بازدید 18792
۵
آمادگی مخترع ایرانی برای اجرا در مناطق سیل زده

تحولی در لوله‌گذاری و توسعه شبکه آب و فاضلاب

کد خبر: ۸۹۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 06 May 2019

چند سالی است که طرح جمع آوری فاضلاب شهری به منظور حفظ سلامت شهروندان، اکوسیستم و سفره‌های زیر زمینی در دستور کار دولت قرار گرفته است ولیکن با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام شده آنطور که باید اجرایی نشده و به صورت کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش «تابناک»، به گفته کارشناسان؛ جدای از کمبود اعتبار، استفاده از روش سنتی در فرآیند حفر کانال و لوله‌گذاری نیز از دیگر دلایل کندی اجرای این طرح در کشور است که علاوه بر زمانبر بودن، هزینه بسیار زیادی را به مجری تحمیل می‌کند.

این روش سنتی و قدیمی همچنین پیامدهای دیگری از جمله تخریب زمین در کوچه و خیابان‌ها، تخریب آسفالت، نشست زمین و ایجاد چاله، هزینه سربار مرمت آسفالت، دپوی خاک مازاد به علت حفاری دستی در معابر عمومی، ایجاد ترافیک و تداخل در تردد و خطرات احتمالی برای شهروندان را به دنبال دارد.

در این شرایط شهرام قمری به عنوان یک نوآور در عرصه زیرساخت آبفای کشور مدعی است که با اختراع دستگاهی هوشمند و مکانیزه تمام هیدرولیک انشعاب زن فاضلاب خانگی می‌تواند موانع و مشکلات اجرای ناقص این طرح را از میان بردارد.

اختراع وی کوچکترین دستگاه مکانیزه لوله گذاری و انشعاب بدون حفاری جهت توسعه شبکه خط انتقال آب و فاضلاب است، که بر اساس کوچکترین قطر لوله‌ها از ۶۳ الی ۲۵۰ میلیمتر می‌تواند بدون حفاری با سرعت بالا و بدون تخریب معابر، در هر روز ۲۰۰ متر طول لوله گذاری انجام دهد.

مخترع این دستگاه می‌گوید: از آنجایی که با روش‌های سنتی و دستی تاکنون روند کار بسیار کند پیش رفته است بنظر می‌رسد توسعه و گسترش شبکه فاضلاب را باید در جای دیگر جستجو کرد.


وی ادامه داد: این مشکل سالیان سال بر دوش شرکت آبفای شهری و روستایی سنگینی می‌کند بطوریکه این شرکت تاکنون هزینه‌های گزاف و سرسام آوری را متحمل شده است.

شهرام قمری گفت: با نگاهی به حجم لوله گذاری و کارنامه مصرف آب مشترکین، میزان آب مصرفی و حجم لوله گذاری و همچنین آمار ارایه شده در سایت آبفا مشخص می‌شود که روند رشد طرح در کشور بسیار نا امید کننده است زیرا ما بجای استقبال از فن آوری‌های جدید همچنان بر استفاده سنتی و کم بازده اصرار داریم به طوریکه مقاومت مشکوک برخی کارفرمایان در مقابل استفاده از این دستگاه که در نهایت باعث افزایش بهره‌وری و راندمان می‌شود، جای سوال و شگفتی دارد!

این مخترع درباره جزییات این تکنولوژی افزود: از دیگر مزایای کار با این دستگاه، توسعه شبکه با حفط زیر ساخت‌ها و اشتغال‌زایی در تمامی زمینه‌های وابسته به فاضلاب خواهد بود که صرفه جویی بسیار فنی و توجیه اقتصادی پرسودی را به همراه خواهد داشت و به طور حتم اجرای آن انقلابی در کاهش هزینه‌ها و سرعت لوله گذاری بدون حفاری خواهد بود.

قمری تصریح کرد: در مراحل پیاده‌سازی هر اختراع و پیشرفت، گاهی افرادی وجود دارند که به طور سلیقه‌ای یا شخصی مانع از تغییر و تحول در روش یا سیستم نو هستند اما بنده با وجود تمامی این موانع، برای خدمت به منافع ملی کشورم، طراحی این پروژه را انجام و به پایان رسانده‌ام بطوریکه پایلوت آزمایش کار نیز نتیجه مثبت داشته و ماحصل این اندیشه، ثبت اختراع بوده است که از تمامی ارگان‌های دولتی و تحقیقاتی و کارگروه‌ها تاییدیه دریافت کرده است.

وی گفت: این دستگاه در جشنواره‌های مختلف حضور داشته و مدیر عامل محترم آبفای کشور دستور اجرایی شدن این طرح را به آبفای استان تهران و مرکز پژوهش و تحقیقات ابلاغ کرده اما متاسفانه تاکنون هیچگونه حمایت و مساعدتی در خصوص این پروژه تحقیقاتی و عقد قرارداد صورت نگرفته است .

وی بیان داشت: همچنین مسافرت‌های متوالی به آبفای استان البرز برای معرفی پروژه تحقیقاتی صورت گرفته و جلسات متعددی برای اجرایی شدن با مسئولان این استان برگزار شد، که در نهایت با استقبال و خرسندی مسئولان ذیربط برای حل مشکل نصب انشعابات و حفاری، قول مساعدت حمایت مالی از سوی اعضاء کمیته به اینجانب داده شد، اما تاکنون هیچ یک از وعده‌های داده شده عملی نشده و پروژه به حال خود رها شده و بنده بلاتکلیف مانده‌ام همچنین در حال حاضر هیچ کس جوابگوی خسارت اقدامات انجام شده نیست.

به اعتقاد وی با توجه به حمایت در تمامی سطوح آبفای کشوری و فنی از این طرح و تاکید بر ضرورت استفاده از چنین دستگاهی که برطرف کننده چالش شرکت آب وفاضلاب کل کشور است، تاکنون هیچ اقدامی جهت ساخت و اجرایی آن صورت نگرفته است.

وی درباره نقش آفرینی این اختراع در بازسازی خسارات وارده در سیل اخیر افزود: با توجه به شرایط بحرانی ناشی از سیل در بعضی از مناطق کشور که موجب از بین رفتن برخی از زیرساخت‌های استان‌ها اعم از لرستان، خوزستان، گلستان شیراز، ایلام و کرمانشاه شده؛ می‌توان با اعمال تغییرات مختصر در این دستگاه از آن برای برخی از انشعابات و لوله گذاری آب و فاضلاب بهره گرفت. در واقع می‌توان با این دستگاه بدون حفاری معابر، سرعت کار لوله کشی را بالا برد تا به مردم سیل زده استان‌ها نیز کمک شود. بنده در این خصوص اعلام آمادگی می‌کنم و حاضرم تا به صورت پایلوت این دستگاه در یکی از شهرهای سیل زده تست شود تا در صورت بازخورد رضایت بخش، در سایر مناطق نیز مورد استفاده قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵
ژن های خوب و مافیا عمرا بذارن به نتیجه برسه ردولتی ها هم که انقد مغرورند که در حدی نیستی که حمایت کنند
ما آخر نفهمیدم این طرح چیه
ضمن احترام به این هموطن مبتکر باید عرض کنم کار ایشان ضمن ارزشمند بودن اختراع به معنای دقیق کلمه یعنی چیزی که قبلا وجود نداشته و شخصی موفق به ساختش شده نیست. در این زمینه کاری انواع ماشینها با نام (تونل بورینگ ماشین و هوریزنتال دیرکشنال دریل ) وجوددارد اما مشکل اصلی در استفاده از چنین دستگاهایی غیر استاندارد بودن بودن تاسیسات شهری ما و بی در و پیکر بودن تاسیات زیر زمین در شهرهای مختلف کشور با سلیقه های مختلف و بدون رعایت هر گونه نطم انضباط است که استفاده از دستگاهای مدرن باعث فجایع غیر قابل پیش بینی شامل انفجار گاز - لوله های آبرسانی -کابلهای برق و مخابرات انهدام فاضلاب و... خواهد شد. ما سیصد سال از دنیا عقب هستیم.
نمیزارن نفس بکشی مگر اینکه طرح رو بفروشی به خودشون
مدل خارجیش هم آوردن اما تو شرایط کشور ما که نقشه لوله ها و سیم ها مشخص نیست کار نمیکنه دائم خرابی اضافه ایجاد میکنه، این سیستم ها در صورتی که از داخل لوله های بزرگتر یا محفظه های مشخص کار کنن کارایی بالا دارند اما در کشور عزیزمان که هر سازمانی هر جا خواسته لوله و سیم کشیده کارایی نداره که هیچ خطرناک هم هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار