بازدید 29238

باب شدن کلاهبرداری جدید با تکیه بر احتمالات! +تصویر

به تازگی شماری از مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامک‌هایی خبر می‌دهند که ظاهرا پیامک‌های اشتباهی هستند که قرار بوده به فرد دیگری برسد، اما یک اشتباه موجب شده به دست ایشان برسد؛ خطایی که ممکن است از خودمان هم سر زده باشد، اما برخی عامدانه رقمش می‌زنند تا ...
کد خبر: ۹۱۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 20 July 2019
تابناک اجتماعی -
به تازگی کلاهبرداری جدیدی در کشورمان باب شده که شاید در جهان بی مثل و مانند باشد؛ سودجویی با تکیه بر احتمالات ریاضی!

به گزارش «تابناک»، به تازگی شماری از مشترکان تلفن همراه از دریافت پیامک‌هایی خبر می‌دهند که ظاهرا پیامک‌های اشتباهی هستند که قرار بوده به فرد دیگری برسد، اما یک اشتباه موجب شده به دست ایشان برسد؛ خطایی که ممکن است از خودمان هم سر زده باشد.

البته این اتفاق بر خلاف خطا‌هایی که گهگاه از خودمان یا دور و اطرافیانمان سر می‌زند، عامدانه است. پیامکی که عمدا به دست ما و شما می‌رسد و غرض پنهان شده پشتش با تکرار این پیامک آشکار و به کشف کلاهبرداری جدید منجر شده است.

در این پیامک‌ها که از شماره‌های واقعی تلفن همراه ارسال شده اند، فردی ضمن سلام، خواسته تا پول را به شماره کارتی که ارسال کرده واریز نمایید. شماره کارتی که آن هم واقعی است و نام مالک کارت و حساب هم به آن ضمیمه شده است. اما کدام پول؟

راز ماجرا در همین نکته نهفته است. اینکه این پیامک ممکن است برای خیلی هایمان بی معنی باشد و در زمره پیامک‌های اشتباهی دسته بندی اش کرده و یا در واکنش به آن پیامک داده یا حتی زنگ بزنیم و یا از کنارش عبور نماییم، اما برای آن‌هایی که قصد جابجایی پول را دارند، این گونه نیست.

به عبارت بهتر، برخی با ارسال پیامک با الگوی اتفاقی در انتخاب مخاطب، بخت شان را برای فریب مردم می‌آزمایند و امیدوارند که برخی از خیل مردمی که پیامک‌های ایشان را دریافت می‌کنند، از زمره کسانی باشند که قصد جابجایی پول را دارند و به این وسیله فریفته شوند.

باب شدن کلاهبرداری جدید با تکیه بر احتمالات! +تصویر

فریبی که می‌تواند مبالغی بین چند ده هزار تومان تا ۳ میلیون به حساب این کلاهبرداران سرازیر نماید که در قیاس با آن، هزینه اندک ارسال پیامک قابل چشم پوشی است. شیوه‌ای جدید از کلاهبرداری که ظاهرا بسیار موفق هم بوده است؛ این را می‌شود از افزایش شمار این دست پیامک‌ها دریافت.

به این گزاره، گزارش‌های مقامات و مسئولان در این خصوص را هم می‌توان افزود که حکایت از رونق این کلاهبرداری در کشورمان دارد، از جمله گزارشی که اخیرا معاون دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی در این خصوص ارائه داده و با تکیه به آن، از مردم خواسته که در مورد پیامک‌هایی که مربوط به واریز مبالغ است خیلی دقت کرده و پیش از تحقیق در خصوص صحت آن کاری نکنند.

یادآوری این نکته بدیهی که اگر قصد جابجایی پول به حساب کسی را دارید و به ناگهان پیامکی دریافت کردید که تاکید دارد پول را به حساب دیگری، به نام فرد دیگی واریز نمایید، ضروری است در این خصوص تحقیق و بررسی کرده و پیش از اطمینان از صحت و سقم این پیامک، به پیامک‌های دریافتی اعتنا نکرده و اقدام به واریز وجه نکنید.

این نکته هرچند بدیهی به نظر می‌رسد، مرور برخی پرونده‌های گشوده شده در این خصوص نشان می‌دهد که نیازمند یادآوری آن به عموم مردم هستیم. گوشزد این نکته کلیدی که کلاهبرداران در کمین تراکنش‌های مالی پرشمار در جامعه نشسته اند و بسان ضرب المثل «سنگ مفت، گنجشک مفت»، زمان‌های زیادی از شبانه روز را صرف ارسال پیامکی تکراری به مردم می‌کنند.

کلاهبردارانی که جاویدنیا، معاون دادستان تاکید دارد شمار پرونده‌های تشکیل شده توسط شان رو به افزایش است و بر این اساس توصیه‌هایی به مردم کرده است؛ اینکه مثلا شماره ثابت متعلق به بانک که پیامک‌های تراکنش‌ها را ارسال می‌کند را ذخیره کنند تا اگر از شماره دیگر و جدیدی پیامک واصل شد، بتوانند تشخیص دهند متعلق به بانک است یا خیر. یا این توصیه که حتی پیامک دریافتی از اقوام را هم باور نکنند، چون ممکن است گوشی شان به سرقت رفته باشد.

سلسله مراقبت‌هایی برای دوری جستن از خطر کلاهبرداران اتفاقی؛ کلاهبردارانی که ظاهرا خیالشان راحت است هیچ نهاد و مرجعی نیست که مردم پیامک‌های دریافتی از ایشان را برای پیشگیری در اختیارشان بگذارند تا اقداماتی مانند مسدودی شماره تلفن یا شماره حساب را برایشان به ارمغان بیاورد و با خیال راحت به ارسال پیامک‌های انبوه کلاهبرداری مشغولند.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
مسئولین گرامی انقدر سرشون گرم حجاب و سانسوره که وقت نمی‌کنن با الگوهای نظارتی خیلی ساده، کلاهبرداری‌های این‌چنینی رو ۹۰ درصد کاهش بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
\چه ربطی به مسئولین داشت؟ چه ربطی به حجاب داشت؟ یک نفر از خود همین ملت چنین پیامکی رو با هدف کلاهبرداری میفرسته.
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
دوست عزیز مسئولین سرشون گرم نیست سره منو شما رو گرم کردند نزدیک انتخابات که میشه باید یه سرگرمی برای من و شما بیارند دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
یه با به من زنگ زدن گفتند شما برنده سفر کربلا شدید با کلی مصاحبه به اصطلاح رادیویی نمی دونم آذری جهرمی فهمیدم کلاغ بردارند زنگ زدم ۱۱۰ آنها هم یه شماره دادند که به اونجا زنگ بزنم هر چی زنگ زدم برنمی داشتند یک بار هم گوشی برداشتند بلافاصله قطع کردند خلاصه هیچ یک از نهاد ها پاسخ او نیستند
برای من بارها پیش آمده ارسال کرده اند
این یک مطلب کاملا پوچ و بی معنا بود. خوب اگر یکی به میل خودش به حسابی پول واریز کند که مصداق کلاهبرداری نیست ونمی تواند شاکی شود. چرا که در ازا این واریز قرار نبوده معوضی دریافت کند.
پاسخ ها
خداب
| France |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
نگرفتی چی شد. مثلا شما می خوای برای یکی پول بفرستی، همون لحظه پیامک میاد که به این شماره واریز کن، شما هم فکر می کنی همون کسیه که قراره براش پول بفرستی. و بعد تمام.
فرشاد
| Sweden |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
کی گفته کلاه برداری نیست.؟ عینا کلاه برداری هست و اگه مبلغ بالا باشه شما میتونید شکایت کنید و پول رو پس بگیرید..
کسی که پول به حسابش رفته باید بگه واسه چی پول گرفته اگه نتونسه ثابت کنه باید پس بده
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
فک کنم تو خودت یکی از اونهایی هستی که پیامک میفرستی....ای شیطون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
شما كلا نگرفتي اين بنده خدا چي گفت
وقتي شخص پيام دهنده با نيت اينكه گيرنده اشتباها پول رو به حسابش واريز كنه يعني قصد كلاهبرداري داشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
ایشالا سرت بیاد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
وقتی مطلب رو نفهمیدی ، چرا نظر می دی ؟!!! یکبار دیگه مطلبو بخون
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
داغون
این پیامک ها تحت شرایط خاص میاد که باید توجه بشه
1 - قبلا برنامه ای روی گوشی نصب شده که به صورت غیر مجاز به لیست اسامی دوستان (Contact) دسترسی داره
2 - توجه برنامه به تعداد تماس ها و این که با چه کسانی و از چه سیم کارتی بیشتر تماس گرفته شده است
3- معمولا این پیامکها به صورت فله ای از جایی ارسال نمیشه چون خیلی زود رصد میشه
4- برنامه با دسترسی غیرمجاز پیامکی با قید شماره فرستنده که از لیست کانتکتها برداشت شده به بخش پیامکها میاد
5- همیشه شماره کارت دوستان را در روی ورق بنویسید! چیزی که هکر بهش دسترسی ندارن!!


بهترین راهکار این که هر چیزی رو گوشی نصب نکنیم حتی اگر خیلی ها نصب کرده باشن و بگن مشکلی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
دوست عزیز فیلم زیاد می بینی ، یه دو تا برنامه معرفی کن که اجازه برداشتن شماره تلفن ها رو داشته باشن در حال حاضر تمامی چنین برنامه هایی توسط گوگل رصد می شه و اگر این اتفاق بیوفته گوگل جلوگیری می کنه بله در عهد بوق می شد ولی همونجوری که تکنولوژی پیشرفت می کنه امنیت هم پیشرفت می کنه از اندروید 6 به بعد تمامی دسترسی ها خیلی سفت و سخت شده و دقیقا باید به گوگل و یا سایر مارکت ها توضیح بدید که چرا به این قسمت ها دسترسی می خواهید ، بعد اونها باز بررسی می کنن اگر حرف شما درست بود تازه اجازه انتشار می دن همین چند وقت پیش یه اپ آموزش زبان برای بچه ها درست کردم گوگل چهار روز معطل کرد تا گواهی شرایط سنی صادر بشه که والدین بدونن با چه برنامه ای روبرور هستن ، آیفون هم که نیاز به توضیح نداره ، اما هکر ها چه اندروید و چه ای او اس اگر قرار بشه توسط هکر ها رصد بشن شک نکن تو گوگل هستن یا اپل کسی از بیرون دسترسی نداره خودشون قبلا درها رو بستن
خوب بود که ایشان یا سایر مسئولان مربوطه مرجعی را معرفی مینمودند که شهروندانیکه چنین پیامکهای کلاهبردارانه را دریافت میکنند مشخصات ارسال کننده پیامک و محتویات آنرا به مرجع مربوطه معرفی نمایند تا برخوردقانونی نمایند.
اونی که با دیدن این پیامک ، پول میریزه ، حقشه که کلاهش برداشته بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
شما قبل از قضاوت تصور كن كه
يه نفر بايد پولي رو ميريخته به حساب شخصي ديگر ولي تاخير داشته و تو اين فاصله كلي پيامك كه چرا پول رو نريختي دريافت كنه و وسط اون پيامك ها اين پيام كلاهبرداري برسه ، يه لحظه خودتو بزار جاي اون ببين اشتباه ميكني يا نه
بعد قضاوت كن
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
اتفاقا حقشه سرش کلاه بره، چون اون پیامک میگه پول رو به حساب ی شخص غریبه بریز نه کسی که میشناسی
خلاقیت کشورهای دیگر به سمت پیشرفت در فن آوری های نوین هدایت میشود و خلاقیت ایرانیان هم به این سمت میرود
تازمانیکه در کشور ما با مجرم وکلاه بردار و دزد ( از درشت بگیر تا ریز) با شدت و قاطعیت و سرعت برخورد نشه هر روز شاهد افزایش جرائم و به شیوه های جدید هستیم.
بعید میدونم بصورت اتفاقی پیامکها ارسال بشه چون درست هردوباری که قصد انتقال وجه داشتم قبلش این پیام برام اومد ، حتما به پیامکهای ارسالی بین مردم دسترسی دارن که میتونن اینکارو بکنن
هفته پیش پیرو صحبت با فروشنده ای آشنا ، قرار شد شماره کارتش را برام پیامک کند .حدود یک ربعی بعد از در یافت شماره کارت وی، از همون پیامک ها ی این خبر هم برام اومد که پول را به شماره کارت و نام فرد دیگری بفرست!

با فروشنده تماس گرفتم گفت پیامک اولی از من بوده و دومی از من نیست!
بنظر می رسد کسی دسترسی به پیامک ها داره و از بین اونا قربانی هاش رو گزیده شده انتخاب می کنه!

لطفا آقای جهرمی وزیر بررسی کنن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
احتمال میدم گوشی شما اندروید . وقتی اپلیکشن رو از گوگل یا بازار نصب نکنید اینطوری میشه . خیلی از اپ های یک هستن برای جمع اوری اظلاعات
با کلاه بردار با ملایمت رفتار می کنند لذا کلاهبردارها احساس یک حاشیه امن برای کلاه برداری می کنند ضمن اینکه ما از لحاظ زیرساخت فناوری برای جابجایی پول از روش های قدیمی استفاده می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
دقيقا اين نظر درست . در مورد هك شدن رمزهاي اينترنتي هم اين مصداق دارد.
سالم زندگی کردن ضرر اندر ضرر است
فقط دوستان عزیز دقت کنن چه اپ ایرانی نصب کردن؟ روبیکا؟ تاپ؟ چی؟ این درز اطلاعات sms ها به بیرون باید از طریق یه اپ باشه که یا سرورش هک شده. یا کلا سازندش با این هدف اینکار رو کرده. هر اپی رو نصب نکنید
متاسفانه بسیاری از این مشکلات از طریق نصب فایل نرم افزارهایی است که در شبکه های اجتماعی گذاشته میشه و دسترسی به پیامک و تماس‌ها رو برای افرادی که اون بدافزار رو نوشتن فراهم میاره. حتی نرم‌افزارهای پلی استور نیز لزوما سالم نیستند چه برسد به بقیه.
شخصی 2 میلیون به حسابم ریخت که پیامک آن ساعت 1:30 صبح به دستم رسید. فردا صبح چند تا بانک را زیر پا گذاشتیم تا فهمیدیم حساب مربوط به قوامین است با گفتن موضوع به بانک و گرفتن شماره شخص ،تماس گرفتم ایشان حتی خبر نداشت که این پول چطور به حسابم واریز شده ،قرار شد بپرسد و جواب بدهد.بعدا تماس گرفت و گفت کارت را به برادرم دادم تا پول آب معدنی برای فروشگاهمان را واریز کند ، منتهی گفته موقع واریز اسم شخص را نگاه نکرده و تایید کردم.در نهایت پول را برگرداندم و هزینه برگرداندن را هم دادم.
نا گفته نماند صاحب حساب گفت شیرینی بابت این کارت هر چی میخواهی بگو که قبول نکردم و گفتم صدای خند ه ات همان شیرینی ایست که گرفتیم.
الان یه مدل پیامک هست میگه : خانم روسریت و بکش سرت.
با سلام
این موضوع به تازگی نیست و حداقل یک سال است که این اتفاق در حال رخ دادن است.با توجه به سوءاستفاده کلاهبردان از بی دقتی مردم،مسیولین در رخ دادن این اتفاق بی تقصیر هستند ولی از جنبه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی به مردم هم رسانه ها و هم مسئولین کوتاهی کردند.
من هم نزدیک بود تو‌ دام این کلاهبردارها بیافتم ، ولی فقط خدا رحم کرد واسه پرسیدن سوال دیگه با طرف حسابم زنگ زدم و اون گفت که این حساب من نیست
به هر حال زندگی دیجیتالی امروزه ، کلاهبرداری ها رو‌هم به سوی دیجیتال شدن سوق داده، ما ایرانیها به جای پرسه زدن تو فضای مجازی و وقت هدر دادن های زیاد ، باید سواد رسانه ای و تهدیدهای فضای مجازی رو اموزش ببینم و با شیوه های نوین کلاهبرداری اشنا بشیم
مثلا هر چند وقت یکبار به سایت پلیس فتا سری بزنیم و توصیه های پلیس رو‌ جدی بگیریم
یعنی هزینه پیامک باید اونقدر باشه که این روش به‌صرفه نباشه؟ تابنااااااک!
دم پلیس فتا گرم حسابتو هک کردن خالی کردن فوری بر می گردونه ؟؟؟؟!!!!1!!!!
خجالت میکشم از این حجم از دروغ و نیرنگ و بدجنسی.
اگه این پیام بصورت تصادفی است چرا ب شماره یکی از مسوولین ارسال نمیشه ک حداقل ی کم از پولایی ک مفت بدست آوردن بره سمت کلاهبرداران

. مثاله هر چی سنگه واسه پای لنگه
برادر من ... من پیامکی دریافت کردم از شماره یک تلفن همراه اول که با کد 0916 شروع میشد ومحتوای پیامک این بود که می از عشایر خوزستان و چوپان هستم که در بیابانها ضمن چراندن گله یک کوزه سکه قدیمی طلا پیدا کرده ام و با استخاره ای که کردم و خوب آمد برای شما پیامک فرستاده ام که یا از من آنها را بخری و یا کسی را به من معرفی کنی که از من بخرد اما من قبلا" کسی را می شناختم که در این دام افتاده بود و20 ملیون تومان از دست داده بود به همین جهت ابتدا به پلیس 110 زنگ زدم و ماجرا
را توضیح دادم و گفتم چون از 0916 با من تماس گرفته اند میشود آنها را پیدا کرد
از طرف پلیس 110 یک شماره تلفن به من دادند و گفتند به ما مربوط نمیشود شما با این شماره تماس بگیرید مربوط به پلیس آگاهی است , تماس گرفتم اما
بعد از 4 ساعت موفق شدم ارتباط بر قرار کنم که از آن طرف دوباره یک شماره دیگر دادند که به آنها بگوئید و آن روز هرچه تلاش کردم نتوانستم با آنها مرتبط شوم خلاصه یک هفته اسیر پلیس آگاهی بودم و چند شماره دیگر بمن دادند
و در آخر کسی به من گفت شما با پلیس 110 مطرح کنید .....!
این کلاهبرداری واسه یکی از اقوام ما پیش اومد.قرار بود پول بریزه به حساب همسرم. همونروز این پیامک براش ارسال شده.بنده خدا هم فکر کرد همسرمه.دویست تومن ریخت به حسابش. بعدا فهمید که اصلا از جانب ما نبوده و کلاهبرداری بوده‌. هیچکاریشم نتونست بکنه. حساب طرفو که چک کرده بودند دیده بودند از پول کم تا بیشتر داره هی به این شماره حساب واریزمیشه. این ماجرا پنج شش ماه پیشه.فامیل ما که از خیر پولش گذشت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان