بازدید 7320
گفت و گو با فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد:

پیش بینی ابرتورم محقق نشد/ در اقتصاد وقتی قیمت بالا می‌رود، تقاضا پایین می‌آید/ مردم تصور می‌کنند اگر امروز خرید نکنند، ممکن است فردا بسیار گران‌تر شود/ کسی که دو کیلو گوشت نیاز دارد ۵ کیلو میخرد و در یخچال نگهداری می‌کند

وزیر اقتصاد معتققد است اگر بر طبل انتظارات بکوبیم به شرایط دامن زده می‌شود. برای برخی این وهن ایجاد میشود که قحطی و کمبود وجود دارد. طبیعی است که در این شرایط فرد با خود بگوید اگر امروز کالایی را خریداری نکند فردا با مشکل روبه رو خواهم شد. در حال حاضر بر اساس آمار گمرک واردات کالاهای اساسی در ۱۱ ماه امسال نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته افزایش داشته است اما همچنان وجود اینکه کمبود نیست اما احساس کمبود وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ 31 March 2019

فرهاد دژپسند چند ماهی است که سکان وزارت خانه اقتصاد و امور دارایی را برعهده گرفته است. او متولی وزارتخانه ای شده است که متولی تنظیم سیاست‌های اقتصادی کشور است اما به روشنی پیداست مدل های اقتصادی بدون مناسبات سیاسی کار گشا نیست. دشمن کارآزموده در اعمال تحریم‌ها و رقبای سیاسی که وقت نشناسی شان آنها را به تسویه حساب سیاسی کشانده است. دژپسند با وجود این موانع سیاسی به بهبود امیدوار است. امیدوار است تا با همراهی نیروها، مردم و ... فرماندهی جنگ اقتصادی با دستور رئیس جمهور به پیش رود و احتمالا او دیده بانی جنگ را به عهده بگیرد. 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در ادامه بخش نخست از گفتگوی نوروزی فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با اعتماد را می خوانید؛

در زمان معرفی وزرا به مجلس آقای رئیس جمهور این بحث را مطرح کردند که ما به خیلی از آقایان گفتیم بیایند و خیلی‌ها در جواب گفتند استخاره کرده‌ایم و بعد آمده است. شما هم جزو کسانی بودید که استخاره کردند؟

طبیعتاً استخاره ای انتخاب نهایی است یعنی آنهایی که اعتقاد دارند وقتی از در مواجهه با موضوعی که نمی توانند از طریق مشورت به سرانجام برسند به استخاره متوسل می شوند. به نظر شما بد است؟

پس شما هیچ تردیدی برای این انتخاب نداشتید...

نه من هم به استخاره مراجعه کردم مگر کار اشتباهی است؟!

نه اما اگر استخاره شما هم بد آمده بود چه...

قطعاً به این تصمیم دست نمی زدم. یا آدم نباید استخاره کند یا اگر انجام داد باید به آن ملتزم باشد. استخاره طلب خیر از خداوند باری تعالی است. بدین معنی که با افراد زیادی مشورت کردم اما باز هم قانع نشدم شاید قانع نشدن در این شرایط طبیعی است به هر حال در موقعیتی که آدم شرایط پیش رو را می‌بیند و در خصوص آن پیش بینی هایی دارد قبول مسئولیت چندان راحت نیست. اگرچه خیلی‌ها به این انتخاب توصیه و تاکید کرده باشند اما این طبیعی است که شما نیازمند باشید که از طریق دیگری از درست بودن این تصمیم اطمینان حاصل کنید.

پیش بینی ابرتورم محقق نشد/ در اقتصاد وقتی قیمت بالا می‌رود، تقاضا پایین می‌آید/ مردم تصور می‌کنند اگر امروز خرید نکنند، ممکن است فردا بسیار گران‌تر شود/ کسی که دو کیلو گوشت نیاز دارد ۵ کیلو میخرد و در یخچال نگهداری می‌کند

دوره ای که شما قبول مسئولیت کردید به نوعی یکی از پیچیده ترین دوره های تاریخ معاصر ایران است قاعدتاً شما از اتفاقات و مشکلات پیش بینی‌های داشته اید اما در این میان چه چیزی برای تان غیر منتظره بود و واقعا پیش بینی از آن نداشتید

خوشبختانه عمده موارد قابل پیش بینی بود به این دلیل که من از صحنه اجرا دور نبودم و از نزدیک در جریان مباحث قرار داشتم. خوشبختانه در یک سال اخیر مسئول یک مرکز پژوهشی بودم و در زمینه های متفاوت اقتصادی مطالعات خوبی داشتیم به عنوان مثال ما در شهریور ماه مطالعه‌ای انجام داده بودیم راجع به پیش بینی وضعیت تورم در سال گذشته و سال جدید همچنین در خصوص رشد اقتصادی و بیکاری مطالعاتی صورت گرفت. به منابع و مصارف دولت، تجارت خارجی و ... آگاهی داشتیم. این مطالعات مهم ترین بحث ها و مسائل امروز ما را مورد بررسی قرار می داد.

بیشتر بخوانید

من در دی ماه سال گذشته گزارشی را تحت عنوان راهکارهای مدیریت منابع و مصارف ارز و تاثیرات آن بر آینده تورم ارائه کردم. به خصوص در این یک سال اخیر فرصت داشتم با همکاری گروه های پژوهشی متفاوت و متعدد کار کنم. می دانستم شرایط چگونه است و با موضوع غیرمنتظره مواجه نخواهیم شد. تا کنون اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ نداده است. با این وجود خوشبختانه وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم نسبت به پیش بینی هایی که داشتیم بهتر شده است.

بهتر شده به چه معنی است...

ببینید بهتر شده منظورم این است که از پیش بینی های انجام شده بهتر شده است. شما اگر دقت کنید می بینید نامه‌ای که چند تن از اقتصاددانان عزیز نوشته بودند تورم آینده را ۵۵ درصد پیش بینی کرده بودند یا افراد دیگری از در راه بودن ابرتورم خبر داده بودند یا گروه دیگری تورم ۶۰ درصد پیش بینی کرده بودند. اما این پیش بینی ها محقق نشد که به اعتقاد من حاصل مدیریت است. اگر به تورم ماهانه شهریور و مهر، نگاهی بیندازیم رسیده بود به ۶.۸ و ۶.۷ درصد بود اما در آبان پایین آمده و به زیر ۳ درصد مدیریت شد. این اتفاق سبب شد که آن تورمی که پیش‌بینی می‌شد تحقق پیدا نکند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند تورم ارزی همچنان خود را تخلیه نکرده است و از یک نوسان دوباره نام می‌برند. در عین حال آمارهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، آینده رشد منفی را برای سال پیش بینی می کنند. این مدیریت که شما از آن نام می برید چه نمودی در سال پیش رو در خصوص این موارد دارد؟

مسائل مطرح شده توسط شما یک بحث چند وجهی است. شما نمی توانید یک بعد را حذف و بر یک بعد تاکید کنید و از دیگر مسائل غافل شوید. به عنوان مثال در اقتصاد وقتی می آییم می گویم زمانی که قیمت می رود بالا تقاضا پایین می آید. در این فرض تأکید شده است این اتفاق با ثابت بودن سایر عوامل متغیر رخ می دهد. یعنی درآمد افراد ثابت فرض می شود. قیمت کالاهای جانشین، قیمت کالاهای مکمل ثابت فرض می شود و ... اما در دنیای واقعی مناسبات متفاوت است. در دنیای واقعی عوامل مختلف روی هم تاثیر میگذارند. یعنی ممکن است قیمت یک کالا بالا برود و تقاضا هم افزایش یابد در این خصوص میتوان به مثال های زیاد اشاره کرد. به عنوان مثال می بینید قیمت یک کالا یک و نیم برابر شده است اما متناسب با آن نیز تقاضا وجود دارد. سوال این است آیا این تقاضا ناشی از افزایش درآمد افراد است؟

میبینیم که عمده افراد افزایش درآمد نداشتند پس این تقاضا از کجا ناشی میشود؟ این تقاضا از شکل‌گیری انتظارات خاص ریشه میگیرد. تلقی این است که اگر امروز این کالا خریداری نشود ممکن است فردا بسیار گران تر شود. در نتیجه در تلاش برای حفظ ارزش پول است. در نتیجه کسی که میخواهد ارزش پول خود را به این روش حتی اگر آن را قبول نداشته باشد متوسل شود. یعنی شما الان اگر از متقاضیان در صف کالای خاص به پرسید آیا واقعا به این کالا نیاز دارید گروهی در جواب می گویند به این دلیل که فردا گران می شود. این شرایط را نمی توان با مدل اقتصادی توضیح داد. این شرایط بر اساس انتظاراتی با یک رویکرد خاص شکل گرفته و حرکت رفتار اقتصادی توده مردم شده است.

اگر بر طبل این انتظارات بکوبیم به شرایط دامن زده می‌شود. برای برخی این وهن ایجاد میشود که قحطی و کمبود وجود دارد. طبیعی است که در این شرایط فرد با خود بگوید اگر امروز کالایی را خریداری نکند فردا با مشکل روبه رو خواهم شد. در حال حاضر بر اساس آمار گمرک واردات کالاهای اساسی در ۱۱ ماه امسال نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته افزایش داشته است اما همچنان وجود اینکه کمبود نیست اما احساس کمبود وجود دارد. بنابراین به عنوان مثال کسی که به دو کیلو گوشت نیاز دارد ۵ کیلو خریداری کند و آن را در یخچال نگهداری کند همه اینها دومینووار اثرات زنجیره ای دارد. بنابراین یک ابری شکل میگیرد که این ابر نگران کننده است و کار مدیریت این است که مانع شکل گیری این ابر شود. هست ولی کم هست گذاره ای است که بایددر خصوص آن با مردم صحبت کنیم اما این اطمینان را ایجاد کنیم که قطعا دولت در حال برنامه ریزی است به نحوی که مردم با نبود مواجه نشوند.

چگونه می توان از به نتیجه رسیدن این برنامه ها مطمئن بود؟

وزیر صمت وزیر کشاورزی و دیگر مسئولان در مصاحبه‌های خود اعلام کرده اند که ما کالاهای اساسی به اندازه کافی دپو کرده ایم به نحوی که با مشکلات روبرو نشویم. بر اساس داده‌های گمرک این اطلاعات کاملا صحیح است. منتها این در شرایطی است که تقاضا هم طبیعی باشد. اما اگر از کانال طبیعی خارج شود الگو و میزان تقاضا نیز تغییر می‌کند.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
خدا به داد ما ملت بی رانت برسه. با این تحلیل ها حال ما خوبه. ظاهرا چون هنوز نفس میکشیم برای مسولان کافیه، حالا چطور، مهم نیست.
خدایاماکه عرضه نداریم حداقل خودت ماراازدست مدیران استخاره ای نجات بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
دیگه چیزی نمونه تا۱۴۰۰ تحمل کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
اگه بعدی استخاره ای نباشه
راستی مگه این ابر تورم نبود شما خابید یا ما پول اصحاب کحف تو 300 سال اینجوری نشده بود
این تابناک که چاپ نمی کنه ولی آقای فرهاد دژپسند،
شما در حال تدریس اصول علم اقتصاد به دانشجویان ترم یک سال اول دانشگاه نمی باشید. خود تابناك عکس پیاز کیلویی 17 هزار تومان را منتشر کرد. چقدر انتظار. هنوز 400 هزار تومان سبد رفاهی را دولت پرداخت نکرده است.
شرایط رخداد قحطی و کمبود را همه می دانند. تمام تلاش شما ممنوع نمودن صادرات پیاز و سیب زمینی و آزاد سازی صادرات گوجه فرنگی است. سایر نیازها را چگونه پاسخ می دهید؟ فقط با شعار؟ آمار واردات با دلار 3 هزار تومانی را با دلار 13 هزار تومانی مقایسه می کنید؟ یورو و سایر ارزها که جای خود دارند. مبنی مقایسه شما اشتباه است.
وقتی تو کشوری دلار17 تومن میشه و یه جنس یهو میشه 10 میلیون تومن... وقتی دلار میشه 10 تومن و اون جنس همون 10 میلیون قیمت داره مشخصه هیچکسی منتظر نمیمونه برای خرید. چون تو این کشور هیچوقت قیمت پایین نمیاد.واسه همینه تا یه چیزی بالا میره مردم میخرن بیشتر از نیاز.
خیلی رک بگم این بی مسئولیتی مسئولین ماست که واقعا هیچکدومشون تخصص و کارامدی ندارن
بکشنبه ۱۱ فروردین
دلار ۱۳۶۰۰
سکه ۴۷۵۰۰۰۰
این اقا به عنوان وزیر یا اطلاع ندارند که فاجعه است و یا اینکه سیاسی کاری می کنند که بیشتر فاجعه است و گویا فراموش کرده اند که از سال قبل تا به حال نرخ ارز ۴ برابر شده و تولید کنندگان کالاهای اساسی می توانند کالای خود را به ۴ برابر قیمت صادر کنند و ابدا نباید سال قبل را با امسال مقایسه کرد مگر ان که منطق بازار شامل گوشت ۱۲۰ هزار تومانی،مرغ ۱۸ هزار تومانی و پیاز ۱۲ هزار تومانی و دست اخر دلار ۱۳۰۰۰ تومانی را هم بپذیری که واقع شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
البته برای این اقا هرگزایرتورم وتورمی وجودنداشته ونخواهدداشت این ملت بیچاره هستندکه تورم و ابرتورم را تحمل میکنند
من از اقتصاد چیزی نمی دانم ، ولی می دانم که مردم اگر نگران گرانی گوشت شوند 200 کیلو گوشت نمی خرند و طبق فرمایش درست ایشان حداکثر 5 یا 10 کیلو می خرند و تازه هیچ کس گوشت خریداری شده را دور هم نمی ریزد . بنابراین بازار گوشت باید به دلیل مصرف ذخیره شده های در یخچال به سرعت عادی شود. چرا نشد؟ این وزیر محترم که با گروه های محتلف پژوهشی در باره ی روند اقتصادی کشور در شرایط دشوار ، کارهای مطالعاتی فراوان کرده اند نمی توانستند پیش بینی کنند که بازار گوشت باید آمادگی عرضه ی 2 تا 5 برابر شرایط عادی را داشته باشد؟
ای کاش استخاره شما هم بد امده بود
اونی که میتواند ۵ کیلو گوشت بخرد از مردم عادی نیست ، به احتمال زیاد خودی ها هستند.
مردم را گناهکار بی لیاقتی های خود نکنید!
در اقتصاد وقتی قیمت بالا می‌رود، تقاضا پایین می‌آید
کسی که دو کیلو گوشت نیاز دارد ۵ کیلو میخرد و در یخچال نگهداری می‌کند
آقای وزیر خیالت راحت باشه بعد از این اگر چیزی بیش حد گرون بشه مردم نمی خرن مثل پسته و آجیل. در موارد دیگه هم همین طور خواهد بود. پس به فکر افزایش قیمت اجناس نباشید و گرنه اون کسی که ضرر خواهد گرد دولت هست نه مردم. مردم بالاخره از این شرایط عبور می کنن اما دولت هست که روز به روز ضعیف تر خواهد شد. پس بدونید با کارهای اشتباه تیشه به ریشه ی خودتون میزنید
بهترین و پر درامد ترین و بی خرج ترین شغل در ایران سر دفتری میباشد ، ماهیانه 80 تا 150 ملیون در امد و ساعت کاری از 9 صبح تا 14 و بعد از 30 سال امتیازتان را به قیمت 2 میلیارد به قیمت امروز میفروشید.
همه مسیولان هم هوای شما را دارند تا درآمدتان از طریق سند خودرو و ... بیشار شود چون خودشان یا اقوامشان سر دفتر هستند.
به شرطی حرف شما درست است که صادرات بی رویه نباشه ما نخریم صادر میشه و دولت هم از خداشه اینطور ارز وارد میکنه
از رو بروید خواهشاْ. واقعیت را به مردم بگویید. دست آن ها را بگیرید وگرنه ....
در مورد روغن زیتون چی میگی؟ تازه اگر کی 5 کیلو گوشت بخرد در یخچال بگذارد به جای یک هفته دو هفته می خورد و تا دو هفته خرید نمیکند! مشکل از حای دیگری است! فرافکنی نکنید.
جالبه وزیر اقتصادمون که قاعدتا باید انسانی باشه که تمام کارهاش رو بر اساس حساب و‌کتاب و منطق انجام میده٬ به استخاره متوسل شده. احتمالا در انجام سایر امور هم از قاعده ی مستحکم پلن پولون پیلیش استفاده کردند که اینگونه با افتخار از تورم پنجاه درصدی بعنوان حاصل مدیریتشون یاد میکنند و فکر میکنند همین که اقتصادمون دچارفروپاشی نشده باید خدا رو شاکر باشیم. خدمتشون هم عرض کنم که هنوز خیلی زوده برای شادی و خدا بهمون رحم کنه با مدیریت شماها چه سالی در پیش داشته باشیم.
نه خداییش تنهایی دکتراتو گرفتی یا کسی کمکت کرده مرد مومن ابر تورم به چی میگی پیاز هزارتومن شد هیجده تومن اسم این چیه نصفه ابر تورم یا یه چیز دیگه مردم مومن تو تورکود وقتی قیمت بالا بره تقاضا نمیاد پایین برادر جنس وقتی کمیابه امروزهم نره بالا فردا میره نترس ضمنا فکر نمکینم مصرف گوشت ما حتی وقتی در اوج مصرف هم بودیم از حد استاندارد فراتر بوده باشد
سلام
بنده قصد خرید هرچه راداشتم و تردید کردم بعدش ‌شیمان شدم چون پولم لحظه ای بی لرزش میشه
حتی قیمت یک کیلو گوشت از این خرید تا اون خرید یعتی فاصله یک ماه ثابت نمیمونه
پس شما بفرما چکار کنیم به سلاحه؟
جالب است که تورم واقعی 200 تا 300% اسمش ابر-تورم نیست!!! کمتر دروغ بگویید
هحرف حرف حرف فقط متخصص هرف کلمه داریم. هیچ کاری جز حرف زدن بلد نیستن. آقایان حرف نزنید سنگین تره. سرتون را با رانت گرم کنید ما را هم بزارین تو سر خودمون بزنیم
کاهش ارزش پول ملی ، دوبرابر و نیم شدن قیمت مسکن و خودرو و وسایل خانگی ، افزایش قیمت مواد غذائی از چه بگوئیم که جناب آقای مسئول شما بی خیال نشستید و فقط گفتار درمانی میکنید. اگر دختر دارید باید بدونید تهیه جهیزیه آن با این قیمتها غیر ممکن شده وشرمنده جوانها هستیم .الان با این حقوقها پول برای یک کیلو گوشت هم نمیرسه چه برسه که احتکار بشه . یک کاری کردید که اقتصاد فلج شد و سرمایه دار وضعش بهتر و مردم کم درآمد وضعش بدتر .
بله کاملا درسته....برای اینکه این بی اعتمادی به دولت و مسوولین رو شما و قبلیای مثل شما بوجود اوردند.....مردم می دونند شما دروغ می گید.....بخاطر همیت اعتمادی، اعتقادی و اطمینانی به حرفهای دولت و مجلس درباره ارزونی ....تجربه میگه دروغ میگید
کسیکه 2 کیلو گوشت میخواد 5 کیلو میخره !!!! خداییش اینو درست میگه ولی اون کس ایرانی نیست عراقی و روسیه که گوشتهای ایران رو مفت اینجوری از تو بازارهای خودشون میخرن مثل باقی مواد غذاییمون وگرنه اکثریت مردم خودمون مزه گوشت و آجیل فراموششون شده در اثر صادرات . تو غذا گوشت نریزن رب نریزن تا حتی پیاز نریزن ، آهان امید و تورم تکرقمی بریزن میل کنن
شب دراز است
آقایون فقط به فکر منافع خود واطرافیان خود هستند وبه وضعیت اسفبار مردم هیچ فکر بکری ندارند
بنام خدا. متاسفانه تجربه نشان داده که مردم کار درستی کرده اند. خود من خیلی موارد به حرف مسئولین گوش کردم و بعد مجبور شدم اجناس مورد نیازم را حتی با ۳ برابر قیمت بخرم. هر روز هم اعتماد به مسوول و وعده های غیر عملی آنها کمتر می شود.
اره در اقتصاد قیمت که بالا می رود تقاضا پایین می اید اما دانشجویی که دو کلاس اقتصاد گذارنده باشد میداند که این قانون تقاضا زمانی درست است که اقتصاد سالم باشد و ترس از نا امنی و اینده تاریک وجود نداشته باشد چند ساعت مطالعه هم بعد نیست برای مسئولین!!!!!!!!!!!!
پول مردم را ارزشش را یک سوم کردید
خسته نباشید
واقعا ایشان با این حرفش ثابت کرد که یا اصلا اقتصاد را بلد نیست
و یا واقعیات توان اقتصادی مردم ایران را نمی داند .
مومن کجا ۸۰ درصد مردم که زیر خط فقر هستند اصلا پول دارند که حتی ماهی یک کیلو گوشت بخرند !؟
چه برسد به اضافه خرید ۵ کیلویی ؟؟!!
واقعا کجا هستید !؟
چطوری وزیر اقتصاد شده اید ؟
اصلا اقتصاد میدانید چیست و گوشت کیلویی چند است ؟
حقوق ۸۰ درصد مردم چقدر است ؟
جناب وزیر
خب مثل یه نظر سنجی میمونه ب
اگر دولت محترم دریافتی افراد را با تورم واقعی همسان میکرد این نوع خریدها توسط مردم صورت نمیگرفت ولی درآمد مردم بطور واقعی تا اینجا ارزشش به یک سوم کاهش یافته است و نرخها اجناس مرتب سیر صعودی دارد.
جناب وزیر گویی در ایران زندگی نمیکنند مردم عادی ماهی یک کیلو گوشت نمیتونند بخرند حالا بماند پنج کیلو گوشت یکجا که معادل پانزده روز حقوق کارگره ، کاش کسی سکاندار این وزارت می شد که حداقل درک صحیحی از وضعیت معیشت مردم داشته باشد.
ما حتی 2 کیلو پیاز هم نمی تونیم بخریم چه برسه یخ 5 کیلو گوشت.
تقریبا همه نظردهندگان صحیح و دقیق فکر کرده و آینده نگر میباشند.
باستثنای یک چیز:
بیخود نیست که اکثر مقالات روزنامه ها در باره اصلاح اقتصاد، اعم از اصلاح طلب و یا اصولگرا و یا متخصصین کمسیون اقتصادی مجلس بانکها را قدرتمندترین عنصر تعیین کننده اقتصاد در کشور ایران می دانند.
بانک جهانی و مشتقات آن که دولت عضو آنست، شرط اولش خصوصی سازی کلیه ثروت های زیرزمینی و روزمینی کشورهای عضو بوده که پس از چندی به خصوصی شدن اجباری بانکها ارتقاع مییابد. بانکها هم که عنان آنها در دست بخش خصوصی می افتد، صاحبان آنها تعیین کننده کارکرد پولهای سپرده شده مردم که کل دارایی های همه ایرانیها رویهم منهای پول در گردش است را در بخش واردات- صادرات، قاچاق احتکار، تولید نان آور… بکار می اندازند. آنهم بصورت رسمی و قانونی.
در مرحله تورم«اینفلاتسیون»، بانکهای خصوصی از آن استفاده میبرند
در مرحله تورم منفی«دفلاتسیون» بازهم بانکهای خصوصی حد اکثر ثروت و قدرت اندوزی را کسب میکنند!!
باعضویت در بانک جهانی، پس از چندی بانک مرکزی صد در صد در اختیار بانکهای تحت مالکیت بخش خصوصی قرار میگیرد. آنهم نه از طریق خرید سهام و یا شبیه به آن، بلکه بخش خصوصی امکان مانور را از بانک مرکزی گرفته و از قبل با برنامه ریزی و پخش سرمایه در بخش های نامبرده بالا تولید کنندگان محصولات کشاورزی و صنعتی کوچک را ورشکسته کرده و واردات را جایگزین آن مینماید.
این فعلا پدیده ای جهانی است که نولیبرالیسم و پیشا آن کانزیسم بوجود آورده و ۴۰ درصد آمریکایی هارا زیر خط فقر برده است. اروپا هم دست کمی از آمریکا نداشته(تنها ۴ میلیون کودک فقیر در آلمان، انگلیس ذلیل شده !!!) و همیشه مصرانه اقتصاد آمریکا را کپی برداری میکند!
نرخ واقعی تورم رامنتشرکنید تامردم بفهمندابرتورم هست یانه ! البته بدون انتشارنرخ واقعی تورم هم مردم باگوشت وپوست واستخوانشان ابرتورم راحس میکنند
وزرا ومسولین همه چیزرامیدانند خیلی هم خوب میدانند.
چون خیالشان راحت است که هیچی توش نیست هرکاری کنن پس هر کاری دوسدارن میکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی