بازدید 3703
اقتصاد در گذر زمان

از پذیرش استعفای محمد مصدق تا تعمیرات هواپیماهای ایرانی در اسرائیل

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۸۷۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 22 March 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

2 فروردین ۱300، احمدشاه قاجار استعفاي محمد مصدق والي فارس را كه حاضر به همكاري با دولت كودتايي سيدضياء الدين طباطبايي نبود، پذيرفت‌. مصدق روز 16 اسفند 1299 دوهفته پس از كودتاي رضاخان از مقام خود استعفا كرده بود.


2 فروردین ۱342، مصادف با شهادت امام صادق(ع) بود. به همين مناسبت از طرف آيت ‏اللَّه گلپايگاني، مجلس سوگواري در مدرسه فيضيه قم برپا گرديد. پس از شروع مراسم، ناگهان افرادي كه خود را به شكل دهقانان و مردم عادي درآورده بودند، مجلس را به هم زدند. با واكنش مردم و طلاب نسبت به اين موضوع، نيروهاي پليس وارد عمل شده و به ضرب و جرح مردم و طلبه‏ ها پرداختند. در اين واقعه، مزدوران پهلوي، تعدادي از طلبه ‏ها را از طبقه دوم و پشت بام فيضيه به حياط پرت كردند. عده زيادي كشته و زخمي شدند. اين تهاجم وحشيانه، باعث خشم شديد امام، موضع‏ گيري عليه رژيم و انزجار مردم از نظام طاغوتي گرديد. همزمان با هجوم مأموران رژيم شاه به فيضيه، درگيري ‏هاي مشابهي در مشهد و تبريز روي داد و علاوه بر ضرب و جرح مردم، تعدادي نيز دستگير شدند.


2 فروردین ۱۳43، روزنامه صهيونيستي «يديعوت احرونوت» گزارشي مستند از تعميرات هواپيماهاي شركت هواپيمايي ايران در سازمان تعميراتي «لود» واقع در شهر اسرائيلي «ليدا» منتشر كرد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و سایت روزنامک

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان