بازدید 17900

«حد یقف» قیمت دلار کجاست؟ / یک بار محصولات را با دلار ۲۰ هزار تومانی حساب کرده‌اند، باز هم گران می‌کنند!

پیشنهادی که به نظر می‌رسد مردم هم از آن استقبال کنند، این است که بانک مرکزی و قوای سه گانه ـ که اتفاقا کمیته‌ای با حضور سران قوا برای مدیریت بازار و اقتصاد کشور به راه انداخته اند ـ یک قیمت نهایی و به نوعی آخرین قیمتی که امکان می‌دهند دلار تا آن سقف رشد خواهد کرد را اعلام کنند و پس از آن دیگر حق هیچ گونه افزایش قیمتی وجود نداشته باشد. اینکه هر روز یک قیمت جدید در بازار دیده می‌شود، باعث نابودی و تحت فشار قرار گرفتن بخش‌های از مردم و خرده پا‌های اقتصاد کشور می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵ 25 February 2019

طبق تعریف لغت‌نامه دهخدا، معنای عبارت «حد یقف» یعنی «آنجایی که ایستند، حد توقف، انتهاء» و «حد یقف نداشتن» یعنی «انتها نداشتن». هدف از بررسی لغوی و معنایی این واژه کاربردی است که از آن می خواهیم در این گزارش بگیریم و خطاب به بانک مرکزی، دولتمردان، سیاست گذاران، صاحبان صنایع، تولید کنندگان و افرادی که به نحوی از عرضه و تقاضا در بازار بهره مند می شوند، بگوییم که «حد یقف» افزایش قیمت ارز و کالاها کجاست؟

به گزارش «تابناک»؛ در یک سال اخیر، تلاطمات و نوسانات اقتصادی کشور به اندازه ای بوده که مردم بسیار از فضای پدید آمده متضرر شده اند، ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده و قیمت ها از چنان رشد فزاینده ای برخوردار شده که بخش زیادی از مردم به ویژه قشرهای متوسط به پایین و دهک های کم درآمد جامعه برای تأمین معیشت و نیازهای اولیه و روزمره زندگی با مشکل مواجه شده اند.

در این وضعیت، قشرهای کم درآمد و ضعیف جامعه برای خرید گوشت، مرغ، پوشک، رب و کالاهای اینچنینی در صف می ایستند، بخشی از اقشار متوسط جامعه که پولی در دست دارند برای تبدیل آن به کالا هر کاری می کنند و در صف خرید خودرو، سکه، طلا و ارز بعضا دیده می شوند که قشرهای پردرآمد جامعه که بسیاری شان از این وضعیت منتفع می شوند همچنان برای گرفتن ویزا و سفر به خارج از کشور یا انتقال زندگی و دارایی شان به بیرون از ایران در صف سفارتخانه های خارجی می ایستند.

هرچه هست، همه اینها نشان می دهد که بخش زیادی از مردم ما یا شاید به واسطه شرایط ناپایدار اقتصادی و یا ذاتا عاشق در «صف» ایستادن هستند و فرقی هم نمی کند از هر قشری باشند، بالاخره موقعیتی برای ایجاد صف پیدا می کنند. در صورتی که اگر با وجود فشارها رفتار متمدنانه تری از خود نشان بدهند و کاری بکنند که دلال ها نتوانند از موقعیت کشور بهره ببرند حتما دیگر نیازی به تشکیل صف برای خرید محصول نیست.

آن چیزی که مشخص است، این که تولید کننده محصول چه خودروساز، چه دامدار، چه وارد کننده محصول، چه تولید کننده رب و چه هر صنف دیگری برای فروش محصول خود به مشتری یا به عبارتی مصرف کننده نیاز دارد، ولی کار به گونه ای پیش رفته که این لازم و ملزوم در کشور ما جای خود را تغییر داده اند، به گونه ای که انگار مصرف کننده نیازمند تولید کننده و محصول تولیدی آنهاست و این دلیل ندارد جز رفتار اشتباه ما و اقدامات اشتباه سیاست گذاران، مدیران و دولت.

درست است که در شرایط سخت ترین تحریم های اقتصادی قرار گرفته ایم، همچنان بسیاری از مبادلات ما با دنیا در حال انجام است؛ هرچند برخی محدودیت ها برای ما ایجاد شده است. این محدودیت ها 40 سال است علیه کشور ما اعمال می شود و همواره کار پیش رفته است، اما چنان در برهه کنونی منافع برخی اصحاب قدرت و ثروت به هم پیوند خورده است و بسیاری از ناکارآمدی های مدیریتی در کشور وجود دارد که بازار دلالی، سوء استفاده های اقتصادی، احتکار برای گران کردن محصول و مسائلی از این دست به شدت داغ شده است.

جالب است که طی ماه های اخیر وقتی قیمت دلار به آستانه 20 هزار تومان رسید، بسیاری از تولیدکنندگان و صنایع از جمله خودروسازان، تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم خانگی و دیجیتالی نظیر موبایل و لپ تاپ، تولید کنندگان موارد غذایی و سایر صنایع قیمت های تولیدات خود را بر مبنای دلار 20 هزار تومانی محاسبه و به بازار اعلام و عرضه کردند. این روند وقتی قیمت دلار کاهشی شد، تبعیتی از این روند کاهش نکرد.

تا جایی که دلار در مواردی محدود به زیر 10 هزار تومان رسید، اما قیمت کالاهای یاد شده همچنان بر مبنای دلار 20 هزار تومانی محاسبه می شد. حدود دو ماه این روند ثبات با افزایش های اندک و متقابلا کاهش های اندک در قیمت دلار ادامه یافت تا اینکه بواسطه عوامل مختلف اقتصادی و بنا به آنچه بانک مرکزی می گوید با تلاش دلالان قیمت دلار باز صعود شده و به بیش از 13 هزار تومان رسیده است.

نکته عجیب و قابل توجه در این میان این است که بسیاری از صنایع به واسطه افزایش قیمت دلار و نجومی شدن قیمت خودروهای تولید داخل که چیزی جز بی تدبیری وزیر صنعت، معدن تجارت و وزارتخانه تحت مدیریت او در کنار زیاده خواهی خودروسازان وطنی نبود، باز هم زمزمه افزایش قیمت ها را به راه انداخته اند؛ در حالی که پیش از این آنها یک بار با دلار 20 هزار تومانی کالای خود را محاسبه و به بازار عرضه کرده اند!

همین الان هم خودروسازان و بسیاری از صنایع، کالاهای تولیدی خود را بسیار گران از همین دلار گرانی که این روزها در بازار دست به دست می شود، عرضه می کنند و لذا معلوم نیست «منطق اقتصادی» این افراد و تولیدکنندگان چیست و با کدام فرمول محاسبه می کنند که همیشه یک چیزی هم از مردم طلبکارند و قرار نیست، هیچ وقتی چیزی به نام تکریم ملت و ارباب رجوع را در اقدامات خود جای دهند!

در این بین، عملکرد دستگاه های سیاستگذار و ناظر هم که طی یک سال اخیر انگار دچار کرختی بی حد و حصری شده اند نیز قابل تأمل است. دستگاه های سیاستگذار و وزارتخانه های مجری از این بابت که انگار طرح و برنامه عملی برای مقابله با این بحران تحمیل شده اقتصادی بر ما ندارند و هر روز برنامه خلق الساعه ای برای تنظیم بازار ارائه می کنند. دستگاه های ناظر هم کمترین نظارتی را بر بازار و گران فروشی های اینچنینی ندارند و هر روز قیمت جدیدی را مشاهده می کنیم.

یک پیشنهادی که به نظر می رسد، مردم هم از آن استقبال کنند، این است که بانک مرکزی و قوای سه گانه که اتفاقا کمیته ای را با حضور سران قوا برای مدیریت بازار و اقتصاد کشور به راه انداخته اند، یک قیمت نهایی و به نوعی آخرین قیمتی که امکان می دهند دلار تا آن سقف رشد خواهد کرد را اعلام کنند و پس از آن دیگر حق هیچ گونه افزایش قیمتی نباشد. اینکه هر روز یک قیمت جدید در بازار دیده می شود باعث نابودی و تحت فشار قرار گرفتن بخش های از مردم و خرده پاهای اقتصاد کشور می شود.

برای هیمن منظور در ابتدای این گزارش، سراغ ترجمه واژه «حد یقف» رفتیم تا خطاب به مسئولان و تصمیم گیران بگوییم، یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و یک قیمت نهایی را که احتمال می دهید در بدبینانه ترین حالت دلار به آن میزان برسد، اعلام کنید و سایر تصمیمات و اتفاقاتی که در افزایش و کاهش آن تأثیر دارد را بگیرید. به نظر می رسد تعیین تکلیف این موضوع وضع را برای مردم و سایر ارکان اقتصاد کشور مشخص و دست بسیاری از دلالان را از دلال بازی در اقتصاد کوتاه می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰۲
کار به کجا رسیده که پیشنهاد نادرست سقف قیمت می دهند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
سه شنبه ۷ اسفند
شاخص کل بورس همان ۵ دقیقه اول شروع به کارتالاربورس ۱۵۰۰ واحدفروریخت !
حسن
| Netherlands |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
فرمول محاسبه قیمت خودروسازان

اگر در یک بازه زمانی دلار چندین بار بالا و پایین شد شما بالاترین حد را در نظر بگیرید . در اینصورت شما حق افزایش به تعداد دفعاتی که دلار بالا رفته را بر حسب بالاترین نرخ خواهید داشت.
در مواقعی هم که دلار کاهشی است می توان با کم کردن عرضه همچنان قیمت ها را صعودی نگه داشت.
در صورت شاکی شدن مردم و نمایندگان هم میشه چند پیش فروش با قیمت های نجومی راه انداخت که دیگر هوس شاکی شدن نکنند.
به نظرم حکومت باید محاکمه و مجازات گران فروشان رو خود مردم انجام دهند.البته تعداد کشته ها زیاد خواهد بود و تعداد بچه هایی که یتیم میشوند خیلی زیادتر ولی راه دیگه ای نمونده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
خداییش همینجوری نشستم دست روی دست گذاشتم ، هیچ کاری هم نمی کنم
ولی انگار هر روز داره دزد بهمون می زنه.
باید برم شکایت کنم ، ولی نمی دونم از کی باید شکایت کنم. فقط می دونم که مال باخته ام
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
اگر قرار باشه مردم خودشان گران فروش رامجازات کنند و تعداد کشته ها زیاد میشود شاید اولین کشته این قضیه نویسنده همین کامنت باشد که به جرم سبزی فروش گران فروش یا دستفروش یا مسافرکشی گران فروش یا این شغلها در خیابان کشته میشود.
تابناک از شما و رسانه های داخلی تعجب میکنم که چرا سخنان نامزد انتخابات 2020 را پوشش ندادید، در یک توئیت صراحتا خانم الیزابت وارن گفته بود که در صورتی که رئیس جمهور امریکا شود، دوباره به برجام باز میگردد. این یعنی ما تا یک سال و نیم دیگر تحمل کنیم، میتوانیم شرایط را به قبل برگردانیم. یعنی ایران مجددا خواهد توانست صادرات نفت را به بالای 2 میلیون بشکه برساند. یعنی درآمد ارزی احیا خواهد شد. من نمیگویم در انتخابات امریکا دخالت کنیم، که اتفاقا دخالت ما نتیجه عکس میدهد، اما باید به مردم گفت که اگر ترامپ شکست بخورد، میتوان به احیای برجام امیدوار بود. برجام ناقص است، اما همین برجام باعث شد درآمد ارزی کشور رشد قابل توجهی کند. فقط امیدوارم بانک مرکزی با تزریق ارز و مدیریت بازار شرایط را تا یک سال و نیم دیگر مطلوب نگه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
اره ایشون در میاد بر میگرده به برجام دوباره
یکی دیگه میاد از برجام خارج میشه
اگه کمی عقل داشتی امیدی به این وضعیت نمی بستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
ناشناس 23 اگر شما فکر میکردی چطور قراره بدون صادرات نفت اقتصاد مملکت رو حفظ کنی، البته مشخصه سواره از پیاده خبر نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
الان صادرات غیر نفت برابر با واردات است
هارد کامپیوتر را با قبمت دلار 30.000 تومان حساب میکتتد ولی بازم به بهانه گران شدن دلار دارند میبرند بالا !!! پس مسئولان دقیقا چه کاری می کنند ؟ مبارزه با فساد دقیقا چه تعریفی برای آنها دارد ؟ آیا یعدا شما میتوانید این پولها را پس بگیرید و از حیب طرف مفسد بیرون بکشید ؟ و یا فقط از یک روز هشدار میدهید که دیگه اینکار را نکن ؟
سلام، بنظر بنده که این اوضاع بی ثبات و بی قانون عمدا توسط برخی دولتمردان ایجاد شده. وگرنه حتی اگه همین امروز برخی آقایان وکیل و وزیر رو برداریم و بجای این بزرگواران یک چوب خشک بگذاریم، نه تنها ضرر نکرده ایم بلکه حداقل از رانت خواری برادر و شوهر و فامیل ایشان جلوگیری کرده ایم و اوضاع رو به بهبود میرود. من همیشه این پیشنهاد رو مطرح کردم که میتوانیم اقدام به واردات مدیر از کشورهای پیشرفته مثل ژاپن کنیم، با اینکه هموطن ما نیستند ولی از خیلی از این آقایان قابل اطمینان تر هستند.
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
موافقم بشرط اینکه به وکیل و وزیر محدود نشود .
مكر ونزولا حدي براي ان داشت
با توجه به علم ریاضی، حد پایین قیمت دلار صفر تومان است و دیگه از این پایین تر نمیاد. ولی حد بالای اون بی نهایت است و هیچکس نمیتونه ادعا کنه که هر دلار آمریکا از 20 هزار تومن یا 50 هزار تومن یا 300 هزار تومن یا یک میلیون تومن و ... گرون تر نمیشه! کما اینکه زمانی چنین ادعاهایی در مورد دلار 5000 تومن به بالا میشد و عده ای ساده اندیش می گفتند ایران ظرفیت دلار بالای 5000 تومن رو به هیچ وجه نداره و قیمت دلار دیگه از 5 تومن بالاتر نمیره، ولی در عمل دیدیم که این ظرفیت وجود داشته و حالا حالاها هم وجود داره.
تا بوده همین بوده. قیمت دلار طی 40 سال گذشته همیشه افزایشی بوده و از این به بعد هم خواهد بود. در مقاطعی به طور موقت رشد قیمت متوقف یا کند شده اما بعد از گذشت دوران نوسانات خفیف همیشه با جهش همراه بوده.
حدش صلح با امريكا است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
حدش حضور اگاهی و تخصص در مسولان و قوانین عقلانی تر است.
داداش خیلی به خودت فشار آوردی اذیت می شی... چی فکر کردی جدی با این پیشنهاد؟؟؟ یعنی تو این مملکت فکر میکنی حد نهایی وجود داشته باشه واسه ارزش پول؟ معنی سقوط رو تو گوگل سرچ کن! اگه میدونستن که خونشون رو هم می فروختن دلار می خریدن آقایون...
تکراری ها می گفتن اگه رییسی بیاد ، دلار میشه ۵ هزار تومان
گویا گیر فقط روی ۵ هزار تومان بوده..چون بازه های بزرگتر از ۵ هزارتومان در دوره اقایون اتفاق افتاد و کلا ساکت اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
دست از انتخابات ۹۶ هنوز برنداشته اید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
اگر ایشون میومد که دیگه گل بلبل بود
یک مفهومی در جامعه شناسی سیاسی وجود دارد بنام "سرمایه اجتماعی" وقتی شمای مسئول چنین سرمایه ای را نابود کنید، عملا مهار بازار و اقتصاد از دستتان خارج خواهد شد. البته هنوز امیدی است، اگر اشتباهات گذشته را اصلاح کنید، و اولویت را به منافع ملی، تکرار میکنم(از آن تکرارها نه) تکرار میکنم که واقعا منافع ملی ایران را اولویت دهید، میتوان از خروج سرمایه، خروج استعدادها، جلوگیری کرد. اگر مردم بدانند که افق روشن شده است، از هجوم به خرید بازار سکه و ارز پرهیز میکنند.
حد توقف آنجایست که جان دربدر شود.
باز دوباره مردم مقصر شدن؟ اول انقلاب بعد جنگ بعدم تحمل انواع و اقسام فشارها حالا از مردمی که همیشه تو ترس زندگی کردن انتظار رفتار سویسی نداشته باش کسی عاشق صف نیست این مردم بی پناهند
آن وقت آقازاده ها وژن خوب ها چگونه صندوق ذخیره ارزی را خالی کنند و ببرند خارج تو قمار ببازن،مثلا فلان آقا زاده برای یه طرح در حد باقالی صد میلیون دلار 4200 تومانی اونم بصورت وام بگیره بدون ضامن بعدم حاجی حاجی مکه.صندوق ذخیره ارزی برای همین روزا بود که کلا منحل شد،دلاراشم گم شد،بهترین راه اینه که هرکس هرچی خودش میتونه طلا و دلار قایم کنه تا همینیم که تو بازاره آقازاده های ژن خوب نبرن خارج تو قمار ببازن .اعتماد به دولت از بین رفته.
یا پول ملی را تبدیل به دلار کنید یا قیمتها را به دلار بنویسید تا خیال همه راحت بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
الان هم همونه بهت میگم حقوقت هشتاد دلارهای و مخارجت هزار دلار.
اولین جایی که باید جلو این اتفاق رو بگیره دولت محترم است که خودش دلال اعظم می باشد دیگه حرفی میمونه به نظر شما؟
طبق معمول عجله.منظورتون از یقف،سقفه دیگه نه؟
نه اقا حد یقف ندارد چون ریش وقیچی دست خود آقایون هست از سال ۸۸ دیگر دنبال بستن کوله بار وذخیره خودشان هستند .
به شما قول میدم که هیچ اتفاقی نمی افته و با همین سرعت داریم به سمت نابود شدن پیش میریم.
من به عنوان جوون این مملکت یه سوال دارم اینکه واقعا دلال های تو خیابون قیمت دلار این مملکت به این بزرگی رو تعیین می کنن!!!

اگه اینطوره که راه حل ساده اش اینه خرید و فروش دلار رو به غیر از داخل بانک متوقف کرد و جرم با مجازات در حد اعدام براش در نظر گرفت چون اقتصاد و معیشت مردم رو به فنا دادن و قیمتش رو ثابت نگه داشت
مگر قرار است همه چیز بر اساس دلار تعیین شود؟
اگر این طوری است قیمت دلار در کشورهای پیشرفته در چند سال حتی تا دوبرابر هم افزایش پیدا می کند ولی تاثیر زیادی قیمت ها ندارد و دولت ها نظارت می کنند و بعدش دوباره بعد چند سال قیمت دلار پایین می اید
بدبینانه ترین حالت اینه: صادرات 500 هزار بشکه ای نفت به کشور دوست و برادر چین! که مقداری را در خود چین نگه میدارد برای خرید از خودش، و مقداری را به ایران به صورت یوآن می فرستد. 200 تا 300 هزار بشکه نفت دیگر را به صورت مخفیانه به بازار سیاه بفروشیم، آنهم با هزار مکافات پولش به ایران برگردد. دلار چه رقمی خواهد شد؟ من نمیدانم. فقط همینو میدونم که این شیوه زندگی سزاوار ما نبود.
عزیز من شما سواد اقتصادی نداری.اگر میشد سقف برای دلار تعیین کنن که دیگه مشکلی نبود!قیمت خودرو با دلار ۲۰ تومنی محاسبه شده؟ریاضی که بلدی.دلار ۳.۸۰۰پراید ۲۰ میلیون دلار ۲۰ تومن پراید چقدر؟عزیزم اقتصاد تابع عرضه و تقاضاست.اگر میشد که ونزویلا هم برای افت ارزش پولش سقف میزاشت.نمیشه برادر من نمیشه.بستگی داره چقدر درامد ارزی داریم.چقدر نفت میفروشیم.چقدر دلار میتونیم بیاریم داخل.مردم چقدر دلار بخرن.وضع کشاورزی و دامداریمون چطور باشه.اینا همشون عوامل متغیر هستن ثابت که نیستن.فکر کردم شاید با خوندن مطلبت چیزی ازت یاد بگیرم ولی اشتباه کردم.حداقل امیدوارم تو از خوندن این دو سطر چیزی گیرت بیاد لاقل یکطرف قضیه سود برده باشه.
حدیقف دلار روز شورش مردم است چون گرانی دلار از 70 ریال آغاز شده و به تناسب توان مردم قیمت آن را به تدیج بالا میبرند و هر وقت فکر کنند اوضاع بحرانی است اندکی درنگ میکنند.
هیچ نظارتی رو بازار نیست و از طرفی بازار هم کاملا انحصاری و بسته هست و فروشنده میدونه که مشتری به جز خرید از خودش دیگه راهی نداره. علت این بازار انحصاری هم وجود عوارض گمرکی و وجود انحصار در واردات کالا برای چند نفر هست که اونها خودشون قیمت رو تعیین میکنند و مردم هم مجبور هستند بخرن چون نیاز دارند


اما در کشور های دیگه به هیچ وجه اینجوری نیست و این فروشنده ها هستن که التماس مشتری رو میکنن تا ازش خرید کنن و تخفیف های بالا و احترام زیادی هم برای خریدار میزارن
احتمالا پا را روی فنر ارز گذاشته اند و اصلاح طلبان بیشترین ضربه را از نتیجه آن در پایان این دوران خواهند خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
مشگل اینکه که پات را از روی فنر برداری هم ارزی زیر آن وجود ندارد که بپره بالا.
نظارت و كنترل و دنبال راه حل رفتن براي حل مشكلات اقتصادي در حد صفر است . بعضا آدم شك ميكند مسئولين چه ارزيابي از تحمل مردم دارند.
امروز می خواستم یه ابزار کوچکی را خریداری کنم وتصادفا فاکتور همون ابزار را که سال قبل هم خریده بودم پیدا کردم وقتی به فروشنده مراجعه کردم قیمتش بیش از ۴ برابر بود وقتی اعتراض کردم گفت که چند روزه دلار گرون شده!!
سال آینده هر دلار به یک میلیون تومن می رسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
مرگ یک دفعه و شیون هم یک دفعه
سلام أين ناشيانه ترين حرفى بود كه تا حال درباره اقتصاد كلان يك كشور شنيده بودم حتما كسانى با اين طرز نفكر براى اقتصاد نسخه مي پيچند كه حال روز اينگونه است
عده ای سودجو به نام دولت و غیره در حال خالی کردن جیب مردم هستند .
فکر میکنم که بهترین سوال از دولت ،همین کجائی حد یقف است چون چندی پیش و وقتی رئیس جمهوری در مجلس و در حضور نمایندگان دولت در مورد چرائی افسار گسیختگی قیمت دلار سخن میگفت، ،شخصا اقرار نمود که اگر بخواهد ،میتواندبا اعمال سیاستهای خاصی و در مدت چند هفته ، دوباره قیمت دلار را حتی به قیمت قبل از شروع گرانیهای اخیر هم تنزل دهد .
با این حساب ، مشخصا و بصورت شفاف ،کاملا روشن است که بنا به مصالحی که صرفا دولت از جزئیات ان باخبراست نهایتا،نسبت به گران کردن عمدی قیمت دلار اقدام شده و مسلما هم میبایست تا در حال حاضر، ای حد یقف هم در اختیار خود دولت باشد.
در اینجا سوال اینست::
جناب رئیس جمهور محترم :
آیا وقتی کارشناسان اقتصادی و بانکی مورد اعتماد شما ،فقط برای احتمالا کمک به ایجاد نقدینگی دولت ،پیشنهاد افسار گسیختگی قیمت دلار را روی میز شما گذاشتند آیا این همه عوارض جانبی پیش امده از این تصمیم کاملا غلط غیر کارشناسی شده رو از قبل به استحضار شما رسانده بودند؟؟؟
جناب رئیس جمهور :
فکر نمیکنم که در حال حاضر که متاسفانه موضوع افسار گسیختگی از قیمت ارز ، به کل اقتصاد و بازرگانی مملکت هم سرایت کرده ،دیگر به این راحتی ،موضوع تعیین حد یقف ،همچنان در انحصار کامل دولتیان باقی مانده باشد!!!
شاید تنها راه حل ممکن اینست که خیلی شفاف برای مردم و کلیه دست اندرکاران ، رسانه ای فرمائید که در تصمیمتان در مورد تنزل ارزش پول ملی ،کارشناسان اقتصادی و مالی شما ،موضوع را از قبل ،بصورت جامع بررس نکرده بودند و شما در حال حاضر ، تصمیم قطعی به اصلاح اشتباه و برگرداندن قیمت دلار به حدود قیمت قبل از این گرانیها گرفته اید و تاکید هم بکنید که در تصمیم خود ، کاملا راسخید و مسلما و با سرعت مناسب بطرف ان هدف هم حرکت خواهید فرمود
باور کنید :
بلافاصله ،همه کیسه دوختگان و فرصت طلبان ، در حد اقل زمان ممکن ،ضررهای پیش رو را از محل سودهای نجومی و باداورده قبلی متهاتر میکنند و باز هم ،همچنان در خدمت دولتیان برای امکان استفاده از اشتباهات اتی و احتمالی کارشناسان دولتی ،بصورت امیدوارانه در خدمت باقی خواهند ماند.در اینجا صادقانه اظهار میدارم که واقعا امید وارم که تصمیمات کارشناسان اقتصادی و بانکی دولت در آینده ،تصمیماتی کاملا جامع و حساب شده باشد.انشا الله
مهمتر از همه اینها :
ترامپ هم دیگر نخواهد توانست که بالارفتن یکی دوساله قیمت های افسار گسیخته دلار و نتیجتا تنزل بی سابقه پول ملی ایران عزیز را، بیجهت بحساب شاهکارهای مسخره خود بگذارد.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
استاد شما میشه بفرمایید چطوری تو تعداد کاراکتر پارتی بازی کردید بقیه موارد رو بهش فکر می کنیم
تا وقتی اینقدر که نمیفهمید نمیشود یک ارز خارجی را قیمت گذاری کرد، اینقدر از این مقاله ها بنویسید که جانتان در بیاید
با سلام. به خدای احد و واحد قسم از روزیکه وضعیت اقتصادی ناپایدار و قیمت کالاهای اساسی مثل گوشت و سایر کالاها موشکی بالا رفته ، فقط و فقط مصرف خونواده رو تنظیم کردم و بعبارتی اسراف نکردم و حاضر نشدم بیخودی و هیجان زده تو صف بایستم و کالا رو مازاد بر نیاز احتکار و انبار کنم. هر کس بهر دلیلی که این رفتار مشمئز کننده رو داشته باشه و برای چند روزی فکر کنه که انبارش پره، در واقع رو دست خورده و در بلندمدت از کیسه اش رفته.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
درود به شرفت
حد یقف نداره ،بزار هر کی پول داره بریزه تو جیب دولت و بعد از عید دوباره با کاهش شدید قیمت ارز و سکه متضرر بشن .... نمیخواستم بگم تا اینگونه افراد ضرر کنند و حالشون جا بیاد و دنبال سود جویی مفتی نباشن ولی گفتم تا بلکه کمی موثر باشه در از بین رفتن این حربه دولت ها و نوسان قیمت ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
انرژی سوزوندی و البته لاستیک دود کردی
دولت روحانی روی تمامی دولتهای تورم راسفید نمودآنچنان فشاری به ملت واردنموده که اکثریت ملت درحسر ت حداقل یک زندگی ساده وشرافتمندانه داشته باشند وبیش ازاین در ذلت وخفت وخواری نباشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
ای ول ، هم حقیر شدیم ، هم فقیر
شدیم ، هم بی عزت شدیم
روحانی متشکریم
خدایا اگر این دولتمردای رو نخواهیم چه غلطی با ید بکنیم. به عظمتت قسم داریم له میشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
الله سمیع البصیر
به حیطه اعتقادات وارد نشو که فقط همین رو داریم که اگه اون رو هم از دست بدیم
دیگه خیلی توپ میشه
تابناک خان تو را خدا این را تو دهن مسئولین ننداز که این حد یقف را اول قبول می کند بعدش میگن بدلائل تحریمی این حد را باید افزایش داد
مشکل اقتصاد ما بی مدیریتی و مافیایی سیسیل وار در انواع عرصه هاست نه تعیین این حد و حدودها
با این شرایطی که ایران دارد فعلا حد یقف ندارد. و هرچه تیغشان ببرد . سر مردم را می برند.
یعنی شما (نویسنده محترم این مقاله ) معتقد هستید که متولیان اقتصاد کشور بفرض اینکه چیزی که می گویید عملی باشد ، اعلام کنند مثلا حد یقف قیمت دلار سی و پنج هزار تومان است و از این بالاتر محال است که دلار بتواند بالاتر برود.
خب حالا که چی؟
چکار کنیم با این حد بقف؟
دلار را سریعتر به این حد برسانیم؟
به مردم اعلام کنیم هیچکس حق ندارد دلار را بیشتر از این قیمت خرید و فروش کنند؟
گرا بدهیم به فروشندگان کالا ها که قیمتهای خودشان را تا این حد بالا ببرند؟؟
چکار کنیم با این حد یقف و چه گره ای از کار اقتصاد ما باز میکند؟
موقیکه دلاربه بالای 19هزارتومان رسید مرغ کیلیویی 8100تومان بود حال که دلاربه زیر14هزارتومان رسیده مرغ به کیلویی 16هزارتومان رسیده گوشت بالای 100هزارتومان وقیمتهای حاملهی لبنی چندبرابرگردیده وروحانی همچنان وعده سرخرمنی پایین آمدن قیمتها رامیدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
با این فرمولی که شما میگید دلار باید حدودا 38000 تومان باشه
مساله این است که این مسئولان دیگر پاسخگوی مشکلات نمی تواند باشد و سال دیگه دلار تا ۲۵ هزار تومان افزایش می یابد و پراید ۱۰۰ میلیون می شود. تابناک این پیام را یادداشت کن و سال دیگه با من تماس بگیر و بگو چطور پیش بینی کردی. اقتصاد ما ونزوئلایی خواهد شد.
فعلا رو به بالاییم
بزودی اقتصاد با مخ میخوره زمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
اقتصاد ایران و مخ
واقعیت اینه که ماتحریمیم ودولت هم لاف میزنه
هیچ دلاری درخزانه موجودتیست وفقط داره باقیمت دلاربازی میکنه تابه نظرمن یه جورهایی نیازش رفع بشه و ازاون مهمتر تواین بازی دلار ارزش نقدینگی مردم رونابودکنه,بایدواقعیت روپذیرفت که کشورهایی هستند که ازمابواسطه ب نامه ریزیهای درازمدت وموفقی که انحام دادن به جایگاه بالایی رسیدند ومابایدمداراکنیم درحاهایی که امکانش هست برنامه ریزی وکارمیکردیم تا به اینحانمیرسیدیم,سالهابی ب نامگی ماروبه اینجارسوند
لطفا پاسخ بدین :مسولیت این همه مشکلاتی که دامنگیر قشر بزرگی از هم وطنان شده مثل فقر،بیکاری،تن فروشی و و و به عهده کی هست.مردم ،مجلس،دولت؟
مقاله غیر اقتصادی و بدرد نخور بود!
بابا چرا اینقدر خودتون ر اذیت می کنید معادله ساده است . تمام کالاهای مورد نیاز مردم از جمله ارزاق عمومی میرن یک گشتی می زنن و یک هوایی تازه می کنن بعد به اسم واردات با ارز 4200 به بازارها بر می گردن و با ارز 20000 تومانی محاسبه قیمت شده به مردم فروخته می شوند . بعبارت دیگر حضرات هم از توبره می خورند و هم از آخور . رزق و روزی مردم رو از بازار می برن و یه جایزه ارزی حسابی می گیرن بعد هم به قیمت ارز خیلی خیلی آزاد به مردم می فروشند واقعا این همه خلاقیت رو هیج جای دنیا نمی شه پیدا کرد . تازه اینها اقلامی است که به چشم میاد . افتاده اند به جون هر چیزی که توی مملکت هست از پیاز ثعلب گرفته تا دام مولد . مثل اینکه قراره از ایران یک بیابان برهوت بیشتر باقی نمونه . این یک خطر و یک هشدار جدی است !
نگارنده مقاله اطلاعی از مناسبات اقتصادی ندارد. برای کاهش ارزش پول ملی حد یقف وجود ندارد؛ به ونزوئلا و زیمباوه نگاه کنید. همانطور که برای سیاست های نادرست حد یقف وجود ندارد. به تصمیمات غلط دولت و مجلس و ... در سالهای اخیر نگاه کنید.
دلار رو ۳۰ تومن تعیین کنین ولی بالاغیرتا تا ۱۰ سال ثابت نگه دارین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
دوباره که اشتباه رفتید
نرخ ثابت برای دلار سم است
دلار مگر ٤٢٠٠ تومان نيست؟
حد یقف در‌ بازار ازاد تجارت معنی ندارد.
مانند این است بگویید حد یقف طلا چیست در صورتی که در بورس جهانی طلا قیمتش هر لحظه متفاوت و عرضه و تقاضا قیمت اونس جهانی ان را تعیین می کند.
اشتباه اردیبهشت ۹۷ که اقای جهانگیری دلار ۴۲۰۰ را اعلام کردند را تکرار نکنید و باید ارز شناور باشد تا ذخایر ارزی مفت از دست نرود در این شرایط تحریمی .
یک زمانی مرغ کیلویی ۱۵۰۰ تومان بود منتهی الان ؟؟؟
هزاری بگوییم حد یقف مرغ چه قدر است؟؟؟؟در حالی که هر سال قیمتها و دستمزدها و هزینه ها فرق میکند و قیمت تمام شده فرق میکند البته در شرایط فعلی قیمتهای نهاده هایی که به مرغداران میرسد خیلی متفاوت شده هر چند ادعا میشود دلار ۴۲۰۰ به انها اختصاص یافته.
سقف اعلام شود فاجعه خواهد شد و بعداز دوماه يك افزايش دوبرابري دلار خواهيم داشت يعني دلار به ٤٠هزارتومان ميرسد !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
یعنی الان دلار 20 هزار تومنه
به نظر میرسد که هیچ حدیقفی برای دلار و کالاها وجود ندارد"ودر این بین وای به حال ملت! وقتی می بینیم قیمت اجناس فقط در طی کمتر از یکسال به بیش از سه برابر رسیده ودر عوض ارزش پول ملی در این مدت حدود سه برابر سقوط کرده که حتی شاهد بودیم این سقوط ارزش پول تا پنج برابر هم رسید" و درعوض دستمزدها ودرآمدها به اندازه ی ذره ای هم تکان نخورده دیگه واقعا فقط دلم میخواد سرمو بکوبم به دیوار تا حد اقل ازشر این دنیای وانفسا راحت بشم. واقعامن یکی که دیگه دارم دیوونه میشم.سالهای سال از همه چی زده بودم و پولی پس انداز کرده بودم تا باهاش یه خونه کوچکی بخرم همه آرزوهام در طی کمتر از یکسال دود شد رفت هوا. عزت زیاد
"یک پیشنهادی که به نظر می رسد، مردم هم از آن استقبال کنند، این است که بانک مرکزی و قوای سه گانه که اتفاقا کمیته ای را با حضور سران قوا برای مدیریت بازار و اقتصاد کشور به راه انداخته اند، یک قیمت نهایی و به نوعی آخرین قیمتی که امکان می دهند دلار تا آن سقف رشد خواهد کرد را اعلام کنند و پس از آن دیگر حق هیچ گونه افزایش قیمتی نباشد." !!!!!!
****به نظر میرسه متن فوق توسط یک دبیرستانیه ۱۶ ساله نوشته شده باشه ****
اگر پراید بر مبنای دلار 20 تومنی بود الان باید صد ملیون میخریدیم
پراید 20 میلیون بود سکه یک میلیون
پراید 50 میلیون سکه چهار و خورده ای
پس هنوز گرانتر نشده
ترکمنستان: اگرچه میانگین دستمزد ماهانه یک کارگر در این کشور پایبن است (تقریبا صد دلار)، اما بسیاری از خدمات و کالا‌ها هم در این کشور رایگان یا ارزان است. برای نمونه گاز شهری رایگان بوده و گوشت گوسفندی بی‌استخوان هم هر کیلو ۶۵ سنت است. به سخن دیگر با یک دلار می‌توان یک کیلو و نیم گوشت گوسفندی بی‌استخوان خرید و با دستمزد یک ماه یک کارگر می‌تواند صد و پنجاه کیلو گوشت بخرد.
روزی که دلار ۱۹۰۰۰ بود فرداش سر یک میز و لوزم اداری رفتم و یک کتابخانه چشمم را گرفته بود که وقتی از فروشنده سوال کردم یک قیمت وحشتناک گفت که گفتم چه خبره و طرف حق به جانب گفت دلار ۱۹ به بالا شده و قیمتهای ما هم چوب ترکی و دلاری؟؟؟
به طرف گفتم ۱ روز از دلار ۱۹ گذشته و شما این قدر افزایش قیمت؟؟؟؟
از ان داستان ۶ ماه گذشته و هنوز همان کتابخانه را داره و قیمتش بیشتر از ان روزه که به من گفت دلار فلان قیمت شده!!!!!!
قیمت نهایی دلار ارتباط مستقیم با جنگ قدرت بین جناح های مختلف دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
احسنت . واقعیت همین است .
تجار و بازاری های ما چسبندگی رو به بالا را دوست دارند چون با مزاجشان سازگارتر است.لذا دلیلی ندارد که با پایین آمدن ارز خلاف میل قلبیشان عمل کنند.
ضمنا مسئولین ما نزده هم حرکات موزن خوب انجام میدهند چه رسد به اینکه نوازندگانی چون شما گزک هم دستش بدهند.
البته تجار از این حرف شما استقبال میکنند چون میدانند مسئولین یخش اول که بالا بردن قیمت ارز است را خوب اجرا میکنند و برای بخش دوم نظارتی نخواهند داشت و قیمتها باز هم افسار گسیخته بالا خواهند رفت یا بهتر بگوییم عده ای آن را افسار گسیخته بالا خواهند برد.
شما برید تو بازار ببینید که اخر واردکننده و غیره به کجا ختم میشه.دولت دوست داره گرونی چون دلاری ظاهرا دارند میگیرند.
حد یقف نداره تابناک جان... مگه در مورد ونزویلا حد یقف وجود داشت؟؟؟اگه مسیولان میتونستن کنترل کنن که نمیزاشتن از ۴۰۰۰ بالا بره...
گندشو در آوردید بابا. خودتون جزو مقصرای اصلی این افتضاح هستید. اونوقت کی بود کی بود من نبوذم می کنید! همه تون مثل همید. مردم و کاسب ها هم که قربونش برم نه یه روده راست تو شکمشونه نه قد یه جو وجدان دارند.
خودکشی با این وضعیت بهترین راهه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
همین الان هم مردیم خبر نداریم
اگه مسولان دنبال امضا کردن قرارداد یا معاهده جدیدی با اروپا یا آمریکا هستن چرا اول مردم به فقر و بدبختی بکشانند و بعد برن امضا ش کنن. اگه قراره امضا کنن بدون دردسر برای مردم زودتر تمومش کنن
اصطلاحی را بکار ببر که برای درکش لغت نامه لازم نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
در بلاد کفر یادی هم از فارسی بکنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
حالا مثلا شما كه در بلاد اسلامي هستيد چه گلي به سر خودتون زديد؟
مشکل مدیران اقتصادی کشور با مشکل این نویسنده محترم یکی است، کم سوادی باورنکردنی اقتصادی!!
با سلام
شما بایستی بگی حد تحمل مردم نه حد افزایش رلار
چون حد تحمل مردم مثل افزایش دلار سقفی نداره
همه به نحوی نظر دادند این مسعله دلار خیلی راحت وقابل پیش بینی است عزیز دل برادردلار رابطه صد درصد مستقیم بافروش نفت داره با این تحریم ماچقدر نفت میفروشیم وچقدر دلار وارد خزانه میشه از طرفی ان مقدار ذخایر ارزی هم که درخزانه است حداکثربا این مخرجی که داریم ظرف شش ماه اینده تمام یا بسیارکم میشه ازطرفی دولت نرخ دلار را دربودجه ۹۸ چقدر تعیین کرده به پیر به پیامبر باورکنیم که دلار در اردیبهشت ۹۸ به چهل هزارتومان خواهد رسید چراحقیقت را کتمان میکنیم چرا به خودمان دروغ میگوییم این خط این نشان ضمنا چندماه پیش هم راغفر گفته بود دلار به چها هزارتومان میرسد همه به اوهجوم برده بودند.محمدحسین ستایش دکترای حسابداری
یکجور کشمکش در کشور بوجود اومده که‌ با هیچ جلسه و منطقی قابل حل نیست. هر گروه‌ میخواد مملکت رو به یک سمتی بکشونه و کوتاه هم نمیان و اتفاقا روز به روز دعواها داره شدیدتر و بی پروا تر میشه. گروهی‌که‌سرمایه و قدرت داره٬ سعی‌در آشفته کردن بازار و ایجاد نارضایتی از دولت داره و دولت هم یه جورایی‌مثل اون دوره ی یازده روزه ی احمدی نژاد‌قهر کرده و بیخیال همه چیز شده و میگه هر چه باداباد. مردم هم این وسط‌ دارن از بین میرن .
نظارت برامور بحثی است که نمیتوان ان را انکار کرد تمام سطوح مملکت نیاز به نظارت دارد اگر نظارت حذف شود فساد بوجود میاید.نظارت نظارت
با با شما را به خدا بس کنییییییییییییییییید .شما نان ونمک این مردمرا خوردید .ما هنوز به این موضوع عقیده داریم
خدا برکت بدهد به روسای محترم جمهوری ایران که در این مدت پول ایران را به هیچ تبدیل کرده اند باید جایزه نوبل شیمی را به این عزیزان اهدا کرد بخصوص اقای احمدی نژاد و اقای روحانی واقعا این کلید روحانی چه بلایی که سر ملت بدبخت ایران اورد
بستگی دارد کدام ملوک زودتر بیدار شود این بدان مفهوم هرکه ساز خودش میزنه
اداره مملکت کاردان میخاد کارشناس میخاد کاربلد میخاد ...
خداییش همینجوری نشستم دست روی دست گذاشتم ، هیچ کاری هم نمی کنم
ولی انگار هر روز داره دزد بهمون می زنه.
باید برم شکایت کنم ، ولی نمی دونم از کی باید شکایت کنم. فقط می دونم که مال باخته ام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار