بازدید 23324

دلیل افزایش قیمت سیب زمینی؛ آزادسازی صادرات یا افتادن در دام تار عنکبوتی؟

یک سال وفور نعمت برای مصرف‌کننده و حسرت برای تولیدکننده و سال دیگر قحطی و گرانی برای مصرف‌کننده و سودآوری مضاعف برای تولیدکننده. گویا قرعه امسال به نام سیب زمینی افتاده و سالیان سال است که این جهش های قیمتی برخی محصولات کشاورزی در برخی سال ها را شاهد هستیم ولی هرگز فکری به حال آن نشده است.
کد خبر: ۹۰۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 02 July 2019

تابناک اقتصادیاین روز‌ها قیمت سیب زمینی به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده و به تازگی در برخی مناطق، قیمت هر کیلو از آن از ۹ هزار تومان گذشته است و برخی آزادسازی صادرات را دلیل عمده این افزایش قیمت می‌دانند؛ اما پرسش این است، چرا برای پیاز که همین چند ماه قبل قیمت آن اشک همه را درآورد و هم اکنون صادرات آن آزاد است، این جهش قیمت رخ نداد؟ چرا در شرایط غیرتحریمی و ثبات بازار ارز در سال‌های گذشته نیز شاهد این جهش‌های قیمتی (هر چند اندک) در محصولات کشاورزی فاسدشدنی از جمله پیاز و سیب زمینی بودیم؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ قیمت سیب زمینی چند وقتی است گوی سبقت را از قیمت سایر کالاها و مواد خوراکی ربوده است و هر روز رکوردهای جدیدی به نام خود به ثبت می رساند. در آخرین قیمت های ارائه شده، روز گذشته دهم تیر ماه 1398 اعلام شد که قیمت هر کیلو سیب زمینی در برخی مناطق از 9 هزار تومان عبور کرده است. مسئولین وعده می دهند که این افزایش قیمت مقطعی بوده و ظرف چند هفته آینده، التهابات قیمتی سیب زمینی کاهش خواهد یافت.

دلیل افزایش قیمت سیب زمینی؛ آزادسازی صادرات یا افتادن در دام تار عنکبوتی؟

حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان طی مصاحبه ای در خرداد ماه اعلام کرد محصول سیب زمینی گرگان، کرمانشاه و دزفول در حال عرضه به بازار است ولی متأسفانه کافی نیست. وی با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری، اضافه کرده بود: این مسأله در کنار صادرات، باعث شده عرضه نسبت به تقاضا کمتر باشد و تا زمانی که محصول اصفهان و همدان وارد بازار شود، قیمت ‌ها در همین حدود می‌ ماند. وی در پانزدهم خرداد ماه وعده داد که از حدود یک ماه دیگر (پانزدهم تیرماه) با ورود سیب زمینی مناطق مذکور به بازار، قیمت این محصول متعادل شود.

در مصاحبه رئیس اتحادیه بارفروشان، صادرات یکی از عوامل افزایش قیمت سیب زمینی عنوان شده است. شایان ذکر است در ابتدای سال جاری و به دلیل وقوع سیل در برخی استان های تولیدکننده این محصول و ایجاد مشکلاتی در برداشت و سیستم حمل و نقل جاده ای و همچنین افزایش روند صادرات به دلیل جهش ارز، وزارت صنعت طی نامه ای اعلام کرد که صادرات سیب زمینی و پیاز تا اطلاع ثانوی ممنوع می باشد.

دلیل افزایش قیمت سیب زمینی؛ آزادسازی صادرات یا افتادن در دام تار عنکبوتی؟

با اعلام ممنوعیت صادرات این دو قلم کالای کشاورزی، رفته رفته قیمت آن ها کاهش یافت و در بازه منطقی تری قرار گرفت. با ورود سیب زمینی نو به بازار و کاهش قیمت این محصول در بازار، دوباره طبق نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات این محصول به همراه پیاز آزاد اعلام شد. دوباره آزادسازی صادرات موجب شد تا این بار قیمت سیب زمینی رفته رفته افزایش یابد و هم اکنون از کیلویی 9 هزار تومان در برخی مناطق عبور کند.

دلیل افزایش قیمت سیب زمینی؛ آزادسازی صادرات یا افتادن در دام تار عنکبوتی؟

در دو ماهه نخست سال جاری که با ممنوعیت صادرات سیب زمینی رو به رو بوده ایم، طبق آمار گمرک صادرات این کالای کشاورزی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز کاهش یافته است. طبق آمار موجود در دو ماهه نخست سال ۹۸، نزدیک ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن سیب زمینی به ارزش ۹ میلیون و ۳۰۰ دلار صادر شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال ۹۷ میزان صادرات این محصول حدود ۶۵ هزار و ۸۳ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۰۰ دلار بوده است. متاسفانه گمرک هنوز اطلاعات صادرات و واردات خرداد ماه سال جاری را بر روی سایت خود بارگذاری نکرده تا از این طریق وضعیت صادرات سیب زمینی بعد از آزادسازی صادرات آن را مورد بررسی قرار دهیم اما آنچه مشخص است، قطعاً صادرات این محصول در خرداد ماه سال جاری رشد داشته است.

حالا در ابتدا پرسش اساسی از مسئولین این است که این تصمیمات ممنوعیت و آزادسازی صادرات بر چه مبنایی گرفته می شود؟ آیا این تصمیمات بر اساس آمار و ارقام موجود در زمینه تولید و مصرف و رصد بازار اتخاذ می شود؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت است که باید گفت پس چرا این بررسی آمار و ارقام تولید و مصرف و نهایتاً آزادسازی صادرات، به کاهش عرضه و افزایش قیمت ها در بازار منجر می شود؟ یا ممنوعیت صادرات باعث می شود تا صدای فعالان اقتصادی و تجار مبنی بر از دست رفتن بازارهای صادراتی بلند شود؟

پرسش بعدی این است که چرا قیمت پیاز به رغم آزاد شدن صادرات آن به مانند چند ماه قبل و همگام با افزایش قیمت سیب زمینی، افزایش نیافته است؟ بنابراین این رشد قیمت سیب زمینی باید دلیل دیگری را با خود به همراه داشته باشد.

در مورد تولید و قیمت محصولات کشاورزی و به طور کلی تولید و قیمت سیب زمینی و پیاز باید گفت که این جهش های قیمتی که هم اکنون شاهد آن هستیم در دوران غیرتحریمی و ثبات بازار ارز هم دیده می شد. به عنوان نمونه یک سال قیمت پیاز آن قدر افزایش پیدا می کرد که بسیاری با طعنه می گفتند پیاز جزو میوه ها شده است و سال بعد قیمت آن چنان کاهش پیدا می کرد که اشک کشاورزان را درمی آورد. هر چند باید گفت در آن سال های غیرتحریمی و ثبات بازار ارز این افزایش قیمت ها و جهش های قیمتی به مانند وضعیت کنونی نبود اما به هر حال شاهد آن بودیم.

بنابراین این فراز و فرود قیمتی محصولات کشاورزی به خصوص سیب زمینی و پیاز ارتباط آنچنانی با شرایط تحریمی و عدم ثبات بازار ارز و صادرات آن ها نداشته و در علم اقتصاد این فراز و فرود قیمتی محصولات کشاورزی را با "قضیه تار عنکبوتی" توضیح می دهند. قضیه تار عنکبوتی به این معناست که در قیمت و میزان تولید محصولات فاسدشدنی کشاورزی تعادل معنایی وجود ندارد و چنانچه نمودار تغییرات قیمت آن ها طی چند سال ترسیم شود، طرحی شبیه تارعنکبوت نمایان می‌ شود.

دلیل اصلی رخ دادن قضیه تار عنکبوتی برای محصولات کشاورزی فاسد شدنی به بحث عرضه و تقاضای این محصولات کشاورزی بر می گردد. در سالی که قیمت در اوج است تولیدکنندگان تصمیم می گیرند که برای سال زراعی آینده جهت کسب سود بیشتر اقدام به تولید آن محصول کنند و همین عامل باعث افزایش میزان تولید و عرضه می شود و با توجه به مشخص بودن میزان تقاضا در بازار این محصول، اضافه عرضه ایجاد شده و قیمت می شکند و به حدی خواهد رسید که کفاف هزینه های تولید را نخواهد داد. با رخ دادن این موضوع برای سال آینده زراعی، دیگر کمتر تولیدکننده ای به سمت تولید این محصول خواهد رفت و همین باعث کاهش میزان کشت خواهد شد که عرضه کاهش یافته و در نتیجه مازاد تقاضا و افزایش قیمت اتفاق می افتد.

به عبارت بهتر، یک سال وفور نعمت برای مصرف‌کننده و حسرت برای تولیدکننده و سال دیگر قحطی و گرانی برای مصرف‌کننده و سودآوری مضاعف برای تولیدکننده. گویا قرعه امسال به نام سیب زمینی افتاده و سالیان سال است که این جهش های قیمتی برخی محصولات کشاورزی در برخی سال ها را شاهد هستیم ولی هرگز فکری به حال آن نشده است. یک سال قیمت ها کشاورزان را خاکسترنشین می کند و سال دیگر مصرف کننده را و این در حالی است که درک ساده همین قضیه تار عنکبوتی توسط مسئولین می تواند جلوی این واقعه را بگیرد.

معمولا کشاورزان با وجود داشتن دانش تجربی، دسترسی کمتری به اطلاعات موجود در اقتصاد و ابزارهای لازم جهت تحلیل شرایط بازار دارند. در چنین شرایطی این دولت ها و نهادهای سیاستگذاری هستند که می توانند به این قضیه ورود پیدا کنند و با در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در جهت آگاه سازی کشاورزان از اوضاع بازار و همچنین سیاست های حمایتی هوشمندانه با تمرکز بر محصولات کشاورزی، از ضرر و زیان کشاورزان و مصرف کنندگان در نتیجه نوسان های قیمتی جلوگیری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۹
خداحافظی با سیب زمینی از برکات دولت روحانی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید
گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
نه عزیز دل برادر ؛ از برکات دولت روحانی نیست.!!!
یعنی شما میفرمائید همه قوای دیگر ،ارگانها و نهادها درست کار میکنند و از پوشک گرفته تا سیب زمینی ،پیاز دچار بحران قیمتی میشود بخاطر وجود روحانیست ؟
لطفا آدرس غلط ندهید تا بقیه پاک و مطهر جلوه کنند.
وقتی اینهمه سوء مدیریت ، اختلاس و رانت خواری و دزدی وجود دارد و سر تیتر اخبار روز را خبرهایی تشکیل میدهد که در طول روز میتواند مردم را زیر سوال ببرد و مجرم نشان دهد ،امیدی از بهبود اوضاع نیست .
با طرز مدیریت فعلی به سمت ایده نان خشک(آنهم با آرد کیفیت)و لنگ کوتاه پیش میرویم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
پیام مرا سانسور نکنید! ما قشر سیب زمینی خور هستیم :)))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
بندازيد گردن دلال ها
وقتی زرشک 25 تومنی عید میشه 75 تومن اینم از صادراته یا از دست دلالهاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
صادرات بهانه ای است برای گران کردن وگرنه معلومه که دلال ها به کمک دولت می کشند روی ان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
اون زرشک قرمزه . زرشک سیاه شده کیلویی یک میلیون و دویست هزار تومن علی برکت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
زرشک جزو اقلام مهم صادراتیه محض اطلاع شما
خیر و برکت از سفره های مردم رفت

دولت کمتر دروغ بگوید

مقصر اصلی گرانی ها بی کفایتی دولت است
کاش می توانستم از ایران بروم
سیب زمینی از بی ارزشترین غذاهای جهان اما در ایران غذای لاکچری قشر زحمتکش و کارگر و نیازمند !!!!!

بالاخره یه روزی از ایران خواهم رفت
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
منم فکر رفتن هستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
من رو هم با خودتون ببرید لطفا
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
سیب زمینی بی رگ ارزش صادرات ندارد
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
یه بلیطم برای منم بگیرین
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
منم میام خداشاهده داره فکرم خراب میشه از این مملکت گران تورم 70 درصده
کاغذ نشون دادن بدرد خودتون میخوره سیب زمینی را عملا ارزان کنید
نه خیر!!! دلیل اصلی این افزایش قیمت افزایش تقاضا است مردم از فرط گرانی گوشت و مرغ و ... به خوردن سیب زمینی روی اورده اند پس اتفاقا" دلیل این افزایش قیمت همان تحریمها است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
جان؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
یعنی مردم هجوم آوردن بخرید سیب زمینی و بهمین علت قیمتش 10برابر شده ؟!!! چی زدی اینقدر جنسش یکه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
هرچی زدم با اونی که تو زدی فرق داره عزیزم. مگه قیمت سیب زمینی 10 برابر شده؟ چرا بی خود دروغ می گی؟ حرف من این بود که مردم از شدت فقر و نداری رو به مصرف سیب زمینی اوردن به موضوع در علم اقتصاد "کالای جانشین" می گویند. به جای توهین اصل مطلب رو بگیر!!! خوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
اتفاقاازبس سیب گرون شده مردم کمترمصرفlمیکنن ازکشاورز سرمزرعه میخرن6000هزارتومن
تا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
والا از ما برج 3 سیب زمینی رو کیلو 3600 خریدن
نگران نباشید
یکی از امتیازات اینستکس واردات غذا و دارو درمقابل فروش نفت است
بزودی نفت میدیم سیب زمینی میگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
نه همون نفت نوش جان کنیم ؟
گام اول مدیریت جهانی با کنترل قیمت سیب زمینی تولید داخل
اقا كي ميگه صادر نكنيد صادر كنيد ولي مازاد نياز داخلي رو . چقدر بي برنامه و بدون كارشناسي كار ميكنيد مگر امار توليد و مصرف داخلي رو نداريد . يادتون هست سالهاي پيش چقدر سيب زميني از بين برديد..............
سلام، مشکلات کشاورزی ایران ،به خواسته وزارت جهاد کشاورزی است، یعنی تمام مقدورات وتوانای های تولید محصولات کشاورزی توسط ان وزارت خانه رو به نابودی است، ان هم از روی احتمام نه ندانم کاری، کافی است شما با یک الگو سطح زیر کشت یک محصول در کشور اشنا باشید، البته تولی کنندگان عمده و واسطه ها به خوبی اشراف دارند ، حال وزارت کشاورزی دقیقا ساز مخالف با میزان تولید وتقاضا را می زند، این را دیگر همگان می دانند که کشور ایران توانایی لازم برای تولید وصادرات کلیه محصولات کشاورزی را دارد، مجلس نیز متاسفانه همتی برای اصلاح امور از خود نشان نمی دهد، به خدا سوگند که اگر وزارت جهاد کشاورزی منحل شود ،وضعیت کشاورزی ایران نمونه در سطح خاور میانه خواهد شد
این تارعنکبوت هم مثل بقیه تارعنکبوت ها فقط مردم عادی و بی بضاعت را اسیر میکنه...
بیچاره مردم بی پناه ، خدایا خودت به فریاد رس.
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
یوسف سلامی جان بیا گزارش تهیه کن همه چیز ارومه من چقدر بدبختم ؟//الو کجایی سیب زمینی نیست گزارش داری؟//
عامل اصلی گرانی محصولات کشاورزی نداشتن برنامه(انبار کردن وعرضه به موقع ) توسط وزارت جهاد کشاورزیست.
تاریخ درج شده در داخل نامه ها باهم تضاد دارند .وزیر محترم پانزدهم فروردین گفتند صادرات سیب زمینی ممنوعه .مدیر کل دفتر صادرات گمرک کشور گفته طبق نامه وزیر یازدهم فروردین وزیر ممنوعیت رو برداشته .یعنی چهار روز قبل از طرف وزیر ممنوعیت برداشته شده ودوباره گذاشته شده ؟ یعنی چهار روز ممنوعیت نداشته .بعد ممنوع شده ودوباره سی ام اردیبهشت دوباره ممنوعیت برداشته شده ؟در کل کمتر از پنجاه روز ممنوع بوده .سوال اینجاست وزیر برچه اساسی اینقدر ممنوع میکنند ودوباره ممنوعیت را بر میدارند .وچرا ظرف چهار روز دودستور متفاوت صادر میکنند؟تصمیم اولشان غیر کارشناسی است یا دستور دومشان؟چه چیزی بر تصمیمات ایشان اینقدر سریع اثر گذار بوده ؟
ظاهراسلامتی وتغذیه مردم مهم نیست باتوجه به اینکه درغذای اکثر مردم سیب زمینی نقش دارد.مهم چنددلاری است که ازطریق صادرات نصیب عده معدودی میشود.
مشکل اصلی این مملکت وجود مدیران ناپاک و پاکان غیر مدیر در راس امور است. تعهد و تخصص دو عنصر مفقود در مدیریت
بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف است آب و برق مجانی یا با نرخ بسیار کم دریافت می کند که البته وقتی محصول خود را در داخل کشور توزیع می کنند بسیار منطقی و درست است حتی دولت به آن ها اضافه هم کمک کند کسی مخالف نیست
اما وقتی صحبت از صادرات می شود در هر بخشی از مرغداری و دامداری و پوشاک و غیره گرفته تا انواع محصولات کشاورزی و خوراکی
اگر دولت روی آن محصولات از طریق اعمال معافیت مالیاتی یا به طرق دیگر مانند تامین مواد اولیه با دلار دولتی سوبسید می دهد دیگر نباید همان مالیات معمول بازرگانی دریافت شود یعنی مالیات دریافتی از تجار از بابت محصولاتی که در داخل کشور از هر گونه یارانه ای انرژی یا مواد اولیه استفاده می کنند باید بسیار بیشتر از مالیات متعارف در نظر گرفته شود
الان خیلی از کشورهای همسابه با توجه به هزینه تولید پایین در ایران که ناشی از این معافیت ها یا یارانه های تولید است برای تولید مصولات کشاورزی مورد نیازشان در داخل ایران سفارش می دهند و به راحتی محصولات ارزان قیمت ما را وارد بازار خود می کنند
والله من نمی دانم اقتصاد دان های ما کجا هستند چرا نکات به این سادگی در کشور ما نادیده گرفته می شود
درود
کل سیستم مملکت ما مختل شده. کشاورزی و سیب زمینی هم روش
همه چیزمان را صادر کردند....
خدایا دولتی که نمیتونه مشکل یک سیب زمینی را حل کنه می خواد مسکن را سروسامان بده.
یک سر برو بازار پرویزخان (مرز عراق) تا با دیدن صف چند کیلومتری کامیونهای سیب زمینی برای صادرات بعراق دود از اون کله ات بلند بشه . البته کامیونهای حامل میوه و آجیل و لبنیات و حبوبات و گوشت و مرغ و غیره هم بسیاربسیار انبوه و زیاده . عیب نداره دیگران رو سیر می کنیم و 80 درصد مردم خودمونو گرسنه . رسم حاتم طایی گریه کاریش نمیشه کرد
۶ ماهه یه پیاز درست حسابی تو بازار نیست هر چه هست درجه ۳ ، قبلا اعتقاد داشتن ایرانی بهترین کالا رو مصرف کنه و جنس درجه ۴ بره برای اعراب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
این قبلا کی بوده است؟!
همیشه در ایران به جنس خوب می گفتن صادراتی!
این قضیه تار عنکبوتی برای محصولات کشاورزی فاسد شدنی از بدیهیات چرخه تولید اینگونه محصولات است و همه دنیا هم آن را میدانند و از قبل برایش برنامه ریزی میکنند . اما انگار مسئولین ما از درک و پیشبینی بدیهیات ساده هم عاجزند . یا اینکه این افزایش قیمت علت دیگری باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
احسنت. هیچ کس به فکر نیست
این همه صغری کبرا بابت مشکلات جاری لازم نیست حرف یک کلامه در مملکت ما کاردانها کارهای نیستند وکاره ای ها کاردان نیستندوتا این درست نشه آش همین آش و کاسه همین کاسه است
کل ارز ناشی از صادرات گوجه، پیاز و سیب زمینی احتمال زیاد کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار در سال است و آنوقت مدیران بی کفایت کابینه روحانی با بی تدبیری خودشون در خصوص این سه کالای اساسی، مدام روی اعصاب مردم راه میرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
دلار کجا بوده دوست عزیز . بجاش دینار و افغانی میگیریم
دولت توان کنترل قیمت سیب زمینی هم نداره ، مردم گوشت گیرشون نمی اومد ، حالا سیب زمینی هم نمی تونن بخورن ، کالایی که مواد اولیه خیلی از غذاهاست ، الفاتحه
من که فکر می کنم این تغییرات قیمتی که از یک محصول و کالا به دیگری سوئیچ می کنه و خلاصه همیشه یک محصول و کالا داریم که در صحنه حاضره و بازار رو به هم می ریزه، یک پلن مشخص داره و برنامه ریزی شده هست. دونه به دونه سطح قیمت‌ها رو افزایش میدن.
بی خیال
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی فرهنگ فست فود و خوردن سیب زمینی سرخ کرده بصورت افراطی است همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
پس چرا قیمت سوسگ و کرم افزایش نداشته ؟
با محاسبات جنابعالی بزودی باید شاهد افزایش قیمت حشرات باشیم
یکی به اون مسئول بگه وقتی یه چیزی تو کشور به این حد از افزایش قیمت رسید و توان تولید در داخل نیست یه اهرمی به نام واردات اینجور اقلام وجود داره که هم میتونه مصرف داخل رو تامین کنه و هم اگه یه عده دلال جهت سوء استفاده احتکار کردن رو ورشکست کنه.البته معلومه تو یه کشور به این وسعت، اینجور کارا (احتکار و گران فروشی) بدون پشتوانه ی قوی ممکن نیست.
فکر کنم دولت مردان و سیاسیونمون سیب زمینی نمی خورن
نداشتن راهبردهای لازم و الگوی کشت مناسب از ناکارامدی بخش ها ی کشاورزی و مربوطه است. نمیدونیم وزارتین صمت و جک(جهاد کشاورزی) با این عریض و طویلی چه کار میکنند؟!
دولت با آزاد کردن صادرات این محصولاتی که هر چند وقت یکبار قیمتشون رکورد می شکنه داره کمبود ارزو جبران می کنه چون فروش نفت مشکل پیدا کرده، دولت کمبود ارزو از این راه تأمین می کنه ، ارزی که قراره صرف واردات کالای لوکس برای ثروتمندان شود وگرنه اقشار ضعیف جامعه چه نیازی به این قبیل کالاها دارند
تارعنکبوتی کجا بوده چرا میخواین با شبهه ها مردمو سر کار بذارین ؟ هیچ سالی تولید سیب زمینی بحد امسال نبوده . تمومش داره صادر میشه مثل باقی مواد غذایی .
یادش بخیر یکی بود قبلا ها به مردم سیب زمینی مفت میداد کوش کجاس .....
من موندم کار وزارت خانه ها وسازمانهای عریض وطویل صنعت ومعدن و..وکشاورزی تواین مملکت چیه . الحمدالله که جملگی پر از کارشناسان ذبده وتحصیل کرده در تمامی رشته هاست . یادمه در رشته تحصیلی مدیریت اجرایی یا همان M.B.A درسی به نام تحقیق در عملیات هست که جهت مطالعه وبررسی همین موارد می باشد (چگونه سطح زیر کشت رو با توجه به نیاز بازار وجمعیت مدیریت کنیم )ولی ظاهرا تو کشور ما فقط بعنوان یک واحد درسی بوده وهیچ کاربرد دیگری ندارد البته مثل اکثر علوم دیگر...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
کار اصلی این هایی که گفتید چاپیدن مملکت است وبس
باسلام
خدمتتون عرض کنم این یک نوع بیماری به نام بیماری تار عنکبوتی میباشد که در سال اول چون محصول کشاورزی کم است قیمت بالا میرود سال بعد اکثر کشاورزهها به دلیل قیمت سال قبل شروع به کاشت همان محصول میکنند و بعد اکثر آنها ضرر میکنند این بیماری در کشورههای پیشرفته کامل درمان شده یعنی دولت یا یک نهاد خصوصی برای تمام کشاورزان برنامه کاشت یا این که چه محصولی بکارند دارند و خود تمام محصول را تضمینی میخرد و به مصرف کننده میفروشد در ضمن دلال هم حذف میشود
چیزی به خوردن حشرات و جانداران خیابانی و بیابانی نمانده

مافیای حشرات بزودی متولد میشود.
ما مردم شیعه ایران خواستار ورود قوه قضاییه در راستای مبارزه با فساد و احقاق حقوق عامه هستیم
خدایا چقدر خوشی چقدر ملت راضی ؟چقدر ؟چقدر مردیم از خوشی زیاد ؟عموترامپ حمله کن بلکه خوشی ملت ایران کم بشه ؟//
کجا سود به تولید کننده می رسه؟ همه عایدی نصیب دلال جماعت میشه. اگه تولید کننده منفعت می برد با پولش تولیدش رو مکانیزه تر می کرد و بهروری در تولید بهتر می شد اما متاسفانه دلال سودش رو می بره ....
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
یک هکتار زمین 50 تن سیب زمینی عاید کشاورز میکنه که با کیلویی 6000 تومن خرید عمده میشه 300 میلیون تومن به ازای هر هکتار . بازم سود کمیه ؟!! اشتهاتو برم کشاورز
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
نوش جونش،بايدكشاورزهم حسابى تواين بازارسودكنه تابتونه توليدكنه ازقيمت بذروكودوسم ونوارآبياري ولوله وتراكتوروادوات وتعميرولوازم يدكى وغيره خبردارى كه ميگى اشتهاتوو برم؟آيايه توليدكننده سودخوب ببره بهتره تايك سر دلال خانه وماشين ولوازم خانگى وغيره وقتى بلاى طبيعى ميادوهست ونيست كشاورزوميبره اونوقت هم ميگى اشتهاتوكشاورز،؟
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
بازخداپدرتوبيامرزه گفتى ٥٠تن نگفتى٧٠تن،عزيزمن ميانگين توليدسيب زمينى توايران٢٥تنه چراالكى جوميدى٥٠تن؟
بینام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
دوستان این آشفته بازار به سود کشاورزان و دلالان هست بخدا الان کشاورزای منطقه ما ملیاردر شدن.اختلاف طبقاتی وحشتناک شده.هر حرفه ای باید یه سود منطقی داشته باشه.امسال سیب کاران سودی بین 400تا 600درصد داشتن.کجای دنیا اینطوریه.هیچ مالیاتیم ازشون نمیگیرن موارد مصرفشونم مشمول سوبسید میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
مگه کشاورزچقدربایدسودبخوره الان بیشترین درامدروکشاورزادارن اگه هکتاری 30تن سیب زمینی بکنه سودهرهکتارمیشه 180میلیون 50 میلیون هزینه هرهکتاره ومیمونه براکشاورزهرهکتار130میلیون سودخالص انصاف هم خوب چیزیه مگه قراره کشاورزچقدسودکنه
شما ببین کدام وزارت این دولت و نیز دولتهای قبلی کار روتین خود را درست انجام داده است؟ در واقع اگر این وزاتخانه ها و دولتشان نباشن خیلی بهتر است. یعنی عدمشان به ز وجود.
بخاطر بدست اوردن چند دلار افتاده اند بجان مایحتاج مردمکه بدون حساب وکتاب همه چیز را دارند صادر میکنند وکمبود ها در بازارا ناشی از کمبود عرضه کالا در بازاره دلالی هم که از قدیم بوده وحالا انها هم فرصت طلبی میکنند بازاررا بحال خود رها کرده اند پدر قشر متوسط وپائین دارد در می اید
یعنی مردم روانی بشن
هر روز یه چیزی گرون بشه
تا مردم همیشه دغدغه گرونی داشته باشن و از هم بپرسن فردا قراره چی گرون بشه
یا خدا شکر کن یه چیزی که خیلی بالا رفته یه کم اومده پایین
مردم ما جسارتا نادان یه دولت سیب زمینی ارزون میداد مسخره می کردن میگفتن دولت سیب زمینی تا گرون نشه قدرش نمیدونن این دولت هم نزدیک تصمیم اف ای تی اف میشه همه چیز گرون میکنه
ترامپ لعنتی به همین عوامل داخلی که شب روز به فکر ساقط کردن مردم نقشه شیطانی برای گرسنگی وزجر دادن به قشر محروم هستند دلخوش کرده وهماهنگ با شیطان بزرگ و حتی جلو تر از او به فکر نابودی قشر فقیر وفقرا هستند.حتی به سیب زمینی و پیاز رحم نکردن. باید کسانیکه در صادر کردن و دلال بازی نقش دارند شناسای وبه طور ضربتی اعدام نماید. در هر رده باشند. دشمن درجه یک ملت هستند.
ایول! نفر آخر درست گفت. کشاورز بیچاره که تابناک بعنوان تولید کننده اسم می بره، چیزی گیرش نمیاد. سود کلا مال واسطه ها و دلالاست که با پشتیبانی نفوذی هایی که دارن، سود را نصیب خودشان می کنند! وگرنه کشاورزا که روستا رو ول نمی کردند و بیان حاشیه نشین بشوند. ببینیم آقای رئیسی با وعده هایی که میده واقعا" قصد مبارزه با فساد به این آشکاری را داره! ببینیم و تعریف کنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
سیب زمینی الان بازاز 8تومنه سر زمین پیش خرید می کنند 9 تومن بحث دلال نیست بحث توطئه ضد ملی لست
مسئولین ظاهرا هم راستا با خواسته های دشمن انجام میدهند دقیقا بی برنامگی وناراضی گردن مردم ومتاسفانه نظارتی هم وجود نداردحالامیخواهد خوردوخوراک مردم باشد یا سیستم اداری قضایی ........
مشکل اونجاست که همه درد رو می شناسیم اما برای درمانش تلاش نمی کنیم.
یکنفر بی سواد می فهمد که وقتی کالایی کمبود دارد اجازه صادرات نباید داده شود و یا وقتی تولید غیر متعارف اضافه شود برای اضافه تولید باید مجوز صادرات داده شود گویا کشور امار و اطلاعات تولید ندارد که این چنین وضع سیب زمینی و سایر ارزاق عمومی دچار مشکل شده است بنده سی سال مدیر اجرای میانی در کشور بوده و باز نشسته ام بخدا بخدا بخدا این کنترل ابتدایی ترین کار ما در وزارتخانه بود یعنی به وزیر نمی گویند وضع چه بحرانی است و دقیقا در راستای اهداف ترامپ برای نارضایتی مردم گام بر میدارند بخدا وزیر اطلاعات باید این ها تعقیب کند تا دشمنان نظام که در قالب دوست ظاهر شده اند بر ملا کند نمی دانند یا نمی فهمند گرانی سیب زمینی و ارزاق عمومی در این شرایط یعنی گام بر داشتن در راستای اهداف ترامپ است اگر بهر دلایلی کمبودی هست فورا اجازه واردات دهند تا رفع کمبود شود چرا و چرا و چرا نمایندگان نمی گذارند وزارت بازر گانی برای تنظیم بازار تشکیل شود رانت خواران و دلالان نفوذ کرده و نمی گذارند تشکیل شود ایکاش اسامی نمایندگانی که مخالف تشکیل .وزارت بازرگالنی هستند بر ملا شود تا افکار عمومی بداند چه کسانی مخالف تنظیم بازار و کنترل قیمت کالا های اساسی هست در ابتدایی ترین کار مانده اند ادعاهای شگرف دارند سیب زمینی کم هست اجازه وارزدات دهند کشور ترکیه و پاکستان تولید سیب زمینی بوفور دارد برای کوتاه مدت می توانند بیاورند ظرف سه هفته اینده همدان و اصفهان تولید انبوه خواهد داشت اگر بفهمند و چاره اندیشی فوری کنند و بخاطر رانت خوارا و دلال یک ملت را قربانی نکنند
دلیل گرانی سیب زمینی وگرانی های دیگر بی تفاوتی مسولین است
یه فکری به جال مملکت کنید
این دولت عرضه هیچ کاری رو نداره دفعه بعد با چشم بازرای بدید فقط به فکر بزن وبرقص نباشید شکم گشنه این چیزا حالیش نمیشه والا
معلومه که دستهایی پشت پرده هست که میخان مردم رو دلسرد کنن خدا لعنتشون کنه که از دشمنان هم بدتر هستن
سیب زمینی و پیاز را صادر می کنند که ارز گیر بیاد که باش کالای اساسی وارد کنند
چه کالایی اساسی تر از اینهاست؟
طبق انچه بما امخته اند اگر کالای تولیدی مازاد برمصرف داخلی باشد انگاه مقام ذیربط اجازه صادرات انرا بگمرک ابلاغ میکند وقتی برای یک کیلو سیب زمینی مبلغی حدود ۹هزار تومان پرداخت میکنیم دولت باید اول مصرف داخلی تامین کند اگر اضافه تولید اجازه صادرات بدهد یکی از بزرگان کشور برای مردم بگوید سیب زمینی را که بکشور عراق صادر میکند چه قیمتی دارد حاضرم قسم بخورم که بکشور عراق ارزانتر میفروشند حکمت انرا نمیدانم
دولت ناتوان اصلاح طلبان از تامین سیب زمینی عاجز است چه برسد به مملکت داری!
چند وقت دیگه ؛ آدمهای چاق از ترس قصابها جرات نمی کنند تنهایی از خانه بیرون بروند!
مسولینو بخدا قسمشون میدم قید صادرات سیب زمینی پیاز وگوجه رو بزنن.حالا هر کاری میکنید این سه قلمو ازمون نگیرین.موقع برداشت میگن مازاد داریم باید صادر بشه قیمت میره بالادر حالی که این مازاد باید تو سردخانه انبار بشه.موقع اتمام برداشت میگن تولید نیس گرونی دست ما نیس.این چه مدیریتیه؟اندازه مورچه هم حالیشون نیس
شما که قیمت سیب زمینی و پیاز را نمی توانید کنترل کنید بهتر است اداره مملکت را رها کنید!!
پیاز و سیب زمینی وسیب درختی را صادر می کنند ویه شوک گرانی به جامعه وارد میشه وفشار به قشر ضعیف وازان ور اناناس و انبه و... وارد می کنند که قشر ضعیف جامعه ازانها نمی خوره وفقط برای ثروتمندانه جالب تر که وارد کننده وصادرکننده واقعی هم که معلوم نیست که جواب پس بدند همه چیز اقتصاد مافیایی
کار خیلی خوبی می کنند مردم سرشان به شل کن سفت کن پیاز وسیب زمینی گرم نباشه اونوقت می روند سراغ سیاست وخودشان را هلاک می کنند
درد اونجاست کشورهایی مثل عراق و افغانستان که خریدار عمده مواد غذایی ما هستند وقتی بلبشوی فعلی و بی مرزی کشور ما را می بینند و اینکه چطور وزارت صمت و جهاد فرت و فرت مجوز صادرات بیرون میدن ، اونا هم بسیار بیش از نیاز خودشون مواد غذایی ما رو میخرن سیره سیر میخورن اضافه شم دوباره خودشون صادر میکنن جاهای دیگه ! با وجود اینکه می دونن مردم ایران با سیاسیتهای فاجعه بار دو سال اخیر بشدت گرسنه و تنگدست شدن ! بخداوندی خدا از سیل که درس نگرفتیم خدا کنه مهیب ترین زلزله تاریخمون رو نبینیم با اینهمه ظلم و اجهاف
پارسال همین موقع سیب زمینی کیلویی 700 تومن ( منی 2000 تومن ) بود . عین رب و پیاز و گوشت و چیزای دیگه بحدی لجام گسیخته صادرش کردن عراق شده منی 27000 تومن ( حدود 14 برابر ) . قربون اون علی برکت الله گفتنها
هر زمانی یک کالا محوریت پیدا می کند . یعنی ناتوانی دولت را یک بچه هم متوجه شده است .
بيخود دنبال بهانه نگرديد ، صادرات و چرخش توليد هميشه بوده و هست و خواهد بود مسئله گرانيها اينه كه هيچيك از مسئولين در سفره شان دو وعده در هفته نان و سيب زميني خالي نيست!
علی برکت الله به این گرانی و بی مدیریتی
بابا بس کنید چرا اینقد ظلم در حق این ملت میکنید والا روا نیست سیب زمینی توی تمام تقریبا غذاها مورد استفاده میگیره اونم از مردم گرفتین ...
پراید رو چرا ۵۰ میلیون میخرید پرایدی که ۵ میلیون بیشتر نمی ارزه صف می ایستید واسش اونوقت برای سیب زمینی شاکی می شید
سلام و خسته نباشید.میخواستم بگم چرا سیب زمینی گران شد خبرگزاریها اینقدر کردنش تو بوق و جار زدن که گران شده ولی الان که ارزان شده و کشاورز بیچاره بعد اون همه زحمت حتی سرمایه اولیه اش برنمیگرده متضرر شده هیچ کی صداش در نمیاد.چقدر به کشاورزا ظلم میشه .؟چرا ساکت شدین و هیچی نمیگید؟واقعا چرا؟مگه کشاورزا هم جز ملت ایران نیستن؟مگه زحمت نمیکشن؟بخدا ظلمه با هزار امید کشت کردن و الان حتی دلشون نمیخواد برداشتش کنن چونکه با کلی ضرر باید برگردن خونه.خیلی از کشاورزا در حد خودکشین.تورو خدا فکری به حال کشاورزان بکنید.صدای کشاورزان باشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر