بازدید 16600
آخرین تحولات خاورمیانه؛

افزایش سطح غنی‌سازی ایران به ۵ درصد/ درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی/ ده دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن/گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ترزا می ‌درباره ایران و سوریه

دیدار‌های حزب‌الله برای رویارویی با معامله قرن، افزایش سطح غنی سازی ایران به ۵ درصد، درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی و ده دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ترزا می‌ درباره ایران و سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۰۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 07 July 2019

دیدار‌های حزب‌الله برای رویارویی با معامله قرن، افزایش سطح غنی سازی ایران به ۵ درصد، درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی و ده دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ترزا می‌ درباره ایران و سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با ترزا می نخست وزیر انگلیس، تلفنی گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که این دو سیاستمدار در مورد ایران و سوریه گفت‌وگو کرده اند.

افزایش سطح غنی سازی ایران به 5 درصد/ درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی/ ۱۰ دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن/گفتگوی تلفنی ترامپ و ترزا می درباره ایران و سوریه

ترامپ و می مجدداً تاکید کردند که آمریکا و انگلیس با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا تحریم‌ها علیه سوریه که ایران آن را حمایت می‌کند، تقویت کنند و مطمئن شوند که ایران سلاح هسته‌ای به دست نمی‌آورد.

گفتنی است، روز یکشنبه شانزدهم تیر، پایان مهلت شصت روزه ایران به اروپا برای اجرای تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای است. این ضرب‌الاجل یک سال پس از آن صادر شد که واشنگتن با خروج از برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را دوباره اعمال کرد و آن‌ها را به‌ صورت گسترده افزایش داد.

دیدارهای حزب‌الله برای رویارویی با معامله قرن

حسن حب ‌الله، عضو شورای سیاسی حزب‌الله با اعضای دو هیأت "عصبة الأنصار"، یکی از مهم‌ترین گروه‌های فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه لبنان و جنبش اسلامی مجاهد دیدار کرد.

در این دو هیأت، مسئولان برجسته‌ای همچون ابو شریف عقل، ابو طارق السعدی، عیس المصری، ابو اسحاق و عطا الله حمود، معاون پرونده فلسطینی حضور داشتند.

حاضران در این نشست جان‌فشانی‌های گسترده ملت فلسطین در مرزهای نوار غزه که دشمن صهیونیستی را دستپاچه کرده است، ستودند.

آنها تجاوزات مکرر صهیونیست‌ها در حق ملت فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی و نیز هتک حرمت صحن‌های مسجدالاقصی را محکوم کردند.

افزایش سطح غنی سازی ایران به 5 درصد/ درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی/ ۱۰ دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن/گفتگوی تلفنی ترامپ و ترزا می درباره ایران و سوریه

حاضران در این نشست با محکوم کردن سکوت جهانی در قبال اسرا و بازداشت شدگان در زندان‌های رژیم صهیونیستی، از هیأت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواستند اقدامات سرکوبگرایانه رژیم صهیونیستی در حق کودکان، زنان و افراد مسن را محکوم کنند.

آنها از امت عربی و اسلامی خواستند رژیم اشغالگر غاصب را تحریم و تعامل با صهیونیست‌ها را جرم تلقی کرده و عادی‌سازی روابط با دشمن غاصب را "خیانت انسانی" قلمداد کنند.

افزایش سطح غنی سازی ایران به 5 درصد

یک مقام ایرانی که نامی از او برده نشده، شنبه شب در گفت‌‌وگو با «رویترز» اظهار داشته که ایران (پس از پایان مهلت 60 روزه به اروپا) سطح غنی سازی خود را به 5 درصد می‌رساند.

به گزارش رویترز، این مقام ناشناس ایرانی گفته که فردا اعلام اصلی، افزایش سطح غنی سازی از 3.67 درصد به میزان 5 درصد خواهد بود.

فردا (16 تیر)، پایان مهلت 60 روزه ایران به اروپا برای اجرای تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای است. این ضرب‌الاجل یک سال پس از آن صادر شد که واشنگتن با خروج از برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازاعمال کرد و آنها را به‌ صورت گسترده افزایش داد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌ سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران اعلام کرد که به سقف 300 کیلویی ذخایر اورایوم و 130 تنی ذخایر آب سنگین پایبند نخواهد بود.

کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند 26 و 36 برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.

درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی

شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اخیر به مرکز نگهداری مهاجران غیرقانونی در تاجورای لیبی خواستار کاهش تنش و توقف فوری آتش‌بس در این کشور شد.

در این بیانیه که توسط آمریکا حمایت شده، آمده است: اعضای شورای امنیت بر این مسأله تأکید دارند که طرف‌های مختلف در لیبی شعله درگیری‌ها را پایین آورده و به آتش‌بس پایبند باشند. اعضای شورای امنیت این طرف‌ها را به بازگشت به روند سیاسی با حمایت سازمان ملل دعوت می‌کنند، چراکه صلح و ثبات پایدار در لیبی تنها از طریق راه حل سیاسی محقق خواهد شد.

اعضای شورای امنیت همچنین به شدت نسبت به اوضاع انسانی لیبی که در حال بحرانی شدن است ابراز نگرانی کردند و طرف‌های درگیر در این کشور را به فراهم کردن زمینه برای فعالیت سازمان‌های انسان‌دوستانه و انجام مأموریت‌های آن‌ها فراخواندند.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه همچنین ضمن ابراز نگرانی از اوضاع داخل کمپ مهاجران تأکید کردند که اداره این مراکز جزئی از مسئولیت‌های دولت توافق ملی است.

در جریان نشست روز چهارشنبه شورای امنیت در خصوص صدور این بیانیه رایزنی شده بود اما آمریکا بدون علت مشخصی تصویب آن را به تأخیر انداخت.

در این بیانیه همچنین از کشورهای عضو خواسته شد تا به قطعنامه ممنوعیت ارسال سلاح به لیبی پایبند باشند و در درگیری این کشور مداخله نکنند.

از سوی دیگر، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به کمپ مهاجران غیرقانونی در تاجورا را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: حمله به مرکز نگهداری مهاجران غیرنظامی در تاجورا منجر به کشته شدن ده‌ها مهاجر و آواره شد و میزان تأثیر جنگ بر غیرنظامیان را نشان داد.

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا از تحقیقاتی که سازمان ملل در این باره آغاز کرده، حمایت می‌کند.

در این بیانیه همچنین ضمن تشویق طرف‌های درگیر به پایان دادن به حملات و کاهش تنش، تأکید شده که حل و فصل بحران لیبی با ابزار نظامی غیرممکن است.

سه‌شنبه گذشته به دنبال حمله یک جنگنده به مرکز نگهداری مهاجران غیرقانونی در تاجورا در اطراف طرابلس ۵۳ مهاجر کشته و ۱۳۰ تن دیگر نیز مجروح شدند.

ده دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به اخبار مربوط به خروج نیروهای اماراتی از یمن آن را به علل زیر دانسته است؛

اول، حملات نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به عمق خاک کشورهای عضو ائتلاف و افزایش نارضایتی‌های مردمی در این کشورها.

افزایش سطح غنی سازی ایران به 5 درصد/ درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در لیبی/ ۱۰ دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن/گفتگوی تلفنی ترامپ و ترزا می درباره ایران و سوریه

دوم، تقویت توان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و برخورداری از سلاح‌های پیشرفته به ویژه در زمینه موشکی و پهبادی و موفقیت در ایجاد بازدارندگی فعال که نیروی هوایی ائتلاف سعودی را از صحنه خارج و اثرش را باطل کرده است.

سوم، بانک اهدافی که یمنی‌ها در عمق عربستان و امارات دارند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیش از ۴۰۰ هدف در عمق خاک امارات و عربستان را در تیررس موشک‌های بالستیک دقیق و پهپادهای خود دارند.

چهارم، فروپاشی سامانه دفاعی زمینی و هوایی کشورهای ائتلاف (تحت سرکردگی سعودی ها ضد یمن) که دهها میلیارد برای ایجاد آن هزینه کرده اند. سامانه پاتریوت که ۶ میلیون دلار قیمت دارد در برابر موشک ۱۵۰۰ دلاری یمنی‌ها ناتوان است و بیشتر فرودگاه‌های عربستان در معرض تهدید هستند.

پنجم، کانال ارتباطی میان اماراتی‌ها و یمنی‌ها که سبب تفاهمات غیرعلنی که بارزترین آنها خروج نیروهای اماراتی از شمال یمن و ماندن در جنوب یمن در مقابل عدم حمله موشکی یمنی‌ها به فرودگاه‌های ابوظبی و دبی شده است. موشک‌هایی که به فرودگاه‌های ابها، ریاض و جده می‌رسد، می‌تواند به دبی و ابوظبی هم برسد.

ششم، نارضایتی شدید و فزاینده در امیرنشین‌های دیگر که مایل به جنگ نبودند مانند شارجه، دبی و رأس الخیمه. هر چند این نارضایتی علنی نشده است، ورود جنگ به سال پنجم بدون دستاورد یا راهکار سیاسی آن را علنی می کند.

هفتم، تلفات سنگین نیروهای اماراتی و کشته و زخمی شدن افرادی از خاندان حاکم و بزرگان برای اولین بار در تاریخ این کشور.

هشتم، افول سطح هماهنگی نظامی میان متحدان اماراتی و سعودی در میادین جنگ.

نهم، نارضایتی مقامات نظامی اماراتی از عدم مشارکت ارتش عربستان در میادین جنگ با وجود تجهیزات پیشرفته نظامی.

دهم، توسعه دامنه مداخله جویی های امارات در مناطق دیگر جهان مانند دخالت در لیبی و شاخ آفریقا و حتی افغانستان و کوزوو. این دخالت‌ها بار و هزینه سنگینی بر دوش مقامات امارات است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۷
هیچ دلیلی ندارد باز هم به دولت امریکا فرصت بدهیم، با مقاومت ما رئیس جمهور بعدی از دمکرات ها خواهد بود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
این همه فلسطینی ها می گویند صلح صلح چه به روزگارشان آوردند هر سال در هر مذاکره سهم شان کوچ و کوچک تر می شود.
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
تا زور سرشون نباشه نه اروپایی ها و نه دولت امریکا با ما مذاکره برد برد نمی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
چی زدی حالا ؟
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
شما اول مشکلات داخلی را حل کنید بعد به مهندسی بپردازید
برای تبدیل شدن به عربستان سعودی هیچ سخت نیست، کافی است به دولت امریکا بفرما بزنید.
گول مکرون را نخورید.
ترامپ دارد قدم به قدم علیه ایران اجماع درست میکند و خود مکرون بخشی از پازل و هم نظر با اقدامات موشکی علیه ایران است.
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
خودرو چه ربطی به سلاح هسته ای دارد، شاید بخاطر اینکه دانشمندان هسته با پژو می رفتن سرکار یعنی؟
خوب شد فهمیدیم که همه دنیا غرب نیست، این هم از عملکرد غرب در توافق برجام حال شو ببرید.
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
تازه یادشان افتاده مرده شرق به کل کشورهای اروپایی می ارزد.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
بخاطر (آقازاده ها) هم که شده رابطه با غرب قطع نمی شود، .
هیچ حرفی باقی نمی مونه!سیاست گذاری ها در ارتباط با مسئله هسته ای اگه در سطح رسمی درست باشه منطقی است و سخنی
برای انتقاد باقی نمی ذاره.
هرچقدر هم قذابی بد ولی هیچگاه این طور حمام خون رخ نداد در لیبی این هم دسته گل امریگا.
غنی سازی به هرمیزان که میخواید..بکنید..آب ونون میشه واسه مردم؟کاروزندگی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
جان داین تهدیده میفهمی تهدید
خسرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
زرنگ باشیم می تونیم به چند برابر قیمت بفروشیم به غرب یا آمریکا، می تونیم معامله کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
مشکل اینجاست که به هر میزان هم نمی کنن.
با سلام
یک ضرب المثل هست که می گوید آب که از سر بگذرد چه یک وجب و چه صد وجب
همه دنیا ما را تحریم کرده اند آنوقت شما همچنان به توافقی که هیچ چیز نداشت باقی مانده اید
اگر موضع قدرت است رسما اعلام کنید
برای 5% این همه تبلیغات
ذلایل خروج رو خوب نوشتی .من بخاطر کارم مدتها هم ساکن بودم هم در رفت و امد .اماراتیها مال جنگ هم نیستن و کلی خل و چل و روانی جنگی تحویل جامعه دادن. ولی خوبیش این بود که واقعا فهمیدن با ایران و نیروهای نیابتیشون اصلا نمیشه جنگید. بخاطر همین جنگ وضع مالی بدی هم پیدا کردن و دیگه این دوبی و امارات اون امارات و دوبی نیستن.آدم دلش میسوزه براشون.دشمن حیوونکین. عربستان هم مال جنگ نیست.
قرار بود غنی سازی را 20 درصد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
این دولت اگر کارامد بود که این وضع ما نبود.
درزمان اوباما که برجام اجرا میشد او گاهی برای کوتاه کردزبان جمهوریخواهان یک شرکت یا چند استاد دانشگاه را تحریم میکرد٬ بعضی رسانه های ما این تحریم بی خواصیت را چنان بزرگنمایی میکردند که گویا فاجعه ملی رخ داده والبته نگاهشان جناهی بود اما در زمان ترامپ که تصمیماتش بر زندگی تک تک ما اثرات مخرب داشت همین رسانه ها سعی در کوچک سازی وپنهان نمودن ان داشتند.
کشوری که واقعاتحریم ها در حال اذیت کردنش باشن هیچوقت 5 درصد غنی نمی کنه.
حتما گام سوم هم 6 درصده.
تحریم ایران رو خفه کرده.واقعا ناامید شدم.
امارات باید به سمت ایران برود نه به سمت عربستان جنگ جو
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
باشه
ایران باید اقدامات خود در کاهش تعهدات خود در برجام را بطور کاملاً ساده، سلیس، واضح و آشکار برای افکار عمومی مردم جهان بویژه آمریکا و اروپا تبیین کند.
بنحوی که مردم جهان بدانند:

١- برجام اساساً تعهداتی در برابر تعهدات بوده یعنی:
تعهدات ایران = تعهدات ١+٥

٢- دولت آمریکا بیش از یک سال پیش نه تنها از برجام خارج شده بلکه جنگ سیاسی اقتصادی شدیدی را بر علیه ملت، دولت و کشور ایران آغاز کرده است و بوسیله این اقدامات به بنیانهای استقرار برجام حمله می کند.

٣- دولت آمریکا علاوه بر تاخت و تاز به برجام عملا با اعمال تهدید هایی مانع اجرای سایر کشورها در اجرای برجام میشود.

٤- دولت و ملت ایران طی یک سال گذشته صبورانه و با تحمل جنایات سیاسی-اقتصادی دولت آمریکا را تحمل کرده و بارها دولت آمریکا را ترغیب، تشویق و تقاصا کرده که به برجام برگردد اما این دولت تهاجم بیشتری را علیه ملت و دولت ایران و برجام بروز داده و به آن ادامه میدهد.

٥- سیستم مالی اروپا ویژه برجام نیز عملکرد قابل اتکا و اعتنا بعنوان یک سیستم مالی بین المللی بین یک کشور با کشورهای ديگر را ندارد همانگونه که یک اسباب بازی مثلا یک قطار بهمراه ریل و ایستگاه هایش حتی در مقیاسهای بزرگتر و گرانقیمت تر اگر چه ممکن است قدری بار و تعدادی مسافر را نیز حمل بکند اما هرگز نمی تواند عملکرد مورد نیاز و انتظار شبکه ریلی یک کشور بزرگ را کفایت کند.

٦- دولت آمریکا با سوء استفاده از برجام و مسائل پیرامون آن در حال اعمال، الغا و آداپته کردن دیکتاتوری در جهان است و مشغول ساز و کارهای مبتنی بر عدالت و تشریک مساعی بین المللی است.
و مسائل دیگری که کارشناسان میدانند را مکرر و با تکنیکهای گوناکون از جمله فیلم و انیمیشن باید سامانمند در اذهان عمومی جهان مطرح نمایند.
اینقدر 2 ماهه اولتیماتیوم و سر و صدا بخاطر این بود که غنی سازی از 3.67 برسه به 5 درصد ؟!!!

میگفتن هر میزان بخواهیم غنی سازی میکنیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
اینا که مثل مردم تحت فشار نیستن.
انشاءالله حکام سعودی هم به این زودی ها سر عقل بیایند و مردم بی دفاع یمن را به حال خود رها کنند.
ای کاش سطح غنی سازی سفره مردم هم افزایش پیدا میکرد
ای کاش وضع معیشتی مردم هم غنی میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
مگر با برداشتنش سفره ها بهتر شده؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
این را باید از مدیران نجومی بگیر پرسید چرا؟ از مجلس پرسید پس از کی قانون از کجا آورده ای اجرایی می شود؟ باید از مدیران عالی پرسید؟ ربطی به دانشمندان هسته ای ندارد.
ناشناس
| Australia |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
متاسفانه فقط سطح معیشتی و سفره آقازاده ها افزایش پیدا کرده و خلوص ۹۹ درصد رسیده
خودشان گفته بودند غنی سازی 3.67 یا 5 درصد فرقی در معادله ندارد
1- عربستان بدنبال تصرف یمن نیست که در آن صورت برای یمنی ها تا ابد بعنوان یک کشور اشغالگر شناخته خواهند شد بلکه هدف اصلی آنها نسل کشی است.
2- هدف اصلی امارات ار خروج از یمن، دور بودن از غائله اقدام احتمالی نظامی امریکا علیه ایران است.
آخرش مسولین ایران را مجددا وارد جنگ میکنند
قابل توجه طرفداران مذاکره با امریکا لیبی و جنگ داخلی آن را تحویل بگیرید و عبرت آورید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل