بازدید 15987

جدال سفیران ایران و انگلیس بر سر پشت پرده فعالیت‌های «بی. بی. سی فارسی»

روز پنجشنبه بعیدی نژاد در نخستین پیام توییتری خود نوشت: «بی.بی.سی فارسی» نمی‌تواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون هزینه های آن از بودجه عمومی کشور تأمین می شود؛ بنابراین فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است.
کد خبر: ۸۸۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 28 February 2019

روز پنجشنبه بعیدی نژاد در نخستین پیام توییتری خود نوشت: «بی.بی.سی فارسی» نمی‌تواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون هزینه های آن از بودجه عمومی کشور تأمین می شود؛ بنابراین فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است.

وی افزود: کمیته‌ای از مجلس بریتانیا نیز سه سال قبل از راه اندازی این شبکه، مؤکدا به شبکه بی.بی.سی توصیه کرده بود برای ایجاد تغییرات سیاسی در ایران به ایجاد سرویس فارسی اقدام نماید.

«راب مکر»، سفیر انگلیس در تهران در پاسخ به این توییت ادعا کرد: بی‌بی‌سی کاملاً به لحاظ سردبیری مستقل است. به همین دلیل است که در سطح جهان همواره به‌عنوان یکی از منابع خبری مورد اعتماد ارزیابی می‌شود.

بعیدی نژاد سپس سندی را توییت کرد که در آن نوشته است: سرویس جهانی بی.بی.سی از طریق عوارض تلویزیون در انگلیس تأمین می‌شود، درعین ‌حال، بودجه‌ای معادل 289 میلیون پوند از سوی دولت به این شبکه تخصیص داده ‌شده که در پنج سال تا سال 2020 پرداخت می‌شود.

سفیر ایران افزود: اما در خصوص اعتماد عمومی به این شبکه، بر اساس بررسی‌های رسانه‌ای در انگلیس، از هر شش نفر در این کشور، تنها یک نفر به اخبار و تحلیل‌های بی.بی.سی اعتماد دارد.

جدال سفیران ایران و انگلیس بر سر پشت پرده فعالیت های «بی.بی.سی فارسی»

سفیر ایران در لندن پیش از این فاش کرده بود: بسیاری از ایمیل‌ها و اسناد فارسی توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای افشای علنی افراد و شرکت‌های خارجی و ایرانی درگیر در دور زدن تحریم‌ها در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته است.

بعیدی‌نژاد در صفحه تلگرامش نوشته بود: «پروژه‌ای که بی‌بی‌سی فارسی به بهانه فساد مالی یک شرکت ثبت شده در موناکو آغاز کرده است، البته قابلیت پیگیری در دادگاه دارد، ولی مسأله محدود به این نیست.»

وی افزود: «در یک دید وسیع‌تر، این پروژه در راستای مشروعیت ساختن برای تحریم‌های آمریکا در کنار مشروعیت زدایی از اقدامات دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و معرفی تمامی شبکه‌های داخل و خارج ایران برای دور زدن تحریم‌هاست.»

بیشتر بخوانید

سفیر ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها چندین سال است ادعاهای زیادی از وجود هزاران سند از فعالیت‌های چندین شرکت مستقر در خارج از ایران و از فعالیت‌های اشخاص داخلی و خارجی در دور زدن تحریم‌ها علیه ایران مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: «آنچه امروز مسلم است، اینکه حالا در یک تقسیم مسئولیت، بسیاری از ایمیل‌ها و اسناد فارسی توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای افشای علنی افراد و شرکت‌های خارجی و ایرانی درگیر در دور زدن تحریم‌ها در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته است.»

وی افزود: «هدف اصلی این پروژه در این شرایط خاص، ترساندن شرکت‌های خارجی در معامله با ایران و افزودن نام جدید اشخاص و شرکت‌ها به لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکاست. بی‌بی‌سی فارسی امروز در آستانه بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نباید به خود اجازه دهد، به ابزاری در دست تیم ترامپ تبدیل شده و در خیانتی تاریخی علیه ملت ایران با تیم ترامپ شریک شود. تقاضا می‌کنیم بی‌بی‌سی فارسی فوری محتوای این برنامه را تغییر دهد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳۲
سفیر ایران اشتباه کرد.
چند درصد در دنیا به سیمای ما اعتماد دارند،:؟
پس شبکه های خبری خودمون چی
این همان رادیویی است که وظیفه اصلی خبر رسانی و هماهنگی های اطلاع رسانی در انقلاب را به گردن داشت و بسیار عالی کار کرد و باید از ایشان تشکر و قدردانی گردد
آقای بعیدی نژاد این دو سوال رو لطفاً پاسخ دهید؟
1- بودجه صدا و سیما از کجا تامین میشود؟
2- از هر 6 ایرانی چند نفر به اخبار صدا و سیما اعتماد دارند؟
باسپاس
مخاطبان بی بی سی به شدت کم شده اند چون مردم می بینند و فهمیده اند که بی بی سی فارسی با جناح هایی در ایران همصدا و منافع مشترک دارد به همین خاطر مردم از بی بی سی روی گردان شده اند.
بی بی سی هر چی که باشه از صدا و سیمای ما بهتره
هر کس بی بی سی در برنامه رصد خبریش باشد به کل ذهنش را باید از نو به روز رسانی کند
آیا یک گزارش بی بی سی فارسی (که کسی به جز فارسی زبانان کسی آن را نمی بیند) بیشتر در ترساندن سرمایه گذاران خارجی در ایران موثر است یا دستگیری اتباء خارجی و سرمایه گذاران دو ملیتی، یا نهادهایی خود تحریمی و حضور سرمایه گذاران خارجی را تهدیدی در حریم های انحصاری امپراطوری های مالی خودشان می بینند؟
چشم تغییر می دهیم.
راست میگه باید مثل شبکه های خبری ما مستقل باشه بی بی سی اینجوری درست نیست اعتماد عمومی به اخبار رو هم از ایران یاد بگیرن
دیگه با شبکه های خارج کشورم کار دارن اونم می خوایدببندید ؟!
هر چی بگید بی بی سی مورد اعتمادتر است! اگر بگوییم بی بی سی بد،باید بگوییم شماها بدترترتر
این سفارت انگلیس ببندن بره پی کارش. ما به جز استعمار و استبداد و غارت منابع و منافعمون از انگلیسی جماعت خیری ندیدیم. انگلیس# استعمار# غارتگران ایران# عاملان قحطی ایران
به این آقای سفیر بفرمایید:
اولا آیا از هر 6 نفر، یک نفر مخاطب کم هست؟
ثانیا این نظرسنجی در مورد سرویس جهانی انجام شده؟ چرا آدرس غلط میدن. در مورد بی بی سی فارسی چرا آمار نظرسنجی ها رو اعلام نکرد؟!!
ثالثا، آقای سفیر! تاکنون به عبارت «روزنامه نگاری تحقیقی» برخورد نکردین؟! این گزارش بی بی سی فارسی یک نوع روزنامه نگاری تحقیق هست.
رابعا؛ مگر بودجه العالم و پرس تی وی و امثالهم از کجا میاد؟! با این فرض که بودجه بی بی سی از طریق دولت باشه (که البته اشتباه می کنید شما)، رویکرد بی بی سی همیشه بی طرفی بوده. مشکل از ذهنیت ماها هست که مثل داخل کشور تصور می کنیم وظیفه رسانه تعریف و تمجید از عملکرد مسئولان هست.
بجای تفکرات دائی جان ناپلئون، به بی بی سی اجازه تهیه گزارش در ایران رو بدین.
با 200 تا کارمند کل فضای رسانه ای رو تسخیر کرده و به مرجع خبری بعد از فقط 10 سال کار حرفه ای تبدیل شده
اینها کارمندان همین افرادی بودن که در روزنامه های داخل ایران فعال بودن. مشکل از رویکردها و طرز تفکرات شما آقایان حاکم در ایران است.
خامسا، ....
سادسا، ...
.....
جالب اینجاست برعکس انگلیس از هر 6 نفر در ایران یک نفر به اخبار بی بی سی اعتفاد ندارد
معلومه آقای بعید نژاد خیلی بیکار تشریف دارند
نه اینکه اینجا توی ایران همه رسانه ها مخصوصا رسانه ملی به دولت وابسطه نیستن و از دولت بودجه مستقیم و یا انواع یارانه ها را نمی‌گیرند؟!!!
حالا مثلا مگه شبکه های ما از بودجه دولتی مگه ارتزاق نمی کنن ؟ پس این ها هم مستقل نیستن . چرا یک چیزی میگیم که حدلقل خودمون رعایتش نمی کنیم
خب پس با این احتساب صدا و سیمای ما و بسیاری از مطبوعات ما هم مستقل نیستند چونکه ( به دلایل سفیر در مورد غیر مستقل بودن بی بی سی مراجعه شود)
بدم نیستن زیاد سخت نگیرین
طوری که بی بی سی فارسی از ما دفاع میکنه اخبار بیست و سی نمیکنه! دست پیش گرفتن پس نیفتن...
استقلال رو بابد از پرس تی وی یاد بگیره که پولشو مردم امریکا وانگلیس میدن خخخخخ.
لطفا خبر رو کاملا منتشر کنید...
جواب سفیر انگلیس رو باید کامل منتشر می کردید....
میگم اگه بی بی سی روایت فتح و برنامه های آقای حسن عباسی رو پخش کنه بعیدی نژاد راضی میشه?
عجب توقعاتی حمید آقا داره
صدای و سیمای ایران هم مستقل نیست به همان دلیل.
من نمیدونم این بی بی سی چه سری داره که ازاون صبح که روشنش میکنیم بااینکه از 8صبح به بعد تکرار اخبارش رومیزاره ولی توخونه مااز همون صبح تا5 عصر روشنه ومامرتب داریم اخبارتکراریش روگوش میکنیم بعدا از 5عصر دوتاگوش وچشم داریم دوتا دیگه هم قرض میگیریم وتا آخرشب هم هی دوباره اخبارتکراریش روگوش میدیم واقعا من موندمم بااینکه تلوزیون خودم اخبارجدید میده ولی بعد از دودقیه سرخط خبراش میگم اونجا آدمی دوغگو ودوباره میزارم رواخبارتکراری بی بی سی شاید بیش از ده ساله ای یه کارتکراری توخونه ماشده وهیچکسی هم اعتراضی نداره واقعا شماها باید یه فکری جدیدی کنید
آیا تابناک مطالب دیکته شده از بریتانیا رو پخش میکنه که توقع دارید بی بی سی مطالب باب میلتان رو پخش کنه
اره صدا وسيماي ما و پرس تي وي با بودجه هزار ميليارد تومني مستقلن
یک افسانه در ایران بین مردم رایج است که شبکه های خبری در غرب آزاد هستند. البته شبکه های سرگرمی زیاد است اما در انگلیس فقط یک شبکه خبری است BBC یا در آمریکا Fox و CNN و یا در کانادا CBC. اینطورنیستکه جریان اخبار در غرب آزاد باشد. البته مطبوعات در افشای فساد دولتی آزادند. که در ایران هم باید این اقدام صورت گیرد.
آقای بعیدی نژاد حرفش غیر منطقیه و مخالف دموگراسیه و رسانه آزاد را بر نمیتابه
ولی در ایران برعکسه ها !!!!!!!!!!!!!!!!!از هر ۶ نفر ۵ تا به بی بی سی اعتماد دارن
بیبیسی به 70 زبان مرده و زنده برنامه دارد بجز به زبان عبری! تمامی اخبار و گویندگان این شبکه حرفه ایی هستند البته واقعا خبر هایش به روز و درست است ولی به صورت کاملا عامدانه و هدفدار بیان میشود که اهداف مورد نظرشان را به بیننده القا میکنند اخبار را به صورت هدفمندی بی اهمیت یا پر اهمیت جلوه میدهند در برنامه های نظر سنجی هرگز حرفهای مخالفان خودشان زا پخش نمیکنند اگر گاهی میبینید از همه کشورهای دیگر مثل امریکا و اروپا نیز خبر ناجور میگوید البته خیلی کوتاه علتش این است که اصولا انگلیس هرگز با هیچ کشوری کاملا خوب نیست و با همه دشمن است و کارش انگولک کردن همه است به نوعی که اخلال ایجاد کند و خودش را کنار بکشد فقط بجز اسراییل که چون بچه ناخلف خودش است!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر