بازدید 7774

تبلیغ شکار از تریبون انیمیشن محبوب و با هزینه از جیب مردم!

چرا سازمان حفاظت محیط زیست، تنها به اصلاح نسبت جنیسیتی و کنترل جمعیت گونه‌هایی از جانوران علاقه مندی نشان می دهد که شکارچیان طالب شکارشان هستند و مثلا چرا اصلاح نسبت جنسیتی حشرات و یا گیاهان در دستور کارشان قرار نگرفته و برایش انیمیشن سفارش داده نمی شود؟
کد خبر: ۸۹۰۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹ 08 April 2019
تابناک اجتماعی -
در روزهایی که بارندگی ها و سیلاب مناطق وسیعی از کشورمان را در بر گرفته و مشکلات زیاد به وجود آورده، اقدام عجیب مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست موجب شده، بار دیگر نگاه ها به سمت این مجموعه برگردد.

به گزارش «تابناک»؛ مسئولان این سازمان که طی سال گذشته، موجی از اعتراضات عمومی و انتقادات متخصصان و کارشناسان حوزه محیط زیست را نسبت به صدور مجوزهای شکار در برابر خود دیده و نتوانسته اند افکار عمومی را در این خصوص قانع کنند، ترجیح دادند با دست اندازی به بودجه دولتی، از تریبونی جدید برای این منظور بهره بگیرند.

تریبونی از نوع انیمیشن،‌ آن هم انیمیشینی که توانسته جایگاهی برای خود در افکار عمومی باز کند؛ مجموعه ای با نام «دیرین دیرین» که البته همگان می دانند به سفارش دستگاه ها،‌ نهادها و سازمان های مختلف و به ازای دریافت وجه از ایشان تهیه و منتشر می شود، ولی تصور نمی کردند تهیه کنندگان آن راضی به تهیه هر محتوای سفارشی برای آن شوند.

تصوری که روز گذشته با انتشار بخشی جدید از این انیمیشن مهر باطل خورد. بخشی از دیرین دیرین با لوگوی سازمان حفاظت محیط زیست در دفاع از شکار که ظاهرا قرار است راه را برای شکارفروشی سازمان، دلالی واسطه های شکار و برگزارکنندگان تورهای شکار در کشورمان باز کند و هزینه آن از بودجه سازمان پرداخت شده است؛ پرداخت از جیب مردم برای فروش میراث ایرانیان به شکارچیان ایرانی و خارجی و منتفع شدن از آن!

رویدادی که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و موجب شد، بار دیگر نام سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به هشتگی پرکاربرد تبدیل شود. هشتگ هایی که نه بابت کارکردهای این سازمان در روزهای سیلابی و بحرانی و اقدامات فراوان ایشان برای حفاظت از گونه های حیات وحش در این سیلاب، که بابت سوءاستفاده ایشان از بودجه اندک سازمان برای ساخت انیمیشینی برای توجیه شکارفروشی (بخوانید خون فروشی) داغ شده اند.

تبلیغ شکار از تریبون انیمیشن محبوب و با هزینه از جیب مردم!

انیمیشینی سفارشی که در آن علت صدور مجوز شکار، اصلاح نسبت جنسیتی و کنترل جمعیت چارپایان معرفی شده و از آن فراتر، به تمسخر منتقدان شکارفروشی پرداخته و ایشان را افرادی بی‌منطق معرفی کرده که راهکارشان برای کنترل جمعیت حیات وحش، استفاده جانوران از وسایل پیشگیری از بارداری است! داستانی که احتمالا قراردادی کلان میان سازندگان دیرین دیرین و سازمان محیط زیست موجب شده اینقدر سخیف نوشته شده و به اجرا درآید!

این در حالی است که تا کنون بسیاری از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه محیط زیست و دست کم ۴۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح استدلال‌های کارشناسی، صدور مجوز شکار را با توجه به وضعیت کنونی زیستگاه‌ها و جمعیت فعلی وحوش اقدامی نادرست دانسته‌ و تأکید کرده اند این روند می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جمعیت حیات وحش تحمیل کند.

افرادی که به زعم مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و گروه سازندگان انیمیشن دیرین دیرین، اینقدر بی اطلاع هستند که باید مورد تمسخر قرارشان داد و حتی برایشان محتوای انیمیشینی تهیه کرد تا احتمالا به خود آمده و دست از مخالفت با شکارفروشی بردارند؛ مخالفت با امری که برای سازمان و دیرین دیرینی ها بسیار مسجل است که سودمند و مفید فایده است.

رفتاری توهین آمیز که موجب شده کاربران فضای مجازی نه تنها سازمان حفاظت محیط زیست بلکه دست‌اندرکاران تهیه این انیمیشن را به دلیل آنکه در قبال دریافت دستمزد، چنین انیمیشینی منتشر کرده‌اند را در بخش نظرات ذیل انیمیشن به شدت مورد اعتراض قرار دهند. آنها با اشاره به اینکه جانوران قرن‌هاست، طبق روال طبیعی خود، نسبت جنسیتی و در نتیجه نسل خود را حفظ کرده‌اند، صدور مجوز شکار به بهانه اصلاح نسبت جنسیتی را توجیهی مضحک می‌دانند.

از اعتراضات مطرح دیگر می توان به یادآوری این موضوع اشاره کرد که جمعیت حیات وحش کشورمان طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف (از جمله تخریب زیستگاه‌ها، کمبود منابع آب و...) کاهش یافته و از این روی، نیازمند کنترل به نظر نمی رسد. یا حتی طرح این پرسش که چرا سازمان حفاظت محیط زیست تنها به اصلاح نسبت جنسیتی و کنترل جمعیت گونه‌هایی از جانوران علاقه مندی نشان می دهد که شکارچیان طالب شکارشان هستند و مثلا چرا اصلاح نسبت جنسیتی حشرات و یا گیاهان در دستور کارشان قرار نگرفته و برایش انیمیشن سفارش داده نمی شود؟

اعتراضاتی که بعید است، هرگز به ساخت انیمیشنی توسط این گروه منجر شود چون آورده مالی برای سازندگان دیرین دیرین ندارد، ولی به باور برخی کاربران، امید می رود طرحشان، موجب آگاه شدن ایشان شود.

در ادامه کلیپی که دوستداران محیط زیست در واکنش به انیمیشن دیرین دیرین تهیه کرده‌اند را مشاهده می‌کنید؛

 
تعداد بازدید : 739
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
به خارجی های قبل از انقلاب میگیم مستشار خارجی

به خارجی های بعد از انقلاب میگیم گردشگر خارجی

ولی نگاهمون در هر دو دوره دوستانه بود
دوووستانه
با خواندن و دیدن اخبار و وضع کشور و مردم مظلوم هموطنم ارزو میکنم شهاب سنگی به وسعت کشور فرود اید تا دیگر ایرانیان بیش از این عذاب نکشند۰
صحنه دردناک کشته شدن حیوانات بی پناه بخاطر پول پرستی مدیران مثلآ حفاظت از محیط زیست و لذت بردن عده ای از زجر کش شدن حیوان زخمی والبته تا انجایی که من دیده و شنیده ام اکثر شکارچیان مرگ بسیار بد و سختی دارند
از دیرین دیرین جان انتظار نداشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
مگه اشتباهی کرده ؟
سازمانها زیاد به خودشان فشار نیارن . بودجه به همه می رسه بجز مردم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
سازمان ؟ بودجه؟
درست اومدی برای کامنت گذاری؟
بدبختانه جایگاه کارشناسان خبره و دلسوزی مانند آقایان حسین آخانی،اکبر همدانیان، کلهر، مجید مخدوم و ... در سازمان حفاظت محیط زیست بسیار خالی است تا به امور حیات وحش کشور سر و سامانی دهند و به این وضعیت نابهنجار پایان دهند.
شکار علمی در همه جای دنیا وجود داره نمی دونم چرا تو کشور ما به عنوان تابو بهش نگاه می کنن.اگر سازمان حفاظت محیط زیست تلاش و بودجه در رابطه با تکثیر گونه ها بذاره همین امر به گسترش تور شکار که در همه جای دنیا پذیرفته شده است کمک می کنه.بدبختی دقیقا کسانی برای حیوانات دل می سوزونن که صبح جمعه تو صف اول کله پاچه هستن
پولی که از این خارجی ها گرفته می شه ، کجا می ره ...
خیلی سطحی تحلیل شده
تابناک جان بارها در مورد شکار و محیط زیست از این مطالب اغراق آمیز استفاده کردین و بارها بحث شده که این موضوع اگر درست مدیریت بشه یک چرخه اقتصادی سالم ایجاد میکنه که هیچ خطر برای محیط زیست و انقراض گونه ها نداره فقط به شرطی که مدیریت بخشهای حفاظت شده درست انجام بشه و از اون طریق گونه ها پرورش و رهاسازی بشن پس لطفا دیگه انقدر در این خصوص مبالغه نکنید که احساسات مردم بیخودی جریحه دار بشه ضمنا اگر پیشنهاد منطقی مطابق الگوهای جهانی در مورد نحوه مدیریت مناطق حفاظت شده و شکار دارید میتونید خیلی منطقی و به دور از هیاهو به عنوان راهکار اجرایی تشریح کنید... به خدا مردم دیگه از این همه حجم انتقادات نسنجیده خسته شدن...
اين شكار نسيت يجور قتله
این سازمان حفاظت از محیط زیست نیست.سازمان حفاظت ازمنافع و اوقات فراغت و سرگرمی و تفریح مدیران دولتی هست که برای تکمیل خوشگذرانی خود نیاز به شکارهم دارند
نویسنده مقاله از متخصصین نام برد کدام متخصص؟
در تمام کشورهایی که محیط زیست خوبی دارند شکار هدفمند انجام میشود و با درآمد آن لوی کشتار حیات وحش توسط عده ای گوشت فروش گرفته میشود.این یک فرمول تایید شده جهانی است شما با دو عدد قوچ میتوانید جان صد میش و بره را حفظ کنید حالا اگر ذاتا با شکار مشکل داریم بسیار خود خواهانه است که شکار هدفمند را نفی کنیم.
نیامدن شکارچی خارجی منجر به بی پولی مدیران مناطق میشود چه خصوصی و چه دولتی و نتیجه آن باز شدن بیشتر در مناطق برای شکار کشها است. آنها تعداد نمیفهمند اکثرا عکس نمیگیرند و نرو ماده برایشان فرقی نمیکند
درسته که تعدادی از انسانها با شکار میانه خوبی ندارند ولی واقعیت این است که در تمام کشورهایی که توانسته اند از طبیعت خودشون به خوبی محافظت کنند شکار هدفمند انجام میشه و این نظرات احساسی هیچ سودی برای ما نخواهد داشت
حالا جدا از بحث اخلاقی , شکار کردن حال هوایی داره فراموش نشدنی لذتی داره که تو ورزش های دیگه نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل