بازدید 32330

یک شاهکار دیگر از «گاندو» این بار علیه «سعدی»!

کد خبر: ۹۰۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷ 06 July 2019

گناه سعدی چیست که هر بار به واسطه‌ یک ندانم‌کاری، سوژه شبکه‌های اجتماعی می‌شود؟ جز این بوده است که گلستان سعدی و هشت باب آن، از قدیم‌الایام پای ثابت مکتب‌خانه‌ها بوده؟ اشعار بوستانش یک تنه به مصاف تحریم‌ها رفته و حتی بزرگان ادبیات غرب و آمریکا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزننامه خراسان، حقیقت این است که سعدی در کنج آرامگاه خود آرام گرفته و شوربختانه باید بعد از حضور عجیب بدلش در ویژه برنامه تحویل سال شبکه 4 و مراسم بزرگداشت پرحاشیه چند ماه اخیرش در سعدیه، چشمش به جمال سکانسی از سریال گاندو روشن شود که یک شخصیت منفی آمریکایی، گلستان را بزرگ‌ترین نقشه راه برای تقابل با ایرانی‌ها می‌خواند! ماجرا چیست؟

دود سیگار، نگاه‌های مرموز و تعقیب‌کننده چند جاسوس و گلستان سعدی؛ این شاید ناهمگون‌ترین سکانس از همنشین‌های سعدی در ذهن‌مان باشد اما این سکانس در دقایق ابتدایی قسمت بیست‌وششم سریال «گاندو» ساخته و از آنتن شبکه 3 به نمایش گذاشته شد.

در این سکانس که ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، یکی از شخصیت‌های منفی آمریکایی به آیدین ستوده (جاسوس) رو می‌کند و با نشان دادن نسخه‌ای از گلستان سعدی می‌گوید:«ممکنه باورت نشه این قدر که این کتاب در تقابل با ایران به من کمک کرده، منابع مالی آمریکا و قدرت دولت آمریکا نکرده. این کتاب شاهکار بشره. توصیه می‌کنم شما هم بخونیش.» چرا سکانس گاندو، سعدی ستیزانه است؟

شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که قصد نویسنده از این جمله، نشان دادن عظمت گلستان سعدی و تاثیرگذاری او بر شخصیت آمریکایی سریال باشد، اما این گفتمان، شبیه افعال معکوس «دیبی»، عروسک سریال کلاه قرمزی عمل می‌کند و گلستان سعدی را ابزاری بزرگ‌تر از قدرت و ثروت آمریکا در دست آمریکایی‌ها در تقابل با ایران می‌داند، این یعنی نهایت سعدی‌ستیزی روی آنتن عمومی‌ترین رسانه همه مردم ایران و کاشتن بذر بدبینی در مخاطب‌های کوچک و بزرگ، درباره شاعری که ادیبان او را خداوندگار سخن می‌دانند و استاد شفیعی کدکنی در یکی از کلاس‌های درس خود، درباره او می‌گوید: «فرض کنید یک روزنامه‌نویس بی‌سوادی که نه فرانسه می‌دونه و نه فارسی، بگه: بودلر(شاعر فرانسوی) خیلی بزرگه، سعدی از آن هنرسازه‌های بودلری ندارد. ما کاری نداریم. صد میلیون از این حشراتُ‌الارض که بیان، بر دامنِ کبریاییِ سعدی گردی نمی‌نشینه؛ او اَفصحُ المتکلّمینِ تاریخِ زبانِ فارسی است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵۷
این چه تحلیلی بود !؟ مطلب طنز بود یا واقعیت ؟
بنظرم برداشت نویسنده این مقاله اشتباهه
تابناک محترم. فکر می کنم این روزها انتقاد از سریال گاندو مد شده. این که یک جاسوس حرفه ای که دشمن ماست در یک سریال بگوید از سعدی حکمت آموخته ایرادی دارد؟ آیا حکمت سعدی فقط در جهت منافع ملی است؟ مثلا آنجا که می فرماید نصیحت از دشمن پذیرفتن خطاست اما شنیدن رواست که به خلاف آن کنی که عین صواب است مگر به کار دشمن ما نمی آید؟ دشمن ما هم از این حکمت سعدی می آموزد که بر خلاف نصیحت ما عمل کند تا به نفعش باشد. این عیب سعدی نیست نشانه حکمت اوست.
از این رسانه ی میلی انتظار بیشتری نمیشه داشت!الحمدالله که تلوزیون ما سوخت و بودجه ندارم یکی دیگه بخرم
تابي ! بيكاري ميشيني مزخرفات رو تماشا مي كني ؟
فک کنم بخاطر "نادان چون طبله غازی، بلند آواز میان تهی" خیلی دشمن واسه خودش تیز کرده
سریال گاندو خیلی جذاب است، این انتقاد را چطور پیدا کردید؟
آخه از یه مشت تهیه کننده و کارگردان و بازیگر سفارشی و نورچشمی صدا سیمای میلی چه انتظاری دارین؟ یه سریال میسازن بعد یه عده دیگه مثل خودشون سریال رو مثلا بازبینی میکنن و به به و چه چه میکنن و میفرستن برای پخش. فردا هم که سریال تموم بشه یه برنامه نظرسنجی میذارن و میگن ۹۹ درصد مردم عاشق و دلباخته این سریال بودن.
کجای این توهین به حضرت سعدی بود؟ دنبال چه هستید!
سعدی دوست داشتنی تر از آن است که کسی به او حتی چپ نگاه کند. بسیار بعید به نظر می رسد که قصد نویسنده این سریال توهین به سعدی باشد. کتاب های بزرگ ادبی ما از مرزبان نامه گرفته تا گلستان و بوستان به اندازه ای در باب سیاست رفتار زیرکانه با دشمن پند و اندرز داده است که این کتاب ها هم می تواند مورد استفاده دوست قرار گیرد و هم دشمن. همانطور که چاقو هم می تواند وسیله دفاعی باشد و هم وسیله قتل و جنایت. ولی باید توجه کرد که از ترس استفاده دشمن نمی توان به دوست روش های دفاع از خود را آموزش نداد. در ادبیات جهان نیز مثلا اسب تروا در موارد بسیاری مانند حمله به عراق از طرف آمریکا، مورد استفاده جدی قرار گرفته است. طبیعی است که در یک سازمان اطلاعاتی چنین نکاتی از کتاب هایی که اصلا به این منظور نوشته نشده است استخراج و آموزش داده شود.
فرض کنیم کسی بر اساس آموزش های قرآنی و اسلامی که ورود به اسلام را مشروط به گفتن شهادتین کرده است وارد در اسلام شود و به جاسوسی و جرم و جنایت دست بزند. آیا کسی می تواند اسلام را مقصر بداند؟ حالا اگر این سازمان های جاسوسی به منظور سوء استفاده، در آموزه های دینی ما تجسس کنند و به همین روش جاسوسانی را وارد کنند هیچ کس نمی تواند به نحوه پذیرش اسلام از افراد انتقاد کند. همه می دانند که جاسوسانی در قالب نومسلمان یا محقق وارد ممالک اسلامی شده اند و سال ها بعد با چاپ کتاب مسلمانان متوجه آنها شده اند.
اتفاقا منظورش این بود که ما از داشته های فرهنگی و تاریخی خودمون مانند سعدی و ... استفاده نمی کنیم در صورتیکه خارجی ها اون ها رو بهتر از ما می شناسند
نویسنده این مقاله بزور خواسته یه چیزی بنویسه.همین! و مثلا انتقاد کردن رو داره تمرین میکنه ولی چون سوژه واقعی پیدا نمیکنه به صورت ناشیانه سوژه آفرینی میکنه.
آیا این دیالوگ مطرح شده در سریال یک گزارش واقعی است یا خیال پردازی سناریو نویس و کارگردان ؟ بهتر نیست قبل از آنکه بکشید اول از گناهش بپرسید ؟ همه این حرفها هم درست ولی شما هم مثل سناریو نویس و کارگردان هنوز نگفته اید چگونه گلستان سعدی می تواند به ضدیت با ایران کمک کند .
این سریال سرتاسر توهین به شعور بیننده است!
خوشحالم که تا حالا حتی یک دقیقه از این سریال (دوریال) رو ندیدم!
ابدا اینگونه نیست و برداشت بیننده قطعا عظمت سعدی است و اینکه دشمنانمان برای ضربه زدن به ما به مطالعۀ تاریخ و بزرگان و آثار آنها می پردازند .
البته عده ای هم که اصلا تلویزیون ایران رو نمی بینند که جمعیتشون هم خیلی زیاده ! اونها احتمالا از این توهینی که به سعدی شده ! شب خوابشون نبرده
بازم می گم ... کمتر به یکدیگر گیر بدین تا دیرتر سرتان از بدنتان توسط دشمنان هوشیار آنطرف مرزها جدا شود .
چه تحلیل مسخره ای.فیلم میخواست نشون بده دشمن های ما بیشتر از خودمون با فرهنگمون اشنا هستن
برای کوبیدن یک سریال جالب ؛ خوبه دشمنانش هم 24 ساعته می نشینند پای این سریال تا یک مثلا سوتی پیدا کنند و بکنندش علم ضد این برنامه ؛ اگر با مدیر شبکه 3 مشکل دارید چور دیگری دنبال جبران آن باشید ؛ این سریال بسیار جالب و زیبا و با در نظر گرفتن بعضی کاستی ها که به دلایل امنیتی و بنیاد های اخلاقی ما نمیشود بعضی از کثافت کار ی های دشمنان را نشان داد جای تقدیر از کادر تهیه کننده گان باید داشت ؛ به قول خودتان مثلا اینها میخواهند سعدی را به این حد بزرگ کنند حالا شما برداشت غلط میکنید پای خودتان.
این همه حاشیه و گاف و آبروریزی یعنی بی سوادی تهیه کننده و کارگردان؟ یا نویسنده؟ یا هر سه تاشون؟
چقدر نفرت انگیزند فیلما و سریالهایی که به زور (مو) و (کلاه گیس) سعی دارند مخاطب جذب کنن.
سریالی که با (مو) بخواد مخاطب جذب کنه میشه گاندو با صدها ایراد شرم آور
اشکالات این سریات بیش از این حرفاس...................
این دیالوگ نه تنها جسارت به سعدی نیست بلکه تاکید بر عمق گلستان به عنوان یک سند جامعه شناسی تاریخی ایرانیان است. تحلیلگران ادبیات و جامعه شناسی بارها بر این وجه گلستان تاکید کرده اند‌.
مگر نه داستان گاندو واقعی است؟ این جمله حتما گفته شده و در سریال تکرار شده
حالا مگه کسی مزخرفات تلوزیون رو نگاه میکنه ....
متاسفانه فقط با عینک بدبینی به رسانه ملی یا میلی نگاه میشه. درسته انتقادات زیادی بهش وارده ولی دیگه هرچیزی رو بدبینانه دیدن و تفسیر کردن باعث میشه در نیت گویندگان این حرفها شک کرد که آیا واقعا دلسوز مردم و ایران و انقلاب و اسلام و ... هستند.
از نظر دشمنان بهترین راه برای مقابله با شیعه و غدیر را علامه امینی با تالیف کتاب معروف الغدیر نشان داده است. آیا این مطلب توهین به علامه امینی است؟خیر. بلکه بزرگی و تاثیرگذاری آن را نشان می دهد که شاید ما از آن غافل مانده ایم و دشمنان نه.... التماس تفکر و تعقل و دعا :)
نه بیشتر تعریف بوده تابناک سخت نگیر
نکته دیگر انکه انتخاب نام گاندو (تمساح پوزه کوتاه ایرانی) برای سریال و نشان دادن سکانسهائی از این حیوان درجریان سریال بقصد حمله و ارائه چهره ای هجومی وترسناک ازاین حیوان ،بعد ها باعث حمله افرادی جاهل به این حیوان وکمک به تسهیل نابودی وانقراض این گونه باارزش جانوری می باشد.
پیراهن عثمان سازهای گرامی
منظورش این بوده اینقدر که سعدی مسائل و دغدغه ها را به روشنی بیان کرده میشه از روی آن جامعه ایران را شناخت
بابا شما ها هنوز تلوزیون میلی رو نگاه می کنید؟؟؟؟؟؟
متأسفانه متولیان امور در حال چرت زدن و یا درگیر کنترل آقا زاده هاشون هستن که آبرو ریزی نکنن و یا خودشون مشغول مسابقه بزرگ هپول المال و چپول الاموال هستن.
تحلیل خیلی مسخره است
سعدی ستیزی! اگر آسمان را به ریسمان ببافی بله سعدی ستیزی بود!
برای مقابله احتیاج به شناخت از طرف مقابل داریم در همه زمینه ها پس مثلا اگر بخوایم آمریکا رو بشناسیم باید ادبیاتشون بدونیم دیگه این معنی اش این نیست که ادیبان آمریکایی بی ادب بوده اند.
هر کاو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز
نقشش به حرام، ار خود « صورتگر» چین باشد

حافظ شیراز
داداش خودت فهمیدی چی نوشتی؟! من که چند بار خوندم و چیزی متوجه نشدم
غالب ایرانی ها اینقدر زیاد گلستان سعدی میخونَن و با درایت کامل از آن حمایت میکنند،مگه نه...
حامیان بی سواد هیچ کمکی به ادبیات فاخر پارس نخواهند کرد
اتفاقا اون حرف سریال گاندو خیلی هوشمندانه است و درست. نویسنده روزنامه خراسان بهتره اول با روح آثار سعدی آشنا باشه بعد بیاد اظهار فضل کنه.
حالا یک گزک الکی که ناشی از فهم کج شما نسبت به موضوع است گیر اوردی علیه جاسوسی در ساختار دولتی حرف بزنی شما از سعدی دفاع نمی کنی علیه سریال شروع به جوسازی می کنید وگرنه دلت برای سعدی نسوخته چون این اشکال سعدی نیست بللکه سعدی رفتار نسنجیده ونقالط ضعف مردم ایران در ساخنار اجتماعی بصورت داستان ومثل درگلستان وبوستان اورده ودر واقع یک مردم شناسایی کامل است در واقع می تواند برای امریکایی که چطوری علیه مردم ایران اقدام کنند می تواند را هگشا باشد هدف سعدی پرهیز مردم از این صفات بوده ولی امریکایی ها ازانها به عنوان نقطه ضعف استفاده می کنند واین دلیلی برای سعدی ستیزی نیست شما دوست دارید اینطور نشان بدهید وهدفتان هم علیه سریال است تا دفاع از سعدی
اینها با نهج البلاغه هم مشک دارند چه رسد به سعدی البته حق هم دارند سعدی مروج اخلاق گرایی است
بسیار سکانس مزخرفی بود و نیتش هم کاملا مشخص.
کل این سریال به کلی بی ربط چیزی نیست جز اغراق و اغراق و اغراق و خنده دار ترینش دوربین گذاری در اطاق گرانترین هتل استانبول که از تهران قابل کنترل است. تعقیب و مراقبت در نیوجرسی با هدایت لحظه ای از تهران . خدا را شکر که دارد تمام میشود. . البته قسمت گریه دارش هم اینکه تهیه کنندگان این سریال بیننده ایرانی را چه تصور کرده اند
چی شده خیلی داغ کردین/ خوب دلیلشو این آقا نگفته شاید ما برداشت نادرست از سخنان سعدی داریم
چرا برداشت بد می کنید؟ گلستان سعدی گنجی کم نظیر از فرهنگ و سیاست و جامعه شناسی مردم ایران است و هر کسی بخواهد مردم ایران را بشناسد نیاز دارد که این اثر کم نظیر را بخواند و بفهمد. دیگران قدر این اثر را می دانند اما ما مردم ایران و بخصوص کودکان و نوجوانان و جوانان ایرانی با ان بیگانه شد ه ایم یا بیگانه مان کرده اند. طبیعی است که هر کسی بخواهد جامعه ایرانی را بشناسد به این اثر رجوع کند و البته یک جاسوس کارکشته که روی ایرا ن کار می کند نیز نیاز به خواندن این اثرگرانقدر دارد. هیچ اهانتی به گلستان نشده است بلکه این صحنه بیانگر این است که این کتاب پس از صدها سال هنوز می تواند پویا و بیانگر فرهنگ اجتماعی و سیاسی ملت ایران باشد.
باید منظورشان را توضیح بدهند
متاسفانه تمام این موضوعات برمیگرده به نویسنده و کارگردان و... دوست عزیز اگه ذهن مبارکت درجا زده و دیگه نمیتونی ادامه سریال رو بنویسی . خوب ادامه نده چرا به در و دیوار میزنی خودت رو و ارزش کار را پایین میاری و بینندگان محترم را از دست میدی...
سریالی مملو از غلوهای بی سر و ته با هنرورانی (نه هنرمند)دست دهم.
تابناک هم که جرات نشر نظر مخالف را نداره! کمی جیگر داشته باش.
تخریب اسطوره های ملی
الکی جو نده تابناک ..ازگلستان تعریف کرده
اینجوری نگرانی رهبری رو در مورد اسیب دیدن زبان فارسی رو برطرف میکنید؟میزان حماقت مدیر شبکه ۳ تا ثریا باید بره تا ورش دارن؟
کاش این روزنامه عملکرد مسئولین را اینچنین زیر ذربین میبرد
تابناک وقتی نظرات را منتشر نمی کنی چرا مطلب انتشار می دهی؟
تناقض و سردرگمی در داشتن حجاب یا بدون حجاب : هر روز می شنوییم که خانمی یا دختری را به جرم کشف حجاب دستگیر می کنند . خوب تا اینجای کار درست یا غلط قانون اسلامی کشورمان می باشد که عدول از آن جرم محسوب می شود . حالا صدا و سیما که این قانون ر تفسیر به رای می کند چه مجازاتی دارد . اصلا اگر امروز یا فردایی دختری یا خانمی با گذاشتن کلاه گیس در ملاء عام ظاهر شود حکمش چیست ؟؟؟ گناهکار است یا بیگناه ؟؟ صدا و سیمایی که امام راحل آن را دانشگاه عمومی قلم داد نموده اند آیا تدریس خطا دارد می کند ؟؟؟ واقعا تکلیف چیست ؟؟؟ دخترم از من پرسید : یعنی می توانم با کلاه گیس در مجامع عمومی تردد بکنم ؟؟؟ کسی جواب سئوال دخترم می تواند بدهد ؟؟ راستش من نتوانستم !!!!!!!!!!!!!!
چقدر دلسوز آیرای هستید آقا جاسوس خائن با مشارکت نفوذی های دولت و مجلس و ....پدر مملکت و در اوردن شما دم از سعدی مزنید خدا به شما عقل بده
همه دنیا یدند فقط اون تیم ضد جاسوسی گاندو خوبه خخخخخخ
و اَفصحُ المتکلّمینِ تاریخِ زبانِ فارسی است.»

یعنی واقع روش شده این کلمات عربی را برای معرفی بزرگترین شخصیت زبان پارسی بکار ببره؟
از صدا و سیمای میلی که مدیرانی مثل مدیر شبکه 3 داره توقعی بیشتر از این هم نمیشه داشت
کسانی که بر مسند این رسانه تحریف کار نشستند از اون دسته ادمهایی هستند که قیمت نقل و نبات را هم نمیدونن چه برسته به اینکه بخوان برای نظرات و غقاید مردم هم احترام قائل باشن

تا وقتی امثال گلزارها و رامبد ها رو دارن که میتونن باهاشون هر چیی رو به تمسخر بگیرن سعدی که هیچ کم کم باید منتظر معجزه های بیشتری از این صدا و سیما باشیم
شاید کارشون به تمسخر کشیدن کتب الهی هم بکشه
البته دیر نیست ...اندکی صبر لازمه
خوبی؟ با این نظرات عجیب و غریب کیبوردت نسوخت؟
این سریال چه زمان و از کدام شبکه پخش می شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار