بازدید 9494
پیمانه اقتصادی؛

چراغ سبز بانک مرکزی به کالابرگ الکترونیکی/ معافیت مالیاتی برای حقوق های کمتر از ۳۳ میلیون تومان در سال/ رشد اقتصادی منفی با نفت و بدون نفت/ شهری که گران‌ترین بازار مسکن دنیا را دارد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سال رشد اقتصاد جهانی است، دلار در صرافی‌های بانکی ۱۵۰ تومان ارزان شد، حباب سکه به ۵۰۰ هزار تومان رسید، شاخص کل بورس در ارتفاع ۱۹۶ هزار واحدی، نفت سنگین ایران در اسفند ماه بیش از ۶۴ دلار فروش رفت، تولید روزانه ۲.۷ میلیون بشکه‌ای نفت ایران، افزایش بدهی جهان به دلیل رفتار چین و کاهش صادرات خودروی ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۸۹۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 15 April 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سال رشد اقتصاد جهانی است، دلار در صرافی‌های بانکی ۱۵۰ تومان ارزان شد، حباب سکه به ۵۰۰ هزار تومان رسید، شاخص کل بورس در ارتفاع ۱۹۶ هزار واحدی، نفت سنگین ایران در اسفند ماه بیش از ۶۴ دلار فروش رفت، تولید روزانه ۲.۷ میلیون بشکه‌ای نفت ایران، افزایش بدهی جهان به دلیل رفتار چین و کاهش صادرات خودروی ترکیه را در بر دارد.

سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سال رشد اقتصاد جهانی است

رئیس کل بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد، انتظار می رود اقتصاد جهان در نیمه دوم سال جاری بهبود یابد و سال آینده رشد خوبی داشته باشد. کوردا ادامه داد: ما انتظار داریم که اقتصاد جهانی به تدریج گسترش یابد که این دور از انتظار نیست. کورودا همچنین گفت: جنگ تجاری به نفع ایالات متحده یا چین نیست؛ بنابراین، امیدوار است که کشورهای توسعه یافته به این واقعیت که تجارت آزاد منافع زیادی برای اقتصاد جهانی به ارمغان آورده است توجه کنند. چند روز پیش هم لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، رشد اقتصاد جهانی در سال 2018 پایین بوده، اما روند افزایشی آن از نیمه دوم سال 2019 آغاز می شود و در سال 2020 هم ادامه می‌یابد.

دلار در صرافی‌های بانکی ۱۵۰ تومان ارزان شد

در معاملات روز یکشنبه بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (نرخ‌های میانگین موزون سنا بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز (سنا) توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است) هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۳۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری و با افت ۱۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۳۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروختخه شد. همچنین هر اسکناس یورو به عنوان دومین ارز پرطرفدار در بازار، به نرخ ۱۵۱۵۰ تومان خریداری و در مقابل به نرخ ۱۵۲۵۰ تومان فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشت.

چراغ سبز بانک مرکزی به کالابرگ الکترونیکی

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه میزبان وزیران صنعت، معدن و تجارت و اموراقتصادی و دارایی و همچنین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. عبدالناصر همتی پس از این نشست گفت: از لحاظ نرم افزاری بانک مرکزی برای اختصاص کالابرگ الکترونیکی به مردم آمادگی لازم را دارد اما زمان اجرای آن منوط به تصمیمی دولت است. به نوشته تارنمای مجلس شورای اسلامی، در سیستم رفاهی بانک مرکزی اطلاعات همه سرپرست‌های خانوار در استان‌های تهران و البرز بروزرسانی شده و این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از کارت بانکی و ارائه کد ملی از سهمیه اختصاص داده شده برای خرید گوشت که به عنوان اولین کالا در این سامانه اجرایی شده است، استفاده کنند. افراد واجد شرایط اخذ سهمیه گوشت با مراجعه به یکی از فروشگاه های مجاز و با استفاده از یکی از کارت های بانکی معتبر می توانند سهمیه گوشت خود را دریافت کنند.

این زیرساخت بانک مرکزی برای سایر کالاهای اساسی نیز قابل استفاده است و از سامانه‌های سبد کالا و مانا به طور ترکیبی بهره می‌گیرد. همچنین سهمیه کالاهای اساسی از جمله گوشت بر اساس اعلام وزارت کار و سازمان هدفمندی برای سرپرستان خانوارها تعریف می‌شود. این سامانه توسط بانک مرکزی آماده شده و آزمایش‌های اولیه آن نیز با موفقیت به پایان رسیده اما هنوز در فروشگاه‌های عرضه کننده کالاهای اساسی اجرایی نشده است.

حباب سکه به ۵۰۰ هزار تومان رسید

کشتی آرای در خصوص آخرین نرخ‌های بازار طلا و سکه تهران گفت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۰ هزار تومانی به رقم ۴,۶۰۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) با افزایش ۱۰ هزار تومانی به رقم ۴,۷۹۰,۰۰۰ تومان معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان فروخته شد و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به نرخ ۱,۷۲۰,۰۰۰ تومان رسید که نسبت به روز شنبه، ۱۰ هزار تومان افزایش داشت. همچنین هر سکه یک گرمی با ۵ هزار تومان افزایش به ۹۴۵ هزار تومان رسید. این در حالی است که بهای طلا در بازار با کاهش همراه شد. به گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش هزار و ۷۰۰ تومان به رقم ۴۳۳,۲۰۰ تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به رقم ۴۳۴،۹۰۰ تومان رسید. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۱،۸۶۵,۰۰۰ تومان بود که نسبت به روز شنبه، ۱۹ هزار تومان کاهش قیمت داشت. به گفته کشی آرای، حباب سکه در معاملات دیروز با افزایش نسبی تقاضا برای خرید، به ۵۰۰ هزار تومان رسید.

شاخص کل بورس در ارتفاع ۱۹۶ هزار واحدی

شاخص کل بورس تهران دیروز در حالی که تنها یک ساعت پس از آغاز بازار با عقب نشینی ۷۶۰ واحدی مواجه شده بود، در ادامه با رشد ۸۸۱ واحدی همراه و مسیر رفته را برگشت و در نهایت با قرار گرفتن در ارتفاع ۱۹۶ هزار و ۸۴ واحدی، توانست از قله تاریخی خود در مهر ماه ۹۷ عبور کند. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه بیستم و پنجم فروردین ماه ۹۸، با ۸۸۱ واحدی معادل  ۰.۴۵ درصد به رقم ۱۹۶ هزار و ۸۴ واحد رسید.

نفت سنگین ایران در اسفند ماه بیش از 64 دلار فروش رفت

اوپک در جدیدترین گزارش اعلام کرد، متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه مارس 2019 (اسفند97) با 2 دلار و 78 سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 64.17 دلار رسید. بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه فوریه 61.39 دلار به فروش رسیده بود. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت تمامی انواع نفت‌های اوپک در این ماه افزایش یافته است که بیشترین افزایش به نفت اکوادور تعلق دارد. متوسط قیمت نفت ایران طی سال 2017 برابر با 49.60 دلار به ازای هر بشکه و در سال 2018 نیز 64.14 دلار در هر بشکه عنوان شده است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در 3 ماه نخست 2019 برابر با 60.53 دلار برآورد شده است. نفت ایران در سال 2015 نیز معادل 48.80 دلار در هر بشکه فروخته شده است. متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه مارس با 2 دلار و 54 سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به 66.37 دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه فوریه 63.83 دلار در هر بشکه بوده است. نفت عربستان نیز با 2 دلار و 55 سنت افزایش 67.40 دلار در هر بشکه فروخته شد.

تولید روزانه ۲.۷ میلیون بشکه‌ای نفت ایران

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه مارس 2019 برابر با اسفند ماه 1397 به 2 میلیون و 698 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن 28 هزار بشکه در روز کمتر است. بر اساس این گزارش، ایران در ماه فوریه برابر با بهمن 97 روزانه 2 میلیون و 726 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی ژانویه (دی 97) 2 میلیون و 731 هزار بشکه در روز بوده است. متوسط تولید نفت ایران در سال 2018 برابر با روزانه 3 میلیون و 553 هزار بشکه و در سال 2017 برابر با 3 میلیون و 813 هزار بشکه در روز بوده است. بر اساس این گزارش، تولید نفت 15 کشور عضو این سازمان در ماه مارس 2019 (اسفند 97) 30 میلیون و 022 هزار بشکه در روز عنوان شده که کاهش روزانه 53 هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه فوریه را نشان می‌دهد. اوپک در ماه فوریه 2019 روزانه 30 میلیون و 557 بشکه نفت تولید کرده بود. عربستان نیز در ماه مارس روزانه 324 هزار بشکه نفت کمتر تولید کرده و میزان تولیدش به 9 میلیون و 794 هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه فوریه 10.118 میلیون بشکه در روز بود. کشورهای آنگولا، کنگو، اکوادر، گینه و گابن، لیبی و نیجریه افزایش تولید داشتند. بیشترین کاهش تولید به عربستان تعلق دارد. ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

معافیت مالیاتی برای حقوق های کمتر از ۳۳ میلیون تومان در سال

محمدقاسم پناهی رئیس کل امور مالیاتی کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای میزان معافیت سالانه حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد.

بر اساس این بخشنامه با استناد به مقررات بند (الف) تبصره شش قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مقرر شده است؛

١- سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴/‏۱۲/‏۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۸ سالانه مبلغ ۳۳ میلیون تومان است.

۲- نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه مازاد بر معافیت مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است.

۳- حقوق اعضا هیأت علمی دانشگاه‌ها با رعایت ماده (۵) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶/‏۱۲/‏۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۳۹۸ مشمول مالیات به نرخ ۱۰ درصد خواهد بود.

۴- بر اساس ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوقی اعضا رسمی هیأت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از درآمد مشمول مالیات حقوق اعضای هیأت علمی موضوع این قانون، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم حداکثر ۱۰ درصد به عنوان مالیات کسر می‌شود.

ابزارهای مالی بانک مرکزی روسیه برای مقابله با شوک خارجی

«الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه در حاشیه نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن گفت: بانک مرکزی روسیه ابزارهای مالی لازم برای ایستادگی در مقابل شوک های خارجی را دارد. وی افزود: اگر حوادث خارجی اتفاق بیافند و باعث نوسان بازاراهای خارجی شوند، از آنجایی که بیش از یکبار وارد نوسان بازارهای مالی شده ایم، یکسری ابزارها برای مقابله با آن داریم. «نابیولینا» تصریح کرد: آماده استفاده از این ابزارها هستیم که نحوه به کارگیری آنها بستگی به کانال های تاثیر گذاری عوامل منفی خارجی دارد. رئیس بانک مرکزی روسیه گفت: پیش بینی های این بانک حاکی از باقی ماندن تحریم ها است. تحریم ها می توانند تغییر کنند و واقعا بیهوده است که در مورد چگونگی طرح های مختلف آن حدس و گمان بزنیم. «نابیولینا» خاطر نشان شد که کار ما این است که اطمینان دهیم محدودیت های خارجی حداقل تاثیر را بر روی بازار مالی و اقتصاد ما دارند و به خاطر همین سیاست پولی محافظه کاری را دنبال می کنیم. وی گفت: بانک ها و مؤسسات مالی روسی سیاست های محتاطانه ای را در پیش می گیرند و به خاطر این معتقدیم که بسیار مهم است در مقررات مالی محافظه کار باشیم؛ ضمن اینکه بانک های ما به اندازه کافی سرمایه دارند.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت «تسه 9610» از کف تاریخی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در جلسه معاملاتی یکشنبه بیش از یک درصد افزایش قیمت یافت و به بهای 49 هزار و 176 تومان به فروش رفت. به این ترتیب به پنج افت متوالی این «تسه» پایان داده شد و بازده آن از ابتدای سال به سطح منفی 8/ 7 درصد رسید. بقیه سررسیدهای وام شرایط متفاوتی را از یکدیگر تجربه کردند، با این حال، محدوده مثبت معاملاتی غالب بازار «تسه‌ها» بود و اکثر آنها با رشدهای محدود به افزایش قیمت پرداختند. با توجه به همبستگی رونق سررسیدهای وام و بازار معاملات مسکن دو سناریو برای بهبود شرایط «تسه‌ها» وجود دارد. یا سقف وام مسکن افزایش یابد و سهم بیشتری از قیمت واحدهای مسکونی را به خود اختصاص دهد یا اینکه از سرعت رشد بهای آپارتمان کاسته شده تا در بلند‌مدت قدرت خرید متقاضیان افزایش یافته و حجم خانه‌های معامله شده بیشتر شود.

شهری که گران‌ترین بازار مسکن دنیا را دارد

مؤسسه CBRE در آخرین گزارش خود اعلام کرد: شهر هنگ‌کنگ همچنان گران‌ترین شهر جهان از لحاظ قیمت مسکن است. در این گزارش که با مقایسه قیمت مسکن در 35 کلانشهر جهان تهیه شده است، دو شهر چین جزو پنج شهر گران جهان قرار گرفت.

در گزارش CBRE آمده است: متوسط قیمت مسکن در هنگ‌کنگ که به گرانی شدید مسکن شهره است، 1.2 میلیون دلار است که نسبت به سال قبل 5.5 درصد افزایش داشته است. در عین حال قیمت خانه‌های لوکس در هنگ‌کنگ هم به طور متوسط 6.9 میلیون دلار برآورد می‌شود که از این لحاظ هم هنگ‌کنگ در مقام نخست قرار دارد. سنگاپور، شانگهای و ونکوور، با متوسط قیمت 815 تا 874 هزار دلار به ازای هر خانه در مقام دوم تا چهارمین شهرهای گران جهان طی سال گذشته قرار گرفتند. شهر شنزن چین نیز که به تازگی به جمع 5 شهر گران جهان پیوسته است مقام پنجم را از لحاظ گرانی مسکن از آن خود کرده است. این شهر پایتخت فناوری چین محسوب می‌شود به گونه‌ای که دفتر مرکزی شرکت‌هایی نظیر هوآوی و ZTE نیز در این شهر واقع شده است. شهرهای لس‌آنجلس، نیویورک، لندن، پکن و پاریس در جایگاه‌های بعدی گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند. سال هاست که گرانی قیمت مسکن در هنگ‌کنگ و ناتوانی افراد نسبت به خرید آن زبانزد خاص و عام است. در ژوئن سال 2018 یک واحد پارکینگ 760 هزار دلار در هنگ‌کنگ به فروش رسید که رکورد جهان را شکست.

افزایش بدهی جهان به دلیل رفتار چین

«دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی گفت: میزان بدهی در سراسر جهان بسیار بالا و چین دلیل بزرگی برای این موضوع است. وی افزود: با چالش هایی در جهان بر سر چگونگی داشتن پروژه های شفاف با کیفیت بالا روبه رو هستیم؛ جایی که بدهی باید شفاف باشد. مالپاس گفت: چین تریلیون ها دلار به دیگر کشورها قرض داده که از جمله آنها ایالات متحده است. رییس بانک جهانی تصریح کرد بر اساس آمار وزارت خزانه داری ایالات متحده، چین ۱.۱۲ تریلیون دلار اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را در اختیار دارد. مالپاس نسبت به تلاش های چین برای قرض دادن به منظور تامین بودجه پروژه زیر ساخت «یک کمربند، یک جاده» انتقاد کرد. سال گذشته وی گفته بود که این وام ها باعث ضعیف تر شدن کشورها به دلیل بدهی فزآینده آنها و حضور در پروژه های با کیفیت پایین می شود. دیوید مالپاس چین را به دلیل گرفتن وام های با کارمزد پایین از بانک جهانی با وجود دومین اقتصاد بزرگ جهان بودن سرزنش کرده بود و چین از آستانه درآمد بانک جهانی برای وام های با هزینه پایین در سال ۲۰۱۶ میلادی فراتر رفته بود. وی گفت: نقش چین در این بانک به عنوان یک قرض گیرنده باید از بین رود. البته وی تصریح کرد وام های بانک جهانی به چین کاهش پیدا کرده و انتظار می رود این روند تا سه سال آینده ادامه داشته باشد. بر پایه این گزارش، دیوید مالپاس به دنبال یک تعامل سازنده با چین است تا روند وام گیری پکن را مدیریت کند.

کاهش صادرات خودروی ترکیه

دنیای اقتصاد: سازمان تولیدکنندگان خودرو در ترکیه اعلام کرد که این کشور در سه‌ ماه نخست سال ۲۰۱۹ موفق به تولید ۳۶۱ هزار و ۵۱۶ وسیله نقلیه نظیر خودرو، وسایل‌نقلیه سبک و تراکتور شده است. در دوره ژانویه تا مارس گذشته، تولید خودرو در ترکیه با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به متوسط سالانه روبه‌رو شد. گزارش این سازمان تاکید می‌کند که ۸۹ درصد از وسایل‌نقلیه مذکور صادر شده است که البته این آمار کاهش سالانه ۷ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد صادرات ترکیه در این دوره ۳۲۰ هزار و ۲۱۳ دستگاه بوده است. همچنین ارزش صادرات وسایل‌نقلیه ترکیه در این دوره سه‌ماهه با ثبت رقم ۹/ ۷ میلیارد دلار، کاهش ۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این سازمان همچنین اعلام کرده است که فروش وسایل‌نقلیه در بازار داخلی ترکیه نیز کاهش ۴۵ درصدی داشته است. ترکیه که پذیرای کارخانه‌های خودروسازان معتبری نظیر فورد، هوندا، هیوندای، مرسدس‌بنز، رنو و تویوتا است اکنون یکی از پنج کشور برتر صادرکننده خودرو به‌ شمار می‌آید.
 
برای خرید رانا چقدر باید هزینه کرد؟
 
برای خرید خودروی رانا در بازار بسته به مدل و میزان کارکرد آن باید هزینه‌های مختلفی پرداخت کرد.
 
برای خرید رانا چقدر باید هزینه کرد؟ +جدول
 
رشد اقتصادی منفی با نفت و بدون نفت

مرکز آمار ایران گزارش رشد ٩ ماهه نخست سال ١٣٩٧ را منتشر کرد؛ بنابراین، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠در نه ماهه اول سال ١٣٩٧ به رقم ٥٤١٣٤٣٧ میلیارد ریال با نفت و ٤٣٠٣٥٣٠ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ٥٦٢٧٢٢٤ میلیارد ریال و بدون نفت ٤٣٨٧٥٥٢ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی ۳.۸ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی ۱.۹ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه اول سال ١٣٩٧ دارد. نتایج مذکور حاکی از آن است که در نه ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی ۲.۱، گروه صنعت منفی ۷.۹ و گروه خدمات ٠.٦ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است.

وزیر نفت: فشار بیشتر آمریکا، بازار نفت را شکننده تر می کند

بیژن زنگنه یکشنبه در گفت وگوی رادیویی درباره تهدید اخیر وزیر امور خارجه آمریکا برای افزایش فشارها به ایران تصریح کرد: ما به کارمان ادامه می‌دهیم، اما آنچه مهم است اینکه وضع بازار نفت شکننده است و این گونه نیست که عرضه خیلی بالاتر از تقاضا باشد، یا حتی ظرفیت‌های مازاد زیاد باشد. وی افزود: این حرف‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا بازار را آرام کنند. اما اینگونه نمی‌شود. نفت هر روز در بازار گران‌تر می‌شود که نشان‌دهنده نگرانی بازار است. زنگنه با بیان اینکه ترامپ باید انتخاب کند که می‌خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد یا قیمت سوخت را در پمپ‌های بنزین‌ آمریکا پایین نگه دارد، تصریح کرد: هم اکنون ونزوئلا مشکل دارد، روسیه را تحریم کرده‌اند، لیبی ناآرام است و تولید بخشی از نفت آمریکا نیز از دست رفته است. این موارد نشان می‌دهد که تولید و عرضه و تقاضا در شرایط شکننده به سر می برد. اگر بخواهند فشار را بر ایران بیفزایند، این شکنندگی به طور غیرقابل پیش‌بینی شدت خواهد یافت.

سالانه ۸۰ میلیارد دلار غذا در ایران تولید می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تأمین می شود، اعلام کرد: در ایران سالانه ۸۰ میلیارد دلار غذا تولید می‌شود که ۷۵ میلیارد دلار آن به مصرف داخلی می رسد. محمود حجتی،‌ در گردهمایی مشترک مسئولان حوزه‌های نمایندگی ولی فقیه و رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها و سازمان های تابعه افزود: در حوزه کشاورزی حدود ۱۵ درصد نیاز بخش کشاورزی و غذا متکی به واردات است که عمده کالاهای مورد نیاز ما خوراک دام و طیور شامل کنجاله و سویا است که عمدتا از قاره آمریکا تأمین می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
رشداقتصادی منفی بارشد مثبت روزانه ۱-۲ درصدی بورس همخوانی ندارد یه جای کارمی لنگد !!!!!
پاسخ ها
شاخص با قدرت سقف 200 هزار را شکست
| - |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
شاخص بورس با قدرت سقف 200 هزار را شکست . ........................

26 فروردین 98 روزی که فراموش نخواهد شد ! ..............
مصوبه مجلس مازاد 6 برابر را حذف کرده بود
چرا در دستورالعمل دوباره برگشته؟؟؟
در گزارش مرکز امار نقش نفت در بخش های دیگر اقتصاد مشخص می شود
مگر کسی که مثلا 25 میلیون در سال درآمد دارد فقیر نیست؟؟ دولت چرا باید از فقرایی که خودش مسوول فقرشان بوده مالیات بر درآمدی بگیرد که خودش مسوول پرداخت است و توانش را ندارد؟
دوستان عزیز لطفا به تیترها توجه کنید:

1. تولید 2.7 میلیون بشکه نفت در روز
2. هر بشکه بیش از 64 دلار
3. حقوق 33 میلیون در ماه (برای همونهایی که میدونید)
4. قیمت سکه در مرز 5 م
5. قیمت دلار در مرز 14000 ت
6. پیش بینی رشد اقتصادی در 2019 تا 2020


- آن وقت ما 30 سال پس از جنگ میخواهیم کالابرگ الکترونیکی تولید کنیم... تا مردمی که همیشه در راهپیماییها و انتخابات شرکت میکنند براحتی در صف بایستند (و دعوا و تنش هم نداشته باشتد) و گوشت قرمز و ... دریافت کنند!

- مملکت را سیل برده، نماینده مجلس پا بر روی میز ولو میکند و گوشی اپل در دست میگیرد! حتما فرزندانش یا در خارج از کشور هستند یا در لواسان و شمشک و فشم و کنار دریا و ... مشغول برج سازی اند!

به یاد حرف آن مادر پیر بی قوم و خویش لرستانی که گفت: "فقط خانه مرا تمیز کنید تا همینجا بمیرممممم...!!"
26 فروردین 98 روزی که فراموش نخواهد شد
صف خرید بی سابقه 3.5 میلیارد سهمی برای بانک تجارت تشکیل شده است !!

صف خرید بی سابقه برای بانک تجارت
اگه تا سقف 33 میلیون تومن نمی خوان مالیات بگیرن، معلوم نیست از کی میخان مالیات بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
منظور ۳۳ میلیون درآمد سالانه نه ماهانه
بورس حباب وحشتناکی گرفته خدا به خیر کند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل