بازدید 64379
حاشیه‌های مهم‌تر از متن بازدید رسانه‌ها از سایت هسته‌ای اراک ـ بخش دوم و پایانی؛

حقیقت راکتوری که گفته می‌شود قلبش با سیمان پر شده، چیست؟/ ترفند ایران در مقابل بدعهدی آمریکا و طرف‌های برجامی!

همین سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی، یکی از محور‌های جدی مورد پرسش رسانه‌های گروهی در جریان بازدید از راکتور آب سنگین بود. مسئول پروژه راکتور اراک هم بار دیگر توضیح داد و گفت: بر خلاف برخی تصاویر ساختگی و فتوشاپی که فقط برخی برای مقاصد سیاسی شان از آن بهره گرفته اند، ما در قلب راکتور سیمان نریخته ایم، بلکه لوله‌های کالندریا را مطابق با برجام پر سیمان کرده ایم که البته فکر جایگزینی آن هم شده است.
کد خبر: ۹۰۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 24 June 2019

دوشنبه ۲۷ خرداد، خبرنگاران رسانه‌های گروهی از راکتور تحقیقاتی آب سنگین و همچنین مجتمع مجهز و پیشرفته تولید آب سنگین خنداب اراک بازدید کردند. در حاشیه این بازدید «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: «شمارش معکوس برای عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی سازی شده آغاز شده و تا ششم تیر (۲۷ ژوئن) ما از این میزان عبور خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»؛ این اقدام ایران، یعنی نزدیک شدن به اولین گام از کاهش تعهدات در قبال بی عملی طرف‌های مقابل برجامی و نقض مکرر برجام از سوی آن‌ها پس از خروج آمریکا از این معاهده بین المللی؛ آن‌ها را وادار به واکنش کرده تا جایی که حتی مقامات ارشد آمریکایی هم که یک سال است از برجام خارج شده اند و عملا صلاحیتی برای اظهارنظر در این خصوص ندارند، نسبت به اعلام شمارش معکوس از سوی ایران برای عبور از سقف تولید ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی سازی شده، واکنش نشان بدهند.

اروپایی‌ها هم در این خصوص واکنش‌هایی از خود نشان دادند و «فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی بلافاصله بعد از اعلام خبر تحقق بخشی از اقدامات ایران برای کاهش میزان تعهدات برجامی اش در گام نخست، برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به ویژه «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده، راهی این کشور شد.

همچنین خبر آمده است که وزیران خارجه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) قرار است برای رایزنی و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی پیرامون مسائل مبتلا به برجام راهی کشورمان بشوند.

بازدید‌های اخیر نمایندگان رسانه‌های گروهی از تأسیسات اتمی کشورمان بخش زیادی از حقایق هسته‌ای را روشن می‌کند و می‌تواند منجر به آشنایی بیشتر اذهان و افکار عمومی با این مسأله استراتژیک و مهم بشود. تنها بیان بخشی از حقایق درباره این موضوع هرچند با رعایت ملاحظات امنیتی و توجه به مسائل سری می‌تواند از طرفی مردم را با این حقیقت و واقعیت آشنا بسازد. نشستن پای سخنان و استدلال‌های دانشمندان هسته‌ای کشورمان ابعاد روشن تر و شفاف تری از این تکنولوژی به ما می دهد و از طرفی می تواند بخش زیادی از ابهامات را روشن کند.

حقیقت راکتوری که گفته می‌شود قلبش با سیمان پر شده، چیست؟/ ترفند ایران در مقابل بدعهدی آمریکا و طرف‌های برجامی!

روز گذشته درباره مباحث مربوط به آب سنگین گزارشی ارائه شد و مزیت های موجود ایران در این حوزه و دلایل مخالفت ها با داشتن چنین دانش و تکنولوژی «های تکی – HighTech» مورد تاکید و اشاره قرار گرفت. در گزارش پیش روی نیز به یک ابهام درباره قلب راکتور آب سنگین اراک که بعد از برجام بارها منتقدان برنامه جامع اقدامات مشترک به واسطه آن دولت را مورد انتقاد قرار دادند و حتی رئیس سازمان انرژی اتمی را تهدید به دفن کردن در سیمان این راکتور کردند، پاسخ داده خواهد شد.

ماجرا از این قرار بود که در بند ۳ از پیوست یک برجام آمده است: «ایران به ساخت و ساز رآکتور ناتمام موجود بر مبنای طرح اولیه ادامه نخواهد داد و کالندریای موجود را خارج کرده و آن را در ایران نگهداری می‌کند. تمام کانال‌های کالندریا با بتن به گونه‌ای پر می‌شوند که برای کاربرد هسته‌ای غیر قابل استفاده باشد و آژانس بتواند غیر قابل استفاده‌بودن آن را راستی‌آزمایی کند».

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه ای در این خصوص گفته بود: «تصور بین المللی و فضاسازی داخل این است که صنعت هسته‌ای نابود شد و از بین رفت. گویا خدای ناکرده در این مملکت کسی متولی نبوده که مراقب باشد صنعت هسته‌ای از بین نرود؛ اما ما نمی‌توانیم در برابر این هجمه عظیم رسانه‌ای کاری کنیم. هر چه ما حقایق را بازگو می‌کنیم باز طرف مقابل در داخل اکاذیب خود را تکرار می‌کند مثل همین سیمان ریختن در راکتور اراک. به عنوان کسی که در برجام متولی بحث فنی بودم دلم می‌خواهد برجام بماند چون در بعد فنی ما مشکلی نداریم و راهمان هم باز شده است.»

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز - دی ماه ۹۴ - در سخنانی اعلام کرده بود: «ما دیروز مرحله نهایی خروج قلب رآکتور اراک را انجام دادیم و امروز هم تا حدود یک ساعت پیش کار ما کاملاً تمام شد و توسط بازرسان آژانس راستی‌آزمایی می‌شود...حفره‌های کلندریا با سیمان پر می‌شود». با وجود همه این توضیحات تصور عمومی و مخالفان برجام این بود که با این اقدام، قلب راکتور آب سنگین اراک خارج شده و تماما جای آن را سیمان گرفته است، به نوعی که دیگر راکتور اراک قابل استفاده نخواهد بود؛ در حالی که اصل موضوع چیز دیگری است.

بدعهدی طرف مقابل باعث شد که چند ماه قبل «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی از ترفند ایران در مقابل بدعهدی طرف های برجامی خبر بدهد و درباره راکتور آب سنگین توضیحاتی ارائه کند. او از خریدن لوله‌هایی مشابه لوله‌های مورد استفاده در راکتور اراک در دوران مذاکرات خبر داد و گفت که فقط بالاترین مقام ارشد نظام از این قضیه خبر داشته است.

صالحی درباره مطالب منتشره مبنی بر پر کردن قلب راکتور اراک با بتن عنوان کرد: راکتور اراک یک چاله‌ای دارد که کالندریا (قلب راکتور) در آن قرار می‌گیرد و سوخت باید در آن قرار بگیرد و ما آن مخزن (کالندریا) را درآورده‌ایم، چون طراحی عوض می‌شود باید فرم مخزن عوض شود و در حال ساخت مخزن دیگری هستیم که در چاله راکتور قرار بگیرد.

وی افزود: سه سال است هر چه می‌گوییم در این چاله راکتور آب سنگین اراک، سیمان نریخته‌ایم؛ چرا اگر ریخته بودیم راکتور اراک از بین می‌رفت. کالندریا یکسری لوله است که سوخت‌ها در آن لوله‌ها قرار می‌گیرد.

صالحی با بیان اینکه ما مشابه آن لوله‌ها را خریده بودیم که آن زمان نمی‌توانستم اعلام کنم و فقط یک نفر در ایران می‌دانست و این موضوع را به بالاترین مقام ارشد نظام گفتیم، اظهار داشت: کس دیگری این موضوع را نمی‌دانست.

وی گفت: وقتی دوستان مذاکره می‌کردند، می‌دانستیم که طرف مقابل بدعهدی و بدقولی می‌کند و حضرت آقا فرموده بودند که مواظب باشید اینها بدعهد و بدقول هستند و ما باید با هوشمندی و فراست کارمان را انجام می‌دادیم. یعنی علاوه بر اینکه پل‌های پشت سر را خراب نمی‌کردیم، پل هم می‌ساختیم که اگر قرار بود برگردیم، سریع‌تر برگردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: یکسری لوله به قطر دو سه سانت و به طول سه چهار متر بود که یک سر و ته دارد و ما مشابه آنها (لوله‌ها) را به همان تعداد خریده بودیم، طرف‌های مقابل در مذاکرات گفتند در آن لوله‌ها سیمان بریزید. ما گفتیم باشد می‌ریزیم؛ ولی نگفته بودیم لوله‌های دیگری داریم و ما الان آن لوله‌ها را داریم.

همین سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی یکی از محورهای جدی مورد پرسش رسانه های گروهی در جریان بازدید از راکتور آب سنگین بود. مسئول پروژه راکتور اراک هم بار دیگر توضیح داد و گفت بر خلاف برخی تصاویر ساختگی و فتوشاپی که فقط برخی برای مقاصد سیاسی شان از آن بهره گرفته اند، ما در قلب راکتور سیمان نریخته ایم، بلکه لوله های کالندریا را مطابق با برجام پر سیمان کرده ایم.

او هم سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر خرید لوله های جایگزین به جای لوله های پرسیمان را تأیید کرد و گفت، ما لوله های جایگزین را خریداری کرده ایم و اگر مسئولان تصمیم بگیرند که راکتور قبلی اراک را راه اندازی کنیم. تنها کار ما خارج کردن لوله های پر سیمان و جایگزین کردن لوله های خریداری شده است.

البته او تأکید داشت، هم اکنون کار راکتور جدید آب سنگین که کارایی بیشتری دارد و کاربردی تر هم هست در کنار کار راکتور قبلی پیش می رود و این موضوع بستگی به تصمیم مسئولان دارد که کدام یک از این دو فعال بشوند.

بر اساس توضیحات ارائه شده، کار راکتور جدید اراک حداکثر تا اسفندماه سال 99 به پایان می رسد و این راکتور تا آن زمان برای تست آب سرد آماده خواهد شد. همچنین در جریان سفر رسانه ها به اراک تأکید شد در صورتی که قرار باشد از راکتور جدید در اراک بهره گرفته بشود، این راکتور از نظر فنی کاربردی تر خواهد بود و کنترل و بررسی آن هم راحت تر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۴۴
ماله کشی های بی سر و ته و خطرناک برای توجیه اقدامات بی منطق قبلی. شما گقتید و ما باور کردیم.حالا با این حرفها ایرانی ها به عدم صداقت هم متهم میشوند
پاسخ ها
بهنام د
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
عزيز جان اشتباه گرفتي آمريكا و اروپا بد عهد نيستند؟سياست ديدني نيست.
چرا لوله ها رو پر سیمان کنی و لا اقل توش کچ میرختی
امریکا با خریتش داره ایران رو تبدیل میکنه به یه کره شمالی منزوی دیگه والبته خیلی خطر ناک تر.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
خودت فهمیدی چی گفتی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این اساتیدی که بدون لباس مخصوص دورتا دور حلقه زدن و دارن نظاره میکنن میدونن که اون تو اورانیوم بوده؟! اثر تشعشعات اورانیوم تا سالها باقی میمونه! سرطان در انتظار همه شونه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
راکتور ناتمامه.تشعشعی در کار نیست
باید با احیای صنعت هسته ای چنان مشتی بر دهان آمریکا و تفاله هایش بکوبیم که حتی یک دندان در دهان آنها باقی نماند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
فعلا که آنها می کوبند.
مطرح شدن این حرفها صحیح نیست چون بدست دشمنان آتو میدهید
چقدر تهدید شنیدی مرد بزرگ....چقدر فحش دادنت مرد بزرگ.

تو واقعا فرزند این مملکتی
ولي راكتور آب سنگين كجا و آب سبك كجا راكتور قبلي قابليت توليد پلوتونيوم و آب سنگين داشت و خودش سوخت توليد ميكرد راكتور جديد نيازبه اورانيوم غني شده داره راكتور قبلي پلوتونيوم 4 تا بمب اتم در سال رو تامين ميكرد اين يكي چطور ؟؟؟؟.
پاسخ ها
مهدی خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
سازمان انرژی اتمی متخصصی مثل شما رو چرا استخدام نکرده نمیدونم!!!!!!؟؟؟؟
یکی نیست بگه شما همون نیروگاه بوشهر هم خاموش کردید. آب سنگین میخواید چکار کنین؟
برجام یکی از ضعیف‌ترین توافق‌های تاریخ بشریت بود.همه تحریم‌ها لغو می‌شدند در حالی که برنامه اتمی ایران تقریباً دست نخورده باقی می‌موند.
سند و مدرک آن هم سخنان صالحی است؛ هر چند این سخنان تعجب‌برانگیز نیست.
چیزی که تعجب‌برانگیز هست اینکه چطور رئیس‌جمهوری(اوباما) و وزیر امور خارجه‌ای(جان کری) حاضر می‌شوند این‌چنین توافقی رو امضا کنند.
وقتی می‌گویند اوباما بدترین رئیس‌جمهور آمریکا بود، بی‌دلیل نیست.دلیلش، همین برجام است.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
ترامپ خودتی؟
ناظر کیفی
| United States of America |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
قرار بود برجام آغازی برای روابط و مذاکرات باشه و اوباما هم واقعا با ما نبود بلکه چشم به آینده داشت که اینقدر دست و دل باز عمل کرد . ولی با راه ندادن ایران به شرکتهای آمریکایی جهت روابط عوض شد و ترامپ هم از این داستان سوئ استفاده کرد.
فقط مردم هشیار باشید گول تندروها و دلواپسان را نخورید پا از انتخابات پس نکشید نباشه که یک روز افسوس بخوریم چرا از خدمتگذاران این مملکت بخاطر جو تبلیغاتی حمایت نکردیم و از دستشان دادیم تاریخ صد ساله را نگاه کنیم پر است از این افسوسها
ای شیطون بلاها!!! شما که اینقدر زرنگ هستید چرا فکری به حال اقتصاد و اجتماع و فرهنگ و اعتقاد و اشتغال و انحصار و ....نمی کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
هر بخش متصدی خودش را دارد
بیان این مطلب خود اشتباهی بزرگ است.


امکان دارد طرف اروپایی با حیله شرایط ایران را قبول و شاید حتی برای مدتی اجرا کند ولی به شرط آن که ایران همین لوله های اضافی یدکی را نابود کند. با شناختی هم که از این مسئولین هست لوله ها تخریب شده و دوباره پس از مدتی اروپایی ها پس از اطمینان از تخریب لوله ها بازی در خواهند آورد.
عکس لوله کالاندریای پر شده از بتن رو بزارن خوب اگه کل چاله پر از سیمان نشده - چرا اینقدر مردم رو احمق فرض می کنید
پاسخ ها
مهدی خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
اگه خودت رو هم ببرن اونجا فردا ادعا میکنی که تاریک بود ندیدم یا چشمام فلان بود بهمان!!
ماه پشت ابر نمی ماند

تصویر واقعی را سانسور نکنید. واقعا با سیمان پرکردند و رفتند.

قبول کنید که برای برجام خیلی امتیاز داده ایم و هیچ نگرفتیم !!!
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
کلاهی سر ایران گذاشتن بد تر از عهد نامه ترکمن چای
آقای صالحی. شما تنها نیستید. خدا شاهده بنده توی کنفرانسی که توی دانشگاه (رشته روابط بین الملل) در این رابطه داشتم گلوم پاره شد بسکه توضیح دادم در مورد تفاوت کالندریا و قلب راکتور و اینکه گفتم قطعا مسئولین اینقدر کم هوش نیستند که قلب راکتور رو از بین ببرند به صورت غیرقابل بازگشت اما متاسفانه اکثریت کلاس از طیف خاصی بودند و هرچه بیشتر توضیح میدادم کمتر میپذیرفتند و بعضا توهین های عجیبی هم میکردند...
فکر نمی کنید درست نیست این مسایل امنیتی گفته شود
اگر عاقل بودید این موضوع به این مهمی را لو نمی دادید، یا گفتید تا در برجام 2 این یکی را هم با سیمان پر کنید تا خیال غرب به کل از جانب ایران راحت شود.
حال اگه به برجام برگردن دوباره این لوله ها رو پر از سیمان میکنیم دوباره؟
بعضی موقع ها مثل الان آدم فکر میکنه این ها را اسراییلی ها گفتن تا بهانه بدست جنگ طلب ها بدهند!
آخر ! این چیزها را که نباید توی رسانه ها گفت!
این توضیحات الان هم نباید مطرح شود و لزومی هم ندارد . پشت پرده باید کار شود . در این صورت موقع طرف مقابل حق دارد بگوید شما با اینکه تعهد داده بودید به تعهدتان پایبد نبودید . شما درستکاری تان را با حرف خودتان زیر سوال بردید . گفتن این حرف ها شاهکار نیست و شاهکار نکردید . نگهداشتن حرف و استفاده بهینه شاهکار هست . شما با گفتن این حرف ها اروپایی ها را هم نسبت به نظام بدبین میکنید .
حالا جای سیوال اینکه جلو دوربین های آژانس چجوری این کار شده ویا حرفهای صالحی فقط مصرف داخلی داره
قلبش را بتون ریزی کرده اید دیگه آیا متونید رآکتور را یک ساله به شرایط قبل از برجام برگردانید ، هرگز ! این پوسته آهن را رنگ و لعاب کرده اید و باش عکس گرفته اید که چی بشه وقتی نتونید ده سال دیگه به شرایط قبل از برجام برگردید بگذریم از اینکه همان شرایط می باید پیشرفت می کرد و امروز پس از ۵ سال از برجام به شرایط ۵ سال بعد را باید در نظر گرفت و در نظر گرفت که نیروی انسانی که از چرخه کار و فعالیت خارج شده و خانه نشین شده را چگونه می توان به همان شرایط ۶ سال قبل رساند و کار را دوباره از نو شروع کرد؟
خدا کنه.
تيم ظريف و روحاني و صالحي اگر ميتونستن حتما از ريشه ميكندنش.
اگر هم الآن بقايايي ازش مونده و با هزينه هاي سنگين ميشه باز به قبل برگرديم به خاطر دورانديشي هاي همان دلواپسان است نه خنده
خخخخخ عجب رکبی زدن
اولا که فقط رهبر معظم انقلاب هشیار بودند نه جنابعالی و دولت روحانی و شخص روحانی . دوما چه دلیل داره که حالا همه جزئیات را بگین . شما کار خودتونو انجام بدین
حالا مجبوریم اینها را بگیم ؟؟
این همه توضیح و ما آخر نفهمیدیم غنی سازی اورانیوم خارج از حد تعیین شده برجام چه فایده ای برای کشور دارد و چه مشکلی از مشکلات ما را حل می کند؟ لطفا پاسخ دهید که این حد اضافه غنی سازی در چه مواردی در کشور کاریرد دارد که ما هم بدانیم!
"لوله هایی مشابه"؟ می دانید که در صورت عدم کارایی استاندارد این لوله ها با جان چند میلیون ایرانی بازی می شود؟ لطفا در این مورد هم توضیح بدهید.
دکتر صالحی عزیز کار سری انجام دادی چرا رسانه ایی کردی ؟این مورد نقض کننده برجام محسوب میشود یا خیر؟
قابل توجه دلواپسان و جبهه پایداری ها و تند روها که ۴ ساله روز و شب دارند به دولت روحانی و صالحی حمله میکنند که بتن ریختند در راکتور اراک !!؟؟
به نظر بنده به عنوان یک شخص فنی اهمیت صنعت های های تک high tech در خیزش و پوییای دیگر صنایع می باشد.
مثلا ایران در قدم گذاشتن در تکنولوژی هسته ای در دیگر صنایع مانند تکنولوژی خلا، پرتوزایی و ... پیشرفت قابل توجهی حاصل شد.
وای عجب دست آوردی مگه قرار نبود با برجام سایه جنگ برطرف بشه مگه قرار نبود تحریم‌ها از بین بره همین دو قلم رو بگیر بقیه رو ول کن سایه جنگ که از همیشه سنگینتر شده تحریم‌ها هم که به قول خود رییس جمهور در تاریخ بی سابقه هست پس باید ما رو ... فرض کرده باشید که با این بازیها که آآآه قلب اراک پر نشده لوله هاش گرفته وووااای ببینید برجام که نباشه اینجور شده واقعا که خیلی حریفید اصلا این برجام نبود که بهتر بود که حالا که رفته بدتر شده!!!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی