بازدید 14647
پیمانه اقتصادی؛

گذری بر افزایش لجام گسیخته بهای رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی در پایتخت/ سیگنال کاهش قیمت‌ها از چهارراه استانبول به بازار سکه تهران/ ترخیص ۳ هزار و ۳۰۰ خودروی وارداتی از گمرک/ افغانستان: واردات فراورده‌های نفتی از ایران ممنوع!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک مقام مسئول: حداکثر نرخ هر کیلو برنج ایرانی ۲۲ هزار تومان، علت افزایش قیمت ماکارونی اعلام شد، تن ماهی چرا گران شد، معاون وزیر: سقف افزایش اجاره‌بها را اعلام می‌کنیم، دولت در افزایش ۴۰۰ هزاری حقوق‌ها تخلف نکرد، جنگ تجاری با چین قیمت کالا‌های مصرفی در آمریکا را افزایش داد، معافیت خودرو‌های هیبریدی از پرداخت حقوق ورودی تا زمان تولید آن‌ها در داخل و چالش انفجار برای خودرو‌های برقی تسلا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۰۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 20 May 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک مقام مسئول: حداکثر نرخ هر کیلو برنج ایرانی ۲۲ هزار تومان، علت افزایش قیمت ماکارونی اعلام شد، تن ماهی چرا گران شد، معاون وزیر: سقف افزایش اجاره‌بها را اعلام می‌کنیم، دولت در افزایش ۴۰۰ هزاری حقوق‌ها تخلف نکرد، جنگ تجاری با چین قیمت کالا‌های مصرفی در آمریکا را افزایش داد، معافیت خودرو‌های هیبریدی از پرداخت حقوق ورودی تا زمان تولید آن‌ها در داخل و چالش انفجار برای خودرو‌های برقی تسلا را در بر دارد.

یک مقام مسئول: حداکثر نرخ هر کیلو برنج ایرانی ۲۲ هزار تومان

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره آخرین تحولات بازار اقلام اساسی اظهار کرد: طبق اظهارات مسئولان دولتی، شکر به اندازه کافی وارد شده که به این ترتیب ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آیندهتلاطم بازار شکر رفع خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون در توزیع اکثر اقلام مورد نیاز خانوار به جز شکر با فراوانی کالا روبه‌رو هستیم و کمبودی در توزیع نداریم. حسنی درباره علل گرانی برنج ایرانی در بازار گفت: با توجه به آنکه برنج نو از ۱۵ مرداد وارد بازار می‌شود و دیگر مقدار زیادی از برنج سال گذشته در انبار باقی نمانده است، از این رو این امر در کنار سودجویی دلالان بر افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار دامن زده است و گرانی‌های اخیر هیچ ارتباطی به بنکداری‌ها ندارد، چرا که عمده فروشان طبق فاکتور محصول را با احتساب ۳ درصد سود به خرده فروشی‌ها عرضه می‌کنند.

این مقام مسئول نرخ هر کیلو برنج ایرانی در بنکداری‌ها را ۱۶ تا ۲۲ هزار و برنج خارجی را ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد. وی درباره آخرین وضعیت بازار روغن گفت: اگرچه در بخش روغن مایع مشکلاتی وجود ندارد، اما در بخش روغن جامد به سبب تعزیراتی بودن نرخ با کمبود عرضه از سوی کارخانه داران روبه‌رو هستیم. دبیر کل بنکداران مواد غذایی قیمت هر کیلو خرما در بنکداری‌ها را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا ۳۲ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هر کیلو خرمای پیارم با نرخ ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود که با پایان ماه رمضان پیش بینی می‌شود تا حدی از تلاطم بازار کاسته شود. وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در رکود و سکوت به سر می‌برد، بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار پیش بینی می‌شود که بعد از ماه مبارک رمضان با رکود سنگینی در بازار مواجه شویم.

علت افزایش قیمت ماکارونی اعلام شد

مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش نرخ ماکارونی گفت: قیمت گندم برای مصارف صنف و صنعت بیش از سه سال ثابت مانده بود. تاکنون گندم مورد نیاز صنف و صنعت با قیمت ۹۰۰ تومان محاسبه می‌شد؛ اما در بودجه امسال با نرخ تمام شده یعنی ۱,۸۵۰ تومان محاسبه شده و یک افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. وی افزود: آرد و سایر هزینه‌های تولید اعم از بسته‌بندی، دستمزد کارگر و غیره هم افزایش قیمت داشته است. مجموع این اتفاقات نرخ ماکارونی را افزایش داده است. البته تولیدکنندگان به واسطه ماه مبارک رمضان تخفیفاتی را برای این کالا ارائه کرده‌اند.

تن ماهی چرا گران شد؟

مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش قیمت تن ماهی گفت: دو منبع برای تأمین ماهی تن داریم. یکی صید در آب‌های آزاد توسط صیادان ایرانی و دیگری واردات است که با ارز نیمایی انجام می‌شود. وقتی واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود، طبیعتاً افزایش قیمت به همراه دارد. صادقی نیارکی ادامه داد: از سوی دیگر چون برای ماهی صید شده توسط صیادان ایرانی امکان صادرات وجود دارد و ممنوعیتی برای صادرات ماهی تن نداریم، قیمت‌های داخلی هم بنا بر قیمت‌های صادراتی افزایش پیدا کرده است. وی اظهار کرد: اقلام دیگر مورد نیاز تن ماهی همچون ورق حلب قوطی تن ماهی افزایش قیمت داشته است. ورق حلب تن ماهی براساس نرخ نیمایی وارد و عرضه می‌شود که در افزایش قیمت این کالا مؤثر است.

تقویت ۱۰۳ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۱۰۳ واحدی معادل ۰.۰۵ درصد به رقم ۲۱۲ هزار و ۸۵۱ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۹ واحدی معادل ۰.۰۵ درصد به رقم ۶۱ هزار و ۲۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۰۰ واحدی معادل ۰.۸۶ رصد، عدد ۴۷ هزار و ۱۴۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۷۷ واحدی معادل ۰.۸۶ درصد به رقم ۳۲ هزار و ۷۱۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۸۰ واحد افزایش معادل ۰.۱۲ درصد را رقم زد و به سطح ۲۳۹ هزار و ۶۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۵ واحد کاهش معادل ۰.۰۳ درصد به رقم ۱۵۹ هزار و ۹۳۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۷۵ واحد افزایش معادل ۰.۱۹ درصد همراه بود و عدد ۴۰۹ هزار و ۱۱۰ واحد را به نمایش گذاشت.

بورس

بهای دلار باز هم کاهش یافت/ افزایش عرضه حواله درهم 

سامانه سنا بانک مرکزی: دیروز هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۴۴۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری شد و به قیمت ۱۴۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان و نسبت به روز پنج شنبه، ۱۵۰ تومان کاهش قیمت دارد. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۱۶۳۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۶۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان ارزان‌تر می‌باشد. به گفته شمار از فعالان، افزایش عرضه حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که معامله‌گران بازار داخلی را نیز در موقعیت فروش قرار داد. دیروز نرخ حواله درهم در مقطعی حتی به زیر محدوده ۳ هزار و ۹۳۰ تومان رفت.

روند کاهشی دلار، بهای سکه را پایین کشید

به گفته محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران، روز گذشته نرخ جهانی تغییری نداشت و در سطح ۱۲۸۷ دلار باقی ماند، اما کاهش بهای ارز به ویژه دلار و یورو، باعث روند نزولی در بازار طلا و سکه تهران شد. بر این اساس، عصر روز یکشنبه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) ۴ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان بود که نسبت به روز شنبه ۱۴۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با افت قیمت به رقم ۴ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان بود که نسبت به روز قبل، ۶۵ هزار تومان ارزان‌تر شد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز گذشته، ۳۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. به گفته کشتی آرای، هر سکه یک گرمی نیز با ۱۰ هزار تومان کاهش، یک میلیون تومان بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۳۷  هزار و ۲۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز شنیه، حدود ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۴۵ هزار تومان ارزان‌تر شد. حباب سکه نیز، ۵۲۰ هزار تومان بود که نسبت به روز شنبه، تغییری نداشته است که نشان از عدم تغییر در میزان داد و ستد در بازار دارد.

گذری بر افزایش لجام گسیخته بهای رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی در پایتخت

رشد شدید بهای تملک و اجاره مسکن در یک سال اخیر تهران را شبیه بسیاری از کلان‌شهرهای مهم دنیا به گران‌ترین شهر کشور برای اقامت تبدیل کرده است و این روزها حتی رهن و اجاره یک آپارتمان ۴۰ مترمربعی در بسیاری از محله‌های متوسط و بعضا متوسط رو به پایین هم نیازمند پرداخت چند ده میلیون تومان ودیعه و اجاره‌بهای میلیونی است. نگاهی به اجاره‌بهای پیشنهادی مالکان آپارتمان‌های ۴۰ تا ۶۰ مترمربعی که موجر املاک با حداقل متراژ مناسب سکونت هستند، نشان می‌دهد آنها طالب اخذ اجاره بیشتری از مستاجران هستند. به‌ عنوان مثال آپارتمان ۵۲ مترمربعی ۹ سال ساخت با آسانسور و پارکینگ واقع در خیابان سبلان جنوبی که سال گذشته به بهای ۶۰ میلیون تومان رهن و ۲۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه در اختیار مستاجر قرار گرفته بود، امسال به بهای ۷۰ میلیون تومان ودیعه و ۴۰۰ هزار تومان اجاره فایل شده است. نکته قابل توجه این است که تعداد آپارتمان‌های رهن کامل در این گروه متراژی بسیار اندک و نزدیک به صفر است، در عوض اغلب موجران بر دریافت حداقل یک میلیون تومان اجاره‌بهای ماهانه اصرار دارند و حاضر به دریافت ودیعه‌های پایین در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به این ترتیب هستند. در حال حاضر عموم ودیعه‌های پیشنهادی این گروه متراژی در بازار مسکن بین ۲۰ تا ۷۰ میلیون و اجاره‌بها نیز بر اساس موقعیت و ارزش ملک عموما بین چند صد هزار تا ۵/ ۲ میلیون تومان پیشنهاد شده است. /دنیای اقتصاد

گذری بر افزایش لجام گسیخته بهای رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی در پایتخت/ سیگنال کاهش قیمت‌ها از چهارراه استانبول به بازار سکه تهران/ ترخیص ۳ هزار و ۳۰۰ خودروی وارداتی از گمرک/ افغانستان: واردات فراورده های نفتی از ایران ممنوع!

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی: سقف افزایش اجاره‌بها را اعلام می کنیم

سید مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام اینکه افزایش اجاره‌بها، ضابطه‌مند می‌شود، گفت: «کمیته سقف اجاره‌بهای مسکن» در وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرده و هدف آن حمایت از مستأجران با ابزار مالیاتی است. وی افزود: در تلاشیم سقف افزایش اجاره‌بها را برای امسال اعلام کنیم و با مصوبه دولت یا مجلس آن را اجرایی خواهیم کرد. سازوکار قانونی در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بخش خصوصی، دولت و مجلس تعیین خواهد شد. حسینی همچنین اظهار کرد: بخش اصلی برنامه دولت، برای حمایت از دهک‌های یک تا هفت است و معتقدیم این بخش از جامعه بدون حمایت دولت امکان خانه‌دار شدن ندارند. وی در انتها یادآوری کرد: توجه به آموزه‌های اخلاقی همچون زکات و تشویق سرمایه‌گذاران به عرضه بخشی از مسکن ساخته شده خود با قیمت پایین‌تر به قشرهای کم‌درآمد، از جمله برنامه‌های اجرایی است که در دستور کار قرار دارد.

دولت در افزایش ۴۰۰ هزاری حقوق ها تخلف نکرد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت که دولت در افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق تخلف نکرده است اما مقرر شد، دیوان محاسبات موضوع نحوه افزایش ۱۰ درصدی حقوق را بررسی کند. غلامرضا تاجگردون ادامه داد: در قانون بودجه سال 98 آمده است که به حقوق تمام حقوق بگیران 400 هزار تومان افزوده شود همچنین تا 10 درصد نیز افزایش حقوق صورت گیرد، حکمی هم داده ایم که 400 هزار تومان تبدیل به ضریب شود. وی بیان داشت: از حکم قانون چند برداشت وجود دارد، اول اینکه 400 هزار تومان تبدیل به ضریب باشد یا نباشد که ما به دلیل اینکه به نفع حقوق بگیران پایین بود تاکید داشتیم که این مبلغ ضریب باشد چرا اگر ضریب نمی شد تاثیری در سایر دریافتی ها برای حقوق بگیران پایین نداشت. وی گفت: کسی که یک میلیون و 350 هزار تومان دریافت می کند، با این روش افزایش 30 درصدی پیدا می کند و اگر 400 هزار تومان ضریب نمی شد از سایر مزایا بهره مند نمی شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه در بخش افزایش مبلغ 400 هزارتومان به حقوق ها تخلفی از سوی دولت صورت نگرفته است، اظهار داشت: برخی نمایندگان بیان داشتند در بخش افزایش 10 درصدی به حقوق ها در برخی از رده ها بیش از 10 درصد رشد حقوق اعمال شده است. /خانه ملت

ترخیص ۳ هزار و ۳۰۰ خودروی وارداتی از گمرک

رئیس کل گمرک ایران در مورد خودروهای دپو شده در مناطق ویژه اقتصادی و سایر اماکن غیرگمرکی کشور گفت: براساس مصوبه هیأت وزیران، حدود سه هزار و 300 دستگاه از 13 هزار دستگاه خودروی سواری وارداتی در صورتی که از سیستم بانکی تأمین ارز شده باشند از گمرک ترخیص خواهند شد. مهدی میراشرفی روز یکشنبه اظهار داشت: بقیه این خودروها که ارز تأمینی آنها خارج از سیستم بانکی بوده است یا باید در مهلت مقرر قانونی به خارج از کشور مرجوع شوند یا متروکه و ضبط خواهند شد.

جنگ تجاری با چین قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا را افزایش داد

رویترز: شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای والمارت آمریکا که به فروش اجناس با قیمت پایین شهره است اعلام کرده که این قیمت‌ها به دلیل جنگ تجاری با چین به زودی افزایش می‌یابد. این شرکت که بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان محسوب می‌شود اعلام کرده که به زودی قیمت کالاهایی که از چین وارد می‌شود افزایش خواهد یافت. اقدام هفته گذشته دولت آمریکا در اعمال تعرفه بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین دلیل اصلی بالا رفتن قیمت اجناس والمارت اعلام شده است که البته این مسئله شامل هزاران قلم کالا در آمریکا خواهد شد. دونالد ترامپ همچنین تهدید کرده است که اعمال تعرفه را به همه کالاهای وارداتی از چین تعمیم خواهد داد. ناندیتا بوز، کارشناس تجاری رویترز، می‌گوید ترامپ بارها گفته که چین هزینه این تعرفه‌ها را پرداخت خواهد کرد اما بر اساس بیانیه والمارت، کاملا مشخص است که واقعیت این گونه نیست و این اقدام در واقع مالیات بستن بر مصرف کنندگان آمریکایی است و این تعرفه ها به بالا رفتن قیمت منجر خواهند شد و این مردم و شرکت‌های آمریکایی هستند که باید هزینه آن را بپردازند. البته والمارت که بزرگ‌ترین وارد کننده در آمریکا نیز به شمار می‌رود گفته که در تلاش است تا با تأمین کالاها از دیگر کشورها از بالا رفتن قیمت جلوگیری کند.

معافیت خودروهای هیبریدی از پرداخت حقوق ورودی تا زمان تولید آنها در داخل!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (3) این طرح با 184 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده (3) این طرح به شرح زیر است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای تمام برقی، تمام هیبریدی (مدل‌هایی که قابلیت شارژ از طریق اتصال به منبع های خارجی برق را نیز دارند) و خودران و نیز امکان استفاده از سوخت‌های غیرفسیلی دیگر حداکثر ظرف مدت یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون اقدام نماید.

تبصره - دولت مجاز است ضمن ترویج روش‌های کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت، نسبت به وضع عوارض پلکانی بر دارندگان خودروهای پر مصرف (نسبت به حجم سیلندر) و یا تولید خودروهای با مصرف بالاتر از حد مجاز به تشخیص سازمان ملی استاندارد اقدام نماید و درآمد حاصل را پس از واریز به حساب خزانه داری کل کشور و درج در بودجه های سنواتی به یارانه تسهیلات بانکی جهت گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص دهد. آیین نامه اجرائی این تبصره حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

همچنین نمایندگان با ماده (4) این طرح با 193 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (4) آمده است: واردات خودروهای سواری تمام برقی ـ بنزینی (تمام هیبریدی) تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف می باشد. دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت 5 سال فراهم نماید. هزینه های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (۳) این قانون تأمین می گردد.

چالش انفجار برای خودروهای برقی تسلا ؟!

پس از آنکه دو مورد انفجار خودروی تسلا در چین رخ داد، این سازنده خودروهای برقی تصمیم گرفت سیستم باتری‌های برخی از خودروهای خود را به‌روزرسانی کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که هفته گذشته یک خودروی تسلا در هنگ‌کنگ دچار حریق شد، رویدادی که برای دومین بار و با فاصله کوتاهی از اولی رخ داد. به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از سی‌ان‌ان، سخنگوی تسلا گفت:‌ «برای اطمینان و احتیاط هر چه بیشتر، ما در حال اصلاح تنظیمات مدیریت شارژ و حرارت خودروهای مدل اس و ایکس خود هستیم.» ماه گذشته بود که یک خودروی مدل اس نیز در پارکینگی در شهر شانگهای چین دچار حریق شده بود. تسلا هم در کنار مقامات چینی، گفته که تیم خود را برای بررسی آتش‌سوزی جدید در شانگهای به محل اعزام کرده است. این در حالی است که معمولا احتمال آتش‌سوزی در خودروهای برقی از خودروهای بنزینی کمتر است و تسلا نیز اذعان کرده است که «به عقیده این شرکت، آمار درست برای وقوع چنین حوادثی باید صفر باشد.»

افغانستان: واردات فراورده های نفتی از ایران ممنوع!

فارس گزارش داد: در حالی که بخشی از فراورده های نفتی ایران از جمله نفت سفید، نفت کوره و برخی از حلالها و دیگر فراورده های نفتی به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر می شد، این کشور رسما از یک هفته قبل واردات فراورده های نفتی از ایران را به صفر رسانده است. حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی از مدت ها پیش از کاهش صادرات فراورده های نفتی ایران به افغانستان خبر داده بود و گفته بود این بازار یکی از بهترین و مطلوب ترین بازارهای ایران هستند که متأسفانه میزان صادرات ما به آن کاهش یافته و متأسفانه برنامه ریزی برای قطع صادرات به این کشور نیز انجام شده است. این گزارش حاکی است برخی از کارشناسان معتقدند توقف صادرات فراورده به افغانستان موجب افزایش قاچاق به این کشور خواهد شد.

افغانستان ۷ میلیارد دلار واردات و کمتر از یک میلیارد صادرات دارد

صدای افغان: اجمل احمدی، سرپرست وزارت تجارت افغانستان در مراسم هفته صنعت در کابل گفت: اخیرا از طرف بانک جهانی، افغانستان به عنوان بهترین اصلاح کننده در سیستم تجارت و صنایع شناخته شده است. وی افزود: تلاش‌هایی برای بهبهود وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور صورت گرفته است، قبلا ما یکی از بدترین قانون‌ها را برای تجارت داشتیم، اما اکنون در این زمینه در رده ۲۳ جهان قرار داریم. احمدی گفت: یکی از اهداف این وزارت این است که افغانستان از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شود. اما یکی از مشکلات اصلی در تحقق این هدف این است که تعادل تجارت افغانستان در وضعیت خوبی قرار نداردسرپرست وزارت‌ تجارت افغانستان افزود: در سال ۲۰۱۵ میلادی افغانستان ۵۵۰ میلیون دلار صادرات داشت که این میزان در سال گذشته به ۸۷۵ میلیون دلار رسیده است. وی تأکید کرد: بر اساس برنامه قرار است امسال برای اولین بار یک میلیارد دلار کالا به دیگر کشورها صادرات داشته باشیم و مطابق این برنامه سال بعد، ۱.۵ میلیارد دلار و دو سال بعد دو میلیارد دلار به کشورهای دیگر صادرات خواهیم‌ داشت.

مدیرعامل هوآوی: برای تحریم‌های آمریکا آماده‌ایم و تسلیم نمی‌شویم

رن ژنگفی، مدیر شرکت هوآوی چین، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد محدودیت ها و تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت خیلی به آن آسیب نخواهد شد. وی تأکید کرد هوآوی تمایلی به تغییر فعالیت های خود تحت فشار آمریکا ندارد. ژنگفی که یکی از بنیان‌گذاران اصلی هوآوی محسوب می‌شود می‌گوید: ما مدت‌هاست که خود را برای اقدامات آمریکا آماده کرده‌ایم. وی در نخستین مصاحبه خود پس از اینکه کاخ سفید استفاده از تجهیزات مخابراتی آن و همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی را ممنوع کرد، ادامه داد: هوآوی با پیشرفت در توسعه فنآوری تولید تراشه به دنبال کاهش تأثیرگذاری این محدودیت‌ها بر تولید خود خواهد رفت. ژنگفی که چندماه پیش دخترش هم در کانادا و به درخواست آمریکا به عنوان یکی از مدیران ارشد هوآوی دستگیر شد، ادامه داد حتی اگر شرکت‌های آمریکایی کوآلکوم و دیگر تولید کنندگان آمریکایی از فروش تراشه به هوآوی خودداری کنند و به سمت تشدید تنش بروند، باز هم هوآوی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. اخیرا شرکت هایسیلیکون، زیر مجموعه هوآوی و تولیدکننده تراشه‌های این شرکت اعلام کرده که برای مقابله با اقدامات آمریکا طرح پشتیبان داشته و آماده است تا تراشه‌های تولیدی خود را جایگزین تراشه‌های آمریکایی کند.

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
ترخیص ۳ هزار و ۳۰۰ خودروی وارداتی از گمرک

بعداز این مدت و آفتاب خوردن این خودروها چه فایده ای دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
اینروزها همه جاصحبت ازبازارمتشکل است
لطفا برای مردم توضیح بدید بازار متشکل ارزی یعنی چی؟ و قراره چه کاری انجام بده؟ ایا قراره معجزه کنه؟ تفاوتش باطرح های بیشمارمشابه چیه ؟ مثل بازار سنا بازار ثانویه و غیره وغیره ؟ انهایی که الفبای اقتصادرا بلدهستند خوب مبدانندکه قیمت هرکالایی ازجمله دلار رامیزان عرضه وتقاضای ان کالا تعیین میکند ایا قراراست دربازارمتشکل عرضه فراوان یا تقاضا محدودشود؟!!! ایا با اینهمه تجربه ناموفق درمورد قیمتگذاری دستوری که اخرین موردش تجربه شکست خورده دلار۴۲۰۰ تومانی بود هنوز اقایان به این نتیجه نرسیده اندکه اقتصاد علم است و دستوربردارنیست؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
توی گمرک خرمشهر رفتم ماه پیش برای تغییر پلاک کلی خودروی ترخیص نشده که همه هم حجم موتور بالا بودن ازسال96 زیر افتاب مونده بودن
ببینین سرمایه های کشور رو چطور هدر میدیم که دلارو درهم میدیم جای این ماشینها اما نمیشه ازشون استفاده کنیم
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
رئیس جمهور ما هم اگه مثل رئیس جمهور فیلیپین قادر بود خودروهای وارداتی غیرقانونی را با لدور و بلدوزر له کنه دیگه کسی جرات نمیکرد خودرو غیرقانونی وارد کنه اما چون اکثر وارد کنندگان از خودی ها هستند نمی زارند اگر هم بتونه.
ناشناس
| France |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۵
دلار ۱۴۱۰۰
یورو ۱۵۸۰۰
سکه ۴۸۰۰۰۰۰
اگاهی ودسترسی به امارو اطلاعات واقعی حق مردم است
فقط این قدر حرف نزنید .خواهشا .این حرفهای قشنگ را یک بچه 10 ساله هم می تواند بگوید.............به قانون عمل کنید کافی است ....شما که هم ادعای قانون شرع دارید .هم ادعای قانون اساسی خوب ....چرا باید وضع مملکت به این روز بیفتد ........از ادعاهها کم کنید .فقط به قانون عمل کنید .به شرطی که اما واگر و اسنثنائ را بر دارید .......قانون باز نشستگی با ان سر و صدا کجا اجرا شد ...قانون مالیات بر خانهای خالی .گران فروشان .کم فروشان کجا اجرا شد . حدف بنگاههای معاملاتی دزد .این صنف و حذف دلالی .........کجا انجام شد ...تعاون تشکیل دلید که جنس و به صصورت مستقیم از تولید کننده به دست .مصرف کننده برسد .........خود تعاون شد دلال ...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
همش سانسور شدی
اینکه افغانستان هم برای ما خط و نشون میکشه عالیه!!
4 روز دیگه ایرانیها یرای کار به اونجا بخوان برن نمیذارن!!
قیمتهای اجاره چندان هم درست نیست تابناک!!
محبوب مجاز این قیمت نیست!!
پیروزی و بلوار فردوس هم پایین تره!
چرا جهانگیری راجع به نرخ ارز حرفی نمیزنه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
چیزی ندارن بگن. حرفهاشونو زمون انتخابات و مناظره ها زدن. یادت نیست؟؟؟
فعلا با مردم کار ندارن تا لحظه انتخابات که یاد مردم بیفتن!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
تنها راه کاهش متعادل شدن قیمت مسکن
افزایش ساخت مسکن به اندازه تقاضا
مالیات برملک دوم تا سرمایه ها از خرید به ساخت منتقل بشه
و اصلاح نظام بانکی و عدم ورود سپرده های مردم توسط بانکها به ملک
و اصلاح سیستم فروش در فضای مجازی از فروشنده محور به خریدار محور یا حداقل سمئولیت پذیر کردن سایتهای آگهی نسبت به درج قیمتها هست
باید قیمتهایی که درج میشه از خریدوفروش قبلی ناشی شده باشه نه رو هوا قیمت بزنن
ناشناس
| - |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
کسی دیگه تو هیچ انتخاباتی شرکت نمیکنه. شرکت هم بکنند از ترسشون و رای سفید خواهند داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دقیقا
یک ماه کار میکنی، ۲۰۰ دلار حقوق میگیری
کارشناس ارشد از دانشگاه دولتی هم هستی
مستاجری با دو‌تا بچه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
کارمند نفت هستم با17سال سابقه این ماه 11ملیون حقوق گرفتم با یه بچه بخدا میترسم که تا آخر ماه دوام میارم یانه البته6ملیونشم اجاره میدم
توی جنوب و گرما و خاک و پشه هم زندگی میکنم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دوست عزیز توی کرمانشاه خیلی از کارگرها با 1.5میلیون زندگی میکنند.
این افغانستان ثابت کرده کلا اراده ای از خودش نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
کشور دوست و برادر
قیمت آپارتمان و اکثر کالاها از پارسال تا کنون حداقل 2 برابر شده ولی قیمت اجاره حداکثر 30 درصد افزایش پیدا کرده پس لجامش به اندازه دیگر کالاها نگسیخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
معلومه درد مستاجری و خونه به دوشی نکشیدی؛ وگرنه میدونستی چجوری گرون شده
به شغل در شهر ومسکن وضعیت راه شهری داخل رشت وبن بست بودن همه خیابان های رشت که زیر گذز ندارد .پل درست نموده اند ولی به کاهش ترافیک آن فکر نکردند ورانندگان در ترافیک می مانند لطفا باز نگری نماینذ
چه عادتی کردیم به این گرونی!!
رمان «عادت میکنیم» از خانم رویا پیرزاد
"افغانستان: واردات فراورده های نفتی از ایران ممنوع!"، خب، اگر این خبر درست باشد و ناشی از تحریمهای آمریکا، چرا در مورد هزینه های مهاحران افغان برای مشور، اینهمه اعتراض میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
احسنت
ظاهرا بیشتر از املاک شرق تهران قیمت می گیرید یا کارشناستون ساکن انجاست و این مناطق براش مهمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
نواب و بلوار فردوس از کی شدن شرق تهران؟؟؟؟؟؟؟
خخخ همین مونده بود افغانستان آزمون نخر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
نخند. گریه کن
قیمت مسکن و رهن و اجاره در کل کشور سرسام آور بالا رفته در همین حومه تهران از فروردین امسال تا امروز در شهرهای حاشیه ای تهران حداقل 2 میلیون قیمت خانه فروشی بالا رفته
خداروشکر دولت و ارگانهای مرتبط فعلا بی حس شده اند ! از خواب رفتن گذشته
علت افزایش قیمت ماکارونی اعلام شد.
تن ماهی چرا گران شد؟
اجاره بها چرا گران شد؟
نان چرا گران شد؟
خوردو چرا گران شد؟
برنج چرا گران شد؟
پوشك چرا گران شد؟

يعني ملت دارن كهكشان رو كشف ميكنن ما درجا كه هيچ دنده عقب داريم ميريم

عللللللليييييييي بركته الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
پول بی ارزش شده باید همه چیز به یک تناسب بالا بره اتفاقا همه حرف اجاره را می زنند در صورتی که کمتر از همه چیز گرون شده
دولت چیزهای که مال خودش است مثل سکه و طلا و دلار را 4 برابر کرده ولی اونایی که مال مردم است نباید گرون بشه
وقتی قیمت دلار هزار تومن میره بالا از کلمه افزایش قیمت استفاده میکنیم و کاملا درسته . اما دو روز بعدش ۵۰ تومن قیمت دلار رو میارن پایین . با افتخار مینویسند قیمت دلار کاهش یافت . دیگه با این اقتصادی که داریم . کاربرد کلمات و ادبیات رو هم به سخره گرفتیم
علت افزایش قیمت ماکارونی اعلام شد... ژن خوب.
اتفاقا این تحریمها و فشارها ، ازمونی هست برای شناخت بهتر دوست از دشمن
انچنان بدبخت شده ایم که افغانها هم برایمان خط و نشان میکشند و بزودی شاهد اعزام جوانان برای کار به افغانستان خاهیم بود به لطف...
باید برای کل خودروهای وارداتی تصمیم کاهش پلکانی عوارض گمرکی گرفته شود و در طی 5 سال فرصت به خودرو ساز داخلی عوارض کلیه خودروهای وارداتی به صفر برسد بخصوص خودروهای کم مصرف و بطور موازی قیمت بنزین واقعی شود یعنی هر میزان کاهش عوارض به قیمت بنزین افزوده شود (10 درصد کاهش عوارض 10 درصد افزایش قیمت بنزین)
من موندم چطور ادعای تولید خودرو و موشک و پهباد ماهواره داریم ولی قوطی تن ماهی نمیتونیم تولید کنیم.

همون حلبی که باهاش پراید درست میکنید باهاش قوطی تن ماهی درست کنیم

از مسئولین هم بابت کاهش قیمت ارز و طلا کمال تشکر را داریم .خداخیرشان دهد!!! ...
می گن بدهکار رو به حالش تنها بگذارید، طلبکار می شه. عراقچی واقعیت هائی رو درباره پناهندگان افغان گفت و وظیفه اروپا رو درباره اینها گوشزد کرد افزون بر این او درباره جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر و بهای انسانی و مالی ای که ایران در این باره متحمل شده را یاد آوری کرد. صحبت های عراقچی کاملا محترمانه و حتی در بعضی موارد با رودربایستی بود و جای هیچگونه گله و شکایتی نداشت حالا؛
اگر افغانستانی ها ایرانی هستند، خوب یک چاره ای بیندیشید و به اینها به نحوی یک نوع امتیازی بدید که بیایند در ایران قانونی کار و ازدواج و به راحتی به کشورشان رفت و آمد کنند. افغانستان تا دویست سال قبل پاره ای از مادر میهن بود و در تاریخ برای نگهداری این سرزمین صدها هزار سرباز ایرانی جان خود را از دست داده اند. اگر فقط تاریخ ایران در زمان صفویه مطالعه شود، این ادعا ثابت می شود. اگر اینها را ایرانی نمی دانیم، باید تحقیق بشه که چگونه سه میلیون نفر از اینها وارد کشور شده اند و این همه مشاغل رو اشغال کرده اند و سالی سه میلیارد دلار از ایران خارج می کنند و یک چهارم جرائم خشن را در کشور مرتکب می شوند و بدون اجازه دولت با بانوان کشور ازدواج و اکثریت آنها هم بعدا از کشور فرار و بچه های آنها هم به خاطر فقر شدید بعضا به تکدیگری و بیشتر به کارهای انگلی اجتماعی روی می آورند و خلاصه حضور آنها همه جا مشهود است بدون این که دولت قادر باشد این همه مهاجر رو به نحو مطلوب ساماندهی بعضی را به مهمانشهرها هدایت و به بعضی ها رسما شغل و بچه های آنها را به مدرسه و یا پرورشگاه بفرستد. خلاصه این جماعت در ایران یک اغتشاش اجتماعی بوجود آورده اند و به اصطلاح دولت کشور مستقل! افغانستان هم هر از چند گاهی اعمالی می کنه و اظهاراتی می کنه که واقعا یک ایرانی نمی دونه چی بگه!!
کشورها بدون سر وصدا کارشون را انجام میدن مثل افغانستان که خرید نفت را به صفر رسانده
چون برای ماهی صید شده توسط صیادان ایرانی امکان صادرات وجود دارد و ممنوعیتی برای صادرات ماهی تن نداریم، قیمت‌های داخلی هم بنابر قیمت‌های صادراتی افزایش پیدا کرده است
چون برای ماهی صید شده توسط صیادان ایرانی امکان صادرات وجود دارد و ممنوعیتی برای صادرات ماهی تن نداریم، قیمت‌های داخلی هم بنابر قیمت‌های صادراتی افزایش پیدا کرده است
چرا باید اینطور باشه؟
اول باید خود مردم کشور بتونن استفاده کنن مازادشو صادر کنید
رفتم ماهی بخرم حلوا سفید یا زبیدی رو توی بندر ماهشهر میگفت کیلویی240تومان
علت پرسیدم گفت چون همش صادر میشه کویت و قطر و امارات
یعنی ماها قطعا آدم نیستیم که ازین نعمتهای خدادادی استفاده کنیم
تمام گران کردن و ارزان کردن قیمتهای ارز کار بانک مرکزی است.
دلارهای ۱۵.۵ دو هفته به مردم انداختند و حالا دارند جمع می کنند.
خیلی تحلیل سختی نمی خواهد.
دیروز روز تعطیل جهانی بود ان وفت حواله دلار و درهم میزدند ؟؟؟؟که میفرمایید صدور حواله درهم باعث ارزانی دلار شده؟؟؟؟؟؟؟
دولت روش زشتی را برای جبران کسری بودجه اش در پیش گرفته و اقتصاد را میپاشاند با این روش که گران بفروش و ارزان از همان ها که خریدند جمع کن
شکر همچنان نایاااااااااااب
کار سالم اقتصادی چیست؟
دوست من در کار پارچه است و بعد از عید مقداری پارچه خریده و دریغ از فروش ۲۰ متر ان و الان ناراحت و مستاصل ازشرایط بازار.
اقای همتی هم که از روزی که امده فقط و فقط در کار ارز بوده و هیچ اقدام موثری برای سایر بازارها نکرده.
مسکن سربه فلک‌میکشه قیمتهاش
خودرو یک جور دیگر گرانی اش و سایر مشاغل به بدبختی افتاده اند
چه وضعی است؟
افغانستان: واردات فراورده های نفتی از ایران ممنوع!
اونوقت میگن برادران افغانستانی لطف کنن تشریف ببرن همین خود شما هیاهو میکنید . کاشکی سری به حاشیه شهر تهران می زدید ( غرب تهران ) با بهترین امکانات زندگی می کنند برای تثبیت خود حداقل 4 بچه به بالا دارند و درضمن کلی هم بدوبیراه میگنن که حق ما در ایران خورده شده!!!!!!!!
هرًچه سزیعتر مهاجران افغان را اخراج کنید.نمیشود که افغانها هم از توبره بخورند و هم از اخور
اگه احزاب چپ و راست کشور با هم مصالحه کنند قطعا تمامی قیمتها ریزش خواهد داشت
با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان در ایران هستند که چون شفاف سازی نیست به خاطر همین هیچ وقت در آمار ها نمیاد:

1-شرکت پزشکان با سرمایه: هزاران ملیارد دلار

2-شرکت کارکنان شرکت نفت: با سرمایه صدها ملیارد دلار

3-شرکت مسئولین: با سرمایه ده ها ملیارد دلار
یه زمانی رییس جمهور کشورهای اروپایی واسه ما صف می کشیدن
حالا افغانستان هم واسه ما ادم شده از اون طرفم عراق
همه به لطف مسئولینه....
باید به مسکن اشتغال ازدواج حوانان شهری هم مانند روستا فکر شود اما تاخیر شده واغتیاد زیائ شده تعدادی از مسولان شهری باید مداخله نمایند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر