بازدید 4720
۵

چند وزارتخانه باید درباره سیلاب‌ها پاسخگو باشند

کد خبر: ۸۹۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 28 April 2019

نماینده مجلس گفت: چند دستگاه از جمله وزارتخانه های نیرو، راه و کشور و شورای عالی شهرسازی باید پاسخگو باشند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کمیسیون عمران مجلس در برنامه تیتر امشب گفت: همه دستگاه ها در امداد رسانی سیل اخیر تلاش کردند و درحال حاضر با همت همه باید به فکر بازسازی و کمک به مردم باشیم اما نتیجه تحقیقات نشان می دهد چند دستگاه از جمله وزارتخانه های نیرو، راه و شهرسازی و کشور و شورای عالی شهرسازی باید پاسخگو باشند.

رضایی درباره لای روبی رودخانه ها گفت: آسیب شناسی سیل اخیر در کمیسیون عمران درحال انجام و پیگیری است تا عملکرد دستگاه های مختلف مشخص شود.
او افزود: در بازدید میدانی از مناطق درگیر سیل کمیسیون ویژه تشکیل شده است و گزارش استان های مختلف درگیر سیل جداگانه رسیدگی می شود.

رضایی گفت: برخی وزارتخانه‌ها تخلفات زیادی در ماجرای سیل داشتند و با وجود آنکه وزارت نیرو اختیارات زیادی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز داشت با متجاوزان حریم رودخانه‌ها برخورد جدی نکرده است.
وی تصریح می‌کند: وزارت نیرو می گوید دستگاه قضائی به مکاتبه‌های این وزارتخانه در مورد رفع تصرف از حریم رودخانه‌ها پاسخ نداده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، برخلاف اعلام وزارت نیرو در خصوص غیر قابل پیش بینی بودن سیل گفت: این وزارتخانه دارای سامانه پیش بینی سیلاب است و یک هفته قبل از بروز سیل و با استفاده از داده‌های هواشناسی قادر به پیش بینی سیل بوده است.
رضایی گفت: نتایج اولیه حاکی از این است که ظرفیت عبوری رودخانه‌ها در زمان طراحی سدها با امروز متفاوت است اما وزارت نیرو دستورالعمل‌های بهره برداری و نگهداری سدها (منحنی های فرمان) را متناسب با این موضوع بازنگری نکرده است.
او با بیان اینکه مسیر رودخانه‌ها مورد تصرف قرار گرفته و از سوی دیگر، سطح رودخانه‌ها، لایروبی نشده است، حفاظت از رودخانه‌ها را وظیفه وزارت نیرو دانست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و کمیته موضوع ماده 26 برنامه ششم به عنوان مرجع تصویب محدوده روستاها مسئولیت اساسی داشته و شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن در خصوص ایمن سازی در حاشیه رودها باید پاسخگو باشند.

رضایی افزود: با توجه به اینکه در بسیاری از شهرها، رودخانه‌ها تغییر کاربری پیدا کرده‌اند، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن در خصوص ایمن سازی در حاشیه رودها باید پاسخگو باشند.

همچنین طبق بررسی‌ها، به نظر می‌رسد یکپارچگی مدیریتی در مدیریت بحران کشور وجود ندارد بنابراین باید تاب‌آوری پروژه‌های عمرانی در مقابل بحران‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

رضایی گفت: تاکید می شود که دستگاه ها به وظایف قانونی خود اشراف داشته باشند و از تکرار اینگونه حوادث تاحد امکان جلوگیری و از تجارب تلخ دیگر جلوگیری شود.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی با حضور در تیتر امشب شبکه خبر با تشکر از دستگاه های امدادی گفت: ما از مرحله مقابله عبور کرده و به بازسازی رسیده ایم.

عبدالهی گفت: یک سری عوامل مثل میزان و شدت بارندگی در وقوع سیل به عنوان عوامل طبیعی در سیل موثر هستند اما عوامل انسانی موجب تشدید اثرات بارندگی در منطقه درگیر سیل می شود.

او افزود: میزان بارندگی در حوزه های آبریز بالادست موجب می شود رسوبات به پایین دست رودخانه ها بیاید و در رودخانه جایگزین شود بنابراین لایروبی یکی از عواملی است که می تواند در میزان اثرات مخرب سیلاب ها تاثیرگذار باشد.

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی گفت: در کشور 146 هزار کیلومتر آبراهه فصلی و دائمی داریم که حدود 65 حوزه فصلی و بقیه دائمی هستند.

عبدالهی با بیان اینکه میزان حجم آبی که از شهرها عبور می کند برای ما مهم است، افزود: اولویت اول برنامه های کاهش آسیب پذیری از نظرلایروبی به میزان عبور و مسیر عبوری رودخانه ها از میان شهرها برمی گردد بنابراین وقتی لایروبی انجام می گردد میزان حجم آب ها مدیریت می شود.

در حوزه رودخانه خشک شیراز حداکثر عبور سیلاب باتوجه به لایروبی شدن مسیل ها 80 متر مکعب در ثانیه است که اگر لایروبی انجام نشود حجم خسارت ها متفاوت خواهد بود.

عبدالهی گفت: برای یک کیلومتر لایروبی حداقل باید یک میلیارد تومان هزینه شود که لایروبی به عنوان یک عامل در میزان خسارت ها می تواند از هزینه ها کم کند.

او گفت: لایروبی باید سالانه انجام شود اما میزان حجم لایروبی ها در کشور بسیار کمتر از حجم مورد نیاز است.

وی با تاکید بر اقدامات قبل و بعد از وقوع سیل گفت: در قانون توزیع عادلانه آب دو مدیریت تعیین حریم و بستر که مبنای بسیاری از فعالیت های عمرانی است و برخورد با تخلفات متوجه وزارت نیروست.

میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان هم گفت: مقدار بودجه اختصاص یافته برای عملیات لایروبی مسیل ها کافی نیست و برخی از رودخانه ها سال هاست که لایروبی نشده است.

او بودجه سال گذشته برای لای روبی گرگان رود و بقیه مسیرها که وظیفه تخلیه سیلاب را دارند 2 تا 3 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با این مقدار تنها می توان 10 کیلومتر را لایه روبی کرد.

وی از مصوبات استانی و تاکید برای لای روبی گفت و افزود: بدلیل محقق نشدن درآمدهای دولت تنها 39 درصد از بودجه تخصیص داده شده را جذب کردیم.

سرپرست استانداری گلستان درباره ساخت و ساز واحد های مسکونی در مسیر و حریم رودخانه ها گفت: در محدوده بین شهرداری ها و دهیاری ها همه مسئول هستند.

وی افزود: در مسیر رودخانه زیارت دستور تخریب بنای ساخت و سازهای غیر مجاز داده شده اما هنوز اجرایی نشده است.

استاندار لرستان هم از تاثیر نسبی لای روبی رودخانه کشکان گفت و افزود: موضوع و عامل اصلی سیلاب های اخیر در حومه رودخانه کشکان تنها لای روبی نیست.

سیدموسی خادمی گفت: لای روبی، ایجاد دیواره های حفاظتی و رسوب برداری بدون شک تاثیر گذار است اما با حجم بالای سیل کارایی چندانی ندارد رسوب گذاری در مسیر رودخانه ها ابتدا در دریاچه سدها ته نشین می شود.

استاندار لرستان به ساخت و سازهای غیر فنی اشاره کرد و آنها را در برابر سیل غیر مقام دانست.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه رودخانه کارون نیز لای روبی نشده است، علت آنرا نداشتن اعتبار قابل توجه و مناسب اعلام کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه فقط رودخانه بهمن شیر در سال های گذشته لای روبی شده است، گفت: سازمان آب و وزات نیرو منتظر اختصاص اعتبار قابل ملاحظه بودند.

شریعتی تاکید کرد: لای روبی مسیر رودخانه های کشور طرح ملی است و بر اساس نظر کارشناسان لایروبی رودخانه کارون با این حجم عظیم سیل و بارندگی چندان تاثیر گذار نیست.

او با تایید ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه هاگفت: مشخص نیست که حفظ حریم رودخانه ها وظیفه شهرداری هاست یا وزارت نیرو.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
احسنت به تابناک این روزها فقط انتقاد می شنویم و نقد ولی کسی بعد از مصیبت پیگیر نیست کیا باید چه می کردند و نکردند چرا؟ آن وقت هر کسی به خودش اجازه نمی داد احساس مسئولیت کند و به راحتی پستی را بپذیردو تابناک ممنون.
با سلام با توجه به اینکه سیل اخیر خسارتهای جبران ناپذیری به مردم وارد کرده است جای بحث نیست ولی در این ماجرا کل دستگاههای حکومت باید پاسخگو باشند نه تنها چند تا وزارتخانه ضعف اساسی تمام مسولان در این است که در قبال عملکردشان پاسخگو نیستند و اگر کسی انتقاد به عملکردشان داشته باشد فورا از کوره در می روند چون حرفی برای گفتن ندارند مسولیکه علم ودانش و تخصص و مدیریت نداشته باشد و در دستگاهی که مسول است و از عهده مسولیت بر نمی اید باید پرخاشگر باشد متاسفانه در کشور ما مسولیت بر اساس شایستگی نیست بلکه براساس باند بازی و فامیل گرایی است نمونه اش در صدا و سیما مربوط به مدیر شبکه سه است و یا اینکه پدر زن و یا عمو خاله و غیره فلانی دارای پست و مقامی می باشد باید وزیر و مدیر و استاندار باشد نمونه اش می شود وضع فعلی کشور . خود نمایندگان مگر در مجلس به وظایفشان عمل می کنند که وزیر هم پاسخگو باشد تا زمانیکه در کشور احزاب قوی و غیر حکومتی نباشد هیچ روزنه امیدی نخواهیم داشت وقتی به افراد منتقد دلسوز و مدیر و متخصص بها داده نشود هر روز دچار بحران خواهیم شد که الان کل نظام دچار بحران شده و به طبع ان روز به روز زندگی مردم به استرس و نا امیدی روبروست جوانان بیکار بازنشستگان گرفتار گرانی و تورم با کمترین درامد و بیشترین هزینه و رکود کامل اقتصادی که در کشور حاکم است و متاسفانه مسولان نظام هم تماشاگر
همه وزارتخانه ها در زمین خواری با همکاری صمیمانه وارتباط تنگاتنگ سهیم هستند ولی چون همه دست اندرکاران دولتی در این امر خظیر وغیر انسانی دخیل هستند هیچگونه پیگیری یا خدا نکرده مجازاتی در پی نخواهد داشت ولی تا بخوای نمایش ومردم فریبی به اوج خواهد رسید
وقتی تابعیت دومی هست وزرا یا وزارت خونه ها هم پاسخگو نیستند یکم شرایط رو سخت ببینند با یک چمدون کوچیک از ایران میرن.
1-وزارت ورزش و جوانان بخاطر حوادث غیر مترقبه در ورزشگاه های تبریز و آزادی - وزیر استیضاح شود
2-وزارت کار برای بکارگیری نیروی های داوطلب در مناطق سیل زده - وزیر جریمه شود
3-وزارت نیرو بخاطر این همه آبی که تو سطح شهر اسراف شده و باید ببینه کدوم شهروند شیر آبش رو نبسته - اخراج وزیر
4- بقیه رو یکی دیگه بگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها