تمام توانشان را صرف ساخت یک بازار جذاب و انحصاری کاذب و پیشکش آن به خودروسازان، بکنند، می رفتند سراغ کارشناسان کشاورزی!! سراغ کارشناسان آب!! کارشناسان دامداری!! کارشناسان توریسم!! اینها چیزهایی بودند که هزاران سال آنها را داشته ایم! و با یک سری برنامه ریزی درست، می توان در یک بازه خیلی خیلی محدود، آنها را به ثمر نشاند. نتیجه اش هم این بود که حتی اگر سالهای طولانی هم تحت تحریم های مختلف وحشتناک قرار می گرفتیم، تحملش چندان دشوار نبود!!! دقت کنیم اینکه حالا تحریم های بواسطه یک گروه بوده یا نبوده، یا حق داشتند یا نداشتند، کشورهای دیگر درست رفتار کردند یا نکردند، اینها موضوع ما نیست!! حالا فرض کنیم که خودرو هم مثلا ساختند و مثلا صد در صد داخلی هم بود!! آیا شکم مردم ما را سیر می کند؟؟ آیا می توان خارج از کشور فروختش و با آن کسب درآمد کرد؟؟؟ در چنین شرایطی، یک روستایی بیسواد که چند تا گاو و گوسفند و مرغ دارد و یک چند جریبی از زمینش را کاشته، سودش هزاران برابر فعالیت خودرویی هاست!! نه دانش می خواهد، نه سرمایه گذاری عظیم، نه ارزبری دارد، نه ادعایی دارد، نه مردم را هلاک می کند، نه جیب مردم را خالی می کند، نه سالها مثل بختک روی مردم می افتد!!!
احتمالا نظر جناب وزیر یا تا پایان دوره وزارتش است یا تا زمانی که اقا می خواهد ظهور کند ؟جناب وزیر ما چهل سال صبر کردیم لطف کنید دقیقا موضع خود را برای صبر ملت بیان فرمایید تا ما ملت بیچاره تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم ؟/
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل