بازدید 18262

قیمت دلار کاهش می‌یابد، اگر این عوامل کنترل و مدیریت شود

در اوایل خرداد ماه، رئیس جمهور طی سخنانی گفت: همه می‌دانیم که قیمت ارز ۱۳ هزار تومان نیست، حتی ۸ هزار تومان هم نیست و یا میرمحمد صادقی، عضو هیأت رئیسه اتاق تهران اعلام کرد، چنانچه امکانات کشور را ارزیابی کنیم، قیمت دلار نباید بیشتر از پنج هزار تومان باشد. وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی به این پرسش‌ها پاسخ داده که چه عواملی بهای دلار را تعیین می‌کند و هم اکنون قیمت واقعی دلار چند است؟
کد خبر: ۹۰۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶ 28 May 2019
تادر اوایل خرداد ماه، رئیس جمهور طی سخنانی گفت: همه می‌دانیم که قیمت ارز ۱۳ هزار تومان نیست، حتی ۸ هزار تومان هم نیست و یا میرمحمد صادقی، عضو هیأت رئیسه اتاق تهران اعلام کرد، چنانچه امکانات کشور را ارزیابی کنیم، قیمت دلار نباید بیشتر از پنج هزار تومان باشد. وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی به این پرسش‌ها پاسخ داده که چه عواملی بهای دلار را تعیین می‌کند و هم اکنون قیمت واقعی دلار چند است؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در چند روز اخیر، دوباره بحث در مورد قیمت واقعی دلار بالا گرفته است. در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد بین کانال‌های ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در نوسان است، برخی بر این باورند که قیمت واقعی دلار پایین‌تر از این محدوده قیمتی است؛ برای نمونه رئیس جمهور روحانی در دیدار اخیر خود با جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی که در اوایل خرداد ماه برگزار شد گفت: همه می‌دانیم که قیمت ارز ۱۳ هزار تومان نیست، حتی ۸ هزار تومان هم نیست و شرایط و مسائل روانی در افزایش نرخ ارز وجود دارد. همچنین علامیرمحمد صادقی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در چهارم خرداد ۱۳۹۸ طی مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که در شرایط حاضر قیمت واقعی دلار چقدر است، گفت: چنانچه امکانات کشور را ارزیابی کنیم، قیمت دلار نباید بیشتر از پنج هزار تومان باشد.
 
قیمت دلار کاهش می‌یابد، اگر این عوامل کنترل و مدیریت شود

حالا پرسش این است که چه عواملی قیمت دلار را تعیین می‌کند و هم اکنون قیمت واقعی دلار چند است؟ آیا مقصود از تک نرخی کردن دلار، حرکت به سمت یک نرخ و رقم مشخص است؟

وحید شقاقی شهری از کارشناسان مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قیمت دلار و به طور کلی هر ارز خارجی با دستور و ابلاغیه کاهش نخواهد یافت و به نتیجه‌ای نخواهد رسید. اگر در یاد داشته باشید فروردین سال گذشته، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور شبانه تصمیمی را اعلام کردند و گفتند که قیمت دلار باید ۴۲۰۰ تومان باشد و اگر افرادی خارج از این عدد خرید و فروشی داشته باشند، قاچاقی شناخته شده و با آن‌ها برخورد خواهد شد. این تصمیم به دلیل آنکه بسترها، لوازم و پیش نیازهایش دیده نشده بود، به نتیجه‌ای نرسید و بازار واکنش منفی به این خبر نشان داد و قیمت دلار روند افزایشی خود را طی کرد و در بازه‌ای از زمان به ۱۹ هزار تومان هم رسید؛ بنابراین دولت به این نتیجه رسید که با دستور نمی‌توان قیمت دلار را کاهش داد.

شقاقی شهری در ادامه ضمن اشاره به این که قیمت دلار به عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد، گفت: در حوزه عوامل اقتصادی، مهمترین عاملی که می‌تواند بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد موضوع وضعیت تراز ارزی کشور است. مقصود از تراز ارزی کشور، میزان ارزی است که از طریق صادرات به کشور وارد می‌شود، منهای ارزی که به دلیل واردات از کشور خارج می‌شود. تفاوت این دو نشان دهنده منابع ارزی کشور است.

به عنوان مثال، ایران سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته و حدود ۴۲ میلیارد دلار واردات رسمی داشتیم؛ بنابراین، تراز تجاری غیرنفتی ایران به میزان حدود ۲ میلیارد دلار مثبت بود، ولی تراز ارزی ایران به شدت کسری داشت. دلیل این کسری تراز ارزی این بود که صادرکنندگان غیرنفتی از ۴۴ میلیارد دلار صادرات خود تنها به گفته وزیر اقتصاد ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را به اقتصاد ایران وارد و آن را در سامانه نیما تزریق کرده بودند و مابقی ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشت یا در بازار آزاد عرضه شد. البته در این یکی، دو ماه اخیر گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تا حدود ۱۸ میلیارد دلار به کشور بازگشته است؛ بنابراین هر چقدر کسری تراز ارزی کشور کاهش پیدا کند یا به سمت بهبود تراز ارزی حرکت کنیم طبیعتاً قیمت دلار کاهشی‌تر خواهد شد.

عامل دوم تاثیرگذار بر قیمت دلار در حوزه اقتصاد، ذخایر ارزی کشور است. هر چقدر ذخایر ارزی کشور تقویت شود قطعاً موجبات کاهش قیمت دلار را فراهم خواهد کرد.

عامل سوم در حوزه اقتصاد، وضعیت بدهی‌های خارجی کشور است. هر چقدر بدهی‌های خارجی یک کشور افزایش پیدا کند و سررسید بازپراخت بدهی‌های فرا برسد، قیمت ارز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه، بدهی خارجی ونزوئلا ۱۷۰ میلیارد دلار است و زمان بازپرداخت این بدهی‌ها هم فرا رسیده و، چون این کشور توان بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود را ندارد قیمت دلار به شدت افزایش یافته و ارزش واحد پولی ونزوئلا به شدت سقوط کرده است. خوشبختانه بدهی خارجی اقتصاد ایران بسیار کم و حدود ۱۳ میلیارد دلار و سررسید آن نیز بسیار کم و حدوداً سالی ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار است.

عامل چهارم تأثیرگذار بر قیمت دلار در حوزه اقتصاد، مدیریت واردات و به خصوص کاهش واردات کالا‌های لوکس و غیرضرور و مبارزه با قاچاق یا کنترل قاچاق (واردات غیررسمی) و همچنین مبارزه با فساد و رانت است. هر چقدر واردات کنترل و مدیریت شود و همچنین قاچاق کاهش یابد قطعاً ارز کمتری از کشور خارج خواهد شد و خود این می‌تواند به بهبود وضعیت ایران در تراز ارزی و در نتیجه کاهش قیمت دلار کمک کند.

عامل پنجم تأثیرگذار بر قیمت دلار در حوزه اقتصاد، موضوع مدیریت نقدینگی در اقتصاد است. هر چقدر بتوانیم با ابزار‌های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه مانع سفته بازی در بازار ارز شویم خود می‌تواند باعث کاهش التهاب بازار ارز شود و منابع ارزی را بهبود ببخشد؛ اما در حوزه عوامل سیاسی تأثیرگذار بر قیمت دلار هم باید بگویم که هر چقدر بتوانیم تنش‌های سیاسی را کاهش دهیم، باعث خواهد شد که التهابات بازار کاهش یابد و در نتیجه قیمت دلار کاهشی‌تر خواهد شد.

شقاقی شهری در زمینه عوامل فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بر قیمت دلار هم گفت: مردم ما به دلیل تجربه تاریخی و سوابق گذشته خود، به این نتیجه رسیده اند آخرین کسی که می‌تواند زندگی آن‌ها را حفظ کند خودشان هستند و به همین منظور سعی می‌کنند در این شرایط بحرانی و نوسانی برای آن که بتوانند قدرت خریدشان را نگه دارند، به سمت خرید کالا‌های سرمایه‌ای یا خرید دلار و طلا حرکت کنند.

شقاقی شهری با اشاره به این که مجموعه عوامل یاد شده قیمت دلار را تعیین می‌کند، گفت: بنابراین هیچ صاحب نظر و دانش آموخته اقتصادی نمی‌تواند قیمت واقعی و تعادلی دلار را تعیین کند. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم قیمت دلار به تدریج کاهش پیدا کند باید همین مواردی که عرض کردم را اجرا کنیم. متاسفانه ما در حوزه مدیریت واردات جدی نیستیم و هم اکنون کالا‌های لوکس و غیرضرور به کشور وارد می‌شود و خود این ارزبری بالایی دارد، هنوز صادرکنندگان غیرنفتی آن گونه که باید مجاب نشده اند که باید ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداند. هر چقدر ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما تزریق شود خود این می‌تواند جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد و حتی به کاهش قیمت دلار منجر شود. هر چقدر بتوانیم از ابزار‌های مالیاتی استفاده کنیم، می‌توانیم از سفته بازی در بازار ارز جلوگیری کنیم و این باعث خواهد شد که یک آرامش نسبی به بازار بدهیم و تلاطمات ارزی را کاهش دهیم. هر چقدر به صادرات غیرنفتی کمک کنیم و این نوع صادرات را توسعه بدهیم، خود این می‌تواند به افزایش ورود ارز به کشور و در نتیجه به کاهش قیمت دلار کمک کند. هر چقدر بتوانیم از روابط منطقه‌ای خود تنش زدایی کرده و اخبار مثبتی را به جامعه تزریق کنیم، خود این می‌تواند جلوی التهابات ارزی را بگیرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در مورد تک نرخی کردن دلار هم گفت: اگر ما بتوانیم تراز ارزی کشور را بهبود ببخشیم قطعاً دولت می‌تواند در ماه‌های آینده به سمت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی حرکت و آن را به سمت یک قیمت مشخصی به عنوان مثال قیمت در سامانه نیما هدایت کند و همچنین در صورت بهبود تراز ارزی، خود به خود نرخ در بازار آزاد هم رو به کاهش خواهد رفت. در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت دلار به یک محدوده مشخصی برسد. ما هرگز برای تک نرخی کردن دلار به دنبال یک نرخ مشخص نباید باشیم و بانک مرکزی باید سعی کند یک محدوده مشخصی را برای قیمت دلار تعیین و سعی کند که قیمت دلار در همین محدوده بماند. البته تعیین این محدوده برای قیمت دلار هم باید مبتنی بر ابزار‌ها و متغیر‌هایی که در اختیار بانک مرکزی هست، باشد. مثلاً برآوردی از ذخایر ارزی، تراز ارزی و سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار داشته باشد و سپس یک محدوده‌ای که توانایی حفظ آن را دارد، برای قیمت دلار تعیین و سعی کند قیمت دلار را در همان محدوده حفظ کند.

شقاقی شهری افزود: تا زمانی که این محدوده برای قیمت دلار مشخص نشود، تولیدکننده و سرمایه گذار و مردم هم درگیر تلاطمات و نوسانات خواهند بود. من اگر جای مسئولین دولتی و یا بانک مرکزی بودم مبتنی بر عوامل کلیدی تعیین قیمت دلار قطعاً یک محدوده برای قیمت دلار در نظر می‌گرفتم و در این صورت تولیدکننده، صادرکننده، سرمایه گذار، واردکننده و مردم تکلیف خود را برای قیمت دلار می‌دانستند. با اینکه بانک مرکزی ممکن است در ذهنیت خود یک محدوده مشخصی را تعیین کرده باشد، اما تاکنون این محدوده برای قیمت دلار را اعلام نکرده است و به همین علت ما بار‌ها هم دیده ایم که دلار در کانال‌های مختلف قیمتی نوسان پیدا کرده است؛ یک زمان این قیمت ۱۱ هزار تومان بود و به تازگی به کانال‌های ۱۵ هزار تومان هم وارد شد. من با توجه به اوضاع کنونی اقتصاد ایران، محدوده ۱۳ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان را یک محدوده معقولانه می‌بینم، مگر آن که بانک مرکزی بخواهد و بتواند تراز ارزی کشور را تقویت کند آن گاه این محدوده می‌تواند کاهش هم یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
عرض کنم که بله، میتوان نرخ برابری دلار-ریال را به ثبات رساند اگر مولفه های سیاسی داخلی-خارجی را مدیریت کرد، اگر راه های جدید درآمد ارزی را یافت، اگر با قاچاق برخورد قاطع شود (منظورم چند کول بر ساده نیست، بلکه فساد در گلوگاه های ورود-خروج کالا) و اگر تلاش شود که ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد تا بتوان تراز تجاری کشور را میزان کرد.

برای این "اگر" ها بجای سخنرانی، به عمل نیاز داریم.
پاسخ ها
فرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
!!!!!!!و اگر و اگر دولت منفعتش رو فدای رفاه مردم کشور کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
بر اساس دادهای اقتصادی و جذب شدن نقدینگی تا به امروز دلار باید در کانال کمتر از 6 هزار تومان باشد.
بر اساس نمودار روند ها بورس با رشد بسیار بالائی پتانسیل جهش فوق العاده ای پیدا کرده است.
تهدیدهای آمریکا دیگه کاملا اشباع شده و دیگه اثری نداره ، نظاره گره روند نزولی دلار هستیم .
برای بنده سواله چرا با صادر کننده ای که جنس خارج کرده و ارز را وارد کشور نکرده برخورد نمیشه؟ جالب اینه بعضی از اینها پتروشیمی ها هستن که یا دولتی هستن یا خصولتی! خب اگر بحث فساد است باید قوه قضائیه وارد عمل بشه، اگر مساله دیگری است، بگویید ملت هم بدانند مشکل چیه؟ در واقع عدم ورود ارز به کشور در این شرایط جنگ اقتصادی بحث بودن یا نبودن است. باید مثل یک مساله امنیت ملی باهاش برخورد بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
عزیز. ارزهای ان صادر کننده همه وارد ایران میشه ولی چه جوری؟ ان اقازاده یا اختلاسگر یا مهاجر و دانشجو و دکتر و متخصص که می خواد در استانبول و تورنتو و سیدنی و لندن و پاریس و... سرمایه گذاری کنه ریال را به حساب فلان صراف که نماینده ان صادر کننده هست می ریزه و ان صادر کننده در کشور مقصد دلار را به حساب ان اقازاده یا اختلاس گر و یا حتی واردکننده می ریزه. اهمیشه و دهها سال اینجوری بوده. اینکه اقای همتی همش می گه صادر کننده دلارش را بر نمی گرداند منظورش این است که همه دلارها باید بیاز زیر دست من و من تصمیم بگیریم به کی بدم به کی ندم. هیچ ادم عاقلی این کار را نمی کنه. خلاصه ان پولهای صادر کننده به دستگاه تحت امر اقای همتی بر نمی گرده ولی این هرگز به این معنی نیست که ان پول از چرخه اقتصاد ایران خارج شده. اگر هم شما بگید این فرار سرمایه است . بله درست است. فرار سرمایه است. ولی کدام کشور دنیا هست که فرار سرمایه نداشته باشه. همه جرف ترامپ اینه که چرا سرمایه دارهای امریکایی سرمایه خود را به چین می فرستند . به هر حال اینجوری قیمت دلار حتی اگر با امریکا مذاکره هم اغاز بشه به رقمهای بالای جدید خواهد رسید. روزی قیمت دلار افزایش نمی یابد که نقدینگی و بانکهای ورشکسته و کسری بودجه و البته تحریمها کاملا برداشته شود.
بانک مرکزی و وزارت نفت میتواند 10 درصد از درآمد صادراتی را به صورت bitcoin دریافت کنه. این باعث تنوع ذخایر ارزی کشور میشه. bitcoin طلای دیجیتال است.
مواردی که ایشان گفتند درست.اما راجع به چاپ بدون پشتوانه اسکناس توسط بانک مرکزی برای تامین نقدینگی مسکن مهر، پرداخت یارانه نقدی ،پرداخت بدهیهای صندوقها و موسسات مالی کلاه بردار و افزایش حقوق کارمندان،بدون افزایش منابع درامدی ،همچنین پرداخت سود بانکی به سپرده گذاران و خسارات وامهایی که توسط اقازاده ها دریافت شد و باز پرداخت نشد و اختلاسها و بار کردن بیت المال به خارج توسط اقازاده ها چیزی نفرمودند.حلقه مفقوده نظر ایشان که بنظر حقیر از موارد فوق مهمتر بوده است.
عوامل سیاسی و سخنرانی ها فقط در یک مدت کوتاهی قیمت ها را بالا و پایین می کند و در دراز مدت به روال عادی قبل بر می گرداند ولی عوامل اقتصادی است که قیمت ها را در بالا و یا پایین نگه می دارد و همچنین سیاست های بانک مرکزی
13 تا 15 معقولانه است؟
دولت درآمدها را چقدر اضاف کرده که باید مردم با دلار 15 تومان خرید کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
چرا ۱۳ تا ۱۵ نکنه دلالی ، مرد حسابی ۷ تومن هم زیاده
توو این مملکت هیچی پایین نمیاد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
چند ین مرتبه قیمت مسکن به دنبال افزایش جهشی بیش از 50 درصد افت قیمت داشت . اینم یادتون نمیاد ؟!!
پراید به ۲۱ میلیون برنخواهد گشت
به مردم وعده های توخالی ندید
مگر این عوامل باعث بالا رفتن قیمت دلار شد؟ سال قبل قیمت دلار ثانیه ای بالا رفت ، اونم با هجوم مردم ، فقط و فقط مردم و دلالها ، این لوامل بنیادی اگر هم موثر باشند تاثیر خودشونو طی چندماه و سال میگذارن ، نه اینکه هر دقیقه ، پس فقط هجوم دلال و عده ای که پول نقد زیاد داشتند و البته با شانتاژ شبکه های اجتماعی
دلم به حال اونهایی میسوزه که بایک دروغ مسلم ترامپ ذوقزده میشن وسهام بورس میخرن و دلم برای اونهایی کباب میشه که باهمین حرفها وحشتزده میشن ودلارهاشونو مفت میفروشند هردواین اپمها حداکثردوماه دیگه ازاین تصمیم احساسی شان بشدت پشیمان خواهندشد !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
فریب حرفهای قشنگ ترامپ رانخورید ازانطرف هرروزتحریم جدیدی اعمال میکندازاینطرف صحبت های اغواکننده میزند که قصدمن فقط این ایت که ایران به بمب هسته ای نه بگوید پس ان ۱۲ شرط کذایی چه شد؟! ایا انهابه همین راحتی ازخواسته هایشان کوتاه امدندوعقب نشینی کردند؟!!! او فقط دنبال برگزاری مذاکره وعکس گرفتن است امامذاکره برای چه؟ ساده نباشیدنابودکردن کامل دستاوردهای هسته ای وموشکی کمترین خواست انهاست و به کمترازان قانع نخواهندشد راستی نتیجه عکس گرفتن های انچنانی ترامپ با رییس کره شمالی چه شد ؟!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
سه شنبه ۷ خرداد ساعت ۱۲:۰۵
نرخ یورو در این لحظه ۱۵۹۵۰ تومان است
نرخ برابری یورو به دلار در این لحظه ۱٫۱۱۷۸۲ است
بایک حساب ساده سرانگشتی نرخ دلار باید ۱۴۲۷۰تومان باشد
اما نرخ انرا ۱۳۸۵۰ تومان اعلام میکنند !!!
اگاهی ودسترسی به امارواطلاعات واقعی حق مردم است
ها ها خنده دار بود
واردات کالا براساس حواله است وشما وقتی حواله ها را می بینید به طور مثال ترکیه لیر چین یووان و امارات درهم خوب طرف دوم قضیه یک واردکننده کلان که واردات قانونی انجام میدهد خوب نمیره که کیسه دستش بگیره و ارز بخرد وبره کالا وارد کنه بقیه مصارف ارزی هم که معلومه مگه چقدر دانشجو درخارج چند میلییون می رند مسافرت خارج از کشورپس دلالها با خریدو فروش مکرر بدون کنترل ودادن مالیات تاثیر روی قیمت دارد ودیگری هم خود دولت برای کسب درامدش چون خود دولت می تواند درحجم بالا خرید وفروش کند غافل ازاینکه ارز که می برند بالا تورم وحشتناک به دیگر بخش ها وارد میشه وفشار به قشر کارمند وکارگر وحقوق بگیر ثابت وفقیر جامعه
تفکری که معتقد به تعیین محدوده و کنترل محدوده برای ارزش یک ارز خارجی است را پنجاه سال امتحان کردیم. نتیجه آن نابودی تولید، تضعیف صادرات، تقویت واردات، بیکاری و مصرف گرایی بود. بعضی هنوز این سم مهلک را با دارو اشتباه میگیرند. این اصرار در ادامه یک رویه غلط بسیار عجیب و غیر قابل درک است.
اگر رو کاشتن در نیومد
این چیزایی که گفتی مال کشور آزادی مثه سویسه که بشه این سیاست هارو پیاده کرد... نه کشوری که همه با هم دشمنن و میخوان همدیگه رو خراب کنن!!
در ضمن اینهمه گفتی گفتی آخرش به این نتیجه رسیدی الان 13 تا 15 معقوله؟؟؟ یه بازه 15 درصدی ؟؟؟
نرخ ارز معلول علل متفاوتی است تا زمانی که ریشه ای درمان نشه همین شرایط ادامه خواهد داشت بک روز ارز یک روز بیکاری یک روز الودگی یک‌روز فساد مالی .....
پیشنهاد بنده مقررات زدایی مالی و اصلاح ساختاری هست تا زمانی که این دو‌مهم به انجام نرسه هر شخصی هم سکان رو در دست بگیره نتیجه همین خواهد بود
تمام گفته های کارشناس محترم از حیث علم اقتصاد درسته اماعامل اصلی فساد سازمان یافته است که موجب می شود از طریق قاچاق دلار خارج شود کالای لوکس وارد شود بازار متشنج شود دلالان جولان بدهند و سودجویان هر بلایی که خواستند سر اقتصاد و ملت در بیاورند.زیرا فساد گسترده است لذاا اگر با فساد مبارزه شود ارز وارده بیشتر و خروجی ارز کمتر و تراز ارزی مثبت تر و دلار ارزان تر و نرخ ها با ثبات تر می شوند .اما ایا ناظر انگیزه ای برای مبارره با فساد دارد حال شما پیدا کنید پرتغال فروش را ..پدر فساد بسوزد که همه چیزمان را به هم ریخته ودر گیر خود کرده ....
عامل اصلی سیاستهای ایرانه عزیزم، خیلی اقتصادی نیست
قیمت واقعی دلار قیمتی است که در بازار آزاد و بدون بگیر ببند معامله شود بقیه حرفها توهماتی بیش نیست البته شرایط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی روی نرخ ارز در تمام کشورها تاثیرگذار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
بر اساس دادهای اقتصادی و جذب شدن نقدینگی تا به امروز دلار باید در کانال کمتر از 6 هزار تومان باشد.
بر اساس نمودار روند ها بورس با رشد بسیار بالائی پتانسیل جهش فوق العاده ای پیدا کرده است.
تهدیدهای آمریکا دیگه کاملا اشباع شده و دیگه اثری نداره ، نظاره گره روند نزولی دلار هستیم .
این کشورشده برای ثروتمندان
ماهم شدیم برده ثروتمندان
همه چیزارزان خواهدشداگردولت و مجلس بخواهند گرانی ها هیچ ربطی به تحریم ندارن قیمت اجناس میوه جات لبنیات خودرو سبزی جات گوشت و تمام موادغذایی هیچ ربطی به تحریم نداره
مملکت با اگر ومگر ومیخواهیم و ...........کارش حل نمیشود ...........یک جو غیرت وتعصب وخدا پرستی میخواهد ..........همراه با دستانی پاک .......وتخصص .......
با سلام می شود یکی بگه مگر توی این سال ها کدام چیزی گران شد دوباره قیمت ان پائین امده در کشور ما هیچی سر جاش نیست ، امریکا به کنار فکر می کنید با این رویه به کجا خواهیم رسید؟ ...
اگر را با مگر تزویج کردند .... از آن شد بچه ای "ایکاشکی" نام
اخرش که چی؟فکر میکنید مردم همیشه ساکت هستند؟ این دولت است که کنترلی بر قیمت و مشکلات مردم نمیکنه
آقای رئیس جمهور مردم برای حفظ ارزش پولشون باید چه کنند؟لطفا پاسخ دهید.این مطالبه جدی ملت است.
چشم انداز اقتصاد رو شما باید معلوم کنید به مردم برای اطمینان بخشی قیمت واقعی دلار رو به وضوح بگید بالاخره دولت میتونه تا چه قیمتی دلار رو پایین بیاره؟!پارامترهای اقتصادی در دستان شماست.تیم اقتصادی شما مطلع ترین افرادند.
هیچ صحبتی از چاپ اسکناس بدون پشتوانه نمیشه. هزینه های دولت با چاپ پول داره تامین میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی