بازدید 3376

آسیب دیدگی جاده‌ها در سیل اخیر

کد خبر: ۸۹۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹ 28 April 2019

وزیر راه گفت:​ ۷ هزار نقطه از جاده‌ها در سیل اخیر با رانش و ریزش زمین روبرو شد؛ برخی از این نقاط دیگر قابل استفاده نیست.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه جاده بیش از پنج هزار روستا در ۲۴ استانی که با سیل روبرو شد آسیب دید افزود:​ اکنون جاده ۳۰ روستا قطع است و راه‌های جایگزین برای آن‌ها ایجاد شده است.
وی گفت: بیشتر این روستا‌ها در منطقه پلدختر و دره شهر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مناطق پل‌هایی وجود داشتند که ۱۲ متر از کف رودخانه بالاتر بودند، اما سیل از ارتفاع این پل‌ها بیشتر بود و از روی عرشه آن‌ها عبور می‌کرد.

اسلامی گفت:​ اکنون ۱۰ پل در چند استان کشور در حال ساخت و تجهیزات و قطعات آن داخلی است.

وی افزود: در سیل اخیر ۱۲ کیلومتر از جاده مهم خرم آباد به پلدختر را سیل برد و در مسیر یاسوج به شیراز رانش زمین و ریزش سنگ اتفاق افتاد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:​ برای مقابله با آسیب‌های سیل در استان لرستان هفت استان معین با همه تجهیزات خود وارد عرصه شدند و ۱۲ هزار راهدار و ۹ هزار انواع ماشین آلات به ترمیم و بازگشایی جاده‌ها مشغول بودند.

اسلامی افزود: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، ​ مسئول ارزیابی و بررسی خسارت‌های راه‌های مناطق سیل زده شده است که صبح امروز نخستین گزارش خود را ارائه می‌دهد.

وی دلیل تخریب برخی جاده‌ها و پل‌ها را در مناطق سیل زده غیر قابل پیش بینی بودن میزان سیلاب خواند و گفت:​ برای ساخت جاده‌ها و پل‌ها میزان دبی آب رودخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما در سیل اخیر میزان دبی برخی رودخانه‌ها سه برابر حداکثر دبی آن‌ها در گذشته بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: رودخانه‌ها باید لایروبی، ایمن سازی و برای آن‌ها دیواره‌های حفاظتی احداث شود.
اسلامی گفت: پولی که معدن کاران از استخراج مصالح رودخانه‌ای به دولت پرداخت می‌کنند باید برای ایمن سازی رودخانه‌ها هزینه شود.

وی با بیان اینکه پل‌های بزرگ کشور شمع کوبی و فنداسیون آن‌ها ۳۵ متر ریشه دارد افزود:​ دلیل تخریب برخی پل‌ها میزان غیر قابل پیش بینی سیل و آب شستگی‌های اطراف پل‌ها بود که همه این‌ها باید در ساخت و ساز‌های بعدی در نظر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به جزء بخش مهمی از خوزستان ۱۵۱ هزار واحد مسکونی، ​ شهری و روستایی که بیشتر آن‌ها شهری است در سیل اخیر آسیب دیدند.
اسلامی افزود: از این تعداد حدود ۵۱ هزار واحد تعمیری و ۹۱ هزار واحد احداثی است.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن در مناطق سیل زده بر عهده بنیاد مسکن قرار داده شده است گفت: برای واحد‌های تعمیری و تجاری شهر و روستا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان بلاعوض و برای لوازم معیشتی پنج میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده که در برخی مناطق در حال پرداخت است.
وزیر راه و شهرسازی افزود:​ کمک و خودیاری مردم، پرداخت‌های بیمه، ​ کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ​بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان مکمل تسهیلات دولت برای بازسازی واحد‌های مسکونی سیل زدگان است.

اسلامی گفت: برای جا به جایی واحد‌های مسکونی در پلدختر هشت قطعه زمین و در معمولان نیز زمین در نظر گرفته شده است.
وی افزود:​ البته در پلدختر کمی ناهماهنگی وجود دارد که با مدیریت استانی رفع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت:​ برای برخی روستا‌های لرستان زمین در ارتفاعات بالاتر از حریم رودخانه درنظر گرفته شده است.

اسلامی افزود:​ ساخت و ساز‌های غیر مجاز در حریم رودخانه‌ها اگر بر اساس مجوز باشد صادر کننده مجوز نیز محکوم است.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز‌ها باید بر اساس طرح جامع هر منطقه باشد گفت: به رئیس قوه قضاییه و وزارت کشور نامه نوشته ایم که اجازه ندهند کمیسیون ماده ۱۰۰ تخلف‌های مشخص در حریم رودخانه‌ها را به جریمه نقدی تبدیل کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نباید اجازه دهیم هیچ کس به حریم رودخانه‌ها وارد شود و دولت در ابلاغیه جدید بر این موضوع تاکید کرده است.

اسلامی بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا امسال بازسازی مناطق سیل زده تمام شود گفت: با توجه به اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده و آسیب دیده در این مناطق یک طبقه بوده است امیدواریم طرح بازسازی گسترده و زمان بر نشود.

وی افزود:​ برای ساخت خانه‌ها در مناطق شهری ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و در مناطق روستایی ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ساخت خانه‌های شهری نیز ۵۰ میلیون تومان و برای خانه‌های روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود که به ۹ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

اسلامی افزود:​ در زلزله سرپل ذهاب همه روستا‌ها بازسازی و خانه‌ها مهندسی ساز شده است.
وی گفت:​ در این شهر نیز ۸۵ درصد پیشرفت داشته ایم و بازسازی خسارات زلزله بر اساس زمان بندی انجام شده است، اما در سرپل ذهاب هر کس یک خانه یک طبقه داشته اکنون سه طبقه می‌سازد و این امکان برای افراد ایجاد شده و تسهیلات ساخت خانه‌های سه طبقه نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود:​ البته استثنائاتی در شهر سرپل ذهاب مانند اختلاف میان ورثه برای ساخت خانه وجود دارد که کار را بلاتکلیف گذاشته است.

اسلامی گفت:​ در مناطق سیل زده هیئت کارشناسی میزان آسیب به خانه‌ها و اینکه نیاز به تخریب دارند یا بازسازی تشخیص می‌دهد.

وی افزود: شرایط کشور در بازسازی با گذشته متفاوت و وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی مناطق سیل زده مشخص شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کمیته برآورد خسارت‌ها کار خود را دقیق انجام می‌دهد و بر اساس ارزیابی این کمیته تصمیم گیری می‌شود.

اسلامی افزود:​ در سیل اخیر سازمان هواشناسی وظیفه خود را بسیار خوب انجام داد، زیرا دوره پیش بینی سیل در دنیا در بهترین حالت ۱۰ روز است.
وی گفت: البته باید تجهیزات و توان پردازش سازمان هواشناسی نوسازی و تقویت شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سیل اخیر نشان داد سازمان هواشناسی سازمانی حاشیه‌ای نیست و هر چه توانمند‌تر باشد قدرت تصمیم گیری بیشتری خواهد داشت.

اسلامی درباره گرانی قیمت مسکن نیز گفت: اقتصاد کشور متاثر از عملیات روانی است و جریان‌ها بی جهت از آن تبعیت می‌کنند.

وی افزود: در بخش مسکن اگر جریان تولید شکل بگیرد و پایدار باشد عرضه و تقاضا به سمت تعادل پیش می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح ساخت ۴۰۰ هزار مسکن شهری برای سال ۹۸ و ۹۹ پیش بینی شده است که از این تعداد ۲۰۰ هزار مسکن در شهر‌های جدید ساخته می‌شود.

اسلامی افزود:​ ۱۶ هزار مسکن برای شهر پردیس اختصاص یافته که ساخت هفت هزار و ۱۶ مسکن آن آغاز شده است.

وی گفت: امروز پنج هزار و ۲۱۷ مسکن و ۶ مدرسه و یک مرکز بهداشت در شهر پردیس افتتاح و سه روز پیش پنج هزار مسکن در شهر پرند تحویل داده شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود:​ وام پرداخت شده برای مسکن شهری از ۶۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون افزایش یافته و برای زوج‌ها در تهران ۲۰۰ میلیون تومان است.

اسلامی با بیان اینکه از ۴۰۰ هزار واحد طرح مسکن شهری ۱۰۰ هزار واحد مربوط به طرح بازآفرینی شهری است گفت: وظیفه ما اعتماد سازی برای مردم است که سازندگان مسکن وارد این عرصه شوند و متقاضیان نیز مسکن‌ها را خریداری کنند.
وی افزود: ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در استان خوزستان بدون متقاضی است.

اسلامی درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز گفت:​ این موضوع بر اساس قانون بر عهده سازمان امور مالیاتی و وظیفه وزارت راه و شهرسازی تهیه طرح اطلاعات جامع املاک و مسکن است که کارگروه آن در این وزارتخانه در حال تشکیل است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ​ملاحظاتی که در طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی وجود دارد ما را در شرایط کنونی قرار داده است.
وی گفت:​ البته مالیات بر خانه‌های خالی کمکی به خانه دار شدن افراد نمی‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار