بازدید 23081
در گفت وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد؛

صدای پای واردات خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور به گوش می‌رسد

سال گذشته بازار خودرو با تنش‌های فراوانی رو به رو بود و همین تنش‌ها باعث شد تا قیمت خودرو‌ها به صورت چشمگیری افزایش یابد. با آغاز سال ۱۳۹۸ حالا این پرسش مطرح است که آیا باز هم بازار خودرو با جهش قیمتی رو به رو خواهد بود یا اینکه سرانجام ثبات بر این بازار حاکم خواهد شد؟ مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش پاسخ داد.
کد خبر: ۸۸۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲ 24 March 2019
تابناک اقتصادیسال گذشته بازار خودرو با تنش‌های فراوانی رو به رو بود و همین تنش‌ها باعث شد تا قیمت خودرو‌ها به صورت چشمگیری افزایش یابد. با آغاز سال ۱۳۹۸ حالا این پرسش مطرح است که آیا باز هم بازار خودرو با جهش قیمتی رو به رو خواهد بود یا اینکه سرانجام ثبات بر این بازار حاکم خواهد شد؟ مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش پاسخ داد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سالی که گذشت، بازار خودرو با تلاطمات فراوانی رو به رو بود. در آغاز سال دو خودروساز بزرگ پیش از اعلام درصد افزایش قیمت خودرو‌ها توسط شورای رقابت، دست به افزایش خودسرانه قیمت خودرو‌ها به بهانه افزایش نرخ ارز و افزایش حقوق و دستمزد کارگران زدند که این اقدام با واکنش رسانه‌ها و مردم بی سرانجام ماند. در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۷ شورای رقابت اجازه داد تا قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو به میزان ۵.۶ تا ۷.۱ درصد افزایش یابد. آغاز تیرماه مصادف شد با ممنوعیت واردات خودرو و همین باعث پیچیده‌تر شدن بازار خودرو شد.
 

در آغاز مرداد ماه ۱۳۹۷ فهرست اسامی متخلفین در ثبت سفارش‌های غیرقانونی منتشر و سپس در نیمه مرداد ماه تحریم‌های خودروسازی ایران آغاز شد. مرداد ماه رو به پایان بود که خودروسازان و قطعه سازان با انتشار نامه‌ای اعلام کردند برای فرار از بحران و تعدیل نیرو، سه خواسته از دولت دارند که یکی از این خواسته‌ها افزایش قیمت خودروها بود. بعد از انتشار این نامه خودروسازان به تعطیلات دو هفته‌ای رفتند و همین باعث شد تا قیمت خودروی پراید در بازار به بیش از ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد. این افزایش قیمت خودرو‌ها، کار را به جایی رساند که خودروسازان در شهریور ماه توانستند شورای رقابت را به نوعی از گردونه قیمت گذاری خارج کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور ۱۳۹۷ اعلام کرد بنا بر مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالا‌ها از جمله خودرو مسئول قیمت گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند. به هر صورت، فشار خودروسازان و افزایش قیمت‌ها کار را به جایی رساند که قیمت خودرو‌ها در کارخانه نیز افزایش یافت. با افزایش قیمت خودروها، خودروسازان پیش فروش‌های خود را از سر گرفتند؛ پیش فروش‌هایی که با استقبال گسترده همراه بود و این نشان از تشنه بودن بازار برای عرضه داشت.

در ماه‌های پایانی سال، موضوع ترخیص و موافقت با ۱۳ هزار خودرو از گمرک مطرح شد که طبق مصاحبه‌های صورت گرفته توسط کارشناسان این موضوع در سال ۱۳۹۷ به سرانجام نرسید و طبق آخرین اخبار، تنها ۲۰۰ خودرو از ۱۳ هزار خودرو از گمرک ترخیص شدند. سال رو به پایان بود که موضوع دپوی کانتینر‌ها، قطعات خودرو در گمرک که متعلق به دو خودروساز بزرگ بود دوباره بازار خودرو را داغ‌تر از گذشته نمود. دپوی این کانتینر‌ها در حالی رخ داده بود که ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانه‌ها به دلیل نقص قطعات دپو شده بودند. به هر صورت، تمام این اتفاقات در بازار خودرو در سال ۱۳۹۷ باعث جهش قیمتی بسیار چشمگیر در بازار خودرو شد و با آغاز سال ۱۳۹۸ حالا این پرسش مطرح است که وضعیت قیمت خودرو در سال جدید چگونه خواهد بود؟ آیا دوباره با جهش قیمتی در بازار خودرو مواجه خواهیم شد؟

صدای پای واردات خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور به گوش می‌رسد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از وضعیت بازار خودرو‌های داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۸ گفت: قبل از هر گونه صحبتی، باید بگویم که در سال ۱۳۹۸، ما همچنان ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی را خواهیم داشت و بنابراین عرضه این نوع خودرو‌ها کاهش خواهد یافت. همچنین ممنوعیت تبادلات مالی را بین شرکت‌های خودروساز داخلی یا تولیدکنندگان با قطعه سازان خارجی خواهیم داشت که این محدودیت هم دوباره منجر به کاهش عرضه خواهد شد. به علاوه دو خودروساز بزرگ داخلی که نقش اصلی را در بازار خودرو ایفا می‌کنند در سال ۱۳۹۸ تعهدات بسیاری دارند که اگر بتوانند این دو خودروساز در سال ۱۳۹۸ تنها تعهداتشان را با توجه به محدودیت‌هایی که برای آن‌ها به وجود آمده است انجام دهند، فقط می‌توانیم بگوییم که آن‌ها در حالت سر به سری قرار خواهند گرفت. پس در سال ۱۳۹۸ از ناحیه کاهش عرضه خودرو بازار خودرو تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، با توجه به اینکه مردم به خودرو نیاز دارند پس تقاضا برای خودرو کاهش نخواهد یافت. نتیجه آن که اگر وضعیت در سال ۱۳۹۸ برای ارز و سایر شاخص‌هایی که به نوعی اهرم‌های اقتصادی محسوب می‌شوند، به مانند سال ۱۳۹۷ باشد، قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

مهدی دادفر همچنین برای جلوگیری از این میزان افزایش قیمت خودرو در سال جاری، پیشنهادهایی نیز برای بازار خودرو داشت و گفت: دولت در سال ۱۳۹۸ موضوع واردات خودرو را بازبینی و واردات را آزاد کند و نرخ تعرفه‌ها را به قبل از سال گذشته و به بازه ۴۵ درصد و ۵۵ درصد بازگرداند. از این طریق دولت می‌تواند مقداری از تقاضای خودرو را در بازار خودرو پاسخ دهد و افزایش قیمت‌ها را کنترل کند.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دولت واردات خودرو در سال ۱۳۹۸ را در دستور کار خود دارد، اما می خواهد این واردات را انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دهد. این کار نمی‌تواند در تنظیم بازار خودرو و قیمت خودرو‌ها موثر باشد و دولت باید واردات خودرو را در اختیار واردکنندگان قرار دهد و از انحصار در این زمینه بپرهیزد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
باز هم انحصار اون هم دست افرادی که سابقه افتضاحی در این مپارد دارن؟! تا کی مردم ایران باید تاوان سومدیریت در این کشور رو بدن؟!
اینها هنوز تعهدات ۹ ماه قبل خودشون رو تحویل مردم ندادن واردات رو هم بدید به دستشون؟! کجای دنیا این کار رو میکنن؟!!! مثلا در ژاپن تویوتا داره بنز وارد میکنه؟! چقدر باید مردم پول زور بدن؟! چرا مثل بقیه دنیا اجازه نمیدید شرکت های خودرو ساز درست و حسابی مثل تویوتا بنز کیا و هیوندایی مستقیما اتوموبیل وارد کنن و اقساط به مردم بفروشن؟! حتما تویه ر کاری باید رانت برای یک عده که الان هم کاملا برای مردم مشخص شدن وجود داشته باشه؟!
دولت خودش مشتاق افزایش قیمت خودرو هست چون خودش سود میبره! ولی مسئله اینست که دلال ها که هر کدوم ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا ثبت کردن مجبورن بریزن تو بازار ماشینارو و قیمت ناگزیر باید بیاد پایین!
استعمار شاخ و دم داره و فقط انگلیسی حرف میزنه اره؟ این استعمار نیست؟
دولت میخاد هم از آخور بخوره هم از توربا............واردات با خودش و تولید هم با خودش کسی دیگر نمیتواند سود ببرد......دلال هم خودش....
با دلار 13 هزار تومانی و تعرفه گمرکی دو برابر ارزش خودرو، دقیقا چه خودرویی میشه وارد کرد که طبقه متوسط بتواند خریداری کند؟ یک خودرو سدان متوسط حداقل 10000 تا 12 هزار دلار قیمت دارد، با دلار 13 میشه 130 میلیون تومان، + تعرفه گمرکی = بالای 200 میلیون تومان
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
برادر خودروی وارداتی اگر هم باشد برای قشر ثروتمند است نه کس دیگر
هر دم از این باغ بری می رسد . .
وای بر این دولت
خودروهای خارجی وحشتناک گران شده اما خوب وقتی پرشیا ۱۰۰ میلیون شده خودرو خارجی جای خود دارد.
خودرو سازی ها همه برای دولت منبع درآمد می‌باشند و هر چه گرانتر کنند به نفع دولت میباشد
کار را باید به مردم و بخش خصوصی واگذار کنید.
بادرود،شمابه کشورهای بزرگ چون امریکا،کانادا،وکشورهای اروپایی واسیایی نگاهی بیندازیددرحالی خودتولیدکننده بهترین برنداتومبیل هستندواردات برندهای غیرازتولیدات خودراآزادگذاشته اندومردم حق انتخاب دارندوهرساله دررقابت بهترین هستند.
دولت اگر میخواد کاری مثبتی در جهت رفاه مردم بردارد بهتر است عوارض گمرکی خودرو را بردارد و گرنه اش همان اش و کاسه عوض میشود فقط ثروتمندان با خرید اتومبیلهای میلیاردی حاشو میبرند و ما حسرتشو میخوریم.
سوداگران براي تاراج منابع ارزي كشور دست به كار شده اند. لابي با منابع قدرت - داخل و خارج دولت - را موثر و از نظر دور نمي دارند
هر که به فکر خویش است کوسه به فکر ریش است در شرایطی که ممکن است صادرات نفت ایران زیر یک میلیون بشکه شود این بنده خدا دنبال واردات خودرو است جل ال خالق
این کشور از بومی سازی صددرصد پراید عاجزه اونوقت میره با آمریکا شاخ به شاخ میشه و عاقبتش هم میشه همین بدبختی فعلی
چرا ایران شده بازارخودرو خیابانهای اروپا رو که میبینی خلوت خلوت بدون الودگی هوا ولی کشورما مهدالودگی هواست -چرااینهمه پول برا چشم وهمچشمی خرج میکنید به جای اینهمه خرج با این پولها برین تولیدکنین کشاورزی کنید هم سود میکنین هم چرخه اقتصاد رو میچرخونین به خدا حیف اینهمه پول که به 500کیلو اهن میدین -اینهمه ماشین داشتن به نفع مون بود که اروپاییها 50سال جلوترازماهستن به فکرش می افتادن واینقد ماشین به ایران صادرنمیکردن
با سلام
تا وقتی این سیستم دلالی وجود دارد و خود دولت نیز دلال است هیچ چیز درست بشو نیست که نیست. تنها راه حل حرکت از سوی مردم است تا همه این دلالان به زمین بخورند که صد البته هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد
بازهم یک کلک دیگر برای خال یکردن جیب مردم ...............................................ماشین را به قیمت 7 میلیون وارد کنند بهترین ماشی هها ....به 180 تا 200 میلیون بفروشند .علی برکت الله
بازار تشنه سرمایه گذاری در مسیرهای اشتباه است. یعنی مردم. نه آنکه ملت دنبال خرید خودرو برای خود باشند. دوباره برگشته ایم به اوایل دهه هفتاد که ملت برای سرمایه گذاری ادنبال خرید پرایدند.
واگذار همه مسئولین افزایش قیمت ها به خداوند متعال.
40 سال است هنوز مشگل خودرو در ایران حل نشده
واقعا عرضه را کسی از مجلس یا مسولین توضیح دهند
وبا این حال باز هم به اینها میگی خودروساز؟خودروفروش یا خودرو مونتاژکن مناسبتره
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
بخدا خودرو فروش بودن شرافت داره به تولید کردن ارابه مرگ
تعداد ماشین در مملکت نسبت به جاده و خیابان موجود بسیار زیاد است کلا تولید و واردات آن را تعطیل کنید.
هیچ اتفاقی نمی افتد.
قرار نیست هر آدم حتی بیعار و بیکار هم یک ماشین داشته باشد و بنزین مفت هم بخواهد!!!
اگر وارد بشه برای ثروتمندان هم که باشه برای ما هم بهتره
پس از اولم مشکل واردات غیر قانونی و تامین ارز نبود میخواستن با ممنوعیت شرکتای خصوصی کوچکتر ورشکست بشن تا اون دوتا کل بازارو قبضه کنن چه داخلی چه وارداتی نه واقعا خوشم اومد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل