بازدید 4561
اقتصاد در گذر زمان

از خرید ماشین ریون ایکس مریضخانه ای تا افزایش قیمت خودروها با مجوز شورای رقابت

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۰۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 12 June 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 خرداد 1308، در روزنامه اطلاعات به نقل از صحیه کل مملکتی (وزارت بهداشت آن روزگار) اعلام شد که صحیه کل مملکتی یک دستگاه «ماشین ریون ایکس مریضخانه ‌ای» برای مریضخانه‌ دولتی تهران خریداری نموده و بر طبق تلگراف واصله، اشیای مذکور با طیاره به تهران حمل گردیده است.

22 خرداد 1329، کمیسیون خارجه مجلس شورای ملی، لایحه پرداخت 65 هزار دلار هزینه ماموریت هیات آمریکایی مامور حل اختلاف آب هیرمند را تصویب کرد.

22 خرداد 1330، آگهی فروش نفت از طرف شرکت ملی نفت ایران اعلام شد.

22 خرداد 1332، روزنامه چاپ پاریس خبری از مبدا تل آوویو منتشر کرد مبنی بر اینکه بین اسرائیل و ایران یک قرارداد پرداخت به مبلغ 500 هزار دلار برای مبادله جنس از جمله نفت، منعقد گردیده است.

22 خرداد 1338، منوچهر اقبال، نخست ‌وزیر کابینه خود را ترمیم و سه وزیر جدید معرفی کرد. وی با معرفی دکتر جلال عبده (وزیر امور خارجه)، رحمت اتابکی (وزیر کشور) و دکتر عبدالحسین اعتبار (وزیر بازرگانی)، علی ‌اصغر حکمت، ‌نادر باتمانقلیچ و عباسقلی نیساری را از کابینه خارج کرد.

22 خرداد 1346، مسوول اداره سیمان وزارت صنایع در گزارشی کوتاه اعلام کرد که بازار عمده ‌فروشی سیمان ظرف چند روز اخیر نسبتا ساکت و راکد شده و به‌علت کمبود تقاضا، بهای سیمان هر تن 50 ریال کاهش یافته است.

22 خرداد 1374، پیتر تارناف معاون وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: با شناختی که از گروه 7 کشور صنعتی دارم، آن ها از تحریم اقتصادی ایران پیروی نخواهند کرد. وی که سخنانش در این روز در واشنگتن تایمز چاپ شد گفت: کشورهای غربی گویی انگیزه ای برای پذیرفتن خواسته های واشنگتن ندارند.

22 خرداد 1388، دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت 85 درصدی مردم در سراسر کشور برگزار شد.

22 خرداد 1390،  مجلس طرح تحقیق و تفحص از واگذاری سهام سایپا را با ۱۴۰ رای موافق کلید زد، تا شاید به قول طراحان این تحقیق و تفحص، ابهامات این واگذاری روشن شود.

22 خرداد 1394، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران پیشنهاد مشروحی را به ۶ قدرت جهانی ارائه کرده است که بر مبنای آن تهران غنی‌سازی اورانیوم ۵ درصد را ادامه می‌دهد، اما تضمین‌هایی ارائه خواهد داد که غنی‌سازی به سطح تسلیحاتی نرسد.

22 خرداد 1395، طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا با امضای بیش از یکصد نماینده مجلس دهم آماده تقدیم به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.

22 خرداد 1396، علی طیب ‌نیا، وزیر اقتصاد در این روز به بهارستان رفت و به دو سوال نمایندگان مجلس پاسخ داد؛ پاسخ‌ هایی که از منظر مجلسی ‌ها قانع ‌کننده بود. او در پاسخ به سوال پنج نماینده درباره عدم بازگشت منابع حاصل از بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر توسط بانک مسکن به بانک مرکزی، با اشاره به اینکه بانک مسکن وجوه اداره شده، ندارد بلکه در بازار بین بانکی نیز بدهکار بوده و کسری دارد، گفت: بانک مسکن تاکنون یک میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۷۸ مورد از ۲ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۸۷ واحد مورد تعهد خود را تکمیل کرده و تعدادی از واحدها نیز بنا به دلایلی که از حیطه نفوذ بانک مسکن و وزارت امور اقتصادی و دارایی خارج است، تاکنون تکمیل نشده ‌اند.

22 خرداد 1397، شورای رقابت سرانجام مجوز افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را اعلام کرد. رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: به‌طور متوسط، محصولات مشمول قیمت‌گذاری ایران‌خودرو مجوز افزایش 7.18 درصدی را دریافت کرده‌اند و سایپا نیز می‌تواند به‌طور متوسط افزایش 7.01  درصدی را برای خودروهای خود اعمال کند. به مدیران‌خودرو (یکی از خودروسازان بخش خصوصی) نیز مجوز افزایش 5.62 درصدی قیمت محصولاتش داده شده است.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار