بازدید 6750

آقای کلانتری، به ذی‌نفعان شکار هم باج ندهید!

نکته جالب توجه، اشاره معاون رئیس جمهور به استدلال‌هایی در دفاع از شکارفروشی است که با شواهد توسط متخصصان امر رد شده‌اند؛ اما کلانتری آن‌ها را چماق می‌خواند. استدلال‌هایی نظیر اینکه باید نر‌های سن و سال دارتر را کشت تا نر‌های جوان‌تر فرصت جفت‌گیری بیابند، گویی در حیات کره خاکی همه گونه ها از بین رفته‌اند، جز آنهایی که شکارچیان به دادشان رسیده و تداوم نسلشان را موجب شده‌اند!
کد خبر: ۸۸۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 27 February 2019
تابناک اجتماعی -
سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان که پیش از این تأکید داشت، همه انتقادات در خصوص شکارفروشی از سر غرض ورزی با ایشان است، بالاخره یک گام عقب نشست و بخشی از انتقادات را وارد دانست!

به گزارش «تابناک»، در روز‌هایی که بازار شکار پرندگان مهاجر در شمال و جنوب غربی کشورمان به شدت داغ است و بار دیگر انفعال سازمان حفاظت محیط زیست، صدای معترضان این نسل کشی را درآورده، عیسی کلانتری در گفت وگو با برخی خبرگزاری‌ها، بر باج ندادنش به دیگران تأکید دارد.

گفت‌وگویی که در آن معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ادبیاتی عجیب، نمایندگان مجلس را به خیمه زدن در سازمان حفاظت محیط زیست فراخوانده، انتقادات به شکارفروشی را چماقی بر سر سازمان حفاظت محیط زیست دانسته و منتقدان شکار را به باج خواهی متهم کرده است.

اظهاراتی که در بخشی از آن، کلانتری مدعی شده در چهل سال گذشته و پس از انقلاب، هیچ زمانی بهتر از امسال با پرنده‌کشی در مازندران مبارزه نشده است. این در حالی است که آنچه تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از بازار پرندگان فریدونکنار در سال جاری، به تصویر می‌کشند از بیداد صیادان متخلف است و تخت‌هایی مملو از لاشه‌های پرندگان مهاجر از جمله گونه‌های در خطر انقراض.

اظهارنظری که نشان از بی اطلاعی رئیس سازمان از شرایط حاکم بر محیط زیست کشورمان دارد؛ اما زمان عجیب‌تر می‌شود که کلانتری تأکید می‌کند، روایات‌ مخابره شده از نسل کشی پرندگان مهاجر در شمال کشورمان درست نیست و برخی جوسازی می‌کنند و بعضی محیط بانان را کتک می‌زنند. سخنانی که نشان می‌دهد، این سازمان در مبارزه با شکارچیان شکست خورده است.

شکارچیانی که با کارویژه سازمان حفاظت محیط زیست در دوران کلانتری، مانع «ممنوعیت شکار» از پیش پایشان برداشته شده و فروش پروانه شکار به ایشان در دستور کار قرار گرفته تا همه جوره حمایت شوند، اما به رغم این اقدامات، از کتک زدن محیط بانان مضایقه نمی‌کنند؛ موضوعی که ظاهرا کلانتری و همکارانش با آن مشکلی ندارند!

رویکردی که در مقابل منتقدان شکارفروشی متفاوت است، به گونه‌ای که در این مدت نقدی در رسانه‌ای راجع به این منتشر نشده که سازمان حفاظت محیط زیست در قالب جوابیه به آن پاسخ ندهد و آن را مردود نخواند؛ موضوعی که کلانتری از آن به چماق منتقدان بر سر سازمان یاد می‌کند.

چماقی که معاون رئیس جمهور معتقد است، دلیل بلند شدن آن بر سر وی و همکارانش، وجود اشکالی در این سازمان است. اشکالی که در تشریح آن می‌گوید: «این اشکال به مجموعه ما بازمی‌گردد که به موقع اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. در خصوص موضوع شکار من از قبل گفته بودم، پیش از هر اقدامی اطلاع‌رسانی کنند و باید همه موضوعات را شفاف‌سازی می‌کردند، اگرچه که کارشان درست بود، شفاف‌سازی نکرده بودند و، چون شفاف‌سازی درستی انجام نشده این موضوع شکار به یک چماق تبدیل شد که بر سر خودشان و ما فرود آمد.»

سخنانی که هرچند در آن کلانتری به وجود یک اشکال در سازمان اعتراف کرده، تأکید دارد این اشکال در حد اطلاع رسانی است نه شکارفروشی؛ فروشی بی اشکال که با اطلاع رسانی به موقع همراه نشده و در نتیجه چماق بر سر سازمان فرود آمده است؛ اما کدام چماق؟ چماق انتقادات؟ مگر انتقاد چماق است؟ اگر فرض را بر چماق بودن آن بگذاریم، چگونه این چماق بر سر سازمان فرود آمده، اما نظر سازمان همانی است که از ابتدای شکارفروشی بود؟!

این ابهامات زمانی پررنگ‌تر می‌شوند که بدانیم تاکنون حتی یک کارشناس یا متخصص مستقل و غیرذی‌نفع در حوزه شکار، از سیاست شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست حمایت نکرده، بلکه برعکس، طی ماه‌های گذشته شاهد انتقادات گسترده دانشگاهیان، متخصصان، کارشناسان، سمن‌ها و فعالان محیط زیستی نسبت به صدور مجوز شکار بوده‌ایم. انتقاداتی که کلانتری تلویحا تأکید کرده مسموع واقع نشده‌اند و قرار هم نیست شنیده شوند!

نکته جالب توجه دیگر در این خصوص، اشاره کلانتری به استدلال‌هایی در دفاع از شکارفروشی است که با شواهد توسط متخصصان امر رد شده‌اند، اما کلانتری آن‌ها را چماق می‌خواند. استدلال‌هایی نظیر اینکه باید نر‌های سن و سال دارتر را کشت تا نر‌های جوان‌تر فرصت جفت‌گیری بیابند، گویی در حیات کره خاکی همواره این شکارچیان بوده‌اند که ناجی نسل گونه‌های حیات وحش شده‌اند، وگرنه حیات وحش خود تدبیری برای این موضوع نداشت و به کل از بین می‌رفت!

رویه‌ای که نه تنها کلانتری، که کل مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست در پیش گرفته‌اند و همانقدر که موجب انتقاد متخصصان این عرصه، دوستداران محیط زیست و فعالان حیات وحش قرار می‌گیرد، موجب خشنودی فعالان عرصه شکار است؛ آن‌هایی که برخلاف منتقدان، ذی نفع هستند و حرف و استدلالشان با کلانتری و همکارانش یکی است و هرگز به باج گیری و چماق بلند کردن و فرود آوردن متهم نشده اند.

شکاردوستانی که برخی شان در بدنه سازمان حفاظت محیط زیست به فعالیت مشغولند تا این پرسش پدید آید که آیا کلانتری و مجموعه تحت امرش به هیچ کسی باج نمی‌دهند؟ اگر این گونه است، دلیل همسویی با شکارچیان و شکارفروشان و گردانندگان تور‌های شکار چیست؟ تلاش برای حفظ گونه‌های حیات وحش؟ مگر ممکن است تبر مدافع حق صنوبر باشد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
در همه کشورها بحث شکار هست کشورهایی چون آلمان و مجارستان و آمریکا که هزاران و میلیونها راس شکار سالانه چرا با چنین مشکلاتی مواجه نمی شن؟چون اونحا به صورت علمی به این مسایل پرداخته میشه نه به صورت دیمی مثل کشور ما
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
ده پدری من معروف به حیوانات وحشی بود ،خودم شاهد گله های آهو بودم.
در زمان جنگ. در تابستانی در یک روز ۱۶ آهو را با ج ث شکار کردند که مشکل جا بجایی لاشه داشتند ،رودخانه همیشه ماهی داشت ودر زمان جنگ قورباغه هم کم شد چونکه عده ای با دینامیت ماهیگیری می کردند.
حال مسئله شکار دیگر معنی ندارد با حیوانات وحشی را وارد کنیم واز آنها مواظبت با کدام پول؟
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
حضور فردی در مسند محیط زیست که کارنامه قبلی فعلی اش بیشترین تقابل ممکن با محیط زیست را
، دارد
بیشتر به یک جوک تلخ شبیه است ،

جوک قرن ، جوک هزاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
در آن کشورها که مثال می زنید به سبب شکار بی رویه ای که در گذشته رخ داده نسل بسیاری از گوشتخواران مانند ببر و پلنگ و .. نابود شده ولی در ایران خدا را شکر هنوز برخی از گوشتخواران می زیند و سبب تعادل بخشی در جمعیت علفخواران هستند و دیگر نیازی به شکار انسان نیست پس بنابراین اگر مثالی از کشورهای دیگر می آورید شرایط آنجا را هم در نظر بگیرید و زیرکانه تنها به گفتن بخشی از حقیقت بسنده نکنید.
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
دشمن دریای خزر

استعفا استعفا
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
ناشناس جان با کدوم پول؟
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
تابناک سانسور نکن همون پولهایی که میدیم به هماسایه ها!به اون ناشناس عزیز می گم قاره اروپا گوشتخوارانی مثل کشور ما نداشته عزیزم که با شکار بی رویه نابود شده باشن کافیه به تاریخچه شکار اروپا نگاه کنین
حتما اینجا هم باید نظامی ها وارد شوند تا قانون اجرا شود جناب مسوول ؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
ظاهرا میل به نظامی کردن کشور به هر بهانه ای هدف عده ای می باشد!
خواهشمندم از تابناک در خصوص پروژه ای به اسم جاده دسترسی اختصاصی بندر شهر نوشهر هم تحقیق کنن ... چرا که پروژه ای که با قطع هزاران درخت برای مسیر فقط 2 کیلومتری از داخل حریم رودخانه ماشلک همراهه !!!
در سال 96 در همایش مهندسی ارزش وزارت نیرو این گزینه عبور از داخل رودخانه و قطع درختان مردود شده اما سال 97 به ناگهان گزینه بدون هرگونه مجوز زیست محیطی مصوب و برای مناقصه آماده میشه!
تفحص کنید بین مسئولای محیط زیست و بندرگاه چه قرارهای شفاهی پشت پرده ای گذاشته شده که حاضر به همچین تخریب گسترده ای در مجاورت باغ گیاه شناسی شدن اونم بدون مجوز زیست محیطی ...
تو اسناد مناقصه هم اومده که قراره بعد از شروع پروژه مجوز زیست محیطی توسط کارفرما گرفته شه و این به معنی زخمی کردن کار (اصطلاح عمرانی) و در عمل انجام شده قرار دادن سازمان محیط زیست برای صدور مجوز هست!
این هوچی گری تابناک برای چیست؟ برای این نیست که سایت تابناک به هر شکلی مخالف شکار است؟ نوشته های شما نشان میدهد که هیچ حقی برای شکار قائل نیستید ، پس لطفا به صراحت مخالفت را با مقوله شکار به هر شکلی اعلام بفرمایید و بی جهت دنبال نقد دلایل کارشناسی برای لزوم وجود برنامه مدون برای اعطای پروانه شکار نگردید. لطفا صرفا به مطالب احساسی خود در مخالفت با شکار بپردازید و نه اینکه ریاکارانه به خود قبای کارشناس محیط زیست جانوری بپوشانید. شما در قبال حجم عظیم تخریب محیط زیست و پناهگاه جانواران ( که عامل اصلی در کاهش جمعیتهای جانوری است) چندان حرفی برای گفت ندارید، ولی از قانونمند کردن شکار برای جلوگیری از یکه تازی شکارچیان غیرقانونی گله مندید. لطفا صادقانه سخن بگویید.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
جناب كورش نفس شكار كردن وگرفتن جان موجود زنده عملي
پرسش اينجاست در اين كره خاكي فقط شما حق زندگي داريد سخيف و وحشيانه است
معلوم نیست تو مسائل اجتماعی چطوری ۲ گیگ اینترنت جواب میده ولی تو مسائل زیست محیطی فقط با قتل و کشتار یا لباس بافتنی یا تیرو تنفگ.
بابا یه کم نرمتر
سازمانهای مطبوع این دولت با کتک خوردن افراد مشکلی ندارد من هم خیلی کتک خوردم
تنها موضوعی که دغدغه کلانتری نیست حفظ حفاظت محیط زیست دغدغه بزرگ وی اشتغال اقوام و دوستان دوره 12ساله وزارت کشاورزی است که موفق شدند
"استدلال‌هایی نظیر اینکه باید نر‌های سن و سال دارتر را کشت تا نر‌های جوان‌تر فرصت جفت‌گیری بیابند،.."

را مقایسه کنید با وضعیت بازنشستگان دولتی و خصولتی و جوانان بیکار و جویای نام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
خخخ فعلا که نر های سن و سال دار تازه به دنیا علاقه مند شدند مگه میشه از جاشون تکونشون بدی؟
بی حال ، منفعل ، بی قید و بی خاصیت ؛ بهترین القاب کلانتری !!
کلانتری هم بعد از تبدیل کامل محیط زیست به محیط نیست استعفا میده و کلی ازش تقدیر میشه ..کشت تراریخته نداشتیم که به لطف ایشون از سال اینده مجوز داده شد..بعد هم همه جا میگن دولت که مقصر نیست اصلا هیچی دست دولت نیست.
جناب کلانتری در فاصله وزارت قبلی و این دوره دائما مصاحبه میکردند . از موارد اشکالات ایشان .
1- اینکه میگفتند ما کشور کم آبی هستیم و اصلا نباید در کشت موارد استراتژیکی همچون گندم خودکفا بشیم و باید وارد کنیم . اگر این سیاست ایشان اجرا شده بود در این جنگ اقتصادی قطعا دچار قحطی میشدیم .
2 - عنوان میفرمودند که به هیچ عنوان نباید در طبیعت دخل و تصرف کرد و بلای دیاریاچه ارومیه را مثال میزدند ولی اکنون خیلی راحت اجازه دست اندازی به دریاچه خزر را برای برداشت آب برای سمنان میدهند و که مطمئنا فاجعه بار خواهد بود.
این هم دست گل اخیر ایشان برای شکار . یکی نیست به ایشان بگوید طبیعت خود بلد است که چگونه برای تولید مثل اقدام کند احتیاج به اجازه شکار شما برای کباب گوشت شکار ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
حضور این شخص در مسند محیط زیست ، مصداق بارز شعر زیر است

برعکس نهند نام زنگی کافور
اگر بین مدرک تحصیلی دکترکلانتری که دکترای کشاورزی ازآمریکاست با وظایف حفاظت محیط زیست هماهنگی وانطباقی داشت به ملت توضیح دهید ایشان درطول 12سال درپست وزارت کشاورزی چیری ازکشاورزی کشورباقی نگذاشت در سمت احیای دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه را خشکاند وحال در ریاست حفاظت محیط زیست بجای ارایه طرحهای علمی برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ به ملت توصیه میکند ازخدا بخواهندبجای بادطوفان بفرستد
چرا بايد صحبت هاي آين آقا با خبرهاي ناسا هم خواني داشته باشد چرا ناسا راجع به كم ابي و خشكسالي بقيه كشورها نظري نمي دهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار