بازدید 48548
دیلی بیست منتشر کرد؛

تصویر ماهواره‌ای مورد ادعای آمریکا از بندر جاسک / سند اغراق آمریکا در خصوص تهدید موشکی ـ قایقی ایران

نخستین بار نیویورک تایمز گزارش داد، تصاویر هوایی از فعالیت‌های بارگیری موشکی که در یک ارزیابی اطلاعاتی مربوط به سه ماه مه مطرح شده، زنگ هشدار در پنتاگون را به صدا درآورد و مقامات دفاعی به قانونگذاران گفتند که شاهد موشک‌های بارگیری شده در قایق‌های کوچک در بنادر ایران چابهار در نزدیکی مرز پاکستان و بندر جاسک بوده اند.
کد خبر: ۹۰۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ 26 May 2019

دولت ترامپ روز جمعه اعلام کرد، 1500 سرباز جدید را به خلیج فارس فرستاده و اجازه فروش تسلیحات جدید به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برای مقابله با تهدید رو به افزایش ایران در منطقه اعلام کرده است؛ اما تصاویر ماهواره ای که انحصاری توسط شرکت Planet Labs به نشریه «دیلی بیست» ارائه شده است، نشان می دهد، بخشی از توصیفات دولت آمریکا در مورد رفتار تهاجمی ایران ـ ادعای سوار کردن موشک ها بر روی قایق های ایران ـ به نظر در این تصاویر تجاری به آن اندازه که مقامات ناشناس آمریکایی در بیانیه های منتشر شده در نشریات دیگر ادعا می کنند، روشن نیست.

این تصاویر نشان دهنده یکسری تحرکات غیر معمول در پایگاهی است که مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفته اند در آن، مشاهده شده که نیروهای ایران موشک ها را بر روی قایق های کوچک به نام لنج بارگیری می کنند.

یک منبع آشنا با این وضعیت به دیلی بیست گفته که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده نشانه هایی به دست آورده اند که به نظر می رسد، ایران بی سر و صدا در حال توسعه توانایی خود برای شلیک موشک های کروز و «حمله به زیرساخت های نفتی در خشکی» از طریق قایق هاست. با این حال، کارشناسان خارجی شک دارند که فعالیت های موشکی واقعا تا این حد قوی باشد.

پیش از این، منابع آگاه از اطلاعات مربوط به رفتار ایران، ادعا کردند که دولت آمریکا ظاهرا تهدید فوری ایران را بیش از حد اغراق کرده است. بعدا، منابعی به دیلی بیست گفتند که اطلاعات ایالات متحده نشان می دهد که اقدامات جدید تهاجمی ایران در پاسخ مستقیم به حرکت های دولت ترامپ صورت گرفت.

نخستین بار نیویورک تایمز گزارش داد، تصاویر هوایی از فعالیت‌های بارگیری موشکی که در یک ارزیابی اطلاعاتی مربوط به سه ماه می مطرح شده، زنگ هشدار در پنتاگون را به صدا درآورد و مقامات دفاعی به قانونگذاران گفتند که شاهد موشک‌های بارگیری شده در قایق‌های کوچک در بنادر ایران چابهار در نزدیکی مرز پاکستان و بندر جاسک بوده اند.

تصاویر ماهواره ای که توسط کارشناسان مؤسسه مطالعات بین المللی میدلبری مورد تحلیل قرار گرفته است نشان دهنده فعالیت میزان غیر معمولی از وسایل نقلیه بر روی اسکله ها در کنار قایق های کوچک در دوم ژانویه در بندر جاسک است.

جفری لوئیس که این تصویر را برای دیلی بیست تحلیل کرده می گوید: کامیون ها نسبتا کوچک هستند و اگر موشکی باشد، باید داخل کانتینرها قرار گرفته باشند. مشکل اینجاست که ما نمی دانیم چه چیزی در داخل کانتینرهاست، تازه اگر چیزی داخل آنها باشد. این موضوع جالب است اما بیشتر از آن، این تحرک قابلیت کوچک و بسیار جزئی است."

تصویر ماهواره ای مورد ادعای آمریکا از بندر جاسک / سند اغراق آمریکا در خصوص تهدید موشکی-قایقی ایران

این پایگاه، که در جنوب تنگه هرمز در خلیج عمان قرار دارد، مرکز فرماندهی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است اما اغلب نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) را در طول مانورها میزبانی می کند. در تصویر مؤسسه Planet Lab از این منطقه، 16 کامیون و 10 وسیله نقلیه دیگر که در اسکله ها پارک شده اند، قابل مشاهده است که در حال حمل 19 کانتینر به قایق های کوچک از نوع لنج هستند. بیشتر این کامیون ها که در بندر نمایش داده شده تقریبا هفت متر طول دارد و یک کامیون با کانتینری حدود 13-14 متر طول دیده می شود.

فعالیت دو ماه مه در بندر جاسک، یکی از موضوعات نگرانی مقامات دولتی ایالات متحده بود، که با جزئیات به توصیف آن پرداختند. اما این توصیف ها با تصاویر ماهواره ای ناسازگار است.

در نهم ماه مه، فرماندهی دریایی ایالات متحده در مورد خطر روزافزون اقدام ایران و پروکسی هایش برای "هدف قرار دادن کشتی های تجاری، از جمله تانکرهای نفتی یا کشتی های نظامی ایالات متحده در منطقه" هشدار داد. مدت کوتاهی پس از آن، چهار تانکر در جریان یک حمله که پنتاگون اکنون می گوید، توسط سپاه پاسداران انجام شده است، هدف قرار گرفتند.

نظرات لوییس دربارۀ تصاویر مبهم ماهوارهای، نگرانی های مقامات پنتاگون را که نخستین بار توسط تایمز گزارش شده است بازتاب می دهد؛ این تصاویر شواهد کافی برای متقاعد کردن افکار عمومی و متحدان بدبین در مورد تهدید موشکی ایران ارائه نمی کند؛ موضوعی که ادعا می کنند در اسناد دیگر اطلاعاتی واضح تر و مشخص تر است. گزارش شده که دولت ترامپ این اطلاعات محرمانه را از حالت طبقه بندی خارج کرده، ولی تصمیم ندارد عکس ماهواره ای مربوط به بارگیری یک فروند موشک بر روی یک لنج را منتشر کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۲۳
شما فیلتر توییتر را بردارید ما خودمان میدانیم چطوری جواب آمریکایی ها را بدیم. نیاز به اینهمه کار آقای ظریف نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
خطرات رسانه های اجتماعی در مورد ازدواج و خانواده


بهاین خطرات از دید خود غربیها توجه کنید، و بعد خودتان قضاوت کنید
حالا بر فرض موشک بارگیری شده آنهم در خاک خودمان به آمریکا چه ربطی داره ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
آمریکا هم میگه هر کی با ایران معامله کنه من باهاش قهرم ؛
به صرف اینکه قایق کنار اسکله هست میگن ایران تهدید است ، خدایش از این تصویر چی دستگیرتون میشه؟
بی طرف بگم: تو از اونور دنیا کلی مهات آوردی کنار کشورما اونوقت ما تو کشور خودمون هم حق حمل سلاح نداشته باشیم؟؟؟!!!
آها، اونا ناو هواپیمابر اعزام میکنند مشکلی نیست ولی اگر ما حتی در فرص صحت گزارش، کنار خاک خودمان و در ابهای خودمان جابجایی نطامی داشته باشیم، مشکل دارد!
چرا اجازه میدیم ماهواره های جاسوسی اینها از کشور براحتی تصویر برداری کنند؟ براحتی اینها رو میشه کورشون کرد
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
چجوری؟ اگه به راحتی بشه کورشون کرد که دیگه ماهواره جاسوسی نبودند؟
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
شما که متخصص این علم هستید لطف میکنید به من نادان و بی اطلاع توضیح دهید که چگونه اینکارو میشه کرد؟ اتفاقا کشور روسیه ونبال تکنولوژی شما هست دوست عزیز...من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
مراقب باش سازمان امنیت روسیه ندزدت، این تکنولوژی رو هنوز روسیه هم نداره
بابا جواب اینها رو ندین دیونه شدن
یعنی سپاه و ارنش ما نمی دونه 24 ساعت ماهواره جاسوسی بالای سر ماست
همه این‌ادعاها ساختگی و بهانه برای دوشیدن این احمق های سعودی امارتی هست . البته امریکا بدش نمیاد برای رونق بیشتر بازار یک درگیری بصورت محدود ایجاد کند.
همه این‌ادعاها ساختگی و بهانه برای دوشیدن این سعودی امارتی هست . البته امریکا بدش نمیاد برای رونق بیشتر بازار یک درگیری بصورت محدود ایجاد کند.
هدف از آن ادعاها دوشیدن مجدد عربها بود که چند روز پیش انجام شد. راست و دروغش الان دیگه فایده ای نداره.
تا خاک اصلی تحت اشغال شیطان بزرگ موسوم به ایالات متحده آمریکا از جانب دشمنان خود یعنی قاطبه جهانیان به حملات کوبنده و سرنوشت ساز تهدید نشود این اهریمن غدار جنایت کار دست از این گونه بازی ها نخواهد کشید.
بشتابید که درهای بهشت داره باز میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
برای تو در جهنم هست. اشتباه نگیر.
تعداد زیادی موشک و شبه موشک در سواحل بگذاریم تا ماهواره هاشون گیج بشن و فکر کنن در اولین حمله به ما تمام تاسیسات نفتی امارات و عربستان هوا میره و فاتحح اقتصاد جهانی رو باید بخونن
باید همه دنیا بدونن که در اینجا جنگ هرگز به ایران و امریکا محدود نخواهد شد و امریکا مسئول خراب کردن اقتصاد جهان خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
نیازی به شبه موشک نیست.اگر جنگ شود در روز اول این اتفاق خواهد افتاد و دیگر نفتی در منطقه تولید نخواهد شد
من نمیفهمم مشکلش کجاست؟خب اینها دور تا دور ایران رو مجهز به سلاحاشون کردن و ناو و نیرو میفرستن هر روز.الان واقعا از این فعالیت های جزئی ایران آشفته شدن!؟
من فکر میکنم از این طریق و ترسوندن عربستان و امارات پول در میارن.دلیلی جز این نداره.چقدر این دو کشور ساده لوح هستن...
هدف دور زدن کنگره برای فروش اسلحه به عربستان و امارات بود که شیر انها تا ته دوشیده شد رفت
ارتش امریکا در لیست ترور ایران است باید درس عبرتی به این ها داد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی