بازدید 41390

ایران خودرو و سایپا بیش از ۴.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند؛ اما همچنان برای تولید ساز مخالف می‌زنند

چند روزی است، قیمت خودرو‌ها افزایش شدیدی یافته است. هنگامی که پیگیر دلیل افزایش قیمت خودرو می‌شویم، کارشناسان عدم عرضه خودرو توسط دو خودروساز بزرگ در سال جدید را عامل ریشه‌ای آن می‌دانند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، سه مشکلی که خودروسازان و قطعه سازان در ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ از دولت بابت رفع آن‌ها کمک خواسته بودند رفع شده است. مشکل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار چیست؟
کد خبر: ۸۹۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ 04 May 2019

تابناک اقتصادیچند روزی است، قیمت خودرو‌ها افزایش شدیدی یافته است. هنگامی که پیگیر دلیل افزایش قیمت خودرو می‌شویم، کارشناسان عدم عرضه خودرو توسط دو خودروساز بزرگ در سال جدید را عامل ریشه‌ای آن می‌دانند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، سه مشکلی که خودروسازان و قطعه سازان در ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ از دولت بابت رفع آن‌ها کمک خواسته بودند رفع شده است. مشکل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به بازار چیست؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ چند روزی است، قیمت خودروها بر مدار صعودی بودن قرار گرفته و قیمت هایی از خودروها اعلام می شود که در مخیله هیچ کسی نمی گنجد. سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد قیمت خودروها در روزهای اخیر به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قیمت خودروهای داخلی از بیستم فروردین ماه تاکنون بیش از 35 درصد
و قیمت خودروهای خارجی نیز در همین بازه افزایش یافته است.

موتمنی گفت: در یکم دی ماه 1397 قیمت ها به این صورت بود که به عنوان نمونه قیمت خودروی پراید 111، 37 میلیون 500 هزار تومان بود اما امروز قیمت این خودرو به 54 میلیون تومان افزایش یافته است. وی دلیل این افزایش قیمت خودروها در بازار را عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان پس از عید دانست و گفت: بیست روز است، خودروسازان خودرویی عرضه نکرده و افزایش قیمت رخ داده است. اگر عرضه افزایش پیدا کند این قیمت ها کاهشی خواهند شد.

ایران خودرو و سایپا بیش از ۴.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند؛ اما همچنان برای تولید سازمخالف می‌زنن

حالا پرسش این است که چرا خودروسازان، خودرویی به بازار عرضه نمی کنند؟

بهتر است برای این کار نخست نامه مورخه 22 مرداد ماه 1397 قطعه سازان و خودروسازان به وزیر صنعت، معدن و تجارت را بررسی کنیم و با مشکلات آن ها بعد از اعمال تحریم های آمریکا علیه صنعت خودروسازی آشنا شویم و ببینیم آیا مشکلاتی که آن ها در آن زمان برای کاهش عرضه تولیدات خود عنوان کردند، در این مدت توسط دولت برطرف شده است یا خیر؟

در 22 مرداد ماه سال گذشته انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرویی و انجمن خودروسازان ایران نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشتند و در آن نامه به بسته جدید ارزی و بند 5 آن اشاره و اعلام بحران فوری کردند.

قطعه سازان و خودروسازان در این نامه عنوان کردند که اگر سه خواسته آن ها شامل:

1) تأمین ارز و مواد اولیه داخلی

2) افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش چند ده درصدی ارز و مواد اولیه داخلی

3) لغو تصمیم اخذ مابه التفاوت نرخ ارز از کالاهای موجود در گمرک از سوی دولت اجابت نشود، تولید خودرو از اول شهریور ماه سال 1397 حداقل 80 درصد کاهش خواهد یافت و این موضوع موجب بیکاری 450 هزار نفر خواهد شد.

پول دولت و پیش فروش خودروها کجا هزینه شد؟

پول دولت و پیش فروش خودروها کجا هزینه شد؟

در اولین اقدام، دولت طی مصوبه ای که در 29 مرداد 1397 آن را ابلاغ نمود، بند 5 بخشنامه ارزی که مربوط به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز برای ترخیص کالاها از گمرک بود را اصلاح و برخی کالاها از جمله قطعات خودرو را از پرداخت این مابه التفاوت نرخ ارز جهت ترخیص از گمرک معاف کرد؛ بنابراین خواسته سوم خودروسازان بدین ترتیب حل شد.

سپس خواسته دوم خودروسازان که

افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش چند ده درصدی ارز و مواد اولیه داخلی بود، توسط دولت حل شد. خودروسازان برای افزایش قیمت خودروها، مانعی به نام شورای رقابت را بر سر راه خود می دیدند. آن ها به دنبال آن بودند که با حذف شورای رقابت و قیمت های ارائه شده توسط این نهاد، بتوانند خودروهای خود را به قیمت های نزدیک به حاشیه بازار به فروش برسانند. نمایندگان خودروسازان اعلام می کردند با این کار به دنبال آن هستند تا دست دلالان را از بازار خودرو قطع کنند و قیمت گذاری خودروها را خود به دست بگیرند اما گویا اصل ماجرا این بود که آن ها قصد داشتند خودروهای خود را جهت کسب سود بیشتر به قیمت های بالاتری به فروش برسانند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازن در نشست خبری که در 18 مرداد ماه 1397 در مجلس برگزار شد در همین رابطه گفت: وقتی پول های سرگردان مردم به دلیل کاهش سود سپرده های بانکی از بانک ها خارج شد، دیدیم به سمت بازار طلا و ارز آمد و دولت هر چه سکه در بازار ریخت، مردم خریدند. دولت با تمام پشتوانه اقتصادی خود از پس پول های سرگردان بازار برنیامد و حالا می بینیم این پول ها به سراغ خودرو آمده و تفاوت نرخ چند میلیونی بین تحویل کارخانه و عرضه بازار به خاطر همین پول های سرگردان است.

وی افزود: بهترین کار این است که مانند ارز، باید به خودرو هم اجازه داده شود در حاشیه بازار، به صورت عرضه و تقاضای آزاد، فروش انجام شود. در نهایت با فشار خودروسازان، طی خبری که در 13 شهریور 1397 منتشر شد، شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودروها خارج شد و بزرگترین مانع برای افزایش قیمت خودروها و رساندن قیمت آن ها به حاشیه بازار از سر راه خودروسازان برداشته شد.

در این خبر آمده بود که براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت ‌گذاری نیست و می‌ تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت ‌ها را تعیین و تصویب می‌ کند. در بیستم آذر ماه 1397 بود که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهم ‌نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن گفت: قیمت گذاری خودرو به دو بخش تقسیم می ‌شود، خودروهای مشمول قیمت ‌گذاری و خودروهایی که مشمول نبودند، خودروسازها با یک برنامه در رابطه با خودروهایی که مشمول قیمت ‌گذاری نیستند، در حاشیه بازار به قیمت 5 درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌کنند و روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت و از طرفی افزایش تولید دنبال می‌ شود تا رانت دلالی ایجاد شده از بین برود و قیمت در حالت متعادل‌ تری قرار بگیرد. با این روند و اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت عملاً خواسته دوم خودروسازان که افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش چند ده درصدی ارز و مواد اولیه داخلی بود برآورده شد.

در مورد خواسته اول خودروسازان از دولت نیز باید گفت دولت در حد امکان به خودروسازان ارز دولتی جهت واردات قطعات اختصاص داده است. در جدول زیر و مطابق با آخرین فهرست منتشر شده از ارزهای دولتی پرداخت شده، ملاحظه می گردد که دولت به شرکت ایران خودرو 13.8 میلیون روپیه، 423.6 میلیون ین، 51.6 میلیارد وون، 375.8 یوان و 621.5 میلیون یورو ارز دولتی پرداخت کرده است. همچنین شرکت سایپا 1.2 میلیارد یوان، 133.3 میلیارد وون و 436 هزار یورو ارز دولتی از دولت دریافت کرده است. حالا اگر این مبالغ را با نرخ بانک مرکزی، به دلار تبدیل کنیم باید بگوییم که شرکت سایپا معادل 3.07 میلیارد دلار و شرکت ایران خودرو معادل 1.7 میلیارد دلار ارز دولتی از دریافت کرده اند.

میزان ارز 4200 تومانی اختصاص داده شده به دو شرکت ایران خودرو و سایپا

ایران خودرو

سایپا

 

مبلغ ارز تخصیص داده شده

معادل ارزها به

دلار 4200

مبلغ ارز تخصیص داده شده

معادل ارزها به

دلار 4200

روپیه

13,833,617

1,989,405

-

-

ین

423,673,419

37,980,305

-

-

وون

51,663,805,270

443,779,786

133,367,863,140

1,145,598,190

یوان

375,825,535

558,100,920

128,081,777

1,901,366,939

یورو

621,535,781

696,564,029

436,121

488,767

جمع

-

1,738,414,445

-

3,047,453,896

شایان ذکر است، همان گونه که گفته شده این ارقام مربوط به ارز دولتی می باشد و این شرکت ها ارز نیمایی نیز دریافت نموده اند که محاسبه نشده است.

از نظر تأمین مواد اولیه داخلی نیز دولت قدم هایی را برای خودروسازان برداشت. از جمله اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب کرد که چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و 800 میلیون یورو نیز به عنوان تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی پرداخت کند. این موضوع پس از آن مطرح شد که خودروسازان و قطعه ‌سازان به‌ دلیل بروز مشکلات اقتصادی در داخل و تحریم‌ های آمریکا، در بحران عمیق نقدینگی فرو رفتند. طبق اطلاعات موجود تاکنون چهار هزار میلیارد تومان به حساب خودروسازان در بانک‌ های عامل واریز شده که سهم هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور دو هزار میلیارد تومان است. هرچند ابتدا گفته شد ۸۰ درصد این رقم به قطعه‌سازان پرداخت می‌ شود، ظاهرا خودروسازان پذیرفته ‌اند کل این پول در اختیار تولیدکنندگان قطعه قرار گیرد.

در هفدهم اسفند ماه 1397 نیز مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه ‌های خودرو گفت: حدود ۸۰ درصد از مجموع چهار هزار میلیارد تومان طلب قطعه سازان تا نیمه اسفند ماه پرداخت شده است. شایان ذکر است که آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، هفتم اسفند ماه 1397 در گفت وگو با رادیو اقتصاد بیان نمود که اگر تا پایان هفته جاری چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین نقدینگی به صنعت قطعه سازی تزریق و همینطور افزایش قیمت قطعات از سوی خودروسازان اعمال شود از هفته آینده تولید خودرو روزانه دو برابر خواهد شد. با توجه به مصاحبه های انجام شده، مشکل تامین مواد اولیه نیز از سوی دولت تا حدود حل شده است.

همچنین طبق مصاحبه بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در مورخه هجدهم اسفند ماه 1397 خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش خودرو از مردم دریافت کرده ‌اند. وی در مصاحبه مورخه 11 اردیبهشت 1398 خود عنوان نمود که ایران خودرو به ازای پیش فروش‌های انجام شده 13 هزار میلیارد تومان از مردم پول دریافت کرده است. پس می توان نتیجه گرفت که سایپا نیز 7 هزار میلیارد تومان از بابت پیش فروش خودروها درآمد داشته است. با این مبالغ جمع شده از پیش فروش ها نیز می توان نتیجه گرفت که مشکل نقدینگی این دو خودروساز بزرگ حل شده است.

حالا پرسش این است که با توجه به رفع سه سه مشکل خودروسازان و قطعه سازان چرا آن ها خودرویی را به بازار عرضه نمی کنند؟

شاید پاسخ این پرسش به زیان انباشته این دو خودروساز بازمی گردد. موضوعی که رضا شیوا رئیس شورای رقابت آن را در 29 فروردین ماه 1398 مطرح کرد. وی در این زمینه گفت: هزینه های خودروسازی شفاف نیست. خودروسازی در جاهایی سرمایه گذاری کرده است که زیان ده هستند و نباید در آن ها سرمایه گذاری می کرد. این موارد همه برای خودروسازی زیان آور است. اینها همه سرمایه گذاری های غیرضرور است.

وی افزود: وقتی خودروسازان اعلام می کنند که زیان می دهیم، حالا انتظار دارند که این زیان ها را ما بر روی قیمت خودرو بکشیم و بعد آن را از مردم بگیریم. شرکت‌های اقماری،‌ زیانده و بی خودتان را جمع کنید،‌ قیمت خودرو پایین می‌آید.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو به تازگی طی مصاحبه ای به نوعی این صحبت های رئیس شورای رقابت را تأیید کرد و گفت: وضع مالی ما خوب باشد یا بد فرقی نمی‌کند چون به هر حال باشگاه داری برای ما یعنی هزینه ولی فقط به خاطر مسئولیت اجتماعی که داریم، این کار را انجام می ‌دهیم و هزینه می ‌کنیم. از صحبت های یکه زارع این گونه برداشت می شود که باشگاه پیکان تنها هزینه برای ایران خودرو دارد و یکی از شرکت های زیان ده ایران خودرو محسوب می شود. حتی مدیرعامل ایران خودرو طی صحبت هایی در مورخه 12 اردیبهشت 1398 عنوان نمود: سایت هایی که برای ایران خودرو ساخته شده، به جز سایت ایران خودروی خراسان برای ایران خودرو مضر بوده است.

وی افزود: رئیس جمهور قبل و مدیرعامل وقت ایران خودرو که در فلان کشور آفریقایی بودند، دستور دادند که در آن کشور ایران خودرو پلنت بگذارد. این کار انجام شده و حالا که ما می خواهیم آن پلنت را راه بیندازیم، دولت متبوع آن کشور می گوید ما هفت سال دیگر می توانیم برنامه راه اندازی آن را بدهیم. خب شما 90 میلیون دلار را ضربدر 14 هزار تومان کنید، رقمی نزدیک به یک هزار میلیارد تومان می شود که ما در آن کشور آفریقایی هزینه کرده بودیم. این هزار میلیارد تومانی که ما می توانستیم در تحقیقاتمان هزینه کنیم رفته یک جایی که فقط خاک شده است.

شایان ذکر است، بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس مجلس زیان انباشته دو شرکت بر اساس نتايج گزارش صورتهاي مالي حسابرسي نشده ميان دوره هاي نه ماهه منتهی به سی ام آذر ماه 1397 بيش از 10 هزار و 847 ميليارد تومان است که از این میزان سهم ایران خودرو ۴ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان و سهم سایپا ۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان است.

پس با توجه به اینکه مشکلات نامبرده از سوی خودروسازان و قطعه سازان در نامه 22 مرداد ماه 1397 حل شده است و دلیلی برای عدم عرضه وجود ندارد؛ شاید به دلیل همین سخنان رئیس شورای رقابت است که آن ها تعمداً خودرو عرضه نمی کنند تا قیمت ها افزایش یابد و از این طریق آن ها بتوانند بخشی از زیان های خود را جبران کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶۳
با این مبلغ میتوان ۲ کارخانه تویوتا در ایران ساخت .

انصافتان کجا رفته. وجدانتان کجا رفته
چرا پول مردم را دور میریزید ؟

شما دو تا کارخونه فسیل ساز چرا خون مردم را در شیشه کرده اید ؟
پاسخ ها
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
اخه به چه زبانی به مدیران خودروساز و مسوللان دولت و مجلس بگیم چاره کار فقط کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و رقابت واقعی است نه حمایت ناعادلانه و تولید ارابه های مرگ
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
اخوی صرف نظر از درست نبودن خبر اختصاص 4/7 میلیارد دلار به صنعت خودرو سازی که یک سوم این هم نیست شما تویوتای 2000 دلاری سراغ داری که با این پول می خواهی 2 میلیون تویوتا بخری؟یک کم سواد ریاضی ات را بیشتر کن تا بدانی قیمت 2 میلیون تویوتا 40 میلیارد دلار است نه 4 میلیارد دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
وقتی سیاستگذار خودرویی کشور همین دوشرکت رانتخوارند انتظار بیجایی دارید که بخواهیدبا دلیل و برهان مشکل را حل کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
آقا رضا
برادر
اخوی
کارخانه ساخت رو گفته نه تعداد خودرو
پلت فرم کارخانه تویوتا در هیچ کشوری بیشتر از دومیلیارد دلار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ارزش مجموعه تویوتا ۲۰۰ میلیارد دلاره
در محاسبه ۴۰۷میلیلرد هم اشتباهات فاحشی شده . نرخ یوان و ین و وون ۱۰ و ۱۰۰ برابر ارزش گذاری شده فقط نرخ یورو درسته
Mori
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
وقتی پول کشور دست 2 تا دزد سر گردنه س
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
کاش این دو خورو ساز هرگز نبودند،چه بسیار مردم ایران را در گور کردند،بیست و سه هزار و پانصد نفر مرگ سالیانه و بیش از صد هزار نفر معلول در هر سال،با این هزینه ها می توان به هر ایرانی یک تویوتا رایگان داد.هشت هزار میلیارد تومان فقط بابت هزینه های بیمارستانی این دو ارابه ساز مرگ ،مابقی را شما که حساب بلدی ،محاسبه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
خسته شدیم از فریاد زدن
چرا کسی ما را از دستذاین دولت نجات نمیدهد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
لطفا لطفا لطفا اگر تخصص نداريد اظهار نظر از روي جو نكنيد. كجا با اين پولها يك كشور خودروساز ميشه. استراليا هم آخرش نتونست. ما با اين شرايط بين المللي تنها راهمون تكيه بر زانوهاي خودمونه. اگر مديران بي تخصص ضعيف عمل مي كنند شما در جو بيكار شدن هزاران هموطن با اونها كه منفعتشون در تعطيليه صنعته همراه نشيد
تولیدات این دو خودروساز دیگه به درد خیابونا نمیخورن. باید بره تو موزه فسیلها .
چرا چرا با مردم مثل برده ها رفتار میشه ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
شاید تو یه مستعمره زندگی میکنیم . شاید یک ابرقدت شمالی بوسیله چند هموطن کشور را بصورت کاملا شیک و مجلسی بیصدا اشغال کرده است .
نمیدانم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
برادر.خلایق را هر چه لایق.چون واقعا بره هستیم.
البته از دید برخی ما بهترین و باهوش ترین آدمای روی زمین هستیم!!!
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
اگر مردم نمی خریدند این اتفاق ها نمی افتاد
خودروسازان بفرمایند چقدر و تا کی افزایش می خواهند تا اقدام شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
یک روز داشتم اخبار نگاه میکردم در اومد گفت پراید رو 135 میلیون به لبنان میفروشیم ، ظاهرا تا مرز 135 میلیون تومن میخواد برسه.
لیاقت ما همین است

درواقع خودمان به خودمان ضربه زدیم نه آمریکا

چون کسانی که کمپین نخریدن خودرو را شکستند با خرید خودرو به بقیه خیانت کردند حالا تر و خشک داره باهم میسوزه

حقمان همین است
نه بیشتر نه کمتر
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ازهمین کمپین کم و بیش پیروی کردیم ، قیمتش چنان شدکه خودبخود کمپین ناتوانی در خرید خودرو بوجود اورد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
کم کم به فکر گاری ودرشکه باشیم . مثل چند کشور فقیر و قحطی زده حمل ونقل با دوچرخه و چهارپایان انجام خواهد شد .
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
این مسائل ریشه فرهنگی داره و تا زمانیکه این فرهنگ اصلاح نشه کمپین ها فایده ای نخواهد داشت. و به صورت کاملا شکننده ایجاد خواهد شد. همین میشه که کمپینی شکل میگیره و تا جایی پیشرفت میکنه و وقتی داره اثر بخش میشه به خاطر چند نفر از بن میره.این مسائل فرهنگی باید به درستی ه نسل جدید آموزش داده بشه.
چون در جای خود هزینه نشده باید این پول به خزانه برگردد
کشور ما اگر در سطوح مدیریتی بالای خود کارآفرین واقعی داشت وضعیت اینگونه نبود
در منوی غذای روزانه کارمندان یکی از این شرکت های خودروسازی دونوع غذا هست
درکنار حقوق و مزایا انواع بیمه و بن های کارگری و تعاونی و وام و ... هست.
در کنار حقوق بالا هر دوسال یکبار یک حواله خودرو به نصف قیمت به کارمندهاش میده
خلاصه همه جوره داره به کارمنداش میرسه ولی از جیب من و شما و بقیه .

کجای این کارخانه شبیه خودروسازه !!!؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
اما چرا به علی دائی این همه کم پرداخت کردن،فقط یک میلیارد و پانصد میلیون تومان در هر سال،به این طفلکی هم ظلم کردند!!!!!
وقتی مردم برای خرید صف می کشن و تو ده ثانیه فروش پر میشه معلومه هر کار دلشون بخواد میکنم!این دور تسلسل رو خودمون ایجاد کردیم ماشین که نون شب نیست نخرید مردم نخرید
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
بنده ی خدا ماشین تحویل دی رو ندادن ، شما فکر کردی الان دارن فروش فوری انجام میدن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
شما میدونی کی خرید؟مگر بستن یک سایت و گفتن جمله تمام شد خیلی سخته،از طرفی دلال ها کارشون چیه؟ده تا ده تا می خرن
من و شما که بلد نیستیم صغرا کبری می چینیم
این حرفا مهم نیست و مهم نیست که اونها چقدر گرفتن یا چقدر زیان کردن و یا چقدر بدهکار هستن
ملت ما حقشونه که تحقیر بشن و هر روز همه چی گرونتر بشه
چیزی که عوض داره گله نداره
خود کرده را تدبیر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
فکر میکنید درست میشن ؟ چند ماه بعد انتخابات هست ، از ساعت هفت صبح برای شرکت کردن صف میکشن و وقتی به خونه شون برگشتن از گرانی و بیکاری ناله میکنن . از هرکسی درباره کشور و آینده بپرسین جواب میده به جهنم اصلا کشور ازبین بره به ما چه .
خلایق ....
شنبه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۴:۲۰
دلار۱۴۹۰۰
یورو ۱۶۷۰۰
سکه ۵۱۵۰۰۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
چه ربطی داره خاین وطن فروش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
دلال تا کی مزخرف می نویسی
با این پول میتوانستید با همین تعداد ماشین دست دوم زیر پنج سال کارکرد از ژاپن و کره وارد میکردید هم مردم ماشین استاندارد سوار میشدند و هم نصف ماشینهای داخلی بنزین مصرف میکردند و هم آلودگی کمتر و مریضی و دوا دکتر کمتر ...کشور پاکستان و افغانستان همین کار رو میکنند ..کسی هست جواب منطقی بده ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
پس چگونه کنترل جمعیت بشه؟اگر این همه ادم سالیانه با این ارابه های مرگ کشته نشود،چگونه کنترل جمعیت کنند؟شما راه دیگری به ذهن مبارکتون می رسه؟
نتیجه سال ها حمایت همه جانبه مسئولین از خودروسازان و ضرر مادی و جانی مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
حمایت همه جانبه بی طمع نبوده و نیست
دولت همین مبلغ را میداد می تونست یک میلیون دستگاه خودروی ۵۰۰۰ دلاری وارد میکرد و نیاز ۲ ساله کشور را براطرف میکرد. کلی هم در هزینه سوخت صرفه جویی می شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دو تا خودروی نو پنج هزار دلاری نام ببر
محصولات ایران خودرو و سایپا را اگر به کشور عراق ببریم و از مردم روستای عراق بخواهیم هم وزن خودرو ، فقط محصولات کشاورزی مازاد خود (مثلا خرمای پای درخت) را بدهید ، هرگز حاضر نیستند چنین معامله ای انجام دهند چه برسد به اینکه بخواهند پولی عراقی و یا دلار بدهند!

این محصولات را فقط به ایرانی ها می توانند بفروشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
در کشور سوریه خودم شاهد بودم پژو پارس مشتری نداشت.حتی با قیمت ده درصد ایران
در این دوکارخانه را تخته کنند با سرمایه هایی که دارندو به بدنه آنها تزریق میشود حساب بانکی باز کنند و ازطریق سود بانکی حقوق پرسنلشان را پرداخت کنند کمتر کشور ومردم متضرر میشوند تا اینکه با استرس وشل کن وسفت کن آنها روزگار بگذرانند .تولیدی که باعث نابودی بنیان خانواده هاست .
شمااااا هنوز در مورد خودرو و خودروساز درید مینویسد؟

خدایی مطلب نداری یا اونها کارشونو خوب بلدن؟

مرد مومن ...هنور خودرو ؟ ول کن آقا
اینهمه نوشتی چی شد؟به کجا گرفته؟ ول کن عامو
اگه این ۴.۷ میلیارد دلار صرف واردات خودرو میشد. الان کشور بی‌نیاز از خودرو بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
کدوم ۴۰۷ میلیارد
این عدد ها با نرخ های ۱۰ و ۱۰۰ برابری ین و یوان و وون محاسبه شده
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
واردكننده ها خيلي خرج ميكنن كه صنعت مملكت تعطيل بشه. انتشار اخبار و تحليلهاي نادرست هم بي دليل نيست. كجا با اين پول ها كشور ما با اين جمعيت جوان، بي نياز از خودرو ميشه؟!! تازه اگه صنعت تعطيل بشه علاوه بر موج بيكاري، بايد بيشتر از 40 ميليارد دلار صرف واردات خودرو و قطعاتش بكنيم. ببخشيد از كجا؟؟؟
چرا دولت عوارض ورود خودرو خارجی را کم نمیکند ؟ تا ببینیم بازم ایران خودرو و سایپا خودرو گران میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
روحانی امروز کفت : تو روزهای آینده سعی خواهیم کرد درآمدمان را زیاد و هزینه های ارزی را کم کنیم . این چراغ سبز به دلالان و ارز فروشان بود که دلار برای واردات دیگر نداریم و تا جایی که میتوانید در روزهای آینده درآمدزایی کنید .
اقتصاد دولتی فساد میاره، آقایون مسئول بجای حذف دستوری قیمت خودروها در سایتهای اینترنتی که عمدتا برای عوام فریبی هستش اول باید به دلالای ایران خودرو و سایپا دستور بدید که تولید رو افزایش و خودروهای و ثبت نامی را تحویل دهند بعد واردات خودروی خارجی رو آزاد کنن . با این روش قیمت خودرو کاهش می یابد نه با بگیر ببند، کی میخواین یاد بگیرین پیر شدیم بابا
همیشه از خیانت روسیه می نویسید مرد باشید از خیانت فرانسه هم بنویسید البته پزرگراه تهران شمال چینی ها بیست سالکش دادن یا فاز های پارسه جنوبی فرانسه تموم نکرد ولی همین روسیه نیروگاه هسته ای که در همه کشورها بیست سال طول می کشه را تمام کرد گوش بدید تمام کرد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
دقیقاً منظورت اینه که روسیه خائن بهتری از بقیه خائن هاست؟
این دو شرکت خودروساز مردم ایران رو گروگان گرفتند دارند خودشون تولید میکنند، دلالی میکنند یارانه های نجومی میگرند و به مدیراشون از جیب ملت پاداش نجومی میدند ، من پارسال ماشینمو فروختم و یه پژو خرید قطعی کردم بعد از گذشت یکسال از تاریخ ثبت نام هنوز خودرویی تحویل نگرفتم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دقیقا همینطوره.ما گروگان این دو شرکت هستیم
تنها راه آزادی سازی واردات خودرو و حذف یا کاهش تعرفه واردات است. انوقت خودرو سازان داخلی دیگر یکه تاز و قلدر محله نیستند و مجبور میشوند که تعییرات اساسی
در ساختار ، کیفیت، مدیریت و قیمت دهند و تلاش کنند سر پای خودشان بایستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
نظارتی بر بازار واردات هم نیست . آنموقع همه این دلالان به سمت خودروهای وارداتی هجوم میبرند .
همه بودجه کشور را بدید این مافیای خودرو سازی. مردم بیچاره باید تاوان بدهند.
حالا سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کنندگان بروند و ماست بند سر کوچه و کبابی توی خیابان قزوین را جریمه کنند.
(((((((((((((ایران خودرو و سایپا بیش از ۴.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند؛ اما همچنان برای تولید سازمخالف می‌زنند)))))))))))

با اين مقدار پول ميشه يك كارخونه خودروسازي اروپايي خريد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
در جدول برای سرگرمی قیمت سایر ارز ها رو بجز یورو ۱۰ و ۱۰۰ برابر فرض شده . عدد دریافتی خیلی کمتر از اینها است
دهها سال است که خودرو سازها بار سنگینی روی دوش مردم هستند دیگر درآمد نفتی هم وجود ندارد که برای این صنایع ناکارآمد صرف شود
بلای جان کشور ناکارآمدی است نه تحریم
از صنعت مرغداری گرفته تا خودروسازی و سایر صنایع بدون رانت دوام نمی اورند و قدرت رقابت با صنایع مشابه خارج از کشور را ندارند
اینکار همیشه بوده و خواهد بود ضرر و زیان دولت رو هر جا بود و به هر شکلی ما مردم دادیم الان هم می دیم شما خودتون رو ناراحت نکنید.ما ملت برای چی اینجا زندگی می کنیم که تاوان مسئولین غیر متخصص رو بدیم .خدا قوت
پول خیلی زیادی است. با یک میلیارد آن می توان یک میلیون پراید ساخت. هر پراید 4 میلیون و هفتصد هزار تومان. الان قیمت پراید بیشتر از 50 میلیون تومان است.
امروز سایپا خیلی زیرپوستی قیمت ساینا را از ۵۲ میلیون به ۵۵ میلیون رساند . حالا که دیوار و بقیه هم قیمت نمیزنتد که کار دلال ها راحت تر شده است و هر چی بخواهند میفروشند کسی هم نمیتواند مرجع قیمتی یا حتی مقایسه ای داشته باشد .این ایران عزیز ما بهشت دلالان و رانت خواران و البته آغا زادگان است.
واردات خودرو رو آزاد کنند . چون رقابت نیست ایران خودرو و سایپا هر کاری دلشون میخواد میکنند!!!
.... مگر پراید چه آپشنی داره یا تیبا یا خودروهای ایران خودرو که چنین قیمتی دارند ؟ واقعا دقت کردند بعد از شش ماه مصرف این فرغونهای تولید داخل چقدره؟
....
نتیجه حمایت بی قید و شرط از صنعت خودروسازی همینه.
تعطیل بشن. تعطیل. تعطیل. تعطیل. تعطیل
من به شخصه حلال نمی کنم ارزی که مثل یارانه حق ما است به اینها بدن
تعطیل
دست این دو شرکت درد نکنه که برای انجام اقتصاد مقاومتی زیان حاصل از سو مدیریت رو از جیب مردم تسویه می کنند. حالا هم تولید نکردن و احتکار شده حمایت از کار و کارگر.
بزرگترین مشکل ما اینه که به همدیگه رحم نمیکنیم
همه انگار نه انگار که جز همین مردم هستن و به جز منفعت خودشون به هیچ چیزی فکر نمیکنن ،حتی اگر پراید۲۰۰میلیون هم بشه براشون مهم نیست فوقش فروششون کم میشه و کارگر بیچاره رو اخراج میکنن ولی حقوق های چند ده میلیونی خودشون قرونی ازش کم نمیشه
بابا این دو کارخانه فرغون سازی رو تعطیل کنید.
پاسخ ها
حسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دیروز وزیر جان کشور فرمودند چون مصرف بنزین در ایران بالاست بنابر این باید قیمت بنزین بالا برود تا مصرف بیاد پایین؟؟؟ یکی نیست بگه اینهمه راه برای کاهش آلودگی هوا وجود داره از جمله جلوگیری از تولید همین فرغون هایی که اسمشون را خودرو گذاشتید که بنزین را می خورن چرا اد چسبیدید به این راه افزودن نرخ خودرو ها
تمامی قصدشان اینست که قیمتهارا افسار گسیخته بالاببرند تااگر مجبور شدند چند درصدی آنهم انگشت شمار پائین بیاورند. مردم بشدت از این وضعیت ناراضی هستند کافیست مسئولان بصورت ناشناس در تاکسی و اتوبوس و مترو با مردم سر صحبت را باز کنندتا ببینند اشک مردم در آمده است . سرمایه داران سرمایه تر شده اند و فقیران ، ایکاش این ۴۰۰ هزار تومان را به کارمندان و خصوصا بازنشستگان اضافه نمیکردند و جلوی افزایش بی رویه مواد غذایی و کالاهای اساسی مردم را میگرفتند .
ما که نمی خریم ولی این روزها رو فراموش نخواهیم کرد
چرا این مدیران خودروسازی عوض نمی شوند؟
پیشنهاد من این است به هر خانواده ایرانی در کل دوران زندگیشون اجازه داده بشه یک خودرو بدون عوارض و گمرکی وارد کشور کنه. این حق طبیعیه اشخاص هست که خودرو خوب سوار شوند. چرا ظالمانه و به کام رانت خواران این حق رو از مردم سلب کردید؟؟؟ بهانشان اشتغال جامعه است تو همین صنعت با طرح های خیلی بهتر میتوان اشتغال بیش از این ایجاد کرد
هر کاری می کنید بکنید فقط خدایی نکرده، تاکید می کنم خدایی نکرده واردات خودرو را آزاد نکنید که آب در دل این تولید کنندگان قدرتمند تکون نخوره!
تابناک از آگاهی مردم میترسی؟چرا نظرم رو در رابطه با اجرای سیاست های نو لیبرالی ثبت نکردی؟فقط به دنبال تحلیل های راننده تاکسی ای نباش!!!
حمایت از کالای ایراینی
چون کسانی که کمپین نخریدن خودرو را شکستند با خرید خودرو به بقیه خیانت کردند حالا تر و خشک داره باهم میسوزه

خب حالا کسی ازتون خودرو نخره خودروهای خریداری شده میمونه اینقدر خاک میخوره و از قیمت بیفته تا دفعه آتی پشت هم بایستیم و مانع گرانی ها شویم با نخریدن ..... ارز و سکه و خودرو و مسکن باید تحریم شوند تا قیمت ها شدیدا سقوط کند و در نتیجه بقیه اقلام نیز سقوط خواهد کرد .... این علم اقتصاده ...دقیقا چیزی که ما مردم ایران عمل نمیکنیم.
فقط اقلام مصرفی واجب روزمره بخرید و زیاده روی نکنیم تا وضع درست بشه ....
تحویل مهر من و هنوز ندادن .
لطفا یه فکری به فروش فوری کنید!
من از هر کس سرکار و خیابان پرسیدم ، هیچکس نتونسته ثبت نام کنه!

سایت باز نمیشه
باید یه مرجع دیگه ثبت نام انجام بده!
اولویت بدنده به اونهایی که اصلا ماشین ندارند ویا ماشین قدیمی تر دارند

فقط ثبت نام از خودورساز بگیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
خدا دوستت داره می خواد فعلا زنده بمونی تا خدمت کنی و در کنار خانوادت باشی
من مصرف کننده ام نه دلال تیرماه۹۷ ماشین ثبت نام کردم هنوز دعوت نامه نیومده ما مردم شدیم برده خودروسازها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
حقتونه
شما که سالانه میلیاردها دلار گردش مالی داشتید فقط گیر همون 90 میلیون دلار در فلان کشور افریقایی هستید؟
5میلیارد ضربدر 8000نرخ دلار فرضی= چهل هزار میلیارد تومان
بد نیست به ارزش کمپانی خودروسازی چینی چانگان یه نگاهی بندازیم. $7.2B یعنی 7.2 میلیارد دلار!

یعنیدولت بجای پول دادن به این دوتا خودروساز! میتونست حداقل یه کمپانی خارجی ماشین‌ساز رو بخره. صنعت خودرو هم استراتژیک نیست که تحریمش کنن. ماشینه دیگه! از آمریکا هم میشد ماشین خرید همونطور که پورشه و مازراتی و اینارو میشد خرید!
مشکل مملکت بدون صاحب بودن آن هستش و هرچهار سال یکبار برای مدتی محدود تحویل عده ای معدود داده میشه و تحویل رئیس جمهور بعدی میشه هیچ کس دلش به حال مردم نمیسوزه تنها تاریخ مصرف مردم حضور باشکوه در انتخابات وراهپیمایی هاست مشکل عدم لمس مشکلات از نزدیکه وقتی مسئول با مردم زندگی نکنه وبشه مرفه بی درد پراید بشه صد میلیون بازم تعجب نمیکنن چون صد میلیون پول توجیبی آقازاده ها وژن برترهاست تازه خبری میخوندم که حداقل حقوق در کشور عمان ۴۵۰ریال وهر ریال آنها دو ونیم دولاره یعنی هزار ودویست دلار به پول ما میشه نزدیک بیست ملیون تومن این تازه کف حقوق کارگرهاشونه اونوقت قیمت بنزین را با انها مقایسه میکنن وادعای تمدن وفرهنگ وشعارما گوش عالم وآدم را پرکرده وهمیشه ادعای تو دهن زدن به استکبار را داریم شما همت بخرج بدید بزنید تو دهن ابرمفسدان کشور که سرامد آنها شرکت فرغون سازی سایپا وایران خودرو است
البته که مدیریت این دو شرکت بسیار ضعیف است. اما در این مطلب نرخ برابری یوان به دلار اشتباه محاسبه شده است و جمع این ارقام در حدود دو میلیلرد دلار خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
عزیزم نرخ تبدیل وون - ین - روپیه هم اشتباه شده
به نظر عمدی در کاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
ظاهرا یک نفر از طرف این دوخودروساز کامنت های زیادی درباره نرخ برابری وون و یوان می نویسد . و مدام اشتباه محاسباتی را پست میکند .
موضوع مقدار ارز نیست فعل عمل مهم هست . هزاران برابر این مبلغ ارزی را از طریق پیش فروش گرفته اند ، چرا در مورد اینه کامنت نمی نویسی ؟
ناشناس
| Australia |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
من از طرف خودم حرف میزنم . به نظرت بهتر نیست با اعداد درست مشکلات رو بررسی کنیم و یک وقت بخاطر اشتباه های محاسباتی تحلیل اشتباه نکنیم .
با این پول هایی که گرفتند می تونستید دهها خط تولید مثل بنز و تویوتا بزنند . نمی دونم وجدان شون کجا رفته با این نهضت گرانی که درست کردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
مجموعه تویوتا حدود ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده
چرادولت اجازه میده که این دوخودروساز زورگو هرچی دلشون میخواد درحق مردم میکنند؟مخصوصا سایپا که مردم رو چی حساب میکنه ؟ ساینا روبااصطلاح فوری تنظیم بازارقیمت 44میلیون قبل عید میداد الان 55میلیون میده پس سایپا هرچی دلش میخواد انجام میده پس معنی سکوت دولت موافق گرانی خودرو وزورگویی خودردوسازان است اصلا برای چی پیش فروش میکنه وبعدا افزایش قیمت میزنه پس اون بدبختی که پیش خریدمیکنه واسه چی بایدصبرکنه وقتی که ازتحویل ماشین خبری نیست؟ این ماشینهای بی کیفیت روتاکجا میخواد افزایش قیمت بده ؟
بایستی قوه قضاپیه در اینمورد ورود نماید و بس از بررسیهای لازم مدیر عامل شرکت سایبا را بازداشت نماید وایشان نیز در صورت لزوم محاکمه گردد !!!
من متوجه نمیشم چرا مردم در کامنت هاشون هی مکررا جمع میبندن؟؟ "ما " چیه؟ مگه ما گرون کردیم که برامون متاسفین؟؟؟؟
دوستان جملاتتون رو اصلاح کنید....خودتون در اشتباه و قصور مسئولان شریک نکنید و طلبکار و پیگیر حقوقتون باشین بجای تاسف جمعی خوردن!!!
سلام
ساز مخالف نیست کدومه
این نوعی اختلاص و جیب بری در روز روشنه
کی به کیه
هرکی بتونه در این کشور اختلاص می کنه
ایران خودرو و سایپا مگه دستشون علیله که نتونن؟!؟!؟
قیمت پراید ۳۷ میلیون !!! بیست میلیون هم زیادشه.
باشه درسته مابااین گران کردن خودروتوسط مافیای زورگو وانحصاری داخلی وحامیان آنها، وبوجودآمدن عدم قدرت خرید نتوانستیم حتی پراید دست دوم بخریم ولی هیچگاه درآینده این ظلم ازذهن من وخانواده ام پاک نخواهدشد.
خسته نشدید از این همه حجمه اطلاعات نادرست . اتومبیل ارزان 6 هزار دلاره و کمتر هم هیچ کجای دنیا در نمیاد .
در نرخ تبدیل وون به دلار و یوان به دلار رو اشتباه کرده اید . ( در بعضی سایت ها نرخ تبدیل 1000 وون رو مینویسن ) نرخ تبدیل ین ژاپن و روپیه هند رو بررسی نکردم . احتمالا بقیه اطلاعات هم درست نیست !!!
هر 6.7 یوان یک دلاره و هر 1170 وون یک دلاره !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
ین ژاپن رو ۱۰ برابر
یوان چین رو ۱۰۰ برابر
وون کره رو ۱۰ برابر
ارزش گذاری شده !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
حجمه یا هجمه ؟کدام یکی ؟اقای محاسب!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
اتو موبیل یا ارابه مرگ کدام یکی ؟افای کارشناس؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
دوست عزیز چرا از میزان مبلغ دریافتی از پیش فروشها نمی نویسی ؟ چرا از وام دریافتی بدون بهره چیزی یادت نمیاد ؟ هزاران برابر این وون و یوان و روپیه هست که دست روش کذاشتی .
ناشناس
| Australia |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
تابناک لطفا جدول را اصلاح کنید .
همه جای دنیا خودرو سازان با صادرات ارزی آوری دارند. اما هنر خودرو سازان ما ارز خواری و دوشیدن مشتری داخلی است. واقعا این خودرو سازان چه فایده ای برای اقتصاد مملکت دارند؟ چرا مردم باید جور نا کارآمدی اینها را بکشند؟
اصلا یک خانواده معمولی کارمند چطوربااین قیمتهای ایرانخودرو وسایپا که دوربر 80 میلیونه پیش فروش میکنند میتونه خودرو بخره ،اصلا دولت خانواده ایرانی رو درک میکنه؟یافقط به فکرجیب خودروسازان داخلی است؟
بااین قیمت ها اگه امکان ثبت نام هم باشه فقط دلالان جهت فروش دربازارآزاد ثبت نام میکنتد.وباعث افزایش قیمت میشوند.
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
برادر چه کسی گفته که همه خانواده ها باید خودروی شخصی داشته باشند؟میتونی تصور کنی همه هندی های بالای ۱۸ سال خودرو داشته باشند؟اگر تونستی راجع به ایرانی ها هم تصور کن
ارزخواری خودروسازان (مونتاژکاران) داخلی به جای ارزآوری ازخارج.
سلام

اگر کمک های دولت را به این دو شرکت قطع کنند و این کمک ها را در بانک ذخیره کنند پول بیکاری همه کارگران شرکتهای تابعه هم در میآید و از شر این دو غده سرطانی خلاص میشویم.
دروغ تاکی؟
انحصار یعنی فساد یعنی رانت یعنی حرف تاریخی مائو که گفت حق بر قدرت است و قدرت در میدان جنگ از پشت لوله ها ی توپ بر می خیزد وقتی رقابتی نباشد و قتی حمایت های غیر متعارفی رخ دهد انتظار دارید برای مردم دلسوز باشند قیمت ها را مرتب با ترفند های مختلف افزایش میدهند و مقامات هم برای دلخوشی مردم اعم از دولت و نمایندگان مجلس فیلم بازی در می اورند و الا پشضت پرده همه یک هدف تعقیب می کنند و گرانی و فشار بر مردم و توجیه موض
پول دادن به این شرکت ها خیانت است به ملت, مردم از این دولت که پول بیت المال را میلیاردی به حلقوم این دو شرکت و برای چندمین بار هم میریزد نخواهد گذشت
اون دوستمون چند تانظر بالاتر که گفته ملت حقشونه و خود کرده را تدبیر نیست لب و جان کلام را گفته .
می بینم که نه تعزیرات نه سازمان بازرسی جرات نزدیک شدن به خودرو ساز ها را ندارند!!!!!!!!
خود کرده را تدبیر نیست........
لطفا این مساله را جدی از مسولان سه قوه پیگیری نمایید و جواب از آنها بخواهید؟
به چه حقی مسئولان به ایران خودرو و سایپا چنین یارانه کلانی دادند؟ باید افراد مربوطه محاکمه بشن.
ایران خودرو و سایپا باهمین فرمون برید جلو انشالله سقوطتون به ته دره نزدیکه
دو سال قبل کمپینی راه افتاد به نام * نه به خرید خودرو صفر داخلی* این کمپین خودروسازان را به فکر فرو برد.و اما نتیجه......
خودروسازان به این نتیجه رسیدند که کاری کنند که مردم با التماس و اصرار خودروهای آنها را بخرند . هم بی کیفیت هم چند برابر قیمت چطور؟؟؟
۱- ابتدا شایعه سازی می کنند که تولید به خاطر فلان وفلان فلان کم شده در حالیکه تولید طبق روال عادی ادامه دارد فقط فرقش این هست که تولیدات بجای عرضه به مشتری در انبارهای خودرو سازها برای اجرای پروژه خاک می خورد.
۲- همانگونه که بیان شد خودروسازان روند عرضه را به صورت عمد از حالت عادی وروتین خارج نموده تا جامعه و مردم ملتهب وتشنه شوند از طرفی شایعات نیز باعث التهاب وبیشتر تشنه تر شدن مردم می شود.
۳- پس از چندین ماه عدم عرضه خودرو به مردم آن هم آگاهانه و عامدانه، خیلی زیرکانه سایت خودروسازان در یک روز وساعت معین آن هم برای مدت بسیار محدود ( نیم ساعت الی سه ربع ساعت) باز می شود. اینجا چه اتفاقی می افتد؟ جامعه ملتهب وتشنه ونگران از شایعات با حرص وولع به سایت خودرو ساز هجوم برده ودیوانه وار نسبت به ثبت نام اقدام می کنند. دراین وسط مشتری به کیفیت و قیمت خودرو توجهی ندارد فقط وفقط می خواهد ثبت نام کند و بس . خودرو ساز هم همین را می خواهد مرتب از کیفیت می کاهد و بر مبلغ می افزاید .
۴ - در این میان بازار کاذبی هم در سطح جامعه در ست می شود ومردم خودروهای خریداری کرده با قیمت کاذب خودرو ساز را با چند ده میلیون افزایش نسبت به قیمت خودروساز بین خود خرید وفروش می کنند .
..............
نتیجه :
مردم عزیز تا شما باشید دیگر بعد از این علیه خودروسازان محترم کمپین را نیندازید .
ما باید مثل بچه آدم خودروی خودمان را بخریم و سوار شویم وکیف کنیم اصلا کیفیت و قیمت به ما چه ربطی دارد .
بابا ببندید در این دو لانه فساد رو به خدا دولت اگر در این دو لونه فساد رو ببنده و هیمنجوری به کارگراش حقوق بی کاری بده بازم هم به نفعشه
تابناک جون خودتو خسته نکن. تا وقتی یه مشت آدم احمق تو ایران وجود دارند که میرن از این آدم کش ها خودرو میخرند، هزارتا خبر هم علیه این فرغون سازها درج کنی هیچ اثری نداره. اینها پشتشون به این آدم های احمق گرمه.
یکی توی تابناک اتومبیل شو فروخته داره نمیتونه بخره. اعصاب نداره . همین طوری جدول های جعلی با نرخ های تبدیل جعلی تولید میکنه . فکر میکنه با این کارا ارزش پول ملی سر جاش برمیگرده!
سالانه ۲۵۰۰ نفر در راه این خودروها کشته می شوند

سایپا وایران خودرو وای بر شما

چقدر به فکر منافع ملی در این چهل سال بودید
ممنون از خیانت شماها چوبش را خواهید خورد .
بنشینید وببینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
23500 نفر عزیزم
پراید.نه.پرادو.
در نامه خودرو سازان به وزیر اسبق صنعت آقای شریعت مداری این عزیزان اعلام فرموده اند که 6 دهه مجاهدت کرده اند که باید عرض نمایم این موضوعه بیشتر جنبه طنز دارد ضمن اینکه این عزیزان 6 دهه خودروی بی کیفیت با بالاترین قیمت به مردم بیچاره تحمیل کرده اند که نه تنها مجاهدت نیست بلکه حق الناس است ( وقتی انحصار خودرو سازی و انحصار واردات خودرو به کشور توسط لابی های شرکت ایران خودرو و سایپا باشد ) وضعیت از این بهتر نخواهد بود
تورو خدا بس کنید کنید دیگه مردم باوزتون ندارن ..اینهمه سلطان درست کردین که بگین اونا گرونی آوردن سلطان سکه سلطان ارز سلطان موبایل و..و..و..زشته توموش کنید یه وام یه تومنی ملت بخوان بگیرن یکسال اذیت میکنید آخرشم نمیدید بعد چطوری میلیون دلاری ارز و وام میرسه دست سلطانا.. کرم خرما همیشه توی خرماس..دست بردارید از اینهمه ظلم .. تز اینهمه بخوربخور...خاشقچی روکشتن یکسال جرات نمیکردیم تلویزیون روشن کنیم هرجا میزدیم حرف این یارو بود کشته شد ک شد بماچه میخواست فعال سیاسی نباشه..80میلیون آدم دارن ترور شخصیتی میشن و داره درحقشون جنایت میشه یبار نمیگید ...باز مشکلات فلسطین و یمن واستون مهمه ...ب اونا میدید نوش جونشون نصفشم بدید ب مردم...ملت دیگه پول نون ندارن برنج وگوشت شده براشون آرژو همه شرمنده ی بچه هاشونن ...بخدا آه مظلوم میگیره بترسید از آه مردم
واقعا این کارای شما آرمانهای امام بود؟؟؟ تورو ب خدا بس کنید
بجای این حرفها همه با هم تصمیم بگیریم خودرو خرید نکنیم و باید کمپین تحریم خودرو دوباره راه اندازی بشه یکبار شکست کمپین دلیلی برای عدم ایجاد دوباره آن نیست واین دفعه تحریم خودرو تا مرز آزاد شدن واردات متاسفانه فقط حرف میزنیم بیایید از همین رسانه محترم کمپین تحریم راه اندازی کنیم باور کنید میلیونها ایرانی به این کمپین ملحق می شوند
شرکتهای خودرو سازی ایران فقط مونتاژ کارندچون یک شرکت خودرو سازی باید هر چند سال یک محصول کاملا متفاوت و ۱۰۰ درصد تولید داخل تولید کند در طول سالها ایران خودرو با تغییراتی جزیی در چراغها و صندوق ماشین محصولات قدیمی مونتاژی خود را به قیمتی گزاف به مصرف کننده می فروشد شاید شرکتهای خودروساز در مواردی بتوانند قطعاتی تولید کنند اما بشدت به شرکتهای مادر خود یعنی پژو و رنو و برخی شرکتهای چینی مثل jac وابسته هستند الان بخاطر تحریم چند وقتی است که ان شرکتها روابط خود را با ایران قطع کرده اند و ایران خودرو از انبارهای قطعات خود در تولیدات استفاده میکند و هر چه این انبارها محدود تر میشوند قیمت محصولات روزبروز افزایش و در برخی وارد محصولات جدیدی مثل ساندرو و ال ۹۰ یا ۲۰۷ به طور کل متوقف شده است
در جای جای این کشور هر شرکتی فقط بفکر خودشان وتعدادی کارمندها خودشان هستند وتمامی ارزها برگشتی از صادرات را بجای اینکه به کلیه جامعه از طریق دولت وبانک مرکزی جهت اختصاص به همین ملت باوفا قرار گیرد با ترفندهایی خاصی در همان سازمانها ویا شرکت ها به عناوین مختلف حیف ومیل می شود و هیچ کنترلی ونظارتی هم نیست سری به پتروشیمی بندر امام در سر بندر بزنید ویا پتروشیمی های دیگر سری به شرکت‌هایی نفتی بزنید وببینید دلارهای برگشتی از صادرات چه به سرش می آید.
سلام با این اوصاف باید تمام مدیران ایران خودرو و سایپا باید اعدام شوند تا خودر و سازی ما درست شود فقط همین و لا غیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
حیفه اعدام بشن،اونوقت به سلطان خودرو تبدیل می شن
نظر من چرا ًبت نمگردد متاسفم برای شما
نظر منو ًبت کن و نظر خواهی کن ببین چه تعداد موافقن
تا کی میخواید گرون کنید به خدا دلار ازنقدر گرون نشده که ایران خودرو ماشیناشو اینقدر گرون کرده یه سری هم میرند میخرند
بهترین کار و منطقی ترین و عقلانی ترین عمل فقط نه گفتن به خرید است،فقط سه ماه نخرید،نتیجه را هم مانند افتاب خواهید دید.بندگان خدا ،هموطنان عزیز در فروش بهترین محصولات که نیاز مبرم بسیاری از کشور هاست دچار مشکل شده ایم،تا به حال از خود نپرسیده ایدکه این ارابه های جنگی را به کدامین قتلگاه خواهند فروخت؟
خودرو ساز چینی سال ۲۰۱۳شروع به تولید یک شاسی بلند کردن بعد از ۵سال شدن صادر کننده به اروپا ما ۵۰سال در جا می زنیم
با سلام و احترام فکر میکنم تابناک عزیز دچار اشنباه شده ارز ۴۲۰۰ تومانی را خودرو سازان دریافت نکرده اند بلکه مافیای خودرو سازی به عنوان خرید و واردات لوازم وقطعات جهت تولید ( صوری) دریافت کرده اند و ......تفاوت است میان مو و پیچش مو
جلوي واردات رو به علت ارزبري ميگيرن و قيمتها نجومي ميشه بعد اينهمه پول رو با اون قيمت ميدن به خودروساز كه خودرو از رده خارج نا امن پر مصرف بسازه هم صرر به جون و متل مردم بزنه هم محيط زيستو هوا رو آلوده كنه و هم ثروت ملي رو از بين ببره اين جز مالايقي دولت و رانت بازي چي ميتونه باشه؟!!!٧
آخه اینا که وجدان ندارند، فقط به فکر سود خودشون هستند.
این دو تا کارخونه رو تو کل ایران با لودر خراب کنن از زمینای این دو تا کارخونه تو کشور استفاده کنن گندم و جو بکارن صادر کنن یه چیزی دست این کشور و مردمش و بگیره ما خودرویی که هر سال فقط پالونش عوض میشه نخواستیم
با دلار ۴۲۰۰ ارد کردند و ت بازا با دلار ۱۴۰۰۰ فروخته اند.
۱. شرکت های دولتی عملا همواره زیان ده و پر هزینه هستند.
۲. شرکتهای ایرانی به علت انحصار هیچ وقت به فکر توسعه نیستند.
۳. شرکتهای ایرانی هیچ ارزشی برای تحقیق قائل نیستند.
۴. مدیران همواره سفارشی هستند و چندبرابر حقوقشون به شرکت آسیب میزنن.
۵. اقدامات دستوری و تشریفاتی
راه چاره
۱. خصوصی سازی و عرضه در بورس
۲. کاهش حمایت دولتی با برنامه ۵ساله
۳. انتخاب مدیران هوشمند هرچند خارجی مانند شرکتهای تویوتا و ..
۴. حذف گمرک در مدت زمان ده ساله
۵. مسول پذیر کردن شرکت در مقابل زیانها که به جامعه و محیط و کارگران و مصرف کنندگان خود میزنند.مانند کشته های تصادف
راه های تشویقی
۱. کم کردن مالیات خودروساز به ازای کم شدن کشته های جاده ای و کاهش مصرف سوخت و متقابلا تنبیه و جریمه
۲. استفاده از توان تبلیغی سفارتها جهت صادرات
۳. فروش سهام به خودروسازان مطرح جهانی و متقابلا خرید سهام آنها
۴. تاسیس دانشگاه خودرو و انتخاب همه یا بیشتر کارکنان از این دانشگاه در حد امیر کبیر و صنعت نفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
آفرین
وای بر ما...! در آمریکا اوباما 2 میلیارد دلار برای مدرن سازی کارخانه و خودروهای آمریکایی خرج کرد,برید ببینید خودروهای آمریکایی چه تحول عظیمی درشون اتنفاق افتاده....مگه فساد چهره ی دیگه ای هم داره...
کو گوش شنوا خدایا خودت رحم نما............!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
چاره کار فقط آزاد کردن ورودخودروی خارجی برای بستن دهن زیاده خواه خودرو سازان داخلیه فقط همین
ما شرکت زیر مجموعه ایران خودرو هستیم هنوز حقوقی در سال 1398 دریافت نکرده ایم . اما فروش فوری خوبی داریم . از مسئولین نظارتی درخواست بررسی و کمک داریم .
چرا اصل 44 در مورد ایرانخودرو سایپا اجرا نمی شود؟
در حالیکه شرکت کشت و صنعت مغان و نیشکر و پتروشیمی ها علیرغم اینکه سود ده بودند چوب حراج زدند و واگذار کردند
تقصير اين شركتها نيست. اجازه واردات خودروهاي ارزان صادر شود مشكل حل خواهد شد. البته مجوز واردات براي افراد خاص نباشد. مجوز براي همه مردم صادر شود و در گمرك شماره گذاري صورت گيرد. اين چاره كار است.
سلام،متاسفانه بهمون یاد ندادن، یعنی وقت نکردن یاد بدن پدر و مادرمون که رحم کنیم به همدیگه، مردم، تو هر سمتی هستین به فکر رحم کردن به همدیگه باشید، نه اینکه گلیم خودتونو از آب بکشید بیرون فقط، تورو خدا بهم رحم کنیم تا خدا بهمون رحم کنه.
خدایی این انصافه که ارزمملکت رابه دست اینها بدهیدومدام نق ارز بری محصولات سایپاوایرانخودرورابزنند......مگرشما تولیدکننده نیستید!ماراچه فرض کردید
تاسف،تاسف،تاسف...
هزاران بار باید تاسف خورد بابت ایجاد چنین شرایط شرم آوری که ایران خودرو و سایپا
پرچمدار باعث وبانی ش هستن ......
تا زمانی که سایپا وایران خودرو پشتیبانی چون دولت دارد چه ترسی واز چه کسی ترس داشته باشند در کجای دنیا فروش فوری را با 90روز کاری انهم با 80درصد بدقولی میفروشن کجای شرع کالایی میفروشن وپولش را میگیرن که اصلا کالا مشخص نیس وقراردا. طوری تنظیم میکنند که هر محصولی که شرکت توانست تولید کند در سررسید تحویل میدهد مگر پیش فروش محصولات در ان اسمی از نوع ماشین برده شده مگر شرع اسلام نمیگوید معامله ای که کالا مشخص نیست حرام است ولی وقتی دولت پشت این دو غول قرار دارد باز یکم مروت دارن که شبانه نمیریزن توی خونه مردم ومجبورشان کنند که بیایید قرار داد بیایید ولی راهکاری بکار میبرند که مردم خودشان التماس میکنند بیایید پول ما ببرید وبخورید
پراید ۲۰ ملیون بود درآمد من ماهی یک ملیون بود
پراید ۴۰ ملیون شد درآمد من ماهی یک ملیون هست
چرا با این پول بخشی از کارخانه تویوتا رانخریدید؟
چرا قطر صاحب پانزده درصد گروه خودرو سازی فولکس واگن است؟ ما چی کم داشتیم!؟
با مافیای خودرو نمیشه در افتاد هنوز واگذاری سال گذشته رو ندادن
اول اینکه مدیران این شرکتها حقوق بگیر هستند و کارشان هم منفعت رساندن از طریق ایجاد شرکتهای اقماری برای اطرافیان است. دوم هم اینکه زمینهای این شرکتها متری میلیونها تومان ارزش دارد هر روز هم به قیمت آن اضافه می شود. الان هم تولیدی خیلی کم است . این تولید کم هم برای خودشان و اطرافیان است. نیروهای قدیمی و مدیران بخشهای مختلف از مابتفاوت قیمت ارز استفاده خوبی می برند.
مردمی که پراید 40 میلیونی می خرن یعنی دارن میگن هر چه گرونش کنید ما می خریم
اگراین دوخودروساز نباشند هم اتفاق نمی افتدچون هرخو دروهم که دربازارباشدمشاغل جانبی هم خواهد بودبس چرااینهمه هزینه برای ایندومیشودکه خودروهای بی کیفیت عرضه شود وجان مردم به خطر بیفتد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی