بازدید 11897
تحولات لیبی؛

لیبی در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار/ تشدید درگیری‌ها در طرابلس/ لیبی آوردگاه جدید میان بازیگران منطقه‌ای

درگیری‌ها در لیبی میان نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در غرب) با نیرو‌های «ارتش ملی» (مستقر در شرق این کشور) در حال گسترش است و رسانه‌ها و ناظران بین المللی، از گسترش درگیری‌ها و احتمال بروز یک جنگ تمام عیار داخلی در این کشور خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ 07 April 2019

درگیری‌ها در لیبی میان نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در غرب) با نیرو‌های «ارتش ملی» (مستقر در شرق این کشور) در حال گسترش است و رسانه‌ها و ناظران بین المللی، از گسترش درگیری‌ها و احتمال بروز یک جنگ تمام عیار داخلی در این کشور خبر می‌دهند.

به گزارش «تابناک» به نقل از شبکه خبری الجزیره، گزارش‌ها حاکی است، دو طرف درگیر روز شنبه در اطراف فرودگاه قدیمی و تعطیل طرابلس، منطقه قصر بن غشیر و وادی الربیع به شدت با یکدیگر درگیر شدند.

جنگنده‌های دولت وفاق ملی لیبی، مناطق تجمع نیروهای ارتش ملی لیبی، تحت فرماندهی خلیفه حفتر در منطقه "مزده" در جنوب شهر غریان را هدف قرار دادند. همزمان گروهی از گردان ویژه نیروهای بازدارنده دولت وفاق وارد محورهای درگیری در جنوب طرابلس شدند.

در همین زمینه، نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کردند که کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس را به دست گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده است، گروه حمایت از طرابلس و دیگر گروه‌های نظامی هم‌پیمان آن، با نیروهای حفتر در اطراف فرودگاه به شدت درگیر شده‌اند و در تلاش برای بیرون راندن آنها از این منطقه هستند.

«فتحی باشاغا»، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی نیز گفت، این نبرد ادامه دارد و اوضاع میدانی بسیار خوب است و نیروهای دیگری نیز به نبرد ملحق می‌شوند.

شبکه الجزیره با اعلام این خبر همچنین به نقل از یک منبع در شورای ریاستی لیبی اعلام نمود، حمله خلیفه حفتر به طرابلس، با دستور و هماهنگی عربستان سعودی صورت گرفته است.

شبکه اسکای‌نیوز نیز گزارش داد: یک فروند هواپیمای جنگی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج»، یک پایگاه ارتش ملی به فرماندهی حفتر در جنوب طرابلس را بمباران کرد.

لیبی در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار/ تشدید درگیری ها در طرابلس/ لیبی آوردگاه جدید میان بازیگران منطقه ای

همچنین تجهیزات نظامی گردان ۱۶۶ عملیات "البنیان المرصوص" برای پشتیبانی از نیروهای دولت وفاق به این منطقه رسیدند.

پس از پیشروی نیروهای وفاق، درگیری‌ها منجر به عقب‌نشینی نیروهای حفتر شد.

بیشتر بخوانید

همچنین اسماعیل شکری، عضو اتاق عملیات نظامی مرکزی وابسته به ستاد مشترک وابسته به دولت وفاق از به اسارت درآمدن خواهرزاده خلیفه حفتر در درگیری‌های رخ داده در جنوب شهر العزیزیه خبر داد.

تیپ چهار منطقه نظامی غربی نیز در مرزهای غریان با نیروهای حفتر درگیر شدند.

عماد الطرابلسی، فرمانده پایگاه‌های امنیتی نیروهای دولت وفاق اعلام کرد: این نیروها کنترل منطقه العزیزیه در جنوب غرب طرابلس را به دست گرفتند و نیروهای حفتر نیز به سمت اطراف شهر غریان عقب‌نشینی کردند.

پیشتر فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای "لیبیا الاحرار" گفته بود که این نیروها دوباره کنترل فرودگاه قدیمی شهر طرابلس را پس از کنترل چند ساعته نیروهای حفتر بر آن به دست گرفتند.

در مقابل احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر ضمن اعتراف به کشته شدن ۱۵ تن از این نیروها از زمان آغاز درگیری‌ها در پنج‌شنبه گذشته، این خبر را که نیروهای حفتر کنترل فرودگاه قدیمی طرابلس را از دست داده باشند، تکذیب کرد.

لیبی در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار/ تشدید درگیری ها در طرابلس/ لیبی آوردگاه جدید میان بازیگران منطقه ای

المسماری گفت: به یگان هوایی وابسته به حفتر دستور داده شد، هر جنگنده‌ای بر فراز منطقه عملیات در طرابلس و اطراف آن و فرودگاهی که از آنجا به پرواز درآمدند را هدف قرار بدهند.

غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی پیشتر گفته بود که کنفرانس ملی جامع برای حل بحران لیبی در تاریخ خود برگزار خواهد شد، مگر اینکه شرایط ما را مجبور کند آن را به تأخیر بیندازیم.

سلامه تأکید کرد: سازمان ملل به دنبال برگزاری کنفرانس ملی درباره انتخابات احتمالی لیبی در تاریخ مقرر آن است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت لیبی داشتند.

طبق بیانیه یاد شده، ماکرون و گوترش در این تماس بر اهمیت حل سیاسی بحران فعلی لیبی ـ بنا بر قوانین حقوق بشری و قطعنامه شورای امنیت ـ تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است: فرانسه به حمایت خود از میانجیگری سازمان ملل در لیبی ادامه خواهد داد.

در همین راستا، گروه هفت کشور بزرگ صنعتی غرب، با انتشار بیانیه‌ای به گروه‌های درگیر در لیبی نسبت به سوءاستفاده از تأسیسات نفتی در درگیری‌ها هشدار داده و تأکید کردند، این تأسیسات، تولیدات و درآمدهای نفتی لیبی متعلق به مردم این کشور است و هیچ گروهی حق ندارد از آنها در راستای تحقق منافع سیاسی خود استفاده کند.

وزرای خارجه این گروه به خلیفه حفتر در مورد ادامه عملیاتش علیه طرابلس و تهدید دولت وفاق هشدار داده و از او خواستند به این حمله پایان دهد، در غیر این صورت با اقدامی بین‌المللی روبه رو خواهد شد.

نکته جالب توجه اینکه پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس با حضور «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در این شهر همزمان شده است؛ این یعنی مأموریت سازمان ملل و «غسان سلامه» فرستاده این سازمان به نقطه پایانی رسیده است.

«ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال حفتر بر غرب و مرکز لیبی و نیز منطقه فزان در جنوب غربی این کشور سیطره یافته و تنها طرابلس، پایتخت این کشور باقی مانده است و به نظر می‌رسد که وی عزم خود را برای تصرف این شهر نیز جزم کرده تا به رؤیای خود یعنی رسیدن به تاج و تخت در لیبی جامه عمل بپوشاند؛ همچنانکه وی به خاطر همین امر از سرهنگ «معمر القذافی» رهبر پیشین لیبی در جریان کودتای سال ۱۹۶۹ جدا شد.

خروج نیروهای آمریکایی از لیبی

امروز (یکشنبه) فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (آفریکام) از خارج کردن نیروهای خود و کارمندان خارجی از لیبی از طریق دریا به دنبال تنش موجود در این کشور آفریقایی خبر داد.

توماس والدهاوزر، سخنگوی فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد، واقعیات امنیتی در لیبی اوضاع این کشور را بسیار پیچیده کرد و اینکه چه رخ خواهد داد غیرقابل پیش‌بینی است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در آفریقا (آفریکام) اعلام کرده که مأموریت ناوهای آمریکا خارج کردن سربازان آمریکایی از ساحل جنزور در غرب طرابلس بوده است.

در بیانیه این فرماندهی آمده است که آمریکا این سربازان را موقت و با توجه به شرایط امنیتی از طرابلس لیبی خارج کرده است.

یک نوار ویدیویی منتشر شده نشان می‌دهد، دو ناوچه آمریکایی در سایه تداوم عملیات نیروهای ارتش مستقر در شرق این کشور و پیشروی به سمت طرابلس در حال خارج کردن نیروهای نظامی در غرب طرابلس هستند.

آفریکام در بیانیه خود آورده است، متعهد به حمایت نظامی از هیأت‌های دیپلماتیک و نیروهای ضد ترور خود و تقویت همکاری و بهبود اوضاع امنیتی در سراسر منطقه است.

به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، منابع لیبیایی اعلام کردند که ناوچه‌های آمریکا تعدادی از اتباع این کشور را از محل اقامتشان در منطقه توریستی جنزور در غرب طرابلس خارج کردند.

هشت کشته و ۵۵ زخمی در درگیری‌های روز گذشته

«مالک مرسیط»، سخنگوی بیمارستان صحرایی طرابلس گفت، در نتیجه درگیری‌های روز شنبه (دیروز) هفت تن از نیروهای دولت وفاق ملی کشته و ۵۵ تن نیز زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، یک غیرنظامی نیز در اثر اصابت خمپاره به منزلش در جنوب طرابلس در جریان درگیری بین نیروهای حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی، کشته شد.

نیروهای گروه شبه‌نظامیان به نام «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی خلیفه حفتر از چهارشنبه‌شب گذشته عملیات پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی را با هدف تصرف این شهر آغاز کرده‌اند و با وجود مخالفت جامعه جهانی همچنان به پیشروی به سمت مرکز شهر ادامه می‌دهند.

رقابت محور ترکیه و قطر با محور عربستان

رأی الیوم، روز یکشنبه در سرمقاله خود آورد: جنگی که بار دیگر میان نیروهای ارتش ملی به فرماندهی «خلیفه حفتر» و دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز سراج مستقر در طرابلس شلعه ور شده، تنها جنگ این دو طرف نبوده، بلکه جنگی میان شبکه الجزیره نماینده ائتلاف قطر ـ ترکیه و شبکه سعودی «العربیه» حامی حفتر و نماینده ائتلاف محاصره کننده قطر یعنی مصر، عربستان ،امارات و بحرین است؛ به معنای دیگر لیبی بار دیگر شاهد یک جنگ رسانه ای همزمان با درگیری های خونین نظامی در عرصه میدانی است.

این روزنامه نوشت: همه از اوضاع لیبی ابراز نگرانی می کنند و این فصل مشترک همه طرف هاست؛ از جمله ابراز نگرانی شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه جلسه اضطراری برگزار کرد، ولی همه اینها یک فریب است که از طریق آن سعی می شود تا از حفتر و نیروهای آن برای حمله به پایتخت به بهانه مبارزه با تروریسم حمایت شود.

رأی الیوم نوشت: حفتر این حمله را پس از دریافت چراغ سبز از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و مصر که اخیرا از آنها دیدار کرده و کشورهای ابرقدرت شامل روسیه، فرانسه و آمریکا که برای پایان دادن به آشوب در لیبی ابراز تمایل کرده اند، انجام داد. سه کشور اخیر پیشتر بهای دخالت ناتو در سال 2011 در لیبی را که باعث تغییر نظام این کشور و تبدیل آن به پایگاهی برای مهاجرت غیر قانونی به اروپا و مخفیگاهی برای گروه های تروریستی و تندرو شد، پرداختند.

رأی الیوم می افزاید: حمایت نظامی و سیاسی از سوی مثلث سعودی، اماراتی و مصری از حفتر و نیروهای آن در هفت سال گذشته، هیچ گاه متوقف نشده است و آنها با تجهیزات نظامی شامل تانک ها و خودروهای زرهی و تجهیزات پیشرفته نظامی و نیز هواپیماهای جنگی و کمک های مالی میلیارد دلاری از وی حمایت کردند.

همچنین این حمله در حالی صورت می گیرد که قطر تحت محاصره بوده و چهره مردمی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به عنوان حامی فایز سراج کاهش یافته و کشورش در بحران اقتصادی بوده و اختلاف ترکیه و آمریکا بر سر معامله موشک های «اس 400 » روسیه ممکن است شدیدتر شود.

رأی الیوم افزود: کفه ترازو به نفع «خلیفه حفتر» سنگین تر است، به دلیل داشتن سلاح های پیشرفته و قوی که از منابع مختلف در اختیار آن قرار داده شده و از حمایت قبایل قدرتمندی وابسته به معمر قذافی (دیکتاتور سابق لیبی) همانند الورفله و المقارحه و العبیدات برخوردار است و برخی از معامله میان سیف الاسلام قذافی و خلیفه حفتر برای تقسیم قدرت در صورت تسلط بر طرابلس و سیطره بر آن خبر می دهند.

نیروهای حفتر بر شرق و جنوب و بخش بزرگی از چاه های نفت لیبی تسلط دارند و اکنون توانسته اند به فرودگاه بین المللی طرابلس برسند و روز گذشته برای ساعاتی بر آن تسلط یافتند؛ این به آن معناست که نبرد طربلس قاطعانه خواهد بود و هرکسی پیروز از آن بیرون آید، حاکم جدید این کشور خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۲
فقط به بازی روسیه دقت کنید چطور ضد مردم موضع گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
آره واقعا
این روسیه هرجا باشه داره ضد مردم کار می‌کنه و اگه بیشتر دقت کنید میتونید در گوشه تصویر پوتین رو ببینید که خنجر خیانت رو در بدن مردم فروکرده اون هم مثل همیشه از پشت ، ولی آمریکا همیشه درکنار مردم ، برای مردم و در خدمت مردم در سراسر دنیاست حتی در بدترین شرایط ، مثل الان که داره با تمام توان کار می‌کنه تا به سیل زده های خود ما کمک برسونه
آخه آدم ، توی این خبر مشخصه که بر اساس منافع سیاسی ، نظر آمریکایی ها و روس‌ها در لیبی در یک جهت و همسو شده ، حالا چطور شما اسم از روسیه میاری که ضد مردم موضع گرفته ولی اسمی از آمریکا نمیاری؟
اگراین خیانت و جنایت ضد انسانی که آمریکاییها در مورد ارسال کمک برای سیل زده های ایران مرتکب شدند رو روس‌ها مرتکب شده بودند که شماها گلوی خودتون و گوش دنیا رو جر داده بودید از فحش و ناسزا به روسیه اما چرا حالا که آمریکا جونتون این کار رو کرده گوشاتون کر شده و چشماتون کور ؟
لعنت بر هرچی منافق و خودفروخته و نوکر صفته و مرگ بر ارباب و کدخدای این نوکرها و رعیتها
و برای اینکه شما آمریکا پرستا اتهام روس پرستی نزنید میگم که نظر هر ایرانی باشرف و ذلت ناپذیر و خودباوری همون شعار نه شرقی و نه غربی بوده و خواهد بود
سراب برای تو و دوستان تو واقعا اسم با مسمی و برازنده ایه ، خوش باش با این سراب
سراب
| Netherlands |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
داستان نوشتی؟ حفتر چپ و راست میرفت مسکو و میومد تا حمله رو شروع کرد حالا امریکا باید جواب بده؟ امریکا از روسیه بدتر روسبه از امریکا بدتر
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
ناشناس دمت گرم دقیق جواب سراب رو دادی
سراب
| Netherlands |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
خیلی ممنون تابناک سی خط توهین شخصی این اقا رو منتشر میکنی جواب ماها رو قیچی میکنی فقط بنویس شما اول مسلمانیتو ثابت کن بعد به بقیه بگو منافق
دستپخت امریکا و اروپا بهتر از این می خواستی بشود؟
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
اگر چه دلخوشی از قذافی ندارم اما این آمریکا و اروپا ( و مخصوصا فرانسه ) بودند که از شورشیان و داعشی های تکفیری تو لیبی حمایت کردند و مردم لیبی رو به این روز انداختند. خود اوباما هم بعدها به اشتباه خود در دخالت دراوضاع لیبی اعتراف کرد .
نمیخواهید نیرو و مهمات و .... بفرستید به لیبی
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
روسیه فعلا زحمتشو کشیده کم بیاد بعید نیست
مهدی
| Germany |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
طوری صحبت شود که لیبی در جنگ داخلی نبود و تازه دارد شروع می شود.
مشگل منطقه جنگ است که باید به صلح به هر فرمی تبدیل شود
به جهنم، مردمی که لیاقت ندارن در آرامش زندگی کنند، بگذار در بدبختی خودشون بمانند.
ایران هم میخواستن لیبی کنن
حماقت لیبیایی ها در فریب خوردن تبلیغات غرب علیه قذافی-حماقت خود قذافی در اعتماد به غرب و از بین بردن سلاح های استراتژیکش = جنگ داخلی و ویرانی لیبی
واقعیت اینه که هر کشوری مولفه های مشخصی داره و توش معجزه نمیشه و لیبی الان رو مقایسه کنید با زمان قذافی و درسته که اون شخص دیکتاتور بود ولی لیبی از نظر رفاه اجتماعی رتبه اول آفریقا رو داشت که بالاتر از آفریقای جنوبی بود و الان چی؟ با کلی نفت اعلا و درجه یک وجمعیت بسیار کم که زیر پنج میلیون میباشد فقط و فقط جنگ داخلی و دخالت خارجی و بدبختی و دیگه به اون شکل قبلی بر نمیگرده جز با معجزه که امکانش کمه

یا حق
غرب پرستان نمی خوان قبول کنن که مداخلات غرب فقط وضعیت کشورها رو بدتر کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
شما که روس پرستی به چی امید داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
ناشناس۲۱:۱۰
شماهایی که آمریکا پرستید هروقت هیچ راهی برای توجیه جنایت‌ها و خیانت‌های آمریکا پیدا نمیکنید به آخرین حربه خودتون متوسل میشید و اتهام روس پرستی میزنید و یا برای ماله کشی بر کثافتکاری‌های آمریکا بهانه میارید که چون روسیه خائنه پس آمریکا هم حق داره که جانی باشه و یا اینکه چون روسیه تزاری و یا شوروی کمونیستی و یا روسیه فعلی در فلان موقع بخشهایی از ایران رو جدا کردند پس اگر آمریکا دارو و غذا و یا کمک به سیل زده های ایران رو تحریم کنه ایرادی به آمریکا وارد نیست و یا اینکه الان آمریکا حق داره یک بخش از یک کشوری را به یک رژیم اشغالگر هدیه بده و چون فکر میکنید همه مثل خودتون هستند مآبند و حتما باید برای رفع این مشکلاتشون سایه بالاسری و ارباب قدرتمندی و کفیل و وکیلی داشته باشند تا در وقت نیاز و به اون پناه ببرند تا از اونها حمایت کنه و حوائج اونها رو رفع کنه ، ولی شاید شما یادت نمیاد و یا نمی‌خوای که یادت بیاد که اون کسانی که مرگ بر ارباب شما آمریکا میگفتند بلافاصله بعدش مرگ بر شوروی هم میگفتند و از همون موقع تا الان شعار نه شرقی و نه غربی هم گفته و میگویند
البته در اینکه شما آمریکا پرستا به مخالفین اربابتون اتهام روس پرستی میزنید بر شما ایرادی وارد نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
یعنی هر کس ضد سیاست های غرب بود روسیه پرسته؟روسیه آخه چیه که با آمریکا مقایسه بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
کسی روس پرست نیست همیشه دوست دارید چند قطبی درست کنید هر کشوری با ما هم منافع باشه باهاشیم روسیه همین طور یه زمانی ایران با امریکا بخاطر طالبان کار اطلاعاتی کرد بس کنید
بازگشت استعمارگران نو در قالب نظم نوین جهانی پسا کمونیسم ، برنامه های بلند مدت برای خسته کردن مردم تا پذیرای هر نوع حکومت وابسته به مستکبرین باشند ؟، ،،
نه این خوبه نه ایشون لعنت به هردوتاشون ، امریکا وروسیه عامل کل جنایات منطقه وبه عبارتی کل جهان هستند .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها