بازدید 17994
گاردین فاش کرد؛

پشت پرده اقدامات اخیر محمد بن سلمان در غیاب پدرش/ بوی توطئه در دربار سعودی

در یک سال اخیر، خبرها و گزارش های زیادی در رابطه با اختلاف میان ملک سلمان پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد و فرزند ملک سلمان منتشر شده است. نشانه های زیادی درباره اختلافات احتمالی میان ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان وجود دارند. این اختلافات در جریان سفر اخیر ملک سلمان به مصر جهت مشارکت در اجلاس سران عربی ـ اروپایی و تصمیماتی که ولیعهد در غیاب پدر گرفت بیشتر خودنمایی کرده است.
کد خبر: ۸۸۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 06 March 2019

در یک سال اخیر، خبرها و گزارش های بسیاری در رابطه با اختلاف میان ملک سلمان پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد و فرزند ملک سلمان منتشر شده است.

به گزارش تابناک، این اختلافات بیش از هر چیز ریشه در سیاست های بلندپروازانه و بحران زای شاهزاده و رویکرد محافظه کارانه پادشاه دارد. تا جایی که بسیاری از ناظران، تغییر و تحولات اخیر در دستگاه سیاست خارجی عربستان و برکناری عادل الجبیر را در همین راستا ارزیابی می کنند.

در همین زمینه، روزنامه انگلیسی گاردین نوشت، نشانه های زیادی درباره اختلافات احتمالی میان ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان وجود دارند. این اختلافات در جریان سفر اخیر ملک سلمان به مصر جهت مشارکت در اجلاس سران عربی – اروپایی و تصمیماتی که ولیعهد در غیاب پدر گرفت، بیشتر خودنمایی کرده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشت، مشاوران ملک سلمان، پادشاه عربستان در جریان حضورش در مصر در اواخر فوریه نسبت به وقوع تحرکی علیه سلطنتش هشدار دادند؛ هشداری که وحشت حلقه اطرافیان ملک سلمان را برانگیخت و منجر شد تیم امنیتی جدیدی از عربستان برای حمایت از ملک سلمان در زمان حضورش در مصر اعزام شود.

به نوشته این روزنامه، تیم امنیتی جدید متشکل از سی تن با وسواس و دقت وزارت کشور انتخاب و با تیم امنیتی همراه ملک سلمان تعویض شدند. این تغییر در نتیجه نگرانی‌هایی از بابت میزان وفاداری و سرسپردگی افراد تیم قدیمی ولیعهد سعودی بود.

همچنین مشاوران ملک سلمان تیم امنیتی را که مقامات مصری برای حفاظت از پادشاه در طول زمان اقامتش در قاهره تعیین کرده بودند، اخراج کردند.

گاردین به نقل از یک منبع سابق می‌افزاید، اختلاف بین سلمان و ولیعهدش زمانی علنی شد که محمد بن سلمان در فرودگاه ریاض در بین استقبال کنندگان از پادشاه حین بازگشتش از مصر نبود.

پشت پرده اقدامات اخیر محمد بن سلمان در غیاب پدرش/ بوی توطئه در دربار سعودی

این روزنامه در ادامه می‌آورد، ولیعهد که در جریان حضور پدرش در مصر جانشین او شده بود ـ طبق روال همیشگی ـ دو تصمیم مهم در نبود پدر گرفت؛ یکی تعیین اولین سفیر زن سعودی یعنی شاهدخت ریما دختر بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن و دوم ترفیع رتبه خالد بن سلمان و تعیین او به مقام معاون وزیر دفاع در حالی که او پیش از آن سفیر عربستان در واشنگتن بود.

بیشتر بدانید

این منبع ادامه داد: ملک سلمان از این عزل و نصب‌های ولیعهدش آگاه نبود و مشاورانش از طریق اخبار تلویزیون او را مطلع ساختند و ملک سلمان برای تعیین پسرش خالد جهت چنین پست بالایی به این دلیل که گامی زودهنگام بوده، بسیار خشمگین شد.

نزدیکان ملک سلمان از او خواسته بودند بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها در عربستان مشارکت کند تا مانع از قدرت یابی بیشتر و افتادن اختیارات بیشتر به دست ولیعهدش شود.

شواهد و شاخص‌های مذکور را باید به اختلافات قبلی بین ملک سلمان و ولیعهدش درباره حل و فصل پرونده جنگ یمن، تعامل عربستان با اعتراض‌های مردمی در سودان و الجزایر و نیز موضع‌گیری عربستان در قبال تحولات مربوط به درگیری فلسطین و اسرائیل افزود.

به نوشته این روزنامه، ملک سلمان تلاش کرده تا برخی خسارات‌ و خدشه‌هایی که به عربستان در اثر جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی وارد شده را جبران کند.

این در حالی است که یک مقام سعودی عالی رتبه گزارش گاردین درباره وجود اختلاف میان ملک سلمان و ولیعهد را رد کرد. سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن روز دوشنبه گفته بود، معمولا ملک سلمان زمانی که به خارج از کشور می‌رود طی حکمی سلطنتی، اداره امور کشور را به جانشینش یعنی ولیعهد می‌سپارد این دستور در زمان سفر او به مصر نیز اجرا شد.

به گفته این مقام، تصمیماتی که محمد گرفت، در حکم جانشین پادشاه و به نام او بود و هر گونه اشاره‌ای به عکس این موضوع درست نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
تابناك جون الان يك ساله داري ميگي تو عربستان بوي توطئه مياد
تو اين يك سال مملكت خودمون باتورم نابود شد و رفت بوي توطئه رو حس نكردي و همش تو فكر توطئه تو عربستاني!!!!
بابا بسه ديگه اينقدر منحرف كردن افكار مردم
اگه مردي پست من رو منتشر كن
ووووووواااااااااااااااااااااییییی
الانه باید
نگران دربار سعودی هم باشیم !!!!!!!
ایرانی ها با اتحاد که با هم دارند جلوی هر تجاوز گری را خواهند گرفت این را تاریخ نشان داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
البته اول باید فرجی شود تا از قید و بندهای صف گوشت آزاد شوند، هول و هراس قیمت شکر و پنیر و برنج را نداشته باشند، از تامین سفره شام شب خود مطمئن شوند، سلاطین همه چیزخوار از جامعه آنها برچیده شوند، احتکار در صنعت خودرو، پتروشیمی، واردات شکر، دپوی گوشت قرمز و سفید، بهرا های کمرشکن بانکی، اختلاس، بی کفایتی و دزدی برچیده شوند، آونقت از اتحاد شاید بتوان حرف زد، بدون اینکه شنونده از خنده روده بر نشود!!!!
یعنی به جایی رسیدید که مجبورید چشم امید به وقایع داخلی عربستان بدوزید!
درگشته كه تلوزيون نبود ويا امكا ن پخش مستقيم مسابقات فوتبال فراهم نبود مسابقه از طريق راديو توسط يك نفر گزارشگر گزارش ميشد گزارشكر مسابقه را طورى گزارش ميكرد كه شنوده احساس ميكرد توپ دردست تيم خودى است ناگهانى اعلام ميكرد كه گل خورديم وشنونده شوكه ميشد حالا هم غرب يكدفعه نمى ميخواهد اعلام كند درعربستان گل خورديم دارند مقدمات وزمينه اعلام خبر شكست خود درعربستان را با پخش اين خبرها فراهم ميكنندً وبزودى انرا با سرافكندگى اعلام خواهد كرد
آقا اگه ترامپ بمیره بن سلمان تیکه تیکه شه نتانیاهو بره زیر تریلی باور کنید سیب زمینی صدتونم قیمتش پایین نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
گرچه همه میدانیم که بیشتر نابسامانی های داخلی نتیجه سیاستهای لیبرالی و عملکردهای ضعیف مسئولان اشرافی منش کشور دارد ولی این بمعنای حذف نقش امریکا و غرب و دیگر دشمنان ما نیست.
فقط به یک مورد اگر بخواهیم اشاره کنیم سوال میکنیم که دزدها در ایران به کجا فرار میکنند. مگر به غیر از این کشورهای دشمن ما.
خوب اگر انها جای فرار نداشتند ایا بهمین سادگی جرئت دزدی داشتند؟
جوابها کاملا معلوم است و نقش دشمن در فساد داخلی کاملا گویا است.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
یه سر برو ادارات یکماه بیخودی الاف میشی تا یه امضا بگیری بدبختی کشور از ناکارامدی کارمندان دولتی نه ترامپ نه بن سلمان مقصرند مقصر از ناکارآمدی و بی مسوولیتی مدیران
اگر این پیش بینی ها حققیت داشت، الان مدتها بود آمریکا از صفجه روزگار محو شده بود، اروپا را هم با خودش با درک اسفل کشانده بود، اسرائیل چنان نابود شده بود انگار که اصلا وجود نداشت، سایر دشمنان واقعی یا خودساخته و تصوری ما در برابرمان به خاک افتاده و برای دو روز زندگی بیشتر زار می زدند. کهکشانها مستعمره ما شده بودند و خورشید به فرمان ما نور افشانی می کرد و ماه زاویه گردش خود به دور زمین را طبق خواست و اراده ما تنظیم می می کرد و سایر کائنات و همه هستی با حرف شنوی کامل زا منویات بزرگان خطاناپذیر ما بهشت عدن را روی همین زمین پدید آورده بودند!!!!
در اینکه بین این دو اختلاف نظر وجود داره هیچ شکی نیست و صد البته طبیعی هم هست. یعنی تا حالا شما (منظورم همه ما ها هست)با پدرمون اختلاف نظر نداشتیم؟ من خودم بارها و بارها با پدرم اختلاف نظر داشتم. حالا در این هم هیچ شکی نیست که بن سلمان با پادشاه اختلاف نظر داشته باشه! مخصوصا اینکه بن سلمان امروزی تر فکر می کنه و پادشاه عربستان قدیمی تر. حالا این وسط ممکنه تصمیمی که بن سلمان بگیره، ملک سامان خوشش نیاد اما اینجوری هم نیست که با هم دشمنی داشته باشند. آخه دلیلی هم نداره، پدر و پسر!! بعد هم بن سلمان می دونه که در اینده نزدیک بر تخت شاهی می شینه! پس دلیلی نداره که بخواهد با دست خودش ریشه خودش رو بزنه. شانس هم نداریم به خدا. بن سلمان تو خانواده ای به دنیا اومده که باباش شاه بوده. یکی هم متاسفانه تو خانواده ای به دنیا میاد که باباش یا معتاده، یا .... خدایا اخه مگه انسان می تونه کاری بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
دوست عزیز، انچه در این گزارش ها سعی می شود القاء شود، بیان اختلافاتی نیست که به هر حال همه جا وجود دارد، بلکه نوعی پیشگویی های دل خوش کنک درباره فروپاشی قریب الوقوع در نظام سیاسی دیگر کشورها است، و تنها درباره عربستان هم نیست، بلکه از همان ابتدای انقلاب پیش بینی می شد کشورهای غربی روزی مانند گرگ های وحشی همدیگر را بدرند، کشورهای مرتجع عرب به خاک مذلت بیافتند، صدام از فرط جنون سر به بیابان بگذارد و همنشین وحوش صحرا شود، شوروی با آغوش باز پذیرای اسلام شود، و بسیاری چیزهای دیگر، و متاسفانه سیاست های ما در برخورد با جهان خارج تا اندازه بسیاری متاثر از همین امیدهای واهی بوده و است.
تابی جان اون بوی غذای روی گازه که سوخته برو زیرشو خاموش کن توطئه کجا بود ببم جان
آقاي نويسنده مقاله در يك كشور ديگر حلا فرض كنيم پسر ميخواد پدر را بكشه به من و شما چه
تابناک هروقت پیش بینی کردی اشتباه از آب درآمد.توروخدا از بن سلمان وترامپ بگذر .می خاهم برم یک کشور خارجی .لطفا اگه ما ایرانی ها یک کشور دوستی داریم راهنمایی کن چون هرچه تحقیق کردم کشور دوست که به عنوان یک ایرانی بتونم راحت سفر کنم وجود نداشت .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی